Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، دکتر سیامک سمیعی درباره ظرفیت روزانه انجام‌ تست‌های تشخیصی کرونا گفت: برآورد ما از حداکثر ظرفیت انجام آزمایش تشخیص مولکولی کووید۱۹ در آزمایشگاه‌های وزارت بهداشت حدود ۲۵ هزار آزمایش در روز است.

وی با اشاره به اقداماتی که برای افزایش ظرفیت تست‌های آزمایشگاهی صورت می‌گیرد، اظهار کرد: در چهارچوب یک برنامه‌ریزی موثر برای آمادگی و پاسخ آزمایشگاهی به بحران، فوریت و بلا موثرترین روش افزایش ظرفیت انجام آزمایش بعد از اصلاح ساختار و فرآیند ارائه خدمت، تجمیع منابع و تشکیل شبکه آزمایشگاهی، تامین تجهیزات دستگاهی بیشتر و جایگزین کردن تجهیزات فرسوده برای آزمایشگاه‌های شبکه کووید۱۹ است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

انتخاب تجهیزاتی که قابلیت انجام آزمایش بیشتری داشته باشند هم اکنون در دستور کار است.

سمیعی گفت: در سال‌های گذشته تامین تجهیزات دستگاهی مورد نیاز بخش تشخیص مولکولی با وجود تحریم‌های ظالمانه ایالات متحده آمریکا و شرکایش با موانع و دشواری‌هایی مواجه بوده است و در ماه‌های اخیر نیز این تحریم ها نه تنها پا برجا مانده بلکه شدت هم گرفته است.

لزوم تسریع در ساخت کیت‌های تشخیص همزمان آنفلوآنزا و کرونا

سمیعی ادامه داد: مهمترین راهبردهای جایگزین، بهبود جریان کاری و همچنین افزایش نوبت‌های کار در طی روز است که تاکنون در بسیاری از آزمایشگاه‌هایمان برای افزایش ظرفیت، از آنها استفاده شده است. آموزش و مهارت افزایی کارکنان آزمایشگاهی به منظور افزایش گنجینه انسانی متبحر نیز مهمترین اقدام در هفته‌های آینده خواهد بود. ضمنا تمهیدات فنی نظیر طراحی و ساخت کیت‌های تشخیص مولکولی که قابلیت آزمایش همزمان آنفلوآنزا و کووید۱۹ را داشته باشند، نیز به کار گرفته شده است. یکی از روش‌های حفاظت از ظرفیت آزمایشگاهی در شرایط بحران، تعیین اولویت‌های تجویز و انجام آزمایش است که آن هم در دستور کار قرار دارد.

وی درباره ساز و کار تامین تست‌های تشخیص همزمان کووید۱۹ و آنفلوآنزا، اظهار کرد: تا جایی که مطلع هستم، هنوز تولیدکننده یا واردکننده‌ای مجوز تولید و فروش برای کیت تشخیص همزمان کووید۱۹ و آنفلوانزا را از اداره کل تجهیزات پزشکی دریافت نکرده است اما اقداماتی در حد تحقیق و توسعه در بعضی از شرکت‌های تولیدکننده داخلی و شرکت‌های دانش بنیان و مراکز تحقیقاتی کشور انجام شده که لازم است سرعت بخشیده شود.

میزان دقت کیت‌های دو کاره

سمیعی درباره میزان دقت این تست‌های تشخیصی دوکاره، بیان کرد: گزارش‌هایی که از همکارانمان در آزمایشگاه مرجع کشوری کووید۱۹ در انستیتو پاستور ایران شنیده‌ام نشان می‌دهد تعدادی از کیت‌هایی که در مرحله تحقیق و توسعه قرار داشته و برای ارزیابی به انستیتو پاستور ارسال شده، نتایج مطلوبی داشته‌اند. ضمناً بعضی از آزمایشگاه‌های شبکه کووید۱۹ که به دلیل بهره‌برداری از متخصصین ویروس‌شناسی قابلیت طراحی روش‌های تشخیصی مبتنی بر آزمایش همزمان این دو ویروس را دارند نیز موفقیت‌هایی در این زمینه داشته‌اند. انستیتو پاستور ایران نیز در حال صحه گذاری و معرفی روش‌های طراحی شده در آزمایشگاه‌های خود است. این اخبار و نتایج، امیدمان را به یک پاسخ مناسب و به هنگام، در صورت مواجهه با شرایط بحرانی، بیشتر می‌کند.

وی درخصوص هزینه‌های انجام تست تشخیصی همزمان کرونا و آنفلوآنزا تصریح کرد: از آنجا که آزمایش به طور همزمان انجام می‌شود، قطعا هم هزینه کاهش پیدا می‌کند و هم سرعت در مقایسه با زمانی که دو آزمایش به طور مجزا از هم انجام می‌شوند، بیشتر خواهد بود. ضمناً ظرفیت آزمایشگاهی شبکه کووید-۱۹ نیز کاهش جدی پیدا نمی‌کند. اما برای پاسخ به این سوال که میزان کاهش هزینه یا سرعت چقدر خواهد بود، کمی زود است.

