Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-04-23@21:14:25 GMT

آیت‌الله یوسف صانعی درگذشت

تاریخ انتشار: ۲۴ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۲۸۴۵۹۱

آیت‌الله یوسف صانعی درگذشت

آیت الله العظمی یوسف صانعی از مراجع تقلید و استاد درس خارج حوزه علمیه امروز در قم دار فانی را وداع گفت.

پیگیری‌ها از دفتر ایشان در تهران مبنی بر این است که وی صبح امروز در بیمارستان نکویی شهر قم درگذشته است. طبق اعلام دفتر آیت‌الله صانعی، وی به دلیل شکستگی استخوان لگن در بیمارستان بستری شده بود.

علت درگذشت آیت الله صانعی چه بود؟ دفتر آیت الله صانعی اعلام کرد ایشان بیماری سیروز کبدی و ناراحتی کلیوی داشتند و بعد از اینکه پنچ شنبه به دلیل شکستگی استخوان لگن در بیمارستان بستری شدند امروز صبح (شنبه ۲۲ شهریور) برای تامین فاکتور‌های مورد نیاز کلیه وکبد دیالیزشدند که متاسفانه در حین دیالیز فوت شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
  آخرین تصویر از مرحوم آیت الله یوسف صانعی

دفتر آن مرحوم در اطلاعیه‌ای اعلام کرد:

إِنَّا للهِِ وإِنّا إِلَیهِ رَاجِعُونَ
مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُم مَّن قَضَی نَحْبَهُ وَمِنْهُم مَّن یَنتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِیلاً (احزاب/۲۳)

در ایام شهادت حضرت امام زین العابدین (علیه السلام) روح بلند آزاد مرد عرصه علم و اجتهاد، فقیه نواندیش، بقیة السلف شاگردان حضرت امام خمینی (سلام الله علیه)؛ حضرت آیت الله العظمی صانعی (قدس سره) به دیدار معبودش شتافت و کوله باری از غم و اندوه را بر دل مشتاقانش قرار داد.

او که ارادت زایدالوصفی به اهل بیت (علیهم السلام) و علوم آل محمد (صلی الله علیه و اله و سلم) داشت، بهترین ایام و اوقاتش مطالعه، تدریس و تألیف فقه و فقاهت بود و از این جهت آثار بجای مانده از ایشان سرمایه‌ای ماندگار برای حوزه‌های علمیه، جامعه اسلامی و جوامع بشری خواهد بود.

ضمن عرض تسلیت به پیشگاه مقدس حضرت بقیة الله الاعظم ارواحنا فداء، ملت شریف و بزرگوار ایران، مراجع معظم تقلید و حوزه‌های علمیه، اعلام می‌دارد با توجه به وصیت آن عزیز سفر کرده، در ایام کرونا هیچگونه مراسم از تشییع و... برگزار نمی‌گردد.

صفحه اینستاگرام آیت الله صانعی خبر درگذشت وی را اعلام کرد.  در متن این پیام آمده است: "در ایام شهادت حضرت امام زین العابدین (علیه السلام) روح بلند آزاد مرد عرصه علم و اجتهاد، فقیه نواندیش، بقیة السلف شاگردان حضرت امام خمینی(سلام الله علیه)؛ حضرت آیت الله العظمی صانعی (قدس سره) به دیدار معبودش شتافت و کوله‌ باری از غم و اندوه را بر دل مشتاقانش قرار داد."

محل تدفین آیت الله یوسف صانعی مشخص شد حجت الاسلام سعید صانعی در گفتگو با ایلنا، در خصوص محل تدفین پدرش مرحوم آیت الله صانعی، اظهار کرد: به احتمال زیاد پیکر این مرجع فقید در گلزار شیخان قم به خاک سپرده خواهد شد.

