Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان-رییس دیوان عالی کشور با بیان اینکه در کوتاه ترین زمان ممکن باید پاسخ ارباب رجوع را داد گفت:ارائه خدمات به مردم و پاسخگویی به آنان نباید باعث خرج تراشی شود. خبرگزاری میزان- حجت‌الاسلام احمد مرتضوی مقدم گفت: کار پزشکی قانونی با روح و روان افراد سر وکار دارد و از مشاغل سختی است که موجب فرسایش می‌شود بنابراین خدمت در این عرصه نیاز به توفیق و اخلاص دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی افزود: نظر پزشکی قانونی به عنوان یک کارشناس خبره مورد توجه قضات است و اگر در این مرحله دقت نظر کافی برای اعلام نظر وجود نداشته باشد رأی نهایی نیز درست نخواهد بود.

رییس دیوان عالی کشور در بخش دیگری از سخنان خود به خصوصیات مدیران در نظام اسلامی اشاره کرد و اظهار داشت: داشتن تقوای دینی از اولین این خصوصیات است. تقوای دینی به این معنی که فرد از گناه، تعدی و ظلم برای کسب رضایت الهی بپرهیزد. امیرالمومنین (ع) در نامه خود به مالک، ضمن تأکید بر رعایت تقوای الهی، به ایثار و به کارگیری نهایت توان در راه انجام وظایف و تبعیت از اوامر الهی فرا می‌خواند.

وی ادامه داد:خصوصیت دیگر، حق مداری است. دادن حق به حقدار بدون در نظر گرفتن جایگاه افراد و اینکه از نزدیکان باشد یا بیگانه، البته در این راه مشکلاتی هم خواهی داشت لذا حضرت برای توفیق در این مسیر توصیه به صبر و حسابگری و آینده نگری می‌کنند.

رییس دیوان عالی کشور افزود:مسئولیت پذیری ازدیگر ویژگی‌های مدیران در نظام اسلامی است. هر مسئولی تکلیف دارد تا تمام توانش را برای به نتیجه رساندن آنچه بر عهده دارد به کار بگیرد.

وی در ادامه به ویژگی‌های مدیران مسئولیت پذیر اشاره و خاطرنشان کرد: تکریم مردم و ارباب رجوع، پاسخگویی صحیح و راهنمایی درست مردم و تسریع در ا نجام امور مردم از جمله ویژگی‌های مدیران و مسئولان مسئولیت پذیر در نظام اسلامی است.

حجت الاسلام مرتضوی مقدم با تأکید بر جلوگیری از خرج تراشی برای مردم، آن را از دیگر ویژگی‌های مدیران مسئولیت پذیر برشمرد و افزود: ارائه خدمات به مردم و پاسخگویی به درخواست‌های آنان باید به نحوی باشد که مانع خرج تراشی برای آنان شود چرا که طولانی شدن روند رسیدگی به پرونده‌ها در مواردی برای مردم هزینه‌های گزافی به همراه دارد پس با توجه به شرایط نامناسب اقتصادی، هزینه‌های اضافی به مردم تحمیل نکنید.

وی تسهیل کار مردم و سخت نگرفتن بر آنان تا آنجا که مقررات اجازه می‌دهد و نیز توجه و ارزش قایل شدن برای وقت مردم را از دیگر ویژگی‌های مدیران مسئولیت پذیر دانست و تصریح کرد: متاسفانه در برخی ادارات برای وقت مردم ارزش قایل نمی‌شوند و ساعت‌ها مردم در راهرو‌ها معطل می‌مانند در حالی که در نظام اسلامی باید به وقت مردم اهمیت بدهیم و در کوتاه‌ترین زمان ممکن و بدون اتلاف وقت پاسخ ارباب رجوع را بدهیم.

رییس دیوان عالی کشور همچنین به نتایج رعایت این امور اشاره و خاطرنشان کرد: انسان مسئولیت پذیر موجب تحکیم نظام می‌شود و اهل تفاهم و هم افزایی است بنابراین مدیر مسئولیت پذیر برای پیشبرد بهتر امور و اقدام مثبت برای کشور حاضر به تفاهم و گذشت است.

