Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، اگرچه در نتیجه ضرورت پشتیبانی از فعالان فرهنگی و هنری به دلیل مسئولیتی که در قبال جامعه دارند، در سال‌های گذشته اقدام‌هایی مانند کتابخانه تخصصی هنر یا طرح گذر فرهنگ و هنر آب انبارخان با هدف احیای شهرسازی فرهنگ‌مدار و رونق کسب و کارهای مبتنی بر آن در کاشان اجرا شده تا فعالان صنایع دستی و هنرهای سنتی بتوانند برای استقرار یا فعالیت از آنها استفاده کنند، اما این فرصت برای هنرمندان در سایر رشته‌ها منجمله تئاتر، موسیقی، ادبیات، نقاشی و هنرهای تجسمی چندان مهیا نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ساخت یک مجتمع فرهنگی هنری چند منظوره با توجه به سرانه کم فضاهای فرهنگی در کاشان، با برخورداری از تمدنی به قدمت حدود هشت هزار سال، بسیار ضروری به نظر می‌رسد و از سوی دیگر اجرای چنین طرحی‌ می‌تواند مساله فقدان مکانی مناسب برای برگزاری جشنواره‌ها و همایش‌هایی در سطح منطقه‌ای و ملی را که در حال حاضر بارش بر دوش دانشگاه کاشان و علوم پزشکی یا باغ پرندگان قمصر است را نیز جبران کند.

صدها مسجد و حسینیه در شهرستان وجود دارد که البته فعالیت‌شان جزیی از مقوله فرهنگ به شمار می‌رود اما باید توجه داشت، بیشتر آنها فعالیت مقطعی و مناسبتی دارند و از این رو شایسته است در کنار این مکان‌های با کارکرد مذهبی صرف، فضاهای جدیدی برای جذب و آموزش نوجوانان و جوانان در راستای کمک به استمرار حیات فرهنگی منطقه کاشان و انتقال میراث هنری موجود به نسل جدید در نظر گرفته شود.

حدود ۱۱ سال پیش البته طرحی در این راستا کلنگ‌زنی شده بود اما چنین به نظر می‌رسد که مشکلاتی مانند تخصیص نیافتن کامل اعتبار مورد نیاز، طولانی شدن زمان اجرا و دوری از نقاط مسکونی و هسته مرکزی شهر کاشان، آن را به محاق فراموشی سپرده است. 

هنرمندان کاشانی، نیازمند مکانی اختصاصی

یکی از اهالی حوزه فرهنگ و هنر کاشان در این زمینه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: گفت: نیاز این شهرستان به مجتمعی فرهنگی هنری جامع از سال‌های بسیار دور  احساس می‌شود.

محسن خسروی افزود: هم اکنون مکان‌های محدودی برای هنرمندان در شهرستان کاشان وجود دارد و به طور معمول آن مکان‌ها نیز به طور کامل و مداوم در اختیار اهالی فرهنگ و هنر قرار نمی‌گیرد.

وی ساخت مجتمع فرهنگی، هنری برای کاشان با داعیه فرهنگی و تمدنی پربار را بسیار ضروری دانست و بیان کرد: جانمایی اجرای طرح آن زمان از سوی هنرمندان به موضوع روز تبدیل شد و نظرشان این بود که مجتمعی در مرکز  یا نزدیک به شهر ساخته شود تا هم هنرمندان و هم مردم با سهولت بیشتر بتوانند از آن بهره‌برداری کنند اما این مهم محقق نشد.

این نویسنده و کارگردان تئاتر اضافه کرد: مکان‌ ساخت مجتمع فرهنگی، هنری کاشان در جایی دور از شهر است و حتی نزدیک به جاده هم نیست؛ البته هنرمندان به ساخت آن در خارج از شهر هم قانع شده‌اند اما بودجه و اعتبارهای آن در گیر و دار قوانین دست و پا گیر اداری است.

