Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-25@11:40:46 GMT

۲۵ قطعه از استاد فرامرز پایور برای ساز نی، گردآوری شد

تاریخ انتشار: ۲۳ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۲۷۴۷۵۹

۲۵ قطعه از استاد فرامرز پایور برای ساز نی، گردآوری شد

به گزارش خبرنگار مهر، موسسه فرهنگی - هنری ماهور کتاب «هم‌نواز ۲: ۲۵ قطعه از استاد فرامرز پایور برای نی» را با آوانویسی و اجرای سیامک جهانگیری را به بهای ۶۰ هزار تومان منتشر کرد. کتاب با یک لوح فشرده همراه است که در آن قطعات معرفی شده در کتاب با نوازندگی نی سیامک جهانگیری، نوازندگی سنتور رامتین نظری جو و نوازندگی تمبک وحید فتاحی، اجرا شده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کتاب حاضر با هدف تدوین و گردآوری قطعات موسیقی کلاسیک ایرانی برای ساز نی در ادامه مجموعه‌های هم نواز، انتشارات ماهور تنظیم شده است. هدف از این کار افزودن به کارگان (مجموعۀ آثاری که یک نوازنده یا خواننده یا سازگان / ارکستر یا رهبر سازگان در سابقۀ کاری خود دارد و به‌طور معمول بخشی از آن را برای اجرا انتخاب می‌کند) اجرایی ساز نی و بالابردن سطح تکنیکی و اجرایی در این ساز از جنبه‌های مختلف است.

در این مجموعه، با تمرکز بر قطعات استاد فرامرز پایور و ساز سنتور، با توجه به توانایی و ظرفیت‌های صوتی آن ساز، قطعاتی خاص از کارگان اجرایی ایشان که قابل ترجمان و اجرا برای ساز نی است گزینش شده تا ضمن برخورداری از ویژگیهای فنی و بیانی ساز سنتور، بتوان چالش‌های خاص آن ساز را در ساز نی نیز دنبال کرد و لذا از جهات مختلف، این تبدیل و انطباق می‌تواند برای ساز نی و نوازنده آن حایز اهمیت باشد. افزون بر اینها، ساز سنتور به عنوان سازی با فواصل مطلق می‌تواند مبنای صوتی خوبی در اجرای فواصل موسیقی دستگاهی برای ساز نی نیز قرار گیرد.

ترکیب صداها در مناطق صوتی گوناگون و شیوِشِ صدایی این دو ساز در ترکیب با هم؛ ترجمان تکنیک‌های خاص ساز سنتور و تبدیل آن برای ساز نی؛ همپوشانی یا عدم همپوشانی صداها در مناطق صوتی مختلف؛ توازن دینامیکی در بخش‌های گوناگون دو ساز؛ انتقال مایگی برای همپوشانی و اجرای بهتر جملات در ساز نی و دستیابی به گستره صوتی فعال تر و پویاتر؛ و ترجمان جملات و پاساژهایی که در ساز سنتور به عنوان خصلت‌ها و زبان اجرایی آن است، از موارد چالش برانگیز قطعات این مجموعه از لحاظ اجرایی برای ساز نی است. همه اینها، علاوه بر فراگیری قطعاتی از بزرگان و اساتیدِ صاحب کارگان، می‌تواند ظرفیتِ شنیداری و اجرایی وسیعی را در دسترس نوازندگان نی قرار دهد.

سیامک جهانگیری، آهنگساز، نوازنده نی و سرپرست گروه موسیقی «همنوازان دلگشا» است. او از جمله شاگردان مجید کیانی و داریوش طلایی بوده و در نوازندگی ساز کلارینت نیز تخصص دارد. «بند به بند: مجموعه تمرین برای نی (چپ کوک)»، «همنواز: ۱۸ قطعه برای هم‌نوازی ساز نی و سازهای کلاسیک ایران»، «ردیف آوازی به روایت استاد محمود کریمی» و «۲۴ چهارمضراب از استاد ابوالحسن صبا» از دیگر کتاب‌های منتشر شده اوست.

کد خبر 5022147 محمد آسیابانی

منبع: مهر

کلیدواژه: انتشارات ماهور تازه های نشر موسیقی ایرانی سیامک جهانگیری تازه های نشر معرفی کتاب ترجمه سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران گردشگری انتشارات سروش ویروس کرونا کتاب و کتابخوانی رایزنی فرهنگی نقد کتاب انتشارات علمی و فرهنگی محرم 99 ادبیات جهان کتاب برای ساز نی ساز سنتور ساز نی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۷۴۷۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تکمیل راه آهن خواف هرات

امیر حمزه مدیر اجرایی شرکت روسی «افغان گاما» از آغاز کار ساخت بخش دوم قطعه چهارم راه آهن خواف-هرات خبر داد و تصریح کرد: این پروژه بخش نهایی این خط ریلی است که از رباط پریان شروع و تا شهرک صنعتی و فرودگاه هرات امتداد می‌یابد.

قرارداد 53 میلیون دلاری ساخت قطعه چهارم راه آهن خواف-هرات با حضور «ملابرادر» معاون اقتصادی نخست وزیر و برخی مقامات حکومت طالبان و همچنین «ایالیا کازاکوف» معاون راه آهن روسیه ماه گذشته امضا شد.

راه‌ آهن هرات- خواف چهار بخش دارد که تاکنون سه بخش آن تکمیل شده و قطعه چهارم آن که از راه آهن خواف-هرات 47 کیلومتر طول دارد به عنوان بخش نهایی از این پروژه، افغانستان و ایران را به بازار‌های بین‌المللی متصل می‌کند.

گفته می‌شود با تکمیل خط آهن خواف-هرات، افغانستان به بنادر دریایی ایران و از طریق آن به ترکیه و از آنجا به اروپا وصل می‌شود و این ترانزیت از طریق افغانستان باعث تقویت روابط تجاری بین آسیای مرکزی و جنوبی خواهد شد.

این مسیر ریلی بخشی از مسیر راه‌ گذر بین‌المللی شرق به غرب است و تعاملات اقتصادی میان پنج کشور از منتهی الیه شرق آسیا تا غرب این قاره را سرعت می‌بخشد.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • تکمیل راه آهن خواف هرات
  • معرفی نامزدهای ایرانی کتاب‌ برای کودکان با نیازهای ویژه
  • علامه جعفری از شایستگی تفکر به صورت بالفعل برخوردار بود
  • از روز جهانی کتاب و حق مولف تا نقش کتاب در سبد خانواده‌ها
  • مکالمات داور و ‏VAR‏ در انگلیس محرمانه است!‏
  • دو سالانه سرنا نوازی - لرستان
  • به زودی، بهره برداری از قطعه سوم کمربندی نسیم شمال قزوین+ فیلم
  • بهره برداری از قطعه سوم کمربندی نسیم شمال قزوین بزودی + فیلم
  • انتشار آگهی‌های غیر واقعی درباره فروش املاک
  • پادکست | ترافیک سنگین در محورهای چالوس و تهران پردیس