وی جلوگیری از اسراف و تبذیر، پرهیز از استفاده غیرمجاز از امکانات بیت‌المال، جلوگیری از زیاده طلبی و خواسته‌های نابجا و ... را از دیگر ویژگی‌های مدیران مسئولیت پذیر عنوان کرد و خواستار توجه به این ویژگی‌ها در عرصه‌های مدیریتی برای ارائه بهتر خدمات و استفاده بهینه از امکانات موجود شد.     بیشتر بخوانید:     لزوم تکریم ارباب رجوع به منظور توفیق در مسائل مختلف انتهای پیام/ برچسب ها: دیوان عالی پزشکی قانونی ارباب رجوع

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: دیوان عالی پزشکی قانونی ارباب رجوع رییس دیوان عالی کشور نظام اسلامی ارباب رجوع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۸۰۷۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محاسبه آنلاین نرخ مهریه ۱۴۰۳

آفتاب‌‌نیوز :

محاسبه آنلاین نرخ مهریه برای سال ۱۴۰۳ در ایران ممکن است بسته به متغیر‌های مختلفی از جمله منطقه، شرایط اقتصادی، مقررات قانونی و توافقات میان زوجین متفاوت باشد. مهریه در فرهنگ ایران و بسیاری از کشور‌های اسلامی، به مبلغی از پول یا موجودیت‌های مالی و غیرمالی اشاره دارد که عروس از طرف شوهر خود در زمان عقد از او دریافت می‌کند. این مبلغ یا اشیاء به عنوان نشانی از احترام و توجه شوهر نسبت به همسرش و به عنوان حقی که او دارد برای حمایت و معاشرت با او در زندگی مشترک، اعطا می‌شود. مهریه ممکن است به صورت پول نقد، طلا، جواهرات، خودرو، خانه و یا خدماتی مانند تحصیل و سفر تعریف شود. در حقیقت، این یک تعهد مالی و اجتماعی برای پشتیبانی از همسر است.

وکیل وند، یکی از معتبرترین و بهترین وبسایت‌های حقوقی کشور، می‌تواند بهترین عملکرد را در مورد دریافت مهریه از خود نشان دهد و با داشتن وکیل مهریه با تجربه و با سابقه درخشان در کمترین زمان ممکن بهترین راه را به متقاضی نشان می‌دهند.

اصطلاحات مختلف درباره مهریه

اصطلاحات مختلفی وجود دارد که به مفهوم‌های مختلفی از مهریه اشاره می‌کنند:

مهر المسمی:

به مبلغ یا چیزی اشاره دارد که زوجین قبل از عقد و نکاح توافق می‌کنند. این نوع مهریه به عنوان نشانی از علاقه و احترام زوجین به یکدیگر تعریف می‌شود و می‌تواند شامل اموال مالی و غیرمالی باشد.

مهر المثل:

در این نوع مهریه، مبلغ و شرایط مهریه در زمان ازدواج تعیین می‌شود، اما محدودیتی در تعیین آن وجود ندارد و ممکن است حتی بعد از ازدواج با توافق زوجین تغییر کند. اگر مهرالمثل در عقدنامه ذکر نشود، عقد باطل است.

مهرالمتعه:

این نوع مهریه در صورتی پرداخت می‌شود که زوج قبل از رابطه جنسی و تعیین مهر همسر را طلاق دهد. مقدار مهرالمتعه براساس شرایط اقتصادی مرد و غنای و فقر او تعیین می‌شود.

عندالمطالبه:

در این حالت، همسر می‌تواند هر زمانی که خواست، مبلغ مهر را از شوهر خود مطالبه کند و شوهر باید آن را پرداخت کند.

عند الاستطاعة:

این مفهوم به معنای زمانی است که شوهر قادر به پرداخت مهریه است و باید آن را پرداخت کند. برای اثبات توانایی مالی شوهر، ممکن است مدارک مالی و سابقه شغلی وی مورد بررسی قرار گیرد.

مهریه موجل:

در این نوع مهریه، زمانی مشخص برای پرداخت مهر تعیین می‌شود و تا زمان پایان آن، همسر حق دریافت مهریه را ندارد.

نحوه محاسبه مهریه به نرخ روز چگونه است؟

محاسبه مهریه به نرخ روز ممکن است بستگی به شرایط مختلف داشته باشد، ولی در کل، مهریه معمولاً بر اساس ارزش واقعی پول یا کالا‌ها در بازار در زمان تعیین شده محاسبه می‌شود. برای محاسبه مهریه به نرخ روز، می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

مهریه نقدی به نرخ روز:

ابتدا، ارزش پول در بازار در زمان تعیین مهریه را مشخص کنید، که ممکن است از طریق بانک مرکزی یا منابع دیگری در دسترس باشد. سپس، مبلغ مهریه مورد نظر را به ارزش واقعی پول در زمان معین محاسبه کنید. برای این کار، مبلغ مهریه را بر اساس نرخ تبدیل ارزش پول در بازار به زمان تعیین شده تقسیم یا ضرب کنید.

مهریه قابل پرداخت به نرخ روز:

در این روش، از نرخ تورم که بانک مرکزی یا منابع دیگر اعلام می‌کنند، برای محاسبه استفاده می‌شود.

