Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-25@05:24:04 GMT

پرندگان مهاجر تالاب بین‌المللی شادگان پایش شدند

تاریخ انتشار: ۲۲ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۲۶۶۹۴۰

پرندگان مهاجر تالاب بین‌المللی شادگان پایش شدند

ایسنا/خوزستان رئیس اداره حفاظت محیط زیست آبادان از پایش و شناسایی پرندگان مهاجر تالاب بین‌المللی شادگان در حوزه استحفاظی آبادان در منطقه مارد و سلمانه خبر داد.

علی فتحی‌نیا با بیان این مطلب، اظهار کرد: یگان حفاظت محیط زیست آبادان در این پایش موفق به مشاهده ۳۴۰ لک لک سفید، چهار اردک مرمری (پرنده حمایت‌شده)، ۱۳ اردک نوک پهن، ۵۱ خوتکا ابرو سفید، ۳۸ حواصیل ارغوانی و ۱۶۱ کاکایی صورتی در بخش کوچکی از وسعت تالاب شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا به نقل از اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان، وی با اشاره به آغاز مهاجرت پرندگان به تالاب شادگان گفت: امسال با توجه به آبگیری در بخش زیادی از این تالاب، پیش‌بینی می‌شود میزان مهاجرت پرندگان زمستان‌گذر افزایش یابد.

فتحی‌نیا افزود: تالاب شادگان زیستگاه ۱۷۴ گونه پرنده است که ۱۳ گونه از آن‌ها در معرض خطر انقراض جهانی هستند. از جمله این پرندگان می‌توان اردک مرمری، پلیکان پا خاکستری، عروس غاز، اردک سرسفید، گیلانشاه خالدار، عقاب شاهی، عقاب تالابی خالدار و عقاب دریایی دم سفید را نام برد.

تالاب شادگان یکی از مهم‌ترین سرمایه‌های طبیعی ایران و جهان به شمار می‌آید که در جلگه خوزستان و شمال خلیج‌فارس قرار گرفته است. این تالاب میزبان تعداد زیادی از پرندگان کم‌نظیر بومی و مهاجر است. تالاب بین‌المللی شادگان، "پناهگاه حیات وحش" است و در کنوانسیون بین‌المللی رامسر نیز ثبت شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی محیط زیست تالاب شادگان پرندگان مهاجر بین المللی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۶۶۹۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آشیانه ساختن پرستو‌های دریایی در تالاب بین المللی انزلی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای گیلان ؛ معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان با بیان اینکه بهار فصل تخم گذاری پرستو‌های دریای است، گفت: پرستو‌های دریایی تیره در غرب تالاب انزلی ۱۰۰ لانه ساختند.
تورج صادقی با اشاره به ورود هزار پرستوی دریایی تیره به غرب تالاب انزلی افزود: این پرستو‌ها با آشیانه سازی در چندین کلونی بزرگ لانه گزینی خود را آغاز می‌کنند.
وی با بیان اینکه این گونه از پرنده‌ها کلونی در غرب تالاب بندر انزلی زاد آوری دارند اضافه کرد: عمق مناسب آب، پوشش گیاهی مطلوب و زنجیره غذایی کامل بستر مناسبی برای لانه گزینی این پرستو‌ها است.
صادقی گفت: کارشناسان محیط زیست همزمان با زاد آوری این پرنده ها، کار حلقه گذاری جوجه‌های این پرستو‌ها را آغاز می‌کنند. 
پرستو دریایی تیره با (نام علمی: Chlidonias hybridus) گونه‌ای پرستوی دریایی از تیرهٔ کاکائیان است. این پرستوی دریایی پرنده‌ای پرجنب و جوش است که برای به دست آوردن غذا شیرجه رفته و آن را می‌قاپد.
این پرنده اغلب در آب‌های داخلی زندگی می‌کند و در زمستان‌ها نیز گاه به صورت گذری در کرانه‌های دریا‌ها دیده می‌شود و بر علف‌های شناور روی آب در تالاب‌ها آشیانه می‌سازد. 
گیلان دارای بیش از ۳۰ هزار هکتار پهنه تالابی است و این پهنه‌ها زیستگاه بیش از ۳۰۰ گونه پرنده به خصوص پرندگان مهاجر است.

دیگر خبرها

  • تالاب انزلی، میزبان بیش از هزار پرستوی دریایی
  • آشیانه ساختن پرستو‌های دریایی در تالاب بین المللی انزلی
  • میزبانی تالاب قره گُل بوکان از پرندگان مهاجر و بومی
  • تالاب قره گل بوکان میزبان پرندگان مهاجر و‌ بومی
  • استفاده از پهپاد برای پایش‌تالاب‌ها
  • اسناد مالکیت ۵ تالاب استان خوزستان صادر شد
  • اصلاح سند سد «دز» در راستای حفظ حقوق بیت‌المال
  • تحویل اسناد مالکیت حدنگاری ۵ تالاب و بزرگترین موقوفه کشور
  • صدور اسناد مالکیت پنج تالاب و ۲ رودخانه خوزستان
  • اسناد مالکیت ۳۸۶ هزار هکتار تالاب در خوزستان اهدا شد