Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-20@02:39:27 GMT

ترکش های کرونا و تعطیلی مهدهای بی کودک

تاریخ انتشار: ۲۳ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۲۷۵۲۹۰

ترکش های کرونا و تعطیلی مهدهای بی کودک

ایسنا/اصفهان از همان روزهای اول شیوع کرونا، نگرانی خانواده ها از سلامت فرزندانشان باعث خانه نشینی کودکان و بسته شدن درهای مهدهای کودک یکی پس از دیگری شد.

آن روزها اگرچه گفته می شد کودکان جزو گروه های پرخطر در معرض کرونا نیستند، اما ویروس ناشناخته ای که هر روز اخبار مرگبار آن جامعه را غافلگیر می کرد اجازه نمی داد خانواده ها خطر فرستادن فرزندانشان به محیط جمعی مثل مهدکودک را بپذیرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گذشت ۷ ماه از شیوع کرونا و استمرار این وضعیت باعث شد بسیاری از مهدهای کودک یکی پس از دیگری با مشکل مالی مواجه شده و بعد از مرخص کردن مربیان، به فکر فروختن میز و صندلی ها و وسایل بازی و در نهایت تخلیه ساختمان هایی بیفتند که قیمت رهن و اجازه آن افزایش سرسام آوری پیدا کرده است. حالا مدیران و مربیان مهدهای کودک منتظرند تا شاید در دوران پساکرونا بتوانند بار دیگر از صفر شروع کرده و حرفه خود را از سر بگیرند.

"از دوران تحصیل خودم تا الان هیچ مهری به اندازه امسال غم انگیز نبوده، بعد از ۱۲ سال مربی گری مهدکودک، امسال باید در خانه بنشینم و حسرت روزهایی را بخورم که از صبح به شوق دیدن بچه هایم به مهدکودک می رفتم." این بخشی از صحبت های خاله فیروزه یکی از مربیان مهدکودک است.

"تعطیلی مهد کودک بیشتر از هر چیز خسارت روحی و معنوی به ما زد که به عشق بچه ها این شغل را انتخاب کرده بودیم و از هر روز و ساعتی که کنار بچه ها بودیم لذت می بردیم، اگرچه درآمد اندکی که داشتیم هم کمک خرجی برای خانواده هایمان بود. همسرم سال گذشته با وام و قرض توانست یک کارگاه تولیدی بزند و حقوق من بخش هرچند کوچکی از مخارجمان را در این شرایط سخت تامین می کرد." این ها بخشی از درد و دل خاله پریسا است که مهدکودکی که ۶ سال در آن کار می کرده، تعطیل شده است.

"دور شدن از بچه ها و سر و صدا و شور و شوق کودکانه آنها باعث دلتنگی و ناراحتی من می شود، اما چاره ای جز تعطیلی مهد کودک نبود. حتی خودم هم نمی توانم پسر ۵ ساله ام را به مهدکودک یکی از دوستانم که مورد اعتمادم هست بسپارم، برای همین به خانواده ها حق می دهم دلشان نخواهد امسال فرزندانشان را به مهد کودک بفرستند." این ها هم بخشی از صحبت های خاله سمیه است که چندین سال اداره یک مهدکودک را به عهده داشته، اما از شهریور امسال مجبور به تعطیلی مهدکودکش شد.

کاهش ۸۷ درصدی ثبت نام در دوره پیش دبستانی

شهین جوانی، معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان  اصفهان در جمع خبرنگاران، از کاهش ثبت نام دوره پیش دبستانی در سال تحصیلی جدید، خبر داد و گفت: تاکنون ۱۰ هزار و ۷۰۰ کودک در مقطع پیش دبستانی ثبت نام کرده اند که ۱۳ درصد سال گذشته است.

وی با اشاره به اهمیت دوره پیش دبستانی، گفت: آموزش‌ پایه مبنای توسعه پایدار است و یادگیری بسیاری از مسائل در دوره پیش دبستانی اتفاق می افتد، تا جایی که بسیاری از کشورها دوره پیش دبستانی را در کشور خود اجباری کرده اند.

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان با اظهار امیدواری از اینکه والدین کودکان نسبت به ثبت نام آنها در دوره پیش دبستانی اقدام کنند، افزود: این دوره پایدارترین اثرات تربیتی را دارد و مهارت های بسیار مهم و حیاتی با غیرمستقیم ترین شیوه های آموزشی به کودکان آموزش داده می شود. مطالعات نشان می دهد آموزش های دوره پیش دبستانی تا ۱۰ نمره ضریب هوشی کودکان را افزایش می دهد و این موضوع در آینده کودک بسیار مهم و تاثیرگذار است.