سمیعی در پاسخ به این سوال که آیا قیمت کیت‌های دوکاره و تعرفه آن برای بیماران مشخص شده است یا خیر، گفت: چون هنوز کیت برای این منظور مجوز قانونی دریافت نکرده و ایده‌ای از هزینه تمام شده آزمایش با استفاده از روش‌های مبتنی بر آزمایش همزمان نداریم، فعلا نمی توانیم ایده‌ای از تعرفه آزمایش همزمان داشته باشیم. ضمنا آزمایش همزمان برای همه مبتلایان ضروری نخواهد بود و یکی از عوامل تعیین‌کننده نیاز به انجام آزمایش همزمان، میزان شیوع آنفلوانزای فصلی خواهد بود. اگر شیوع بیماری آنفلوآنزا زیاد نباشد، نیاز به آزمایش همزمان هم کم می‌شود.

کد خبر 548700 برچسب‌ها وزارت بهداشت و درمان بیماری - آنفلوآنزا كرونا در ايران

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: وزارت بهداشت و درمان بیماری آنفلوآنزا كرونا در ايران آزمایش همزمان انجام آزمایش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۷۵۱۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نرخ بیکاری کردستان در زمستان ۶ درصد کاهش یافت

به گزارش خبرنگار مهر، اکبر محمدی بعدازظهر شنبه در جلسه شورای اداری کردستان اظهار کرد: یکی از شعارهای اصلی دولت مسکن بود که در استان مصوبات کارگروه مسکن به شورای برنامه‌ریزی رسید و بررسی شد.

وی به وضعیت اقتصادی استان پرداخت و گفت: سهم ناخالص استان در کشور طی سال جاری براساس برآوردهای غیررسمی به یک رسیده است.

وی ارتقای بهره وری آب و خاک کشاورزی و صرفه جویی در مصرف آب کشاورزی و اعمال مدیریت تقاضا و اجرای طرح الگوی کشت و حفاظت و بهره برداری بهینه از منابع پایه و منابع طبیعی و بسترهای تولید در چهارچوب توسعه پایدار و ارتقای امنیت غذایی، سلامت و غنی‌سازی محصولات کشاورزی را از اقدامات انجام شده در استان در حوزه اقتصاد کشاورزی دانست و فعالیت‌های استان در این حوزه را مطلوب خواند.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان با اشاره به تولید سالانه گندم در کردستان اعلام کرد: در سال‌جاری تولید این محصول به یک میلیون و ۳۲۱ هزار تن تولید رسید.

محمدی اضافه کرد: ۶۵ هزار و ۶۵۳ میلیارد تومان ارزش سالانه محصولات کشاورزی استان در حوزه‌های مختلف بوده است.

وی با اشاره به فعالیت‌های حوزه صنعت، معدن و تجارت؛ تکمیل طرح‌های نیمه تمام و پیشران استان را از فعالیت‌های پیگیری شده در استان دانست و بیان کرد: کردستان در حوزه مخازن معدنی به بیش از یک میلیارد تن رسیده است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان عنوان کرد: نرخ رشد اقتصادی بخش کشاورزی در کردستان روی ۹.۷ هدف‌گذاری شده بود که به ۱۰ درصد افزایش دست یافتیم.

محمدی گفت: نرخ بیکاری در زمستان امسال نسبت به سال قبل ۶ درصد کاهش داشته است و امسال ۱۴.۶ بوده اما سال قبل به ۲۰.۵ بوده است.

کد خبر 6057454

دیگر خبرها

  • پیمان جبلی: بنا به ضرورت جابجایی‌های دیگری در صدا و سیما انجام خواهد شد
  • بیماری‌های حاد تنفسی، کرونا و آنفلوآنزا را شوخی نگیرید
  • شهروندان ابتلا به بیماری‌های حاد تنفسی، کرونا و آنفلوآنزا را شوخی نگیرند
  • رئیس صدا و سیما : بنا به ضرورت جابجایی های دیگری در صداوسیما انجام خواهد شد
  • نرخ بیکاری کردستان در زمستان ۶ درصد کاهش یافت
  • مرسدس ربات‌های انسان‌نما را برای انجام کارهای «تکراری و ساده» در کارخانه خود آزمایش می‌کند
  • ۶ هزار مترمکعب به ظرفیت تولید آب در کیش اضافه می‌شود
  • تشریح برنامه های سلامت نوروزی/ تخلفات را به ۱۹۰ اطلاع دهید
  • مرسدس ربات‌های انسان‌نما را برای انجام کار‌های «تکراری و ساده» آزمایش می‌کند
  • چت‌بات‌ها را فراموش کنید؛ آینده در دست عوامل هوش مصنوعی است