Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری فارس گچساران- سمیرا نصاری، پدیده معلولیت یک پدیده  جهانی است  که در طول تاریخ  و در همه جوامع  از گذشته تا به اکنون بوده است.

 معلولت عارضه‌ای طبیعی و اجتماعی در جهان به شمار می‌رود  به گونه‌ای که بر طبق برآورد سازمان بهداشت جهانی 10 درصد از جمعیت جهان را افراد  معلول جسمی، ذهنی، روانی و اجتماعی تشکیل می‌دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 جامعه معلولین کشور که تعداد آنها هم کم نیست، همواره برای برخورداری از یک زندگی حداقلی با مشکلات و محدودیت های زیادی  اعم از مسکن و اشتغال مواجه هستند.

هر چند که در طول سال های گذشته قوانین زیادی برای تسهیل در امور مربوط به معلولان تصویب شده  اما همچنان این قشر از جامعه کمتر مورد توجه قرار گرفته  و قوانین مربوط به آنها به درستی اجرایی نمی‌شود.

قانون جامع حمایت از حقوق معلولان که چند سالی است به تصویب رسیده و به عنوان مهم ترین سند حمایتی از افراد معلول کشور به شمار می رود مورد بازبینی و اصلاح قرار گرفته اما نکته اساسی در این بین، عدم توجه به اجرای کامل این قانون است.

 در حال حاضر مهمترین مشکلات جامعه  معلولین نبود اشتغال، استاندارد سازی معابر و رهگذرها و تامین مسکن است.

بر اساس قانون کشور سه درصد از سهم استخدام ها به افراد معلول اختصاص یافته است اما به رغم قانون ابلاغی به دستگاه ها برای استخدام افراد معلول در دستگاه‌ها و ادارات دولتی  مشاهده می‌شود که این قانون به نوعی از سوی دستگاه ها دور زده  و تلاش می‌شود که کمتر از افراد معلول  در ادارات جذب کار شوند در حالی که اگر همین سه درصد سهمیه استخدام به طور دقیق اجرا  و عملی شود مشکلات اشتغال معلولان در جامعه مرتفع می‌شود.

 اما این تنها بخشی از مشکلات جامعه معلولان تحصیل کرده است و نبود مسکن از دیگر دغدغه‌های این قشر از جامعه است.

 بر اساس قانون مقرر شده بود که با همکاری و مشارکت  بنیاد مسکن،  سازمان بهزیستی، بنیاد مستضعفان و انجمن خیرین  برای خانواده‌های دارای 2 عضو معلول مسکن احداث شود.

 اما روی سخن ما  امروز مشکل واگذاری زمین به خانواده‌های دارای 2 عضو معلول  در شهرستان گچساران است  که چند سالی است این واگذاری زمین بلاتکلیف مانده است.

 واگذاری زمین به خانواده‌های دارای 2 عضو معلول آن هم خارج از محدوده شهری علاوه بر اینکه مشکلاتی برای این قشر آسیب پذیر را به دنبال دارد اما این قشر از جامعه تنها به دنبال یک سرپناه ایمن و مطمئن هستند.

 چند سالی از واگذاری  تعداد 11 قطعه زمین برای خانواده‌های دارای 2 عضو معلول در انتهای بلوار بعثت گچساران برای احداث مسکن با مشارکت سازمان بهزیستی، بنیاد مستضعفان و انجمن خیرین می‌گذرد اما این موضوع همچنان بلاتکلیف مانده است.

 مهران کشاورز رئیس بهزیستی گچساران در این باره  عنوان کرد: تعداد 11 قطعه زمین در خارج از محدوده شهر برای احداث مسکن خانواده های دارای 2 عضو معلول پیش بینی شده است اما این قطعات در طرح تفصیلی شهر جانمایی نشده و شهردار پروانه ساخت را صادر نمی کند.

 وی ادامه داد: در این ارتباط برای اخذ زمین با اداره راه و شهرسازی مکاتباتی صورت گرفت اما تاکنون اقدامی  از سوی این اداره صورت نگرفته است.

 در سفر یک روزه وزیر راه و شهرسازی به استان کهگیلویه و بویراحمد  خبرنگار فارس  در گچساران با طرح سوالی که واگذاری زمین به خانواده‌های دارای 2 عضو معلول در این شهرستان چند سالی است که بلاتکلیف مانده است و این قشر از جامعه خواستار مسکن مناسب هستند، گفت: در تمامی استان ها و شهرستان‌ها  زمین برای احداث مسکن برای این قشر تامین شده است.

 محمد اسلامی ادامه داد: راه و شهرسازی برای واگذاری زمین به بهزیستی برای احداث مسکن معلولان همکاری دارد و تاکنون گلایه‌ای وجود نداشته است.

 اسلامی در ادامه از مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد خواستار رسیدگی به مشکل واگذاری زمین به خانواده های دارای 2 عضو معلول شد که پژمان نیک اقبالی در پاسخ بیان داشت، در استان مشکل واگذاری زمین نداریم و در حال حاضر با بهزیستی برای احداث مسکن به خانواده‌های دارای 2 عضو معلول همکاری صورت گرفته است.

 اما آنچه که امروز مشاهده می‌شود تاکنون اقدامی صورت نگرفته و واگذاری زمین به خانواده های دارای 2 عضو معلول در شهرستان گچساران در هاله ای از ابهام قرار گرفته است و این قشر از جامعه خواستار رسیدگی به این موضوع شده‌اند.