دوره پیش دبستانی جزو آموزش های رسمی و اجباری نیست

مجتبی ناجی، معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی استان اصفهان در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه ممکن است خانواده ها الزامی به ثبت نام فرزندانشان در مهدهای کودک احساس نکنند، اظهار کرد: به هر حال ثبت نام در دوره پیش دبستانی اختیاری است و جزو آموزش های رسمی و اجباری تلقی نمی شود، بنابراین معمولا خانواده هایی که تمایل داشته باشند فرزندانشان را ثبت نام می کنند.

ثبت نام ۲۰ درصد جمعیت سال گذشته در مهدکودک ها

وی با اشاره به اینکه معمولا ثبت نام در دوره پیش دبستانی تا اواخر مهر ماه ادامه دارد، گفت:با این وجود پیش بینی می کنیم ثبت نام در این دوره افت زیادی داشته باشد. تاکنون حدود ۱۰ درصد مهدهای کودک برای امسال مرخصی گرفته اند و حالت تعطیل موقت پیدا کردند، یعنی حدود ۷۰ مهدکودک در سال تحصیلی جدید فعال نیستند، تبعا گروه هدفی که در این مهدها می رفتند کاهش پیدا می کند. بقیه مهدها که دایر هستند هم آمارهای غیررسمی اعلام می کند تا الان ۲۰ درصد جمعیت سال گذشته مراجعه و ثبت نام کرده اند.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی استان اصفهان پیرامون حمایت از مهدکودک ها برای ادامه فعالیت شان، گفت: همه مشاغلی که از کرونا آسیب دیده بودند از طریق وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از تسهیلاتی برخوردار شدند، به علاوه مهدکودک هایی که از ساختمان ها و فضای فیزیکی دولتی برخوردار بودند برای بازه زمانی ۳ ماهه مشمول بخشودگی اجاره بها شدند.

خانواده ها فرزندان خود را از فرصت های زندگی محروم نکنند

وی با بیان اینکه باید بپذیریم ویروس کرونا هم مثل بقیه ویروس ها و آنفلوآنزا وجود دارد و سبک زندگی مان را متناسب با این بیماری بازتعریف کنیم، تصریح کرد: بنابراین خانواده ها نباید کودکان خود را از فرصت های زندگی محروم کنند، بلکه با استفاده از مراقبت ها و رعایت شیوه نامه های بهداشتی تعیین شده، اجازه بدهند کودکان از مسائل آموزشی و تربیتی و رشدی بهره مند شوند.

مهدکودک ها شیوه نامه های بهداشتی را به شکل وسواس گونه اجرا می کنند

به گفته ناجی، شیوه نامه های بهداشتی را وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی اعلام کرده؛ ازجمله اینکه در وضعیت قرمز مهدکودک ها باید با یک سوم ظرفیت فعالیت کنند، فاصله گذاری ایمن انجام شود و از مواد ضدعفونی و ماسک و دستکش استفاده کنند. بر رعایت این موارد هم اداره کل بهزیستی نظارت می کند و هم خود خانواده ها به صورت موردی نظارت می کنند و می توانند به ما اطلاع دهند. در عین حال که خود مهدهای کودک هم حساسیت و دقت زیادی بر رعایت این موارد دارند چون اگر خدایی نکرده کرونا در مهدکودکی شیوع پیدا کند، خود مهد متحمل خسارت زیادی می شود، بنابراین خودشان به شکل وسواس گونه ای مراعات می کنند.

۷۰ درصد مهدکودک ها مجبور به تعطیلی شدند

شیرین طهماسبی پور، منتخب کانون مهدهای کودک استان اصفهان در گفت و گو با ایسنا، با اظهار تاسف از اینکه مهدهای کودک زیادی مجبور به تعطیلی شده اند، گفت: از این بابت خیلی ناراحتم چون هیچ کمکی نمی توانیم به آنها بکنیم و هیچ حمایتی هم از سوی مسئولان انجام نمی شود، حتی در حد دلجویی! اداره مهدکودک بسیار پرمسئولیت است و اگر عشق نباشد غیرممکن است این کار را شروع کنید، به خاطر همین مادیات هیچ وقت در اولویت ما نبوده، ولی شرایط به گونه ای پیش رفته که ۷۰ درصد مهدهای کودک علی رغم میل باطنی مجبور به تعطیلی شدند و بقیه هم منتظرند ببینند چه می شود اگرچه به آینده چندان امیدوار نیستند.

