Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، چشم کشاورزان به جلسه فردای شورای اقتصاد دوخته شده تا شاید قیمت مناسبی برای خرید تضمینی گندم در سال آینده از آن بیرون بیاید. فردا این شورا تصمیم می‌گیرد گندم را در سال آینده از کشاورزان به چه قیمتی خریداری کند. اگر قیمت مناسب تصویب کند کشاورزان سال آینده می‌کارند و اگر قیمت مناسب نباشد بسیاری به کشت‌های دیگری می‌روند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این بدیهی است که کشاورزان سود خود را دنبال می‌کنند. اصلا بررسی فایده و ضرر یک اصل مهم اقتصادی است. با التماس و خواهش نمی‌توان کشاورزان را به کشت یک محصول ترغیب کرد.

محمد شفیع ملک‌زاده رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: پیش از این وزارت جهاد قبل از اینکه قیمت کود افزایش یابد نرخ خرید گندم را 4600 تومان درآورده بود در همان زمان دولت نظر دولت روی خرید کیلویی 3200 تومان  بود. اما پس از افزایش حدود 600 درصدی نرخ کود نظر وزارت جهاد کشاورزی هم تغییر کرد.

وی  افزود:‌طی جلسه‌ای که شنبه و چهارشنبه در وزارت جهاد برگزار شد و نیز ادامه آن امروز هم برگزار خواهد شد نظر وزارت جهاد کشاورزی برای خرید تضمینی گندم در سال آینده قیمت 5500 تومان اس. و البته دولت هم باید با در نظر گرفتن این افزایش نهاده‌ها قیمت خود را تغییر دهد.

به گزارش فارس، با تصویب دولت قیمت کود کشاورزی در دو هفته گذشته 4 تا 10 برابر شد. و از آنجا که این نهاده بخش عظیمی از این تولید را تشکیل می‌دهد و همچنین تاثیر در افزایش تولید دارد بالا رفتن قیمت کود هزینه سنگین را روی دوش کشاورزان گذاشت. به ازای یک کیلوگرم مصرف کود شیمیایی تولید محصول 10 کیلوگرم بیشتر می‌شود.

ملک‌زاده همچنین گفت:‌سازمان نظام صنفی کشاورزی ومنابع طبیعی کشور هم قبل از افزایش قیمت کود نرخ خرید تضمینی گندم را 5هزار و 92 تومان ارزیابی کرده بود اما پس از این افزایش‌ها معتقد است که خرید تضمینی گندم در سال آینده باید 5842 تومان باشد.

وی افزود: دولت باید طبق قانون نرخ خرید تضمینی گندم را تا پایان شهریور اعلام کند و البته بر اساس همین قانون قیمت منطقی که نرخ تورم هم در آن محاسبه شده باشد.

رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی کشور گفت: در صورتی که دولت قیمت مناسبی برای خرید تضمینی گندم اعلام نکند کشاورزان هم از کشت این محصول استراتژیک استقبال نخواهند کرد و طبیعی است که محصولات دیگری مانند سبزی و صیفی خواهند کاشت که برای آنها سود آور است.

ملک‌زاده ادامه داد: چندین بار کشاروزان اعلام کردند که چرا باید دولت بر اساس بودجه خودش نرخ خرید گندم را تعیین کند در حالی که باید قیمت تمام شده محصول و یک سود معقول را برای کشاورز در نظر داشته باشد.

وی گفت: نامه‌ای هم به نوبخت رئیس سازمان برنامه و بوجه ارسال کردیم تا در جلسات تعیین نرخ تضمینی گندم نماینده کشاورزان نیز حضور داشته باشد.

به گزارش فارس یک منبع آگاه به خبرگزاری فارس گفت در جلسه فردای شورای اقتصاد دولت می‌خواهد قیمت 3800 تومان را برای  نرخ خرید تضمینی گندم در سال آینده بررسی کند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی قیمت خرید تضمینی گندم شورای اقتصاد خرید تضمینی گندم در سال آینده وزارت جهاد نرخ خرید قیمت کود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۷۶۶۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش بینی تولید ۳۹۹ هزار تن گندم در ایلام

حشمت عزیزان» روز دوشنبه در نشست ستاد تنظیم بازار استان ایلام، اظهار کرد: سال ۱۴۰۲ بیش از ۳۹۹ هزار تن گندم در استان تولید شده است که از این میزان گندم ۳۲۴ هزار تن به صورت تضمینی از کشاورزان خریداری شده است.

وی با بیان اینکه پیش‌بینی تولید گندم برای سال زراعی جاری در استان هم حدود ۳۹۹ هزار تن است، گفت: امسال تعدادی از مزارع گندم در دشت عباس و دهلران به دلیل بارش های رگباری در پایان سال دچار خسارت شده است اما انتظار می‌رود که همین میزان گندم در استان تولید شود.

مدیرکل جهادکشاورزی استان ایلام یادآور شد: خرید تضمینی گندم در استان از روز گذشته در استان با تشکیل ستاد برداشت غلات و کمیته خرید تضمینی گندم آغاز شده است.

وی با بیان اینکه این کمیته در تمام شهرستان های استان تشکیل شده است، گفت: قیمت تضمین خرید گندم در سال جاری ۱۷۵ هزار ریال است.

عزیزان یادآور شد: ۳۰ فروردین سال جاری به عنوان روز ملی گندم در تقویم نامگذاری شده است که در این راستا جشن استانی گندم در شهرستان دهلران برگزار می‌شود.

مدیرکل جهاد کشاورزی استان ایلام با اشاره به آغاز خرید تضمینی کلزا در سطح استان، یادآور شد: تا کنون ۱۰ هزار تن گندم در سطح استان به صورت تضمینی از کشاورزان خریداری شده است.

وی با بیان اینکه پیش بینی تولید کلزا در استان برای سال جاری ۱۷ هزار تن است، ابراز کرد: سال گذشته ۶ هزار تن کلزا در استان تولید شده بود.

باشگاه خبرنگاران جوان ایلام ایلام

دیگر خبرها

  • خرید تضمینی بیش از ۲۶ هزار تن گندم از کشاورزان خوزستانی
  • خرید بیش از ۲۴ هزار تن گندم در خوزستان
  • پیش بینی تولید ۳۹۹ هزار تن گندم در ایلام
  • اصلاح قیمت خریدتضمینی گندم ضرورتی اجتناب ناپذیر است
  • خرید بیش از دوهزار تن گندم از کشاورزان جنوب سیستان و بلوچستان
  • فصل خرید تضمینی گندم بهترین فرصت برای تحقق شعار سال است
  • خرید بیش از ۲۴ ‌هزار تن گندم در خوزستان
  • برداشت بیش از ۲۳ هزار گندم در خوزستان
  • نرخ خرید تضمینی گندم بالاخره چقدر شد؟
  • جداول پاکی خرید تضمینی گندم در سال ۱۴۰۳ ابلاغ شد