Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، زهرا حسن زاده دکتری تخصصی علوم تغذیه دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز با بیان اینکه روغن‌های مصرفی و چربی‌های رژیمی علاوه بر اینکه در ایجاد طعم و مزه غذا‌ها نقش دارند، تأمین کننده بخش اعظمی از انرژی دریافتی روزانه محسوب می‌شود، اظهار کرد: همچنین منبع مهم و با ارزشی از اسید‌های چرب ضروری نظیر اسید‌های چرب امگا-۳، امگا-۶ و امگا-۹ و ویتامین‌های محلول در چربی هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او با بیان اینکه توجه به نوع و میزان چربی مصرفی روزانه برای حفظ سلامت بدن حائز اهمیت است، افزود: دریافت زیاد چربی‌ها و انتخاب چربی‌های نامناسب خطر چاقی، بیماری‌های قلبی عروقی و انواع سرطان‌ها را به دنبال دارد.

او گفت: مصرف زیاد روغن‌ها به صورت غذا‌های پُرچرب و سرخ کرده موجب بالا رفتن چربی‌ها در خون و نفوذ آن‌ها به دیواره رگ‌ها و اختلال در خونرسانی در اندام‌های داخلی بدن می‌شود.

دکتری تخصصی علوم تغذیه دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز تصریح کرد: باید تا حد ممکن مصرف چربی‌ها را با استفاده از روش‌های پخت سالم مانند بخارپز، آب پز، پختن در فر و تنوری کردن کاهش داد.

او اظهار کرد: علاوه بر اینکه گروهی از چربی‌های رژیم غذایی از جمله روغن‌های نباتی مایع و جامد، کره و مارگارین به صورت مرئی و قابل دیدن هستند، بخشی دیگر از چربی‌ها مثل چربی موجود در گوشت قرمز، لبنیات، تخم مرغ، چیپس و انواع تنقلات و شکلات به صورت نامرئی هستند که در برنامه غذایی روزانه باید مورد توجه قرار گیرد.

چربی‌های مفید کدامند؟

زهرا حسن زاده با بیان اینکه بهتر است مصرف منابع غذایی حاوی چربی‌های مفید در برنامه غذایی افزایش یابد، ادامه داد: انواع مغز‌ها و دانه‌ها مانند گردو، بادام، فندق، پسته و کنجد به صورت روزانه و در حد اعتدال مصرف شود.

او بیان کرد: انواع ماهی‌ها نیز به دلیل تأمین کردن اسید‌های چرب ضروری به میزان دست کم ۲ بار در هفته مصرف شوند.

دکتری تخصصی علوم تغذیه دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز اضافه کرد: مصرف روغن‌های گیاهی مایع به دلیل اینکه بدون کلسترول هستند و اسید‌های چرب غیراشباع بالایی دارند به روغن حیوانی یا روغن‌های جامد نباتی ارجحیت دارند.

او تصریح کرد: روغن‌های مایع حاوی ترکیبات مناسب برای تأمین انرژی موردنیاز روزانه هستند و نقش مهمی در رشد و تکامل کودکان، بهبود عملکرد مغز، تولید هورمون‌های ضروری در بدن و محافظت از ارگان‌های داخلی بدن نظیر کلیه‌ها و قلب دارد.

رعایت تعادل و تنوع در مصرف روغن‌های گیاهی

زهرا حسن زاده با بیان اینکه در مصرف روغن‌های گیاهی نیز باید تعادل و تنوع رعایت شود، افزود: مصرف روغن‌های گیاهی بیش از نیاز روزانه توصیه نمی‌شود.

او اظهار کرد: به دلیل تفاوت در ترکیب اسید‌های چرب در روغن‌های گیاهی شامل روغن زیتون، کلزا، کنجد، سویا، هسته انگور و سبوس برنج رعایت تنوع در مصرف روغن‌های گیاهی حائز اهمیت است.

دکتری تخصصی علوم تغذیه دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز ادامه داد: همه روغن‌های مایع خوراکی برای پخت غذا مناسب هستند، به دلیل اینکه روغن‌های مایع مخصوص پخت و پز نسبت به حرارت بالا مقاوم نیستند، باید فقط برای پخت انواع خورش، خوراک و برنج استفاده شود که نیاز به سرخ کردن ندارد.

