Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-19@05:41:10 GMT

رنگ‌هایی که حالمان را خوب می‌کند

تاریخ انتشار: ۲۴ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۲۸۵۶۵۷

رنگ‌هایی که حالمان را خوب می‌کند

ایسنا/چهارمحال و بختیاری در تحقیقات ثابت شده است که رنگ‌ها سبب به وجد آمدن و تقویت روحیه افراد شده و حتی در یادگیری نیز اثرگذار هستند، این تاثیر در کودکان بیشتر است به‌نحوی که آنان حتی از تغییر رنگ لباس مادرشان هم خوشحال یا ناراحت می‌شوند و از آن‌جا که انرژی آن‌ها زیاد است، می‌توان گفت که رنگی کردن محیط پیرامون در تخلیه هیجاناتشان بسیار موثر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سمانه زارعان، کارشناس ارشد مشاوره در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه رنگ یکی از اجزای اصلی زندگی انسان بوده و بخشی از رفتار روزمره ما در زندگی توسط رنگ‌های موجود در محیط اطرافمان تعیین می‌شود، اظهار کرد:  لباسی که می‌پوشیم، رنگ‌هایی که بر روی دیوار، میز، اتاق خواب، اتومبیل ما در محل کار و یا منزل به کار رفته‌اند، همگی تأثیر مستقیم بر رفتار ما دارند.

‌وی افزود: تاثیر رنگ بر روی یادگیری تنها مختص کودکان نبوده و بر بزرگسالان هم تاثیر می‌گذارند، رنگ‌ها باید در محیط‌های آموزشی و کلاس‌های دانشگاه‌ هم به کار گرفته شوند تا به یادگیری بهتر دانشجویان کمک کنند.

تاثیر رنگ بر اختلالات یادگیری کودکان

‌این کارشناس ارشد مشاوره با بیان اینکه در تحقیقات اثبات شده است که رنگ‌ها حتی در یادگیری امور و مسائل آموزشی نیز تأثیرگذارند، افزود: روانشناسان محیطی معتقدند رنگ می‌تواند سبب به وجود آمدن شوق و رغبت در کودکان به‌ویژه مبتلایان به اوتیسم برای جستجو و کشف مطالب جدید و در نهایت بروز خلاقیت شود و از آن‌جایی که رنگ‌ها دارای تأثیرات فیزیولوژیکی و روانی هستند، می‌توان تأثیر آشکار این عناصر را بر روح، ذهن و نگرش دانش‌آموزان اوتیسمی مشاهده کرد.

زارعان از تقویت قدرت یادگیری توسط رنگ‌ها سخن گفت و ادامه داد: زمانی‌ که در کلاس‌ها و مواد آموزشی از رنگ‌های مختلف استفاده می‌شود، کودکان زودتر مطالب را یاد گرفته و اطلاعات مدت بیشتری در ذهن آنان باقی می‌ماند، زیرا ۸۰ درصد از مغز انسان اطلاعات را به‌صورت بینایی دریافت کرده و از آن‌جایی که رنگ‌ها حس بینایی را تحریک می‌کنند باعث بهبود و تقویت قدرت یادگیری می‌شوند.

کودکان رنگ‌ها را بهتر از لغات به یاد می‌آورند

وی در خصوص  ترکیب مطالب درسی با رنگ‌ها، توضیح داد: به‌منظور آموزش برخی مطالب به کودکان، می‌توانیم از فلش کارت‌هایی که زمینه رنگی دارند استفاده کنیم به‌طوری‌که هر دسته از اطلاعات رنگ خاصی را به خود اختصاص دهند و با فلش کارت‌هایی با همان رنگ نمایش داده شوند، به این ترتیب کودکان با مطابقت دادن رنگ‌ها با اطلاعات راحت‌تر آن‌ها را به‌یاد می‌آورند.

‌این کارشناس ارشد مشاوره افزود: رنگ سفید باعث بازتاب نور و بزرگ‌ جلوه دادن فضا می‌شود ولی استفاده زیاد از آن باعث به‌وجود آمدن فضایی سرد و خشن شده و حس ناامنی را القا می‌کند، رنگ‌هایی مثل کرمی و خاکستری، خنثی به شمار رفته و باعث کاهش اعتماد به نفس و در نتیجه عدم مقاومت می‌شود.

زارعان توصیه کرد: بهتر است در رنگ‌آمیزی محیط‌هایی مانند فضاهای آموزشی از رنگ زرد استفاده نشود، زیرا موجب کاهش تمرکز و آرامش روانی می‌شود برعکس رنگ صورتی مؤثرترین رنگی است که در محیط به آرام کردن و فرونشاندن رفتارهای تهاجمی کمک کرده و رنگ مناسبی برای کودکان با اختلال یادگیری به ویژه مبتلایان به اوتیسم به حساب می‌آید.

تاثیر رنگ‌ها بر خلاقیت

این کارشناس ارشد مشاوره با اشاره به اینکه رنگ‌ها الهام‌بخش خلاقیت و ابتکار هستند، بیان کرد: رنگ‌ها سبب می‌شوند که دانش آموزان و دانشجویان ایده‌های نو و جدیدی به نظرشان برسد، استفاده از رنگ‌ها نه تنها به پروژه‌های هنری کمک می‌کند بلکه حس خلاقیت و نوآوری برای نوشتن داستان را نیز در آن‌ها تحریک کرده و به دانش‌آموزان کمک می‌کند که راحت‌تر به سؤالات پاسخ دهند و مورد ارزیابی قرار گیرند.

زارعان استفاده از رنگ‌ها را در محیط منزل برای تقویت حس خلاقیت و یادگیری کودکان متذکر شد و اضافه کرد: بهتر است آموزش کودکان از همان دوران نوