Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اتاق خبر»
2024-04-19@06:51:36 GMT

کاهش رفاه اجتماعی زنان سرپرست

تاریخ انتشار: ۲۲ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۲۶۹۷۹۹

جنس کار زنان بیشتر از جنس خدمت‌‌رسانی به انسان‌هاست، مانند آموزشگاه یا سالن‌های آرایشی داشتن و آنها عمدتا با اجتماعات و گروه‌های انسانی سرو کار دارند. زنان و به ویژه زنان سرپرست خانوار بیشتر در مشاغل خدماتی حضور دارند، برای مثال نیروهای خدمات تالارهای پذیرایی، آرایشگاه‌ها، شرکت‌ها، مدارس و مهدکودک‌ها.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طبیعتا با شیوع کرونا همه این مشاغل آسیب دیدند و از جمله شاغلان زن هم متاثر از این موضوع، آسیب‌های جدی دیدند، به ویژه این آسیب‌ها زمانی نگران‌‌کننده می‌شود که این زنان سرپرست خانوار باشند. ما شاهدیم که زنان سرپرست خانوار با ماه‌ها بیکاری به دلیل شیوع کرونا مواجه شدند. پیش از این در تالارهای پذیرایی، آرایشگاه‌ها و رستوران‌ها مشغول به کار بودند و یا کارگر خدماتی یک منزل و پرستار بودند، اما همه آنها در این مدت شغلشان را از دست دادند. از طرفی این موضوع با انفجار قیمت مسکن مواجه شده، با بالا رفتن قیمت‌ها و تورم مهارنشدنی. این شرایط کرونا و هم‌زمانی‌اش با این مشکلات، وضعیت زنان و به ویژه زنان سرپرست خانوار را شکننده کرده است. در شرایطی که ما بیمه‌های کافی و حمایتگر از این قشر را نداریم. بیمه‌های ما نقص دارد و حتی بسیاری از این زنان بیمه نیستند و این مشکلات فزاینده بخش زیادی از این زنان را با مشکل جدی مسکن مواجه کرده است و اجاره‌های خانه‌ را نمی‌توانند پرداخت کنند. علاوه بر اینکه به دلیل بیکاری اجاره خانه را نمی‌توانند پرداخت کنند، با ودیعه مسکن هم مواجه شدند که چند برابر شده است. با اعمال سیاست‌های غلط دولت، مرتبا یک شرایط تورمی غیرقابل تحمل به جامعه تحمیل می‌شود و دهک‌های پایین جامعه و زنان سرپرست خانوار که تعدادشان هم زیاد است و مجبور به کار کردن هستند، بسیار آسیب دیدند و نمی‌توانند این شرایط را تحمل کنند. به لحاظ نیروی کار و نیروی انسانی ما در ایران بسیار آسیب دیدیم و خلأ‌های بیمه‌ای را هم داریم. در شرایط کرونا، آسیب‌هایی به قشر زنان وارد شده و هر روز هم بیشتر می‌شود. برای کاهش این آسیب‌ها، باید خدمات بیمه‌ای را گسترده‌تر کرد، باید یک سری خدمات را به‌صورت رایگان در اختیار خانواده‌های ضعیف قرار داد. در بسیاری از کشورهای دنیا، قوانین تامین اجتماعی و برنامه‌های رفاهی اجتماعی داشتند و حقوق چندماهه به آسیب‌دیدگاه پرداخت شده و سبد غذایی به آنها داده شده و دولت‌ها یک سری کمک به این اقشار آسیب‌دیده کردند. کشور ما جز دسته کشورهایی بوده که دولت تقریبا هیچ کمکی نکرده است و حمایت‌هایی که قبلا می‌کرده هم ضعیف‌تر شده است، از جمله سبد کالایی که حذف شده است. با این وضعیت این آسیب‌ها وجود دارد و هر روز هم بیشتر می‌شود و افق روشنی پیش روی ما نیست. بخش خصوصی هم با اعمال سیاست‌های غلط دولت، خیلی ضعیف شده است. من دو دوره عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران و ایران بودم، در ۱۰ سال گذشته همواره به سیاست‌های غلط دولت اعتراض کردیم. نتیجه این سیاست‌های غلط در دوره اقتصادی منجر به ضعیف شدن بخش خصوصی شده است. اقتصاد زمانی پویا و آزاد است که بتواند با دنیا در تعامل باشد. ما مدت‌هاست که ارتباطمان با دنیا قطع شده و سیاست‌های غیرحمایتی دولت هم باعث شده بخش خصوصی تقریبا هر روز به سمت از بین رفتن برود و ضعیف‌تر شود و اصلا بنیه‌ای نداشته باشد که بخواهد از دولت حمایت کند. متاسفانه دولت در این شرایط با کسری بودجه شدید مواجه شده است و برای رفع مشکل کسری بودجه، جیب مردم را هدف‌گذاری کرده است.

