Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری فارس: این روزها قیمت خودرو به موضوعی مهم در زندگی مردم تبدیل شده و تغییر روزانه قیمت ها باعث به هم ریختن  آرامش خانواده ها شده است. در این میان دولت برای مدیریت بازار خودرو و حذف تقاضای سرمایه‌ای شیوه قرعه کشی را برای توزیع خودرو در بازار انتخاب کرد اما این شیوه نیز نتوانست بازار خودرو را به تعادل برساند و افزایش روزانه قیمت خودرو همچنان ادامه دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

* طرح‌های قطره‌چکانی عرضه خودرو یا تن دادن به قیمت‌های نجومی آزاد؟

فرض کنید امروز فردی قصد خرید خودرو برای خود را دارد، او در مقابل خود دو راه بیشتر نخواهد دید، مسیر اول این است که در طرح‌های فروش دو شرکت خودروساز شرکت کند که با توجه به تفاوت زمانی زیاد ثبت‌نام و تحویل خودرو، عرضه‌های محدود و تقاضای بیش‌از حد راهی پرهزینه و کم‌فایده به نظر می‌رسد. مسیر دوم هم تن دادن به قیمت‌های غیرمنطقی و عجیب موجود در بازار آزاد است که توسط نرم‌افزارها و سایت‌های خرید و فروش خودرو بالا و پایین می‌شود.

در این میان، دلالان از این فضای بدون نظارت و تقریباً رهاشده سوءاستفاده کرده و بدون هیچ ملاک و معیاری قیمت‌ها را جابه‌جا می‌کنند تا جایی که قیمت پراید در بازار آزاد تا بیش از دو برابر قیمت مصوب کارخانه نیز به فروش رسید.

البته شکاف زیاد میان قیمت کارخانه با قیمت بازار آزاد منحصر به پراید نیست بلکه بررسی‌ها نشان می‌دهد که به صورت کلی در بازار خودرو میانگین اختلاف قیمت بازار و کارخانه حدود 47 میلیون تومان است و خودروها به‌طور میانگین، نزدیک به 75 درصد بیشتر از قیمت کارخانه‌ای خود معامله می‌شود.

بر اساس تحلیل‌های انجام شده که از محاسبه‌ی حاصل‌ضرب میانگین اختلاف قیمت در میانگین تیراژ خودرو های اشاره شده به دست آمده است می‌توان نتیجه گرفت که مجموعا رانت توزیع شده در بازار خودرو به بیش از 40 هزار میلیارد تومان می رسد که این رقم چیزی نزدیک به 10 درصد کل بودجه کشور می‌شود.

محمدرضا نجفی، رئیس هیات تحقیق و تفحص از خودروسازی در مجلس دهم با تاکید بر اینکه منتفع واقعی خودروسازی در ایران دلالان و واسطه‌ها هستند و حذف دلالان و واسطه‌ها در کوتاه مدت می‌تواند بازار خودرو را از وضعیت فعلی خارج کند، گفت: ما در بررسی‌های خود متوجه شدیم با ۴ کارت بانکی حدود هزار و ۳۰۰ خودرو خریداری شده و طبعا (صاحبان) این ۴ کارت تعیین‌کننده قیمت در بازار می‌شوند.

* راهکار مدیریت بازار خودرو چیست؟

برای شکستن حباب عجیب قیمتی بازار خودرو، قطعاً به ساز و کاری منظم برای کشف قیمت واقعی خودروها نیاز است تا عرضه و تقاضا به صورت شفاف در مقابل هم قرار گرفته و قیمت منطقی و واقعی هر خودرو کشف شود. بر این اساس به نظر می رسد که فروش خودرو در بورس در کنار ساز و کاری برای اخذ مالیات از تفاوت بین قیمت کارخانه و بازار موجب خواهد شد تا سوداگری از بازار خودرو رخت بسته و قیمت های خودرو به صورت منطقی تعیین شود.

در همین راستا، پدرام داودی پژوهشگر اقتصادی معتقد است که بورس خودرو می تواند با بازتوزیع رانت ناشی از اختلاف قیمت بین کارخانه و بازار آزاد بین تعداد زیادی از افراد عملا سهم رانت جویان را از رانت ایجاد شده کاهش داده و در کل از انگیزه اقتصادی سوداگران بکاهد.

همچنین میلاد بیگی کارشناس صنعت خودرو نیز در گفت ‌و گو با فارس درباره این موضوع گفت: وقتی بازار خودرو کم عمق است و عرضه کننده و تقاضا کننده خودرو به صورت شفاف در کنار یکدیگر نیستند، نمایشگاه داران و سایت‌ها به راحتی می‌توانند به صورت کاذب قیمت‌ها را بالا ببرند در حالی که اگر خودرو در بورس به فروش برسد این مشکل رفع می‌شود. شفافیت بازار بورس موجب می‌شود که قیمت گذاری خودرو به صورت منطقی‌تر و معقول‌تر انجام شده و قیمت خودرو به نقطه تعادل واقعی بازار نزدیک‌تر باشد.