او که از سال ۵۸ تاکنون مدیر و صاحب امتیاز مهدکودک است، با یادآوری اینکه کرونا به همه مشاغل آسیب زد ولی برخی مشاغل حمایت شدند، افزود: مهدهای کودک به غیر از مشکلات مالی زیادی که گرفتار شدند، انگیزه ای هم برای ادامه کار ندارند. از اسفند تا الان تعداد پذیرش مهدکودک ها کاهش چشمگیری داشته و آنها که مجبور به تعطیلی شده اند می خواهند وسایل مهد کودک را بفروشند که آن هم خریداری ندارد و فعلا باید در انباری نگهداری کنند. اجاره محل مهدکودک هم به طرز سرسام آوری افزایش یافته و بسیاری دیگر توان پرداخت این اجاره های سنگین را ندارند.

خانواده ها حق دارند فرزندانشان را به مهدکودک نفرستند

این منتخب کانون مهدهای کودک استان اصفهان که ثبت آن به خاطر شیوع کرونا به تعویق افتاده، با اشاره به نامه نگاری های زیادی که برای انعکاس مشکلات مهدکودک ها با مسئولان داشته، تصریح کرد: متاسفانه تاکنون هیچ جوابی نگرفته ایم. از طرف دیگر به خانواده ها هم حق می دهیم که نخواهند فرزندانشان را در مهدکودک ثبت نام کنند. اوایل شیوع کرونا می گفتند کودکان آسیب پذیر نیستند اما بعد مشخص شد هم ناقل هستند و هم آسیب پذیر. بنابراین حق می دهم دالدین کودکان شان را به مهدکودک نفرستند، مگر اینکه هیچ راهی نداشته باشند که آنها هم تعداد کمی هستند.

وی با اشاره به شیوه نامه های بهداشتی اعلام شده به مهدکودک ها، تصریح کرد: براین اساس مهدکودک ها باید در شرایط قرمز با یک سوم ظرفیت کار کنند، یعنی کلاس ۱۵ نفره سابق با ۵ نفر باید تشکیل شود، درحالی که شهریه ماهی ۵۰۰ هزار تومان نصف حقوق و بیمه پرسنل هم نمی شود.

طهماسبی با انتقاد از برنامه ریزی های غیر کاربردی برای مهدکودک ها، گفت: پیشنهاد دادم تا زمانی که کرونا هست، مدیر مهدکودک بتواند با خانواده ها توافق کند، چون برخی والدین هر دو شاغل هستند و نمی توانند برای این مدت طولانی کودکان را به خانواده هایشان بسپارند، بنابراین مجبورند به یک پرستار در ماه ۲ و نیم تا ۳ میلیون بدهند تا از فرزندشان نگهداری کند. ما این مبلغ را نمی خواهیم ولی در حدی شهریه به مهدکودک بدهند که حقوق پرسنل تامین شود و امکان برگزاری کلاس با دو تا سه کودک وجود داشته باشد.

منتخب کانون مهدهای کودک استان اصفهان با یادآوری اینکه برخلاف آموزش و پرورش، به مهدکودک ها گفتند از اسفندماه شهریه پایه را بگیرید و بقیه را برگردانند، توضیح داد: این تصمیم گیری باعث شد به جای اینکه تفاهم خوبی بین خانواده و مهد برقرار کنند، این دو گروه را به جان هم انداخته و باعث نارضایتی مردم شوند، درصورتی که می توانستند به توافق مهد و خانواده موکول کنند و مهد و خانواده را روبروی هم قرار ندهند!

وی با یادآوری اینکه در این مدت هیچ کسی به فکر مشکلات مهدهای کودک نبود، گفت: برخی مهدکودک ها رو به آموزش آنلاین آوردند ولی با تجربه ای که دارم معتقدم آموزش آنلاین برای کودکان فایده ای ندارد؛ کودکان باید در کنار هم مهارت بیاموزند، جنب و جوش داشته باشند، تجربه به دست بیاورند و توانمندی هایشان افزایش پیدا کند.

مهدکودک ها حتی بعد از دوران کرونا هم به حالت قبل برنمی گردند

این مدیر باسابقه مهدکودک با اعتقاد براینکه در دوران شیوع کرونا مهدکودک ها به قدری ضربه خوردند که حتی بعد از دوران کرونا هم نمی توانند به حالت قبل برگردند، افزود: در این مدت هیچ حمایت مادی و معنوی از مهدکودک ها صورت نگرفت. تسهیلاتی درنظر گرفتند اما پرداخت سود ۱۲ درصد برای کسی که درآمد ندارد غیرممکن است، همینطور با تعدادی صاحبخانه صحبت کردند که فقط ۱۰ درصد آنها شاید ۲ تا ۳ ماه اجاره نگرفتند، اما بیشتر از این اتفاقی نیفتاد.

وی با اشاره به اینکه در این شرایط تعدادی از همه جا بی خبر درخواست مجوز مهدکودک داشته اند و عجیب است که مجوز جدید به آنها داده می شود، تاکید کرد: در این شرایط نباید سرمایه گذاری جدید صورت گیرد، بلکه باید مهدهای قبلی حفظ می شدند.