فرزند ارشد مرحوم آیت الله یوسف صانعی در خصوص زمان برگزاری مراسم تدفین هم گفت: طبق وصیت مرحوم حضرت آیت الله صانعی، برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در میان مردم، مراسم تشییع و ترحیم برگزار نخواهد شد و ما هم برای جلوگیری از شیوع هرچه بیشتر این بیماری در جامعه، زمان مراسم تدفین را اعلام نمی‌کنیم، اما قاعدتا باید صبر کنیم تا عموی مان آیت الله حسن صانعی به قم برسند تا خاکسپاری و تدفین صورت گیرد.   نگاهی به زندگی آیت الله یوسف صانعی آیت الله العظمى حاج شیخ یوسف صانعى، در سال ۱۳۱۶ ش، در خانواده اى روحانى در روستاى نیک آباد اصفهان ولادت یافتند. جدّ ایشان آیة الله حاج ملاّیوسف، از علماى پرهیزکار و وارسته زمان خود بودند. ایشان در فلسفه، از شاگردان میرزا جهانگیرخان و در فقه، از شاگردان آیة الله العظمى میرزا حبیب الله رشتى بودند. آن بزرگوار به میرزاى شیرازى بزرگ، رهبر نهضت تنباکو، دلبستگى فراوان داشته و از مروّجان وى بوده است. ایشان از آزادمنشى قابل وصفى برخوردار بودند و همواره در مقابل خوانین و زورمداران آن زمان، ایستادگى مى کردند.

پدرشان مرحوم حجة الاسلام آقاى شیخ محمدعلى صانعى نیز عالمى وارسته و روحانى زاهد و پرهیزکارى بودند و همواره ایشان را به فراگیرى علوم حوزوى فرا مى خواندند.

این گونه بود که معظّم له، در سال ۱۳۲۵ ش، وارد حوزه علمیه اصفهان شدند و پس از گذراندن دروس مقدمات و کسب فیض از محضر علماى آن حوزه، در سال ۱۳۳۰ ش، براى ادامه تحصیل، رهسپار حوزه علمیه قم شدند. استعداد زیاد و جدّیت فراوان ایشان، باعث شد که از همان زمان، در زمره طلاّب موفّق و مورد توجّه و علاقه بزرگان حوزه در آن زمان قرار گیرند. ایشان در امتحانات سطوح عالى حوزه در سال ۱۳۳۴ ش، رتبه اول را احراز نمودند و مورد تشویق مرحوم آیة الله العظمى بروجردى (قدس سره) قرار گرفتند.

از همین سال بود که با توجّه به ویژگیهاى منحصر به فرد درس خارجِ حضرت امام خمینى سلام الله علیه، در آن شرکت نموده، توانستند با نبوغ و جدّیت خود، تا سال ۱۳۴۲ به طور مستمر از حوزه درس اصول و فقه و مبانى مُتقن حضرت امام بهره برده، در زمره شاگردان برجسته ایشان قرار گیرند. حضور فعّال در درس خارج امام سلام الله علیه طى سالیان دراز و ممارست فراوان نسبت به فراگیرى مبانى و تحقیقات آن بزرگوار، اِشراف ایشان را بر دیدگاه هاى فقهى و اصولى امام را به درجه اى رساند که به تعبیر خودشان، در حدّ شعور مبانى بود و از حدّ صِرف دانستن، بالاتر.
آیة الله العظمى صانعى با سعى و اهتمام و توفیق الهى توانستند در ۲۲ سالگى به مرحله اجتهاد دست یابند.

ایشان علاوه بر سال‌ها تلمّذ در حوزه درس حضرت امام، از محضر اساتید بزرگى چون: آیة الله العظمى بروجردى، آیة الله العظمى محقّق داماد و آیة الله العظمى اراکى ـ رحمهم الله ـ نیز بهره برده اند و از سال ۱۳۵۴، رسماً تدریس خارج فقه را با کتاب زکات در مدرسه حقّانى (شهیدین) شروع نمودند و تقریرات آن درس به قلم دو تن از شاگردانشان، موجود است.

جمع کثیرى از طلاّب و فضلا، با شروع درس خارج فقه ایشان، توانستند از حوزه درس معظّم له استفاده کنند که اینک بسیارى از آنان، جزو محقّقان و پژوهشگران ارزنده حوزه اند و برخى نیز در حدّ اجتهاد هستند که در حوزه هاى علمیه اشتغال داشته اند و یا در اداره نظام جمهورى اسلامى، ایفاى وظیفه مى کنند.   تصاویری از مرحوم آیت الله صانعی در جبهه نگاهی به فعالیت‌های سیاسی آیت الله یوسف صانعی آیت الله صانعی در پیش از انقلاب و پس از آن، فعالیتهای سیاسی گسترده‌ای را به انجام رسانده است او که همزمان با شرکت در درس فقه و اصول امام خمینی (ره)، اصول نهضت و مبارزه بر ضد طاغوت را می‌آموخت، در زمان رژیم شاه، بار‌ها و بار‌ها به افشای ماهیت خاندان پهلوی و استعمارگران شرق و غرب می‌پرداخت.