 به گزارش فارس به گفته مسئولان سازمان بهزیستی کشور، از ابتدای تاسیس این سازمان تاکنون ۱۲۳ هزار واحد مسکونی برای واگذاری به مددجویان تحت پوشش این سازمان احداث شده است که از این تعداد، ۸۷ هزار واحد در دولت کنونی واگذار شده است.

براین اساس سعی شده که در سال‌های ۹۸ و ۹۹ شتاب بیشتری به این کار داده شود به گونه ای که در ۱۶ ماه اخیر، ۲۱ هزار واحد مسکونی جهت واگذاری به مدد جویان این سازمان احداث شده است  اما واگذاری واحدها در حومه شهرها به ویژه برای خانواده هایی که دارای چند معلول هستند، مشکلاتی را ایجاد کرده است.

 انتهای پیام/82031

 

 

 

 

 

منبع: فارس

کلیدواژه: مسکن معلول زمین سازمان بهداشت جهانی قشر از جامعه برای احداث مسکن راه و شهرسازی افراد معلول چند سالی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۷۹۶۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲ هزار و ۳۰۰ قطعه زمین در خراسان جنوبی آماده واگذاری است

طالبی معاون استاندار خراسان جنوبی در نشست ستاد حمایت از خانواده و جوانی جمعیت استان گفت: همچنین در راستای اجرای ماده پنج قانون جوانی جمعیت دستگاه‌های خدمات رسان تخفیفاتی لحاظ می‌کنند که در استان هم اجرایی شده است.

وی افزود: این تخفیفات در مورد اشتراک آب و برق برای افرادی که سه فرزند زیر ۲۰ سال دارند ۵۰ درصد و افراد دارای چهار فرزند زیر ۲۰ سال، ۷۰ درصد است.

معاون استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: شرکت توزیع نیروی برق استان تاکنون ۵۷۵ مورد تخفیف و کنتور رایگان به این خانواده‌ها ارایه کرده و بیش از ۹۰ انشعاب هم در حوزه آب واگذار شده است.

وی با بیان اینکه سالمندی جمعیت عوارض، عواقب و تهدیداتی در سطح ملی دارد عنوان کرد: جوانی جمعیت فواید بسیار زیادی در بر دارد از همین رو قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت به درستی مصوب و ابلاغ شد.

طالبی تصریح کرد: لازم است قانون در جای خود اعمال شود و اگر آیین نامه یا ابلاغی ذیل قوانین از سوی وزارتخانه واصل نشده، انتظار می‌رود مدیران پیگیری‌های لازم را انجام دهند جرا که وقتی قانون ابلاغ شود لازم الاجرا است.

وی گفت: تبلیغات محیطی در زمینه جوانی جمعیت اثرگذار بوده و دستگاه‌های فرهنگی باید به این موضوع توجه کنند.

معاون سیاسی، امینتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی گفت: آموزش‌های لازم در این زمینه، ضروری است و متولیان امر باید اطلاع رسانی کافی به جامعه هدف را داشته باشند، چون مردم هنوز به خوبی از قانون جوانی جمعیت مطلع نبوده لذا به دنبال حق و حقوق خود نیستند.

وی بیان کرد: در حوزه واگذاری زمین اقدامات خوب و ارزشمند انجام شده و خراسان جنوبی از استان‌های پیشرو است.

طالبی افزود: درخصوص وام‌ها امسال منابع بهتری جذب شده و امید است صف تشکیل شده برای تسهیلات فرزندآوری کاهش یابد همچنین ظرفیت خیران برای ساخت خوابگاه‌های متاهلی به کار گرفته شود.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در مورد واگذاری زمین به خانواده‌های مشمول قانون جوانی جمعیت گفت: این اقدامات باید به شکل درست اطلاع رسانی شود، زیرا می‌تواند به عنوان تشویق مورد توجه قرار گیرد.

معاون استاندار خراسان جنوبی عنوان کرد: شهرداری‌ها در قانون جدید تخفیفات عوارض و پروانه ساختمانی برای خانواده‌های دارای حداقل سه فرزند زیر ۲۰ سال را قائل می‌شوند که نیاز است اطلاع رسانی لازم در این خصوص انجام شود.

وی افزود: قانون مشوق‌های خوبی برای فرزندآوری وضع کرده که باید دستگاه‌های اجرایی در راستای شفاف سازی قانون و تببین ابعاد مختلف آن تلاش کنند تا حقی از مردم ضایع نشود.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان جنوبی بیرجند

دیگر خبرها

  • هیچ معلولی پشت نوبت مستمری نیست
  • ۲۳۰۰ قطعه زمین ویژه‌ طرح جوانی جمعیت در بیرجند آماده واگذاری است
  • ۲ هزار و ۳۰۰ قطعه زمین در خراسان جنوبی آماده واگذاری است
  • برنامه ریزی برای واگذاری یک میلیون زمین روستایی در کشور
  • نود متقاضی خانواده دارای سه فرزند در شیروان، زمین دریافت می‌کنند
  • بهره مندی ۸۰ معلول میبدی از حق پرستاری
  • حمایت از تولید، سیاست راهبردی سازمان ملی زمین و مسکن است
  • فرم ج و اهدای زمین به متقاضیان جوانی جمعیت
  • بهره مندی ۸۰ معلول میبدی از حق پرستاری از فروردین ماه امسال
  • افراد بومی در اولویت واگذاری زمین