Web Analytics Made Easy - Statcounter

امام جمعه بندرعباس با اشاره به این که امام سجاد(ع) اسوه عقلانیت، معنویت و مقاومت بودند به تبیین پیوند عقلانیت و معنویت در نگاه امام سجاد(ع) پرداخت و گفت: معنویت در نگاه ایشان هم درونی و هم بیرونی و ظاهری است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، حجت الاسلام والمسلمین «محمد عبادی زاده» در «ششمین نشست بزرگداشت مقام شامخ حضرت سیدالعابدین عليه السلام» که به همت ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان هرمزگان، عصر امروز(یکشنبه 23 شهریور) در حرم مطهر حضرت معصومه(س) برگزار شد، اظهار داشت: یکی از دلایلی که شهر مقدس قم را انتخاب کردیم، هم بهره برداری از انفاس قدسی کریمه اهل بیت(ع) و هم تشکر و قدردانی داشته باشیم از مقام شامخ مرجعیت شیعه که بیش از 15 پیام را در سال های گذشته برای کنگره ارسال فرموده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان با اشاره به پیام کنگره امسال مبنی بر «امام سجاد(ع) اسوه عقلانیت، معنویت و مقاومت» بیان داشت: برای تمرکز بیشتر در رابطه با این موضوعات بوده و از سوی دیگر بزرگترین خلأ معنویت، عقلانیت و مقاومت است که می‌ تواند برای جامعه جهانی دستمایه ارزشمندی باشد که لطف و عنایتی که امام سجاد(ع) داشتند امسال شعار و گستره کنگره در کشورهای مختلف بیشتر شود و فضایی ایجاد شود که پیام امام سجاد(ع) به دنیا منتقل شود.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: باز تعریفی که باید از معنویت و عقلانیت داشته باشیم و پیوند این دو در راستای مکتب اهل بیت(ع) مورد استفاده قرار بگیرد، از اهمیت ویژه ای برخوردار است؛ معنویت به معنای اهل معنا بودن و معنوی بودن که به معنای حقیقی، باطنی و امثال آن است.

 

حجت الاسلام والمسلمین عبادی زاده با بیان این که معنویت در خیلی از جوامع اسلامی با کج اندیشی هایی مواجه شده است، ابراز داشت: دنیای مسیحیت هم تعارض و تباین جدی با دنیا پیدا می‌ کند، در حالی که معنویت در اسلام با یکی عقلانیتی عجین است که می‌ تواند برای جامعه امروزی، حاوی نکات ارزشمندی باشد که به عنوان فلسفه بعثت مطرح شده است.

 

رئیس شورای سیاست گذاری کنگره امام سجاد(ع) در ادامه سخنان خود خاطرنشان ساخت:  نوع نگاه کج اندیشانه ای که شاهد هستیم منجر می‌ شود به این که تصور کنند معنویت فقط مربوط به عمل به شریعت است در حالی که عمل به ظواهر شریعت در این مفهوم نورانی کفایت نمی کند و اگر ما نیم نگاهی به دوران تاریخ حیات بخش امام سجاد(ع) داشته باشیم، ایشان معنویت غلط اموی را مطرح کرده و می‌ فرمایند: «سی هزار نفر مقابل پدرم قرار گرفتند و می‌ خواستند با ریختن خون به خدا تقرب بجویند» آنها روز عاشورا با بشارت بهشت از عمر سعد به جنگ با امام حسین(ع) رفتند.

 

امام جمعه بندرعباس یادآور شد: در منطق امام سجاد(ع) معنویت به عنوان اصلی ترین عنصر دین داری و بن مایه اصلی تربیت دینی مطرح است، در مکتب ایشان حتی ما نمی توانیم بگوییم معنویت یعنی اخلاق بلکه یک منظومه است که هم در بعد معرفتی و هم در ابعاد اخلاقی و رفتاری حضور دارد؛ در میان اندیشمندان مسلمان هم وقتی به اخلاق نگاه می‌ کنند نگاهشان به صفات باطنی و درونی است و برخی مثل علامه طباطبایی(ره) نگاه شان جمع بین صفات نفسانی و افعال بیرونی است که تصویر زنده تری از اخلاق را ارائه می‌ دهد.

 

وی با تأکید بر این که معنویت نیز همین طور است، گفت: وقتی در معنویت نگاه به دو بعد درونی و ظواهر و شریعت می‌ کنیم نوع نگاه مان متفاوت می‌ شود که در اینجا اگر عقلانیت در کنار معنویت قرار نگیرد نمی توانیم تصویر درست و روشنی از معنویت داشته باشیم دقیقا همان نگاهی که امام سجاد(ع) به مقوله معنویت دارند و قابل عرضه به دنیای امروز است.

پایان پیام/694

منبع: شبستان

کلیدواژه: حجت الاسلام و المسلمین عبادی زاده امام سجاد ع کنگره بین المللی امام سجاد ع داشته باشیم امام سجاد ع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۸۲۶۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لغزش‌ها را در بهار معنویت از تن بیرون کنیم

آیت‌الله سیدمحمد سعیدی در دیدار نوروزی با سیدمحمد آقامیری استاندار قم گفت: در بهار طبیعت همانند فصل بهار که رخت نو به تن می‌کنیم، باید با توبه لغزش‌ها، اعمال ناصالح و پلشتی‌ها را از تن خود بیرون کنیم.

تولیت حرم حضرت معصومه (س) با بیان اینکه یاس یا ناامیدی گناهی نابخشودنی است، چراکه در‌های رحمت الهی همواره به روی بندگان گشوده است،عنوان کرد: انسان باید محاسبه داشته باشد و از تکبر دوری کند.

آیت الله سعیدی عنوان کرد: همه باید در سال جدید از فرمایشات رهبر معظم انقلاب پیروی کنیم و شعار «جهش تولید با مشارکت مردم» می‌بایست سرلوحه و چراغ راه مسئولان در مسیر خدمت به مردم باشد.

امام جمعه قم یادآورشد : همه بایستی در کنار استاندار قم بوده و با حمایت از وی در تحقق منویات مقام معظم رهبری و شعار سال کوشا باشند.

 

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • سید‌الساجدین از زاویه روایت سید‌مهدی شجاعی + فیلم
  • سجاد شهباززاده آماده بازی با استقلال شد!
  • حریف استقلال سال 1403 را با برد شروع کرد(عکس)
  • لغزش‌ها را در بهار معنویت از تن بیرون کنیم
  • گفت و گو با سجاد انوشیروانی رئیس فدراسیون وزنه برداری
  • حضور مردم در محفل قرآنی، حکایت از وجود چتر معنویت در جامعه دارد
  • ۵۵۰ پایگاه مقاومت بسیج در قم فعال است
  • رمضان بهترین فرصت برای جلب خشنودی خداوند است
  • هرکس چشم خود را از نگاه حرام نگه دارد به قلبش ایمنی داده است
  • رابطه خِرَد و خوش رفتاری از نگاه امام حسن مجتبی (ع)