* تضمین حقوق مصرف کننده با عرضه خودرو در بورس

 تجربه نشان داده طرح‌های مختلف عرضه خودرو هیچگاه نتوانسته است به ‌طور کارآمد به رفع نیاز در بازار بزرگ خودرو بپردازد و علی رغم محدودیت‌هایی که در ثبت ‌نام گذاشته می‌شود، همواره عده بسیار زیادی به ‌قصد واسطه‌گری و بدون نیاز در این طرح‌ها ثبت‌نام کرده و تعادل را در بازار خودرو به هم می‌زنند.

 بر این اساس به نظر می‌رسد که ایده عرضه خودرو در بورس و اخذ مالیات از اختلاف قیمت بین کارخانه و بازار آزاد می‌تواند تقاضای سرمایه‌ای موجود در بازار خودرو را کاهش داده و به این ترتیب مصرف کنندگان واقعی را به حق خود که همانا خرید خودرو با قیمت منطقی است، برساند.

منبع: فردا

کلیدواژه: حباب قیمتی بازار خودرو خرید خودرو دلالان بازار بازار خودرو خودرو در بورس اختلاف قیمت عرضه خودرو بازار آزاد قیمت ها طرح ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۷۸۹۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کفشور های سال 1403 به قیمت درب کارخانه

اگر در پی نوسازی سرویس حمام هستید و حتی سازنده ی ساختمان هستید، درباره ضرورت خرید کفشور می دانید! کفشور ها محصولاتی اند که در کفسازی نصب می کنیم تا آب های اضافی را به موقع تخلیه کند. قدیم ها کفشور ها به صورت مربعی و کوچک بودند، اغلب از جنس چدن یا پلاستیک. اما امروزه جدیدترین و باکیفیت ترین مدل ها را می توانیم در کفشورهای خطی استیل ببینیم. کفشور خطی می تواند آب بیشتری را تخلیه کند و در عین حال کیفیت غیر قابل قیاسی با مدل های پلاستیکی دارد. یکی از تاپ ترین فروشگاه های کفشورخطی، سایت دکورا 2020 است. نمونه های تضمین شده با قیمت درب کارخانه و تعداد نامحدود را می توانیم در این فروشگاه ببینیم.

5 مدل کفشور خطی تاپ و جدید کفشور خطی سرامیک خور پلاس مدل سرامیک خور پرو کفشور دوحالته خطی پرواسلیم تمام مشکی کفشور خطی 30 سانتی آرین طلایی کفشور سرامیک خور خطی مشبک طرح A کدام کفشور خطی کیفیت بهتری دارد؟

مدل های سرامیک خور و استیل ، بهترین موارد در انواع کفشور ها هستند. استیل به کار رفته در کفشور های دکورا 2020 از استیل ضد زنگ است و قابلیت ضد خوردگی هم دارد. در برابر شوینده ها و مواد شیمیایی که با آن کف حمام را می شویید، کاملاً بادوام است. استیل ها زیبا تر از پلاستیک یا سایر متریال ها هستند. بنابراین پرفروش ترین مدل های کفشور را اخیراً در کفشور های استیل خطی می بینیم. کفشور خطی سرامیک خور مدل پلاس، به خاطر ورق ضخیم تر و شیارهای کف، استحکام بسیار بالایی دارد.

مزیت خرید کفشور به قیمت عمده چیست؟

خرید کفشور استیل اگر به قیمت عمده باشد، در هزینه های ساخت و ساز یا بازسازی بسیار به صرفه تر است. خصوصاً در مواردی که انبوه سازان یا سازندگان ساختمان می خواهند کفشور استیل تهیه کنند، نباید به سراغ محصولات فروشگاهی بروند چون در نهایت یک هزینه کلان باید پرداخت کنند. بسیار دیده می شود که موقع خرید کفشورخطی استیل، هنگامی که افراد با قیمت های نجومی کفشور مواجه می شوند، ترجیح می دهند به جای کفشور استیل به سراغ کفشور پلاستیکی بروند و از کیفیت مایه بذارند. ما به شما توصیه می کنیم که به جای این کار، کفشور استیل را از دکورا 2020به قیمت کفشور پلاستیکی از سایر فروشگاه ها بخرید. این روش درست خرید کفشور ارزان، بدون اُفت کیفیت است.