از مهم‌ترین گروههای فعال در حوزه علمیه قم، در آن سالها، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بود. اعضای این مرکز، در طی جلسات گوناگون، ضمن بررسی وضعیت جامعه، به مناسبت‌های گوناگون اعلامیه‌ها و بیانیه‌های بسیاری بر ضد رژیم شاه صادر می‌کردند.

آیت الله صانعی در آن جلسات حضور مستمر داشت و نام و امضای او در بسیاری از آن اعلامیه‌ها به چشم می‌خورد. از جمله، بیانیه خلع ید شاه بود که نقطه عطفی در مبارزات حوزه علمیه بر ضد شاه محسوب می‌شود.

آیت الله صانعی، در ایام تبلیغی نیز در شهرهای گوناگون، ماهیت رژیم طاغوت را افشا می‌کرد و مردم را برای مبارزه فراگیر آماده می‌ساخت. از جمله می‌توان به سخنرانیهای وی در رفسنجان اشاره کرد که به احضار و ممنوعیت وی از منبر منجر شد؛ امّا آیه الله صانعی به افشاگریهای خود ادامه می‌داد و به همین دلیل، مدتی نیز متواری بود.

آیت الله صانعی در سال ۱۳۵۷، در حالی که برای سخنرانی به مسجد جامع بازار تهران می‌رفت دستگیر شد و به همراه امام جماعت مسجد ـ آیه الله حاج آقا مجتبی تهرانی ـ به کلانتری برده شد. در بازداشت، علاوه بر توهین‌ها و آزارهای روحی، متحمل ضربات بدنی بسیاری نیز شد.

پس از پیروزی انقلاب، فعالیت های آیت الله صانعی، همچنان ادامه داشت. وی پس از پیروزی انقلاب، در مسؤولیت های اجرایی گوناگونی نقش ایفا کرد که برخی از آن‌ها به شرح زیر است‌:
۱. عضویت در شورای نگهبان با حکم امام خمینی (ره) از تاریخ ۱۳۵۸ الی ۱۳۶۱ ۲. دادستانی کل کشور با حکم امام خمینی (ره) از سال ۱۳۶۱ الی ۱۳۶۴
۳. نمایندگی امام در شورای بازسازی مناطق جنگی؛
۴. امامت جمعه قم با حکم امام خمینی (ره)؛
۵. عضویت در مجلس خبرگان رهبری در دوره اول به نمایندگی به عنوان نفر دوم از مردم تهران؛
۶. عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام با حکم امام خمینی (ره)؛

منبع: فرارو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۸۴۵۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امروز مؤسسات بسیاری با فکر اندیشمندان دینی تأسیس شده‌ است

نماینده ولی فقیه در استان قزوین گفت: امروز وقتی در مکتب هر کدام از بزرگان تفحص می‌کنیم می‌بینیم شخصیت‌های زیادی از مکتب آنان برخاسته‌اند، امروز مؤسسات بسیاری با فکر آیت‌الله مطهری، آیت‌الله مصباح، آیت‌الله طباطبایی و اندیشمندان بزرگ تأسیس شده‌ است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قزوین، آیت‌الله عبدالکریم عابدینی بعد از ظهر امروز در جمع مدیران و طلاب حوزه‌های علمیه که در محل حوزه علمیه شیخ الاسلام برگزا رشد در پاسخ به سوال یکی از طلاب حاضر در جلسه مبنی بر موضوع عفاف و حجاب، اظهار داشت: رهبر حکیم انقلاب اسلامی در فرمایشات خود در اواخر ماه مبارک رمضان فرمودند شرایطی که در حوزه حجاب در کشور ما وجود دارد، توسط دشمن برای ما به وجود آمده است، حتی آدم‌هایی را استخدام کرده‌اند که بیایند در خیابان بی‌حیایی کرده و جامعه مذهبی ما را تحریک کنند و جنگ یا دو قطبی بین باحجاب و بی‌حجاب راه بیندازند.

