Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-25@19:56:14 GMT

افزایش ۷۸ درصدی سیگار قاچاق در کشور/سهم واردات توتون

تاریخ انتشار: ۲۳ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۲۷۲۵۹۱

افزایش ۷۸ درصدی سیگار قاچاق در کشور/سهم واردات توتون

آزاده نظری، در گفتگو با خبرنگار مهر، افزود: تولید بخش قابل توجهی از سیگارها با برند خارجی تولید داخل همچنان نیازمند واردات توتون خارجی است.

وی با اشاره به آمار وزارت صمت مبنی بر کاهش ۲۱ درصدی تولید سیگار در سه ماهه نخست سال جاری، تاکید کرد: تولید سیگار در کشور باید بر اساس نیاز واقعی بازار مصرف باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این در حالی است که در سال گذشته با استفاده از تجهیزات به روز و سیاست‌های وزارت صمت، بیشترین حجم تولید در تمامی سنوات قبل گزارش شده است. البته این نکته قابل ذکر است که افزایش تولید موجب کاهش وابستگی در تأمین مواد اولیه آن نشده چرا که بخش قابل توجهی از سیگارها با برند خارجی تولید داخل همچنان نیازمند واردات توتون خارجی است.

نظری با اشاره به تبصره ۳ ماده ۱۰۲ قانون برنامه پنجم کشور مبنی بر خودکفایی در تولید سیگار و کاهش واردات آن، ادامه داد: با نگاهی به آمار منتشر شده از سوی مرکز نظارت و برنامه ریزی بر دخانیات متوجه می‌شویم که میزان تولید سیگار در سال ۹۶ از ۴۹ میلیارد نخ به ۵۵ میلیارد نخ در سال ۹۸ رسیده است. شاید این حجم از تولید به لحاظ اقتصادی رقم خوبی باشد ولی نشان دهنده افزایش میزان تقاضای بازار و مصرف آن است.

وی ضمن انتقاد از ارائه آمارهای متضاد از میزان نیاز و مصرف سیگار در کشور، تصریح کرد: یک ماه پیش مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات کشور اعلام کرد که به زودی تولید واحدهایی که تعطیل شده بودند با پیگیری این مرکز و وزارت صمت آغاز به کار خواهند کرد. بنابراین این کاهش ۲۱ درصدی معضل جدی برای افزایش قاچاق آن نیست.

عضو کارگروه آموزش کنترل دخانیات در ادامه با اشاره به افزایش قاچاق سیگار بر اساس اطلاعات ارائه شده در کشور، گفت: قرار بود این حجم از تولید، کاهش قاچاق سیگار را در پی داشته باشد که این مسئله نیز محقق نشد. طبق آمارهای منتشر شده برآورد میزان سیگار قاچاق امسال ۶ میلیارد و ۲۴۰ میلیون نخ است که نسبت به برآورد سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون نخ سیگار قاچاق در بهار سال قبل ۷۸.۳ درصد افزایش داشته است که در صورت عدم اقدام مناسب تا پایان سال جاری حداقل به ۱۰ میلیارد نخ می‌رسد.

کد خبر 5022359

منبع: مهر

کلیدواژه: کشف سیگار قاچاق دخانیات ویروس کرونا وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی واکسن آنفلوانزا سیما سادات لاری بازگشایی مدارس سعید نمکی کووید 19 آمار کرونا دیابت دانشگاه علوم پزشکی ایران بیماری های قلبی و عروقی اهدای خون انسولین سازمان غذا و دارو تولید سیگار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۷۲۵۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سهم ۱۹ درصدی قهوه تجارت جهانی؛ واردات ۱۴۸ میلیون دلاری در سال گذشته

به گزارش قدس آنلاین، میزان وزنی قهوه وارداتی در این مدت ۴۹ هزار تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۸.۵۵ درصد افزایش داشته است.

براساس این گزارش، در سال ۱۴۰۲ کشورهای امارات متحده عربی، ویتنام، هند، اندونزی و اوگاندا ۵ کشور عمده طرف معامله واردات قهوه با ایران بودند ،۹۵ درصد از ارزش قهوه وارداتی به کشور از طریق ۵ کشور مذکور انجام گرفته است. در این میان کشور امارات متحده عربی با ۷۸ میلیون دلار، ۵۲.۸۹ درصد از سهم واردات قهوه ایران به لحاظ ارزشی را به خود اختصاص داد.

همچنین، تشریفات گمرکی حدود ۸۲ درصد از وزن و ارزش واردات قهوه از طریق گمرک شهید رجایی انجام گرفته است و پس از آن گمرکات مشهد، بوشهر، بندرلنگه و تهران در رده بعدی قرار گرفتند. در سال ۱۴۰۲ این میزان قهوه وارداتی از سوی ۱۲۱ شخص و شرکت انجام گرفته است. تجارت جهانی قهوه در سال ۲۰۲۲ به میزان ۴۵.۵ میلیارد دلار بوده که بزرگترین صادرکنندگان قهوه، کشورهای برزیل کلمبیا و ویتنام و بزرگترین واردکنندگان قهوه آمریکا، آلمان و بلژیک بودند.

لازم به ذکر است؛ سهم قهوه از تجارت جهانی در سال ۲۰۲۲ به میزان ۱۹ صدم درصد از تجارت جهانی بوده است.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • کشف ۷۲ هزار نخ سیگار قاچاق توسط مرزبانان هنگ مرزی تایباد 
  • سهم ۱۹ درصدی قهوه تجارت جهانی؛ واردات ۱۴۸ میلیون دلاری در سال گذشته
  • کشف ۳۱ هزار و ۹۲۰ نخ سیگار قاچاق در کرمان
  • افزایش مدت گارانتی خودرو در ایران
  • سيگار هاي قاچاق ميلياردي در بجنورد
  • متهم شدن برخی از مدیران سابق سازمان حفظ نباتات به قاچاق
  • سهم ۱۷ درصدی تهران از صادرات کشور/ ۲۰۰ واحد راکد احیا شد
  • کشف ۳۷ هزار نخ سیگار قاچاق در بجنورد
  • ۳۷ هزار نخ سیگار قاچاق در بجنورد کشف شد
  • دود سیگار قاچاق به چشم قاچاقچی رفت