Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا - شهر: رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران از فشارها روی دبیرخانه شورای عالی شهرسازی و معماری برای امضای صورتجلسه دست نویس برای ساخت چهار طبقه بالای پیلوت در محله جماران خبر داد و گفت : در صورتی که این شورا زیر بار فشار، تصمیم دستوری گیرد، نهاد ریاست جمهوری و این شورا چگونه می تواند واب ده ها محدوده دیگر در شهر تهران مثل کن، فرحزاد، ده ونک، کاشانک و برخی از شهرک ها و حریم بناهای میراثی و کاخ ها را بدهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


محمد سالاری، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در گفتگو با خبرنگار شهر درباره آخرین تصمیمات گرفته شده درباره محله جماران در شورای عالی شهرسازی و معماری گفت: محله جماران یکی از محلات با هویت قدیمی و بخشی از بافت ارزشمند روستایی معاصر است و با توجه به حضور امام(ره) به عنوان بنیانگذار انقلاب اسلامی، این محله دارای ارزش فرهنگی قابل توجهی است. به نحوی که امروزه جماران در مقیاس یکی از محلات هم تراز خود در شهر تهران و کشور تلقی نمی شود بلکه در مقیاس جهانی و بین المللی اسم جماران و محل حضور امام که خود او این منطقه را به دلیل بافت روستایی انتخاب کرده است و دوستداران امام و انقلاب از این محله و کوچه و پس کوچه های آنجا خاطراتی دارند، حائز اهمیت است.
او ادامه داد: ملاقات های امام با آحاد مردم ، مسئولان لشکری ، کشوری و رجال بین المللی در این منطقه بوده است. در همه دنیا برای چنین مکان- رویدادهایی سعی می کنند همه هویت قدیمی را همانند گذشته حفظ کنند اما متأسفانه طی سال های گذشته در محله جماران شاهد ساخت و سازهای بلند مرتبه بوده ایم . تنها فضای محدودی که شامل 147 پارسل است به موجب مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری طی دهه های اخیر تثبیت و صیانت شده و این املاک محدودیت ارتفاعی داشته اند.
سالاری گفت: البته این موضوع در قانون پنج ساله توسعه سوم کشور و در مجلس شورای اسلامی تصویب شده است؛ مجلس مصوب کرده است که این منطقه باید صیانت و حفاظت شود و در مورد کسانی که ناراضی هستند و حقوق مکتسبه ناشی از طرح تفصیلی به آنها تعلق نمی گیرد، شهرداری با همکاری وزارت راه و شهرسازی املاک آنها را تملک کند. بر این اساس وزارت راه و شهرسازی معوض در اختیار شهرداری قرار می دهد و شهرداری بنا را تملک می کند.
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران به موضوع تخریب اضافه طبقه ای که نهاد ریاست جمهوری در خیابان چوبینه در محله جماران ساخته بود اشاره کرد و گفت: ما به عنوان شورای پنجم در راستای همان وعده هایی که به مردم برای صیانت از طرح تفصیلی و قانون داده بودیم برخلاف اینکه بر اساس جریان اصلاح طلب و لیست امید نسبت سیاسی مشخصی با دولت داشته ایم و جزو کسانی بودیم که برای دولت فعلی تلاش کردیم، ظرفیت جریان اصلاحات و تک تک اعضایی که در شورا هستند برای موفقیت این دولت به کار رفته است، به لحاظ قانون گرایی این برخورد را انجام دادیم. از نهاد ریاست جمهوری و رئیس این دولت که منشور حقوق شهروندی را به عنوان یک حقوقدان منتشر می کند و به شدت مورد استقبال آحاد مردم و روشنفکران و نخبگان و جریان اصلاح طلب قرار می گیرد جای تعجب است که وقتی موضوع منافع یک نهاد پیش می آید تمام این منشورهای حقوق شهروندی کنار گذاشته می شود و شهردار تهران را که به عنوان عضو دولت دعوت می کردند و حضورش در کنار وزرای دولت در هم افزایی و تصمیم گیری های کلان بویژه در شهر تهران موثر بوده است، منع می کنند.