آیا کفشور خطی نصب سختی دارد؟

نصب کفشور خطی هیچ مرحله ی سختی ندارد. شاید نصف روز هم زمان نبرد که نصب کفشور خطی انجام شود. حتی اگر از قبل، کفشور قدیمی دارید، می توانید آن را بردارید و یک کفشور خطی جدید و شیک نصب کنید. البته باید به اندازه ی ابعاد کفشور خطی، کفسازی را خالی کنید تا بتوانید نصب را انجام دهید.

مقایسه کفشور خطی با مربعی

قاعدتاً کفشور خطی آب بیشتری رو می تونه تخلیه کنه و ابعاد کفشور خطی بزرگتره. برای سرامیک های بزرگ باید حتما کفشور خطی نصب کنیم تا تناسب بصری فضا به هم نخوره. کفشور مربعی سرامیک خور فقط برای سرامیک های کوچک استفاده می شود و این بخاطر سهولت در شب بندی هست. کفشور خطی سرامیک خور از 30 سانتی متر تا 120 سانتی متر تولید میشه و اگه خارج از این ابعاد بخواید باید کفشور خطی سفارشی تهیه کنید. کفشورهای مربعی کمی قدیمی تر هستند و وجه تمایزشون با مدل های خطی در قیمت، زیبایی و میزان تخلیه آب است. اگه بین خرید کفشور خطی و خرید کفشور مربعی مردد هستید، با اطلاع از مزایا و معایبی که ذکر می کنیم می تونید راحت تر تصمیم بگیرید. کفشور مربعی خیلی سریع تر از کفشور خطی نصب میشه چون سطح مقطع کوچکتری داره و نیاز به زمان گذاشتن آنچنانی نداره. هرچند نصب کفشور خطی هم کار سختی نیست و می توانید خیلی سریع آن را انجام دهید.

کفشور مشبک بخریم یا سرامیک خور؟!

انتخاب مدل کفشور کاملا به سلیقه ی شما بستگی دارد. از نظر کیفیت، به جد کفشور خطی سرامیک خور پلاس، سردمدار تمامی کفشورها است. چرا که کفشور پلاس از ضخامت ورق بالاتری برخوردار است و به این خاطر نسبت به سایر کفشور ها شاکله ی قوی تری دارد.

 تکنیک ساخت کفشور خطی پلاس، اتصال بدون جوش است و به صورت یک تکه غالب گیری می شود؛ به همین علت، ریسک جدا شدن دیواره از کف کفشور تقریبا صفر است. به طور کل، فروشگاه دکورا ۲۰۲۰ به کیفیت پایبند است و اعتبار مجموعه را با عرضه ی کفشورهای تقلبی زیر سوال نمی برد. از این رو تمامی کفشور های این فروشگاه استیل ضد زنگ و ضدخش هستند.

 مزیت خرید کفشور خطی از دکورا۲۰۲۰ چیست؟

خرید کفشور خطی از دکورا ۲۰۲۰ ارزان تر از سایر فروشگاه ها برآورد می شود. چرا که با خرید از دکورا۲۰۲۰ بطور مستقیم از کارخانه خرید می کنید! کفشورخطی سرامیک خور و کفشور خطی مشبک در دکورا ۲۰۲۰ با سوپاپ قوی تولید می شوند. این سوپاپ ها از انتشار بوی فاضلاب جلوگیری می کنند. علاوه بر آن از انسداد آب در شعاع اطراف کفشور و بروز گنداب هم پیشگیری می کنند. هنگام سفارش، شما محدودیت سفاریش نخواهید داشت. چه خریدار باشید چه فروشنده، می توانید به تعداد دلخواهتان کفشور سفارش دهید. برخی از ساختمان ها به دلایل مهندسی و معماری نیاز به نصب کفشور سفارشی دارند. دکورا ۲۰۲۰  امکان خرید کفشور سفارشی را هم برایتان فراهم کرده است!

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • بازار سیاه تایر از بین می‌رود/ تقاضا برای خرید کاهشی شد
  • هنگام خرید از فروشندگان دور گرد مراقب کپی اطلاعات کارت بانکی خود باشید
  • سرنوشت عجیب یک وعده رییسی/ اختلاف قیمت کوییک ۱۳ برابر شد! + اینفوگرافیک
  • قیمت روز خودرو صفر داخلی در کارخانه و بازار آزاد (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳)+جدول
  • جدیدترین خودروی تسلا هم قیمت چینی‌های بازار ایران عرضه شد/ عکس
  • کفشور های سال 1403 به قیمت درب کارخانه
  • چگونه از خرید لاستیک، روغن و فیلتر تقلبی خودرو در امان باشیم؟ | لوازم یدکی اصل را از اینجا تهیه کنید
  • تا وقتی جت هست چرا ماشین خارجی؟ / وضعیت بازار خودرو عجیب شد
  • خبر مهم درباره کارت به کارت و خرید با کارت بانکی
  • قیمت «ریرا» چقدر است؟ «ریرا» دقیقا کی عرضه می‌شود؟