Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/آذربایجان شرقی مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی از برگزاری اولین همایش بین‌المللی خواجه رشیدالدین فضل‌الله همدانی در تبریز با مشارکت دانشگاه‌های استان و به ویژه دانشگاه تبریز و با محوریت وقف و علم‌الادیان خبر داد.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر سید شهاب‌الدین حسینی در گفت‌وگو با ایسنا با تاکید بر اینکه احیای مجموعه ربع رشیدی آرمان ما است، اظهار کرد: تلاش می‌کنیم تا تبریز به عنوان اولین شهر دانشگاهی کشور، مجموعه ربع رشیدی و موقوفات خواجه رشیدالدین فضل‌الله همدانی در حوزه‌های مختلف بازخوانی و معرفی شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی، اندیشه‌های علمی خواجه رشیدالدین فضل الله همدانی، اندیشه‌های کلامی خواجه رشیدالدین فضل الله همدانی، مسئله جبر و قدر از منظر خواجه رشیدالدین فضل الله همدانی، مسئله خیر و شر از منظر خواجه رشیدالدین فضل الله همدانی، چیستی توحید (اسقاط اضافات یا اضافة الاضافات) بررسی دِلالی حدیث نبوی(ص) و أنا مدینه العلم و علیٌّ بابها با تکیه بر اندیشه‌های فضل الله همدانی را از محورهای اول این همایش عنوان کرد.

دکترحسینی، گفت: راهکارهای احیاء موقوفات ربع رشیدی، تطور تاریخی موقوفات ربع رشیدی و نقش احیای مجدد آن در شکوفایی علم و دین، مسائل فقهی-حقوقی مرتبط با مجموعه ربع رشیدی، بررسی فقهی تکلیف موقوفات پس از زوال موقوف علیه، تکلیف فقهی-حقوقی موقوفات ربع رشدی، تحلیل فقهی مفاد وقفنامه ربع رشیدی، وقف­نامه ربع رشیدی از چشم ­انداز زمینه ­یابی مطالعات دینی و هدف­گذاری، بازشناسی وقفنامه ربع رشیدی و بازشناسی مؤسسات خیریه خواجه رشیدالدین را از مباحث محور دوم این همایش به شمار می‌آیند.

وی، جایگاه علم ­الأدیان در عصر رشیدالدین فضل الله همدانی، طبقه ­بندی علوم دینی در تمدن اسلامی و عصر رشیدالدین فضل الله همدانی، مکاتب فلسفی عصر رشیدالدین فضل الله همدانی، مکاتب کلامی عصر رشیدالدین فضل الله همدانی، مکاتب فقهی عصر رشیدالدین فضل الله همدانی، حوزه­‌های علمیه در عصر خواجه رشیدالدین، نقش وقف در گسترش علم ­الأدیان، تأثیر تحولات مذهبی دوره ایلخانان بر رسمیت تشیع در ایران را از مباحث محور سوم این همایش عنوان کرد.

وی اظهار کرد: ‌یافته­‌ها و دستاوردهای کاوش­های باستان­ شناختی فصل­‌های اول تا سوم هیأت بین‌المللی ربع رشیدی،یافته­‌ها و دستاوردهای مطالعات باستان­ سنجی فصل­‌های اول تا سوم هیأت بین‌المللی ربع رشیدی، یافته­‌ها و دستاوردهای مطالعات حفاظتی و مرمتی فصل­های اول تا سوم هیأت بین‌المللی ربع رشیدی، یافته‌ها و دستاوردهای مطالعات تاریخ هنر و معماری فصل­‌های اول تا سوم هیأت بین‌المللی ربع رشیدی از مباحث محور چهارم این همایش به شمار می‌آیند.

حسینی با بیان این‌که در راستای برگزاری این همایش، مجوزهای لازم را برای چاپ مقالات ISC (پایگاه استنادی علوم جهان اسلام) اخذ شده است، افزود: این همایش در راستای احیای مجموعه ربع رشیدی و معرفی تبریز به عنوان اولین شهر دانشگاهی وقفی ایران با پیشینه 700 ساله برگزار خواهد شد.

وی در خاتمه با تاکید بر این‌که طبق‌برنامه‌ریزی‌ها این همایش در نیمه دوم سال جاری برگزار شده و فراخوان همایش نیز در شهریور ماه منتشر خواهد شد، ادامه داد: اگر شیوع کرونا فروکش کرده و اجازه برگزاری همایش را داشته باشیم، این همایش در دی ماه برگزار خواهد شد، در غیر این صورت برگزاری همایش به زمانی که ستاد مبازره با کرونا اجازه دهد، موکول خواهد شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری سازمان اوقاف وامور خیریه ربع رشیدی تبریز مجموعه ربع رشیدی ربع رشیدی خواهد شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۸۲۶۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اولین همایش ملی دانش سنتی محیط زیست در چهارمحال و بختیاری

دریافت 6 MB

به گزارش خبرنگار مهر، اولین همایش ملی دانش سنتی محیط زیست در چهارمحال و بختیاری برگزار شد.

کد خبر 6080142

دیگر خبرها

  • دیدار جمعی از شعرای استان البرز با امام جمعه کرج
  • برگزاری اولین جلسه شورای اداری شهرستان تبریز
  • آیت الله نوری همدانی: مراکز علمی قم، نجف و الازهر با هم ارتباط عمیق داشته باشند
  • حضرت آیت الله نوری همدانی: امروز لازم است مراکز علمی قم و نجف و الازهر با هم ارتباط عمیق داشته باشند
  • درخواست ویژه آیت الله نوری همدانی از جهان اسلام درباره اسرائیل
  • تاکید آیت الله نوری همدانی بر وحدت بیش از پیش علمای جهان اسلام
  • آیت‌الله نوری همدانی: در مقابل دشمن متحد و همراه رهبر باشید
  • ◄ اولین پیش نشست همایش بین المللی تنظیم گری و سیاستگذاری رقابت در ایران برگزار می شود
  • اولین همایش ملی دانش سنتی محیط زیست در چهارمحال و بختیاری
  • برگزاری اولین همایش کشوری نشان ارادت به اهل بیت (ع) در کاشان