وی تاکید کرد: با توجه به شرایط اقتصادی کنونی به نظر نمی‌رسد دست‌کم تا ۱۵ سال آینده کاشان آنقدر گسترش یابد که دامنه شهر به محل اجرای این طرح فرهنگی نزدیک شود.

گرد فراموشی بر چهره طرح مجتمع فرهنگی

یک فعال فرهنگی نیز در این زمینه به ایرنا گفت: فضاهای فرهنگی، هنری زیرساختی است که موجب می‌شود اهالی فرهنگ و هنر بدون دغدغه بتوانند به فعالیت‌های خود بپردازند.

اکبر رضوانیان افزود: هم اکنون بسیاری از خوشنویسان، فعالان در رشته‌های مرتبط با هنرهای تجسمی، تئاتر یا سایر شاخه‌های هنری مکانی در اختیار ندارند و اگر هم وجود داشته باشد، مکانی نامناسب به شمار می‌رود که با تغییر کاربری به این مهم اختصاص داده شده است.

وی بیان کرد: فضاهای فرهنگی ساختارمند با سالن و اتاق‌های متعدد در بسیاری از شهرها راه‌اندازی شده است و به فعالیت فرهنگی و هنری می‌پردازند اما در کاشان چنین امکانی وجود ندارد.

این فعال فرهنگی یادآور شد: البته قرار بود مجتمع فرهنگی هنری کاشان ساخته شود اما اهالی فرهنگ و هنر شهرستان به علت طولانی شدن زمان ساخت آن، در عمل فراموش کرده‌اند که چنین مکانی وجود خارجی دارد.

وی تصریح کرد: زمان آن رسیده است تا مسئولان شهرستان از جمله نماینده مجلس برای پیگیری روند ساخت مجتمع فرهنگی هنری کاشان وارد عمل شوند.

رضوانیان اضافه کرد: مجتمع فرهنگی هنری کاشان با نیازهای ۱۰ سال گذشته شهرستان طراحی شده و این پرسش مطرح است که اگر قرار باشد دست‌کم پنج سال دیگر به بهره‌برداری برسد، آیا بنا می‌تواند نیازهای آن زمان را تامین کند.

وی همچنین نوع تخصیص بودجه برای ساخت این مجتمع را اشتباه دانست و تاکید کرد: تخصیص اعتبار قطره چکانی به چنین طرحی با توجه به تورم و طولانی شدن زمان اجرا و فقدان برنامه زمان‌بندی شده، هرگز  نمی‌تواند دردی را چاره‌ساز باشد و حتی موجب هدر رفتن اعتبارها نیز می‌شود.

تکمیل مجتمع فرهنگی کاشان، نیازمند اعتباری ویژه

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان کاشان با اشاره به راکد ماندن تنها طرح فرهنگی بزرگ منطقه گفت: تکمیل عملیات اجرایی طرح مجتمع فرهنگی، هنری کاشان که در سال ۸۸ با حضور استاندار وقت اصفهان به زمین زده شد، نیازمند اختصاص اعتباری ویژه است.

میثم نمکی در گفت و گو با ایرنا تشریح کرد: این طرح می‌بایست در زمینی ۶ هزار مترمربعی با مساحت ۱۰ هزار مترمربع در چهار طبقه ساخته می‌شد و افزون بر فضاهای روباز، سالن‌های سینما و اجتماعات، نمایش، نگارخانه، کتابخانه و کلاس‌های آموزشی برایش پیش‌بینی شده بود.

وی افزود: هشت میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال اعتبار ملی و استانی در سال‌جاری برای ساخت این مجتمع فرهنگی، هنری اختصاص یافته که تا کنون پنج میلیارد ریال آن جذب شده است.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان کاشان بیان کرد: نزدیک به ۳۰ میلیارد ریال از محل اعتبارهای ملی از زمان آغاز طرح تا کنون تختصیص یافته که همه مبلغ هزینه شده و در حال حاضر پیشرفت فیزیکی طرح کمتر از ۱۰ درصد است.