تعادل

منبع: اتاق خبر

کلیدواژه: زنان سرپرست خانوار سیاست های غلط آسیب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.otaghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اتاق خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۶۹۷۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هم‌اندیشی دستگاه‌های اجرایی یزد به منظور کاهش آسیب‌های اجتماعی

 سرهنگ یاوری  معاون فرهنگی و اجتماعی انتظامی استان یزد در جلسه هماهنگی اجرای طرح کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی گفت: طرح ملی کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی، با اولویت ۳۳۰ محله آسیب‌پذیر و حاشیه‌نشین در سراسر کشور و در یزد با اولویت سه محله و با محوریت کوپ‌ها و با مشارکت، حمایت، هدایت و نظارت مستقیم معاونت فرهنگی و اجتماعی انتظامی استان یزد اجرا خواهد شد.

وی هدف از تشکیل جلسه را هماهنگی بین دستگاه‌ها در خصوص اجرایی کردن این طرح عنوان کرد و گفت: عمده مشکلات این سه محله باید توسط معتمدان محل و مشاوران کلانتری‌ها بررسی و احصا شود.

سرهنگ یاوری در پایان خاطر نشان کرد: کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی نیازمند همکاری تعامل خوب و سازنده بین دستگاه‌های اجرایی است، در پایان مقرر شد محل اجرای طرح با هماهنگی رئیس کلانتری و معتمدین محل مشخص و اطلاع رسانی کامل زمان و مکان اجرای طرح از طریق نصب بنر، نصب اطلاعیه، ارسال پیامک، فضای مجازی و... انجام و نیز مشکلات هر منطقه احصا و نیز هماهنگی لازم با سایر دستگاه‌ها جهت اجرای طرح انجام و مشخصات نماینده هر دستگاه جهت شرکت در جلسات قبل و حین اجرای طرح اعلام شود.

جلسه هماهنگی اجرای طرح کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی که با حضور نمایندگان دستگاه‌های دولتی و مردم نهاد از جمله استانداری، سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری، آموزش و پرورش، دانشگاه علوم پزشکی، آستان قدس رضوی، موسسه نسیم اسکان یزد و... در سالن جلسات شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی معاونت اجتماعی برگزار شد.

باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

دیگر خبرها

  • روند کاهش آسیب‌های اجتماعی در استان
  • روند رشد آسیب‌های اجتماعی در قزوین متوقف شد
  • حقوق کارکنان دولت در سال جاری چند درصد زیاد شد ؟
  • افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارکنان دولت در سال جاری
  • سرمایه‌گذاری در ورزش باعث کاهش آسیب‌های اجتماعی می‌شود
  • مهارت آموزی ۴ هزار نفر از آسیب دیدگان اجتماعی در خراسان جنوبی
  • هم‌اندیشی دستگاه‌های اجرایی یزد به منظور کاهش آسیب‌های اجتماعی
  • نظر وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص تعطیلی پنجشنبه و کاهش ساعت کار بخش خصوصی
  • هم‌اندیشی دستگاه‌های اجرایی در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی
  • اجرای طرح آموزشی توانمندسازی بانوان سرپرست خانوار