می‌توانید از فرمول زیر برای محاسبه مهریه به نرخ روز استفاده کنید:

مهریه_به_نرخ_روز = (مبلغ_مهریه * نرخ_تورم_سال_مورد_نظر) / نرخ_تورم_سال_ازدواج

مهریه بعد از فوت شوهر:

اگر همسر پس از فوت شوهر مهریه را دریافت نکرده باشد، می‌تواند مهریه خود را از میراث شوهر مطالبه کند. مهریه به ارزش معادل کالا‌ها یا پول در بازار محاسبه خواهد شد.

مهریه کالا:

در این حالت، مهریه به جای پرداخت نقدی، از ارزش معادل کالا‌های مورد نیاز برای همسر استفاده می‌شود. ارزش این کالا‌ها باید بر اساس قیمت واقعی آن‌ها در بازار و در زمان معین تعیین شود.

برای محاسبه دقیق مهریه به نرخ روز، بهتر است با استفاده از اطلاعات معتبر و منابع مرجع، همراه با توجه به شرایط خاص شما، اقدام کنید. در این مورد موسسه حقوقی وکیل وند با ارائه بهترین و به روزترین خدمات، می‌تواند بهترین راهنما باشد.

نکات مربوط به محاسبه آنلاین نرخ مهریه ۱۴۰۳

در رابطه با محاسبه مهریه به نرخ روز ذکر ۴ نکته ضروری می‌باشد:

مهریه واحد نقدی:

محاسبه مهریه به نرخ روز فقط برای مهریه‌های نقدی مانند ریال ممکن است و مشمول ارز‌های خارجی مانند دلار نمی‌شود. به عبارت دیگر، ارزش مهریه بر اساس ارز ملی کشور (مثلاً ریال) و با استفاده از نرخ روز این ارز محاسبه می‌شود.

محاسبه مهریه پس از فوت شوهر:

در صورتی که زن پس از فوت شوهر مهریه را طلب کند، ملاک محاسبه نرخ روز مهریه، رقم شاخص سال فوت شوهر است. این به این معنی است که ارزش مهریه بر اساس شاخص قیمت سال فوت شوهر و با استفاده از نرخ روز آن شاخص محاسبه می‌شود.

درخواست مهریه پس از فوت زن توسط وراث:

اگر وراث زن پس از فوت او درخواست مهریه به نرخ روز را پیگیری کنند، این درخواست باطل است. در این صورت، وراث تنها می‌توانند مهریه اصلی را که در سند ازدواج ذکر شده است، دریافت کنند و نه مهریه را با نرخ روز آن.

محاسبه با استفاده از شاخص قیمت:

شاخص قیمت به صورت ماهانه و سالانه توسط بانک مرکزی و اداره آمار بیان می‌شود. تنها رقم شاخصی که توسط بانک مرکزی اعلام می‌شود، ملاک محاسبات قوه قضاییه است. به عبارت دیگر، از شاخص قیمتی که بانک مرکزی اعلام می‌کند برای محاسبه مهریه استفاده می‌شود.

سخن پایانی 

با توجه به اهمیت و حساسیت موضوع مهریه در فرآیند ازدواج و زندگی خانوادگی، امروزه استفاده از ابزار‌های آنلاین برای محاسبه نرخ مهریه یک راه ساده و کارآمد است. با استفاده از این ابزارها، افراد می‌توانند با وارد کردن اطلاعات مربوط به شرایط خود، مهریه مورد نظر خود را به سرعت و دقت محاسبه کنند.

دیگر خبرها

  • بهترین روش دوش گرفتن برای اجتناب از آسیب رسیدن به پوست
  • ۱۰ دقیقه‌ای دوش بگیرید/ مضرات حمام طولانی چیست؟
  • حضور در مساجد جهت حل مشکلات مردم در کوتاهترین زمان ممکن
  • زمان طولانی ترین و کوتاه ترین پرواز تهران استانبول
  • سیاستمدار صهیونیست: الان وقت ورود به جنگ با ایران نیست
  • سعیدی: روش برخورد با دختران سرزمینم با شعار‌های زمان انتخابات تناقض دارد
  • بیش از ۵ هزار عنوان خدمت در دستگاههای اجرایی ارایه می شود
  • کاهش بی سابقه موجودی پرونده‌ها در دادگاه‌های تجدید نظر ایلام
  • محاسبه آنلاین نرخ مهریه ۱۴۰۳
  • دستگاه‌های اجرایی خسارات سیلاب به زیرساخت‌های سیستان و بلوچستان را به طور دقیق برآورد کنند