طهماسبی خاطرنشان می کند: حالا که بیشتر مهدهای کودک تعطیل کردند ولی واقعا زحمت می کشیدند و خانواده هایی که مجبور به فرستادن بچه هایشان پیش اقوام و پدر بزرگ و مادربزرگ و حتی پرستار شدند می گویند الان می فهمیم چقدر مهد کودک برای بچه هایمان مفید بود و با گذشت زمان بیشتر متوجه این موضوع می شوند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی مهدكودك تعطیلی مهدکودک پیش دبستانی کروناویروس مشاغل آسیب دیده از کرونا شیوه نامه های بهداشتی دوره پیش دبستانی مجبور به تعطیلی استان اصفهان تعطیلی شد مهدهای کودک خانواده ها شیوع کرونا مهدکودک ها تعطیلی مهد ثبت نام سال گذشته مهد کودک بچه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۷۵۲۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارتش ۸ شهید مدافع حرم را تقدیم انقلاب کرده‌ است

فرمانده قرارگاه عملیاتی لشکر ۸۴ لرستان گفت: ارتش هشت شهید مدافع حرم، ۲۰ شهید در دوران کرونا و بیش از ۵۰۰ شهید ترور را تقدیم کشور کرده‌ است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از خرم‌آباد، امیر مراد خوش‌کنار، ظهر امروز، در مراسم گرامیداشت روز ارتش در قرارگاه عملیاتی لشکر 84 لرستان، بیان کرد: عملیات غرورآفرین وعدۀ صادق مشت محکمی بر دهان یاوه‌گویان به‌ویژه استکبار جهانی و رژیم صهیونیستی بود و این عملیات هیمنۀ پوشالی دشمنان را فروریخت.

او با بیان اینکه پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی یک اتفاق نبود، اضافه کرد: انقلاب اسلامی نهال ثمرنشسته‌ای از خون شهیدان و حق‌طلبانی است که با رژیم ستم‌شاهی مبارزه کردند.

فرمانده قرارگاه عملیاتی لشکر 84 لرستان با اشاره به اینکه پیروزی انقلاب ارمغان فداکاری و خلوص امت اسلامی بود، عنوان کرد: انقلاب اسلامی پیوندی وحدت‌آفرین و دشمن‌شکن را ایجاد کرد که نیروهای نظامی با مردم نقش مهمی در پیروزی آن ایفا کردند.

امیر خوش‌کنار بیان کرد: امام(ره) ارتش را در پیروزی انقلاب اسلامی سهیم و سرافراز کرد و ارتش نیز به ندای ملکوتی امام لبیک گفت و در کنار ملت نقش بسزایی در پیروزی انقلاب داشت.

او با بیان اینکه نقش ارتش در پیروزی انقلاب اسلامی با موشکافی و ژرف‌نگرشی نمایان می‌شود، یادآور شد: ارتش 48هزار شهید در دوران دفاع مقدس، هشت شهید مدافع حرم، 20 شهید در دوران کرونا و بیش از 500 شهید ترور را تقدیم کشور کرده‌است.

فرمانده قرارگاه عملیاتی لشکر 84 لرستان با بیان اینکه نیروهای ارتش برای امنیت این مرزوبوم تمام‌قد در مناطق عملیاتی حضور دارند، خاطرنشان کرد: ارتش با تمام وجود در زمینه‌‌های سیل، زلزله و کرونا برای آرامش مردم مجاهدت می‌کند.

انتهای پیام/ 645

دیگر خبرها

  • نمایش «واپسین نفس» به جشنواره سراسری تئاتر ایثار راه یافت
  • ترکش‌های باخت سنگین نفت آبادان برابر پرسپولیس؛ کسر ۱۰ درصد از قرارداد!
  • افزایش نگرانی‌ از نیازهای ۲۵۰ هزار کودک اخراجی از پاکستان
  • پیگیری مطالبات جامعه آزمایشگاهیان کشور
  • ترکش‌‌ جنگ بر تن شرکت‌ های گردشگری
  • افزایش نرخ بیکاری در انگلیس به رقمی بی سابقه
  • ارتش ۸ شهید مدافع حرم را تقدیم انقلاب کرده‌ است
  • هزینه نگهداری یک اوتیسمی در ماه چقدر است؟/ کلینیک‌های توانبخشی قصد تعطیلی این مراکز را دارند
  • ترکش‏ جنگ بر تن شرکت‌های گردشگری
  • دست کوتاه ۳۰ هزار کودک معلول از تحصیل / کمبود مدرسه و دشواری رفت‌وآمد