او با بیان اینکه برای سرخ کردن غذا باید از روغن‌های مخصوص سرخ کردنی استفاده شود، تصریح کرد: باید به این موضوع توجه شود که حتی روغن‌های مخصوص سرخ کردنی نیز باید با حرارت کم مورد استفاده قرار گیرند که از دود کردن و سوختن روغن جلوگیری شود.

زهرا حسن زاده بیان کرد: با قرار گرفتن روغن در معرض حرارت بالا هنگام پخت غذا، ترکیبات شیمیایی نامطلوب تولید می‌شود که موجب کدر، بدبو و غلیظ شدن روغن و دود کردن آن می‌شود.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: مواد غذایی مصرف چربی مصرف روغن مصرف روغن های گیاهی زهرا حسن زاده اسید های چرب سرخ کردن چربی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۷۲۲۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فواید بی‌نظیر ریواس

یک متخصص تغذیه و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان نقش برخی گیاهان خوراکی طبیعی و دارویی در سلامت را تشریح کرد.

به گزارش مشرق، مهناز مردانی در خصوص مصرف غذایی گیاهان خوراکی و دارویی طبیعی گفت: یکی از نعمت‌های بی‌شمار خداوندی، وجود گیاهان خوراکی و گاها داروئی در استان حاصلخیز لرستان است.

وی با بیان اینکه استفاده درست و منطقی از این گیاهان منجر به حفظ و ارتقاء سلامت خواهد شد، ادامه داد: از جمله این گیاهان می‌توان به ریواس، کنگر، قارچ کوهی، شنگ یا ریش بز، پای غازان یا در گویش محلی پاغزو، زرشک، موسیر، بن سرخ و..... اشاره کرد.

مردانی اضافه کرد: این گیاهان خودرو و ارگانیک سرشار از فیبر، مواد معدنی، ویتامین C ویتامین‌های گروه B و بعضا پیش ساز ویتامین D هستند.

این متخصص تغذیه یادآور شد: فیبر بسیار خوب این گیاهان باعث ایجاد لینت مزاج در افراد و پیشگیری از یبوست‌های مزمن شده و به سلامت سیستم گوارش کمک شایانی خواهد کرد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان افزود: مصرف مناسب انواع این گیاهان منجر به کاهش چربی‌های خون در افراد مبتلا به دیس لیپیدمی و تعدیل قند خون در افراد دیابتی می‌شود.

او گفت: از طرفی آنتی اکسیدان‌های موجود در آنها به سلامت قلب و عروق و کبد کمک می‌کنند و نقش ضد سرطانی دارند.

مردانی اظهار کرد: همچنین وجود ویتامین‌های مختلف همچون ویتامین سی و ویتامین آ و برخی مواد معدنی در ساختار این گیاهان، باعث افزایش سیستم ایمنی و در نتیجه افزایش مقاومت بدن در مقابل بیماری‌های مختلف خواهند شد.

وی خاطرنشان کرد: البته در هنگام مصرف این گیاهان می‌بایست احتیاط لازم به عمل آید. به طور مثال در مصرف قارچ‌های کوهی باید دقت کافی به عمل آید چرا که برخی از این قارچ‌ها سمی بوده و حتی منجر به فوت مصرف کننده خواهد شد و لذا قارچ‌ها از افرادی که قابل اعتماد هستند خریداری شوند.

این متخصص تغذیه گفت: برخی از این گیاهان، مانند ریواس حاوی مقدار زیادی اگزالات بوده و در نتیجه در افرادی که سنگ کلیه از جنس اگزالات دارند، نباید مصرف شود.

منبع: ایسنا

دیگر خبرها

  • خواص شگفت‌انگیز روغن ماکادمیا برای سلامتی، پوست و مو
  • فواید یک ویتامین برای زنان
  • کدام داروها را می توان بدون نسخه خرید؟ | زمانی که باید مصرف داروهای OTC را قطع کنید
  • فواید بی‌نظیر ریواس
  • برای لاغری گردو را این طور مصرف کنید
  • بهترین راهکار برای کاهش وزن
  • ویژگی رژیم غذایی سالم چیست؟
  • اگر هر روز نوشابه بخوریم چه اتفاقی در بدن ما می‌افتد؟
  • انطباق آداب غذاخوردن ائمه اطهار با علوم پیشرفته تغذیه
  • بی‌حوصلگی و کم دقتی از عوارض تغذیه نامناسب دانش‌آموزان است