سالاری افزود: در جلسه شورای عالی شهرسازی و معماری کشور که قرار بود در این باره تصمیم گیری شود به صراحت به دفتر کمیسیون شورا اعلام می کند که ریاست کمیسیون معماری و شهرسازی در این جلسه حضور نداشته باشد. بعد از آن هم زمانیکه اعضای شورای شهر طی نامه رسمی با امضای رئیس شورای شهر اعلام کرد که نباید طرح تفصیلی مصوب لغو شود، بنا بر مصوبه شورای عالی شهرسازی در یک ماه گذشته مقرر می شود که کمیته های شورای اول و سوم این شورا که در اصل جزو کمیته های مهم فنی این شورا هستند با حضور شهرداری و شورای شهر در این باره تصمیم بگیرند.
سالاری توضیح داد: این جلسه برگزار شد و ما از سوی شورای شهر و معاون معماری و شهرسازی از شهرداری شرکت کردیم و اعضای کمیته های فنی یک و 3 هم حضور داشتند و بعد از بحث و بررسی 3 ساعته در این جلسه همه اعضا بالاتفاق با لغو محدودیت ارتفاعی نه تنها مخالفت کردند بلکه اصرار بر صیانت کامل از وضع موجود داشتند و حتی خواهان مقابله با ساخت و سازهایی که در برخی از پارسل ها به صورت محدود انجام شده بود، شدند.
او ادامه داد: نظر این کمیته ها و شورا و شهرداری در جلسه اخیر شورای شهرسازی و معماری کشور با حضور رئیس این شورا که وزیر راه و شهرسازی است مطرح شد و در آن جلسه هم بعد از مذاکرات طولانی همه اعضا به نوعی بر حفظ محدودیت ارتفاعی تأکید داشتند و اساسا گفتند که دیگر ضرورتی ندارد شورای عالی شهرسازی و معماری بیش از این برای موضوع وقت بگذارد که آخرین صحبتی که در آن جلسه با وزیر راه و شهرسازی انجام دادیم این بود که در مورد چند پارسلی که حقوقشان ضایع می شود با ورود شهرداری یا ملک تملک شود یا حقوق مکتسبه آنها پرداخت شود و یا اینکه شهرداری با آنها مشارکت کند و در حد طرح تفصیلی نوسازی انجام دهد.
سالاری افزود: وزیر راه و شهرسازی شخصا به من و آقای گلپایگانی گفت که این کار را انجام دهیم و این موضوع تمام شود. اما به یکباره متوجه شدیم وقتی در جلسات رسمی نمی توانند اعضا را راضی کنند و اساسا مبانی کارشناسی بسیار قوی است، صورتجلسه ای را تنظیم کردند مبتنی بر اینکه بخش قابل توجهی از این محله چهار طبقه روی پیلوت ساخته شود و این صورت جلسه را به صورت دست گردان به تک تک اعضای شورای عالی داده اند که امضا بگیرند. آنها هم تعجب کردند و امضا نکردند و براساس اطلاعات و شنیده ها فشار قابل توجهی روی دبیرخانه شورای عالی شهرسازی و معماری برای این امضاها وجود دارد و حتی این موضوع مطرح است که اگر نتوانستند از اعضا که معاونان وزرا و روسای سازمان ها هستند امضا بگیرند از خود وزرا امضا بگیرند.
او گفت: این امر نیز باعث شد که در راستای صیانت از طرح تفصیلی در آن منطقه کنشگری کنیم که بتوانیم به کمک جامعه مدنی و رسانه ها جلوی این تصمیم دستوری را بگیریم. اگر اعضای شورای شهرسازی و معماری زیر بار چنین تصمیمی بروند به هر حال وهن رئیس شورای عالی شهرسازی و معماری است چون این شورا بیش از اینکه یک نهاد سیاسی و حاکمیتی باشد دارای مبنای کارشناسی است و توقع از این شورا این است که تصمیمات را با نظر اعضای کمیته های فنی و کارشناسان و در یک فرآیند اغنایی بگیرد. تصور بنده این است که شورای عالی به هیچ عنوان زیر بار چنین تصمیمی نمی رود.
سالاری گفت: در نهایت نیز این سوال مطرح است که اگر نهاد ریاست جمهوری و شورای عالی شهرسازی و معماری یک چنین محدودیتی را در منطقه جماران لغو کند جواب ده ها محدوده دیگر در شهر تهران مثل کن، فرحزاد، ده ونک، کاشانک و برخی از شهرک ها و حریم بناهای میراثی و کاخ ها و ... را چطور می خواهد بدهد؟