وی افزود: در مهم بودن موضوع حجاب شکی نیست، اما اینکه بین باحجاب و بد‌حجاب جنگ در بگیرد خواست دشمن است، بنابراین هم به معنای واقعی کلمه و به‌صورت جدی باید جلوی گسترش بی‌حجابی و بدحجابی گرفته شود، هم مراقب باشیم در میدان دشمن بازی نکنیم، جمع کردن این دو مسئله در کنار هم هنر می‌خواهد.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین، بیان کرد: حجاب میوه و ثمره عفاف است، یعنی کسی که عفیف باشد باحجاب می‌شود، عفاف سرمایه و پشتوانه حجاب است و حجاب بروز و ظهور عفاف است، البته یکی از بروز و ظهورهای عفاف، حجاب است و بروز و ظهورهای دیگری هم دارد.

وی در پاسخ به سؤال یکی از طلاب در رابطه با وضعیت حوزه‌های علمیه، عنوان کرد: به معنای واقعی کلمه در حوزه‌ها از هر جهت انقلاب‌ها اتفاق افتاده است، یک زمانی طلبه‌ها کاری به چیزی نداشتند، صرفاً هر کس در یکی از رشته‌های حوزوی تخصص پیدا می‌کرد، اما اکنون قرار بر این است که پیش‌نمازهای ما در مساجد تبدیل به امامان مساجد شوند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: در حوزه علمیه یک زمانی قحط‌الرجال بود، اما شخصیت‌های بزرگی نظیر شهید مطهری یا آیت‌الله مصباح در حوزه رشد کردند، امروز وقتی در مکتب هر کدام از این بزرگان تفحص می‌کنیم می‌بینیم شخصیت‌های زیادی از مکتب آنان برخاسته‌اند، امروز مؤسسات بسیاری با فکر آیت‌الله مطهری، آیت‌الله مصباح، آیت‌الله طباطبایی و اندیشمندان بزرگ تأسیس شده‌اند.

عابدینی خاطرنشان کرد: بنابراین اگر بخواهیم حوزه فعلی را با حوزه 4-5 دهه قبل مقایسه کنیم، بهترین کلام این است که بگوییم این‌ها اصلاً قابل مقایسه نیستند، در آن دهه‌ها ما چند طلبه داشتیم که به زبان‌های خارجی مسلط باشند؟ امروز ما چقدر مبلغ داریم که به زبان‌های مختلف مسلط هستند و به کشورهای گوناگون برای تبلیغ می‌روند، امروز چقدر سراغ داریم که حوزه علمیه بانی شده و طلابی از سراسر دنیا جهت تحصیل به قم آمده‌اند.

وی در پاسخ به سؤال یکی دگیر از طلاب در رابطه با اساتید حوزه علمیه، تصریح کرد: بنده توصیه می‌کنم کتاب تعلیم و تربیت استاد شهید مطهری را بخوانید، این کتاب به قدری زیبا حوزه علمیه و سبک حوزوی را ترسیم کرده که تماشایی است، ایشان می‌فرمایند حوزه علمیه باید تفکر طلبه را بیدار کند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین عنوان کرد: امیرالمؤمنین (ع) در خطبه اول نهج‌البلاغه فرمودند انبیاء آمدند تا گنج‌های نهفته در عقل‌های آدم‌ها را برآشوبانند، حوزه علمیه هم کارش این است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • امروز مؤسسات بسیاری با فکر اندیشمندان دینی تأسیس شده‌ است
  • روایت تاریخ از کارنامه روحانیت
  • مدیر حوزه های علمیه با آیت الله جوادی آملی دیدار کرد+تصاویر
  • وعده صادق اخلاقی‌ترین عملیات تاریخ نظامی جهان بود
  • «وعده صادق» اخلاقی‌ترین عملیات تاریخ نظامی جهان بود
  • تربیت شاگرد و روحانی مبارز
  • جلسات درس اخلاق آیت الله هاشمی علیا برگزار می شود
  • ببینید | سبب غائب شدن امام زمان(عج) کیست؟
  • آموزش و پرورش با سرعت در حال تغییر نسل است
  • آموزش و پرورش با سرعت درحال تغییر نسل است