Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمد رشیدی, عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی گفت: به دلیل نرخ خرید تضمینی پایین و هزینه های بسیار بالا مربوط به بذر و کود، بسیاری از کشاورزان از کشت گندم پشیمان می شوند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمد رشیدی در گفتگو با خبرنگار  شبکه اطلاع رسانی مرصاد در خصوص افزایش قیمت کود شیمیایی کشاورزی اظهار داشت: متاسفانه ارز ترجیحی را از کودهای فسفاته و سولفاته برداشته‌اند؛ این کودها همان کودهای پاییزی هستند که در ابتدا به همراه بذر به زمین داده می‌شوند که همین حذف ارز ترجیحی سبب افزایش قیمت کود شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی قیمت هر کیسه کود را با تفاوت‌هایی بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان اعلام و عنوان کرد: مردم توان خرید کود با این قیمت‌ها را ندارند.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: از سوی دیگر بر اساس اخبار حاصله قیمت خرید تضمینی مدنظر دولت سه هزار و ۲۰۰ تومان است که در این صورت دو اتفاق رخ خواهد داد؛ به دلیل نرخ خرید تضمینی پایین و هزینه های بسیار بالای مربوط به بذر و کود، بسیاری از کشاورزان از کشت گندم پشیمان می شوند و در این صورت در سال آینده با کمبود جدی گندم مواجه خواهیم بود یا اینکه گندم کشت می کنند اما از کود استفاده نخواهند کرد زیرا توان خرید کود به قیمت ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان به ازای هر کیسه را ندارند.

رشیدی خاطرنشان کرد: در صورت عدم استفاده از کود با افت ۳۰ درصدی عملکرد گندم مواجه خواهیم شد و مجبور می شویم گندم را به ازای کیلویی ۶ تا ۷ هزار تومان از روسیه و قزاقستان وارد کنیم.

وی افزود: بر همین مبنا پیشنهاداتی از سوی کمیسیون کشاورزی به دولت ارائه شده مبنی بر اینکه در وهله نخست ارز ترجیحی را حذف نکنند؛ همچنین طرحی را بنده نوشته‌ام که قیمت خرید تضمینی در داخل شورایی متشکل از رئیس کمیسیون کشاورزی، رئیس برنامه و بودجه، دو نفر از اعضای کمیسیون کشاورزی، یک کشاورز خبره و رئیس تشکل های صنفی کشاورزی تصمیم‌گیری شود تا کشاورز متضرر نشود.

وی خاطرنشان کرد: اگر قیمت خرید تضمینی افزایش یابد کشاورزان متوجه خواهند شد با وجود داشتن هزینه‌، دستاوردهایی خواهند داشت و سود می کنند در غیر این صورت یا زمین‌ها را اجاره می دهند یا به کشت های دیگر اختصاص خواهند داد و یا از کود بهره نمی برند که در هر صورت با افت عملکرد مواجه خواهیم شد.

رشیدی عنوان کرد: پیشنهاد ما این است در وهله نخست ارز ترجیحی را از کودها بر ندارند و در صورتی که حذف می کنند قیمت خرید تضمینی را افزایش دهند.
 

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: قیمت خرید تضمینی کمیسیون کشاورزی ارز ترجیحی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۷۳۹۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خرید تضمینی بیش از ۱۱ هزار تن گندم در هرمزگان

محمد رضا ماندگاری رئیس اداره بازرگانی تعاون روستایی هرمزگان گفت: از ابتدای فصل برداشت گندم ۱۱ هزار و ۴۰۰ تن محصول توسط شبکه‌های خرید به صورت تضمینی از کشاورزان خریداری و۱۰ هزار و ۳۰۰ تن آن به سیلو‌ها و انبار‌های استان حمل و بارگیری شده است.

 

وی افزود: به علت برداشت نشدن محصول در سه مرکز احمدی، فارغان و طاشکوییه شهرستان حاجی آباد، اکنون هشت مرکز از ۱۱ مرکز خرید تضمینی گندم در استان فعال است.

رئیس اداره بازرگانی تعاون روستایی هرمزگان گفت: شبکه تعاون روستایی امسال آمادگی لازم برای خرید حجم بالای گندم مازاد بر نیاز از کشاورزان را دارد.

ماندگاری افزود: از آنجایی که دسترسی کاربران برای ثبت آمار کشاورزان هنوز انجام نگرفته، هیچ پرداختی بابت بهای گندم به گندمکاران نداشته ایم.

وی گفت: برداشت و خرید گندم از برخی شهرستان‌های استان توسط تشکل‌های تحت پوشش به عنوان مباشر اداره‌کل غله و خدمات بازرگانی آغاز شده است.

رئیس اداره بازرگانی تعاون روستایی هرمزگان افزود: همه مراحل خرید طبق دستورالعمل‌ها و با دقت کامل انجام می‌گیرد و تمامی مراکز هیچ مشکل یا کمبودی برای تحویل محصول کشاورزان ندارند.

باشگاه خبرنگاران جوان هرمزگان بندرعباس

دیگر خبرها

  • خرید تضمینی محصول گندم کشاورزان استان از اوایل خرداد ماه
  • خرید بیش از ۳۷۰ هزار تن گندم در خوزستان
  • خرید تضمینی گندم به ۵۵۶ هزار تن رسید
  • خرید تضمینی بیش از ۳۰۸ هزار تن گندم از کشاورزان خوزستانی
  • خرید بیش از ۳۰۸ هزار تن گندم در خوزستان
  • خرید تضمینی گندم از ۲۰ اردیبهشت آغاز می شود
  • آغاز خرید تضمینی گندم از ۲۰ اردیبهشت
  • رشد چشمگیر خرید تضمینی گندم در خراسان جنوبی
  • خرید تضمینی بیش از ۱۱ هزار تن گندم در هرمزگان
  • رشد چشم‌گیر خرید تضمینی گندم در خراسان جنوبی