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: شورای عالی شهرسازی و معماری نهاد ریاست جمهوری راه و شهرسازی شهر تهران محله جماران طرح تفصیلی شورای شهر کمیته ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۷۴۸۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انجام کار فرهنگی منجر به رفع بسیاری از مشکل‌های کشور می‌شود

گزارش خبرنگار مهر، محمدحسین ساعی صبح امروز سه‌شنبه در حاشیه اولین جلسه شورای فرهنگ عمومی خوزستان در سال ۱۴۰۳ که در سالن جلسات حوزه استاندار برگزار شد، اظهار کرد: امروز برای رونمایی از برش استانی سند مهندسی فرهنگی کشور در خوزستان هستیم. در کشور ظرفیت‌های زیادی در حوزه فرهنگ وجود دارد، ظرفیت‌هایی که در بخش دولتی، عمومی، خصوصی و مردمی است که اگر تمهید مناسبی صورت نگیرد، این امر می‌تواند به ضد تبدیل شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: موازی کاری‌ها و کارهایی که بعضی از آنها همدیگر را خنثی می‌کنند، می‌تواند تنش و کاهش در مجموعه فعالیت‌های فرهنگی ایجاد کند اما اگر نوعی هماهنگی ایجاد شود، ساز و کارهایی برای پیشبرد آن موضوع در نظر گرفته شود، آنگاه این امر می‌تواند اتفاق مبارکی را رقم زند.

وی با بیان اینکه شورای فرهنگ عمومی شهرستان، استان، کشور و بالاتر از شورای فرهنگی استان، شورای عالی انقلاب فرهنگی وجود دارد، تصریح کرد: تلاش بر این بوده که ریل گذاری‌هایی را که بر اساس قانونگذاری‌ها و سند نگاری‌ها اتفاق می‌افتد تا خردترین سطوح یعنی سطح شهرستانی انجام دهیم تا این امر بتواند در قالب نظم بالاتر و جدی‌تری به هم افزایی برسد و مشکلات کشور را حل کند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: اگر یک کار جدید در بخش فرهنگ صورت دهیم، بخش بزرگی از مشکلات ما در حوزه اقتصادی و سیاسی کشور حل خواهد شد؛ لذا با برکت این ریل گذاریی‌ها، قانونگذاری‌ها و سند نگاری‌ها و حل مشکل‌های در این حوزه، مردم منتفع شوند.

کد خبر 6062830

دیگر خبرها

  • انتصاب در وزارت راه و شهرسازی
  • عضو جدید شورای شهر اردکان تحلیف شد
  • برخورد دستگاه قضا با ساخت و ساز غیرمجاز
  • اگر مزد واقعی به کارگر داده شود...
  • بافت شهرسازی و معماری در قم باید با نگاه اسلامی باشد
  • انجام کار فرهنگی منجر به رفع بسیاری از مشکل‌های کشور می‌شود
  • احتمال تغییر در رقم دستمزد ۱۴۰۳ قوت گرفت؟
  • تغییر موضع فوتبال فرانسه درباره حمله تروریستی مسکو
  • تحلیل جالب یک حقوقدان از موضع آمریکا در قبال غزه: دلیل این تناقض چیست؟
  • موسوی لاری: ممکن است دولت و مجلس در مقابل همدیگر قرار گیرند/ تفرقه‌افکنان تغییر مشی دهند تا فضای وحدت ملی فراهم باشد/ شورای نگهبان بپذیرد که یکی از ‎عوامل شکستن وحدت ملی نوع رفتار این شورا است