وی یادآور شد: این اعتبارها برای انجام کارهای مطالعاتی، تهیه نقشه‌ها، تسطیح زمین، گودبرداری، خاک‌برداری، شناژبندی، نگهداری کارگاه و نیروی مقیم صرف شده است.

نمکی در پاسخ به این پرسش که چرا برای ساخت مجتمع فرهنگی، هنری کاشان از ظرفیت خیران بهره‌گیری نمی‌شود، تصریح کرد: حجم این طرح بسیار زیاد است و به علت اعتبار هنگفتی که نیاز دارد، خیران استقبال نمی‌کنند.

وی اضافه کرد: رایزنی‌هایی البته با مدیرعامل مجمع خیرین مدرسه‌ساز کاشان انجام و قرار شده است که برای اجرای طرح مجتمع فرهنگی، هنری برنامه مرحله‌بندی تعریف شود تا پس از آن برای ساخت با خیران وارد گفت و گو شویم.

شهرستان کاشان با جمعیت افزون بر ۳۶۸ هزار نفر، در فاصله نزدیک به ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان واقع شده است.

برچسب‌ها هنرمندان اصفهان برنامه توسعه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان کاشان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: هنرمندان اصفهان برنامه توسعه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان کاشان هنرمندان اصفهان برنامه توسعه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان کاشان اخبار کنکور ساخت مجتمع فرهنگی مجتمع فرهنگی هنری شهرستان کاشان فضاهای فرهنگی فرهنگ و هنر هنری کاشان برای ساخت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۶۸۹۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جهش در تولیدات فرهنگی و هنری از سوی هنرمندان

ایسنا/لرستان منتخب دورود در مجلس دوازدهم بر جهش در تولیدات فرهنگی و هنری هنرمندان تاکید کرد و گفت: ما در این راه در کنار هنرمندان خواهیم بود.

ابراهیم لک علی‌آبادی شامگاه چهارشنبه در ضیافت اندیشه اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه شهرستان دورود، ضمن تشکر از دست اندرکاران برپایی این ضیافت گفت: هنر روح‌بخش و پیش‌رونده است و هنرمندان می‌توانند در این عرصه میدان‌داری کنند.

منتخب مردم دورود در مجلس دوازدهم با اشاره به نامگذاری شعار سال از سوی مقام معظم رهبری به نام "جهش تولید با مشارکت مردم" اظهار کرد: این جهش می‌تواند در تولیدات فرهنگی و هنری نیز اتفاق بیفتد و باید هنرمندان آن را رقم بزنند و ما نیز در این راه در کنار هنرمندان خواهیم بود.

وی به بازدید خود با همراهی مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و کتابخانه‌های عمومی استان از طرح کتابخانه درجه یک دورود اشاره کرد و افزود: امیدواریم با افتتاح این طرح در دولت سیزدهم پایگاه بزرگ فرهنگی برای مردم شریف شهرستان که مطالبه به حق مردم است، محقق شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • برپایی نمایشگاه «قرآن و عترت» در مجتمع شهید آوینی قم
  • فروش ده میلیارد ریالی صنایع دستی در کاشان
  • توسعه محله اجتماعی هوشمند در شنژن
  • جهش در تولیدات فرهنگی و هنری از سوی هنرمندان
  • توسعه فرهنگ کتابخوانی در احداث پارک‌های سنندج مورد توجه قرار گیرد
  • مجتمع فرهنگی، موزه‌ای شهدای رامسر مقصد گردشگری
  • برج آزادی رکورد بازدید را شکست
  • دوسالانه‌های تجسمی با چه چالش‌هایی دست و پنجه نرم می‌کنند؟
  • برپایی نمایشگاه نقاشی کودکان اُتیسم در کاشان 
  • تئاتر زبانی صلح‌آمیز است