درخواست کارگردان فیلم «گیلدا» از مخاطبان/ فیلمی که بدون رانت و بودجه کلان ساخته شد
تاریخ انتشار: ۲۲ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۲۶۹۶۳۲
کیوان علی محمدی کارگردان درباره علت ریسک اکران آنلاین «گیلدا» با علم به اینکه فیلم قاچاق میشود، به خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان،گفت: این فیلم را سال ۹۵ ساختیم و متاسفانه زمان زیادی برای دریافت پروانه نمایش آن صرف شد و از طرفی برای این فیلم نامهربانیهای زیادی به ما کردند و آنقدر شرایطش را سخت و پیچیده کردند که اصلا نمیدانستیم دیگر باید چکار کنیم و وقتی بحث اکران آنلاین شد و سینماها عملا تعطیل شد پیش خودمان فکر کردیم اگر شرایط به حال عادی برگردد، جای «گیلدا» را کجای این آشفته بازار اکران میتوانیم پیدا کنیم به این علت به مجموع همه این عوامل فکر کردیم و به این نتیجه رسیدیم شاید اکران آنلاین بتواند شرایط بهتری را رقم بزند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
او درباره ممیزیهای وارد شده به «گیلدا» بیان کرد: میگفتند قصهای که مرتضی اسماعیل کاشی بازی میکند یعنی در حدود یازده دقیقه باید کامل حذف شود که ما نپذیرفتیم و جدل زیادی روی این اتفاق داشتیم به همین علت گفتند برای اینکه تماشاگر،همدلیِ کمتری با این شخصیت پیدا کند باید برخی از دیالوگها و پلانها حذف شود و یا اینکه دربرخی از پلانها موهای او که ترنس است دیده نشود و از آنطرف هم گفتند این آقا، چون اروتیک است باید به طور کل سیاه و سفید شود که ما گفتیم هیچ منطقی برای سیاه و سفید کردن آن نداریم اما در نهایت پروانه نمایش یکی از شروط اکران این فیلم را تغییر رنگ اعلام کرد که در نهایت رنگ این پلان را تغییر دادیم و برخی از پلانها رنگی و بعضی سیاه و سفید شده است در برخی دیگر از پلانها و دیالوگهای فیلم نیز تغییراتی ایجاد کردیم.
کارگردان «سینما شهر قصه» در پاسخ به این سوال که «گیلدا» چه میگوید و چقدر عِرق به سینما در آن دیده میشود؟ گفت: گیلدا یک سوپراستار سینما است که در این موقعیت قرار گرفته و ما قصههای این آدم را میبینیم به این علت این فیلم پیوند عمیقی با سینما و با خیلی از فیلمهای من و امید بنکدار دارد و از دل فیلمهای ما بیرون آمده است و کسانی که آثار ما را دیده باشند میتوانند راحتتر این کدها را در این فیلم پیدا کنند. گیلدا در حقیقت نزدیکترین فیلم به من و امید بنکدار است، چون از دل ما و آثارمان بیرون میآید.
او درباره اینکه سینمای کنونی ما تا چه حد به این نوع سینما که عِرق به این هنر در آن موج میزند، نیاز دارد؟ اظهار کرد: به نظرم سینمای ما بیش از هر چیز به یک ذهن استراتژیک نیاز دارد که اساسا این مسیری که به ناکجاآباد و بیراهه میرود را تغییر دهد. معتقدم آگاهانه نمیخواهند و قرار نیست که سینما تغییر مسیر دهد و به این خاطر اگر این سینما را با ۱۰ یا ۲۰ سال قبل مقایسه کنیم مسیر انحطاطش کاملا مشخص است و کسانی که در این مسیر بار سینمای متفاوت را به دوش میکشند در حال ذوب شدن هستند.
علی محمدی در پایان گفت: «گیلدا» فیلمی نیست که رانت و بودجه کلانی پشت آن باشد که طرف در مرحله تولید بار خودش را بسته ببیند این فیلم واقعا با حداقل بودجه و در شرایط سختی ساخته شده است به این علت امیدوارم مردم فیلم را قانونی ببینند. در آن بهرام بیضایی و خیلی چیزهای دیگری که ممکن است مخاطب دوست داشته باشد پیدا میشود. وقتی ازبیضایی اجازه گرفتیم که از یکی از آثارش در گیلدا استفاده کنیم او این اجازه را به ما داد و خدا را شاکریم حضور بیضایی هم در این فیلم داریم.
انتهای پیام/
منبع: باشگاه خبرنگاران
کلیدواژه: سینمای ایران فیلم گیلدا فیلم سینمایی پلان ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۶۹۶۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
رو به سوی بحران؛ چالشهای بزرگ صداوسیما در جذب مخاطب
دایره وفاداران و مخاطبان تلویزیون با گذشت زمان در حال تنگتر شدن است. تازهترین آماری که در ۲۸ بهمنماه توسط روزنامه «فرهیختگان» منتشر شد، گواه امر موضوع است.
این آمار در ایام برگزاری جام ملتهای آسیا ۲۰۲۳ منتشر شده است که حجم قابل توجهی از بینندگان، این تورنمنت فوتبالی را از صداوسیما دنبال میکردند. اگر از مسابقات و برنامههای فوتبالی فاکتور بگیریم، با نگاهی به آمار مخاطبان صداوسیما، متوجه معضل کمبود و ریزش مخاطب تلویزیون خواهیم شد. صداوسیمایی که زمانی با برنامههای جذاب و حضور چهرههای شناختهشده، مخاطبان زیادی را پای رسانه ملی مینشاند.
اما با حذف برخی از این برنامهها از کنداکتور صداوسیما و کناررفتن چهرههای شاخص، باتوجه به تعدد برنامهها و هزینههایی که برای ساخت آنها میشود، شاهد کم شدن درصد مخاطبان تلویزیون هستیم.
برنامههای «دورهمی»، «کتابباز»، «دست فرمون»، «چهل تیکه» که حجم قابل قبولی از مخاطبان تلویزیون را در اختیار داشتند، از کنداکتور صداوسیما کنار رفتند و در کنار کاهش مخاطبان دیگر برنامهها، برنامههای جدیدی مثل «سیدخندان» با حدود ۷ درصد، «پاورقی» حدود ۷ درصد، «بگو بخند» حدود ۸ درصد، «خوش نمک» با حدود ۶ درصد و همینطور «سرنخ» با کمتر از دو درصد مخاطب، از جمله پروژههای بسیار کم مخاطب و ناتوان در جذب بیننده صداوسیما هستند.
مرکز تحقیقات رسانه ملی و روزنامه فرهیختگان
این کاهش مخاطبان برنامههای تلویزیون در حالی رخ داده است که براساس آنچه در لایحه بودجه ۱۴۰۳ به مجلس شورای اسلامی ارائه شده، بودجه این سازمان مبلغ ۲۴ هزار میلیارد تومان است. بودجه صداوسیما در سال گذشته ۸ هزار میلیارد تومان بود. رئیس سازمان برنامه و بوجه با انتقاد از این افزایش بودجه، گفت: «رشد بودجه صداوسیما و قوهقضائیه نسبت به سال ۱۴۰۲، حدود ۵۸ درصد است. درحالیکه برای سایر دستگاهها رشد بودجه ۱۲ درصد پیشبینی شده است. این افزایش بودجه صداوسیما و قوهقضائیه، روی هم ۳۷ هزار میلیارد تومان بار مالی به دولت تحمیل کرده است.»
مرجعیت خبری صداوسیما در خطر از دست رفتنهمچنین جدیدترین نظرسنجی «ایسپا» که در زمان انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری انجام شد، بیانگر این امر است که کمتر از ۳۸ درصد مردم، اخبار را بیشتر از طریق صداوسیما دنبال میکنند و ۳۱ درصد، شبکههای اجتماعی را برای این امر ترجیح میدهند. همچنین حدود ۹ درصد هم از طریق ماهواره اخبار کشور را پیگیری میکنند. این آمار در مقایسه با آمار مشابه برای انتخابات ریاستجمهوری در سال ۱۳۹۶، تغییرات محسوسی داشته است؛ در آن نظرسنجی، صداوسیما از نظر اعتماد مردم به منابع رسانهای با ۵۱.۵ درصد در صدر قرار گرفته بود و شبکههای اجتماعی سهم ۱۲ درصدی داشتند.
افزایش ۱۹ درصدی از استفاده شبکههای اجتماعی برای پیگری اخبار، بیانگر این است که اعتماد به این پلتفرمها در میان مردم در حال افزایش است و درصورت ادامه این روند، صداوسیما با بحران از دست دادن مرجعیت رسانهای و خبری خود مواجه خواهد شد.
پیمان جبلی، رئیس سازمان صداوسیما، در ۱۶ بهمنماه ۱۴۰۲ بهصورت تلویحی پذیرفت که برنامههای تلویزیونی با بحران مخاطب مواجه است و در این باره گفت: «آیا رسانههایی که اعتقاد دارند صداوسیما مخاطب ندارد، جرأت دارند مخاطب امسال خودشان را با مخاطب ۱۰ سال پیش یا تیراژ خودشان را مقایسه کنند یا خیر؟ این وظیفه عمومی همه دستگاههاست که به وظایفی که برایشان مشخص شده است، عمل کنند.»
باید دید رویکرد جبلی و مدیران صداوسیما در سال جدید به چه شکل است؟ آیا میتوانند بار دیگر مخاطبان و رسانه ملی را بایکدیگر آشتی دهند؟
منبع: اکو ایران
tags # صدا و سیما سایر اخبار (تصاویر) لئوپون، پادشاهِ پادشاهان؛ حیوان عجیب و غولپیکری که حاصل جفتگیری پلنگ و شیر است! (تصاویر) دانشمندان چهرۀ یک انسان اولیه را شناسایی کردند؛ انسان اولیه این شکلی بود! (تصاویر) چند سال پس از مردن انسانها زمین چه شکلی خواهد بود؟ انسانهایی که خوراکشان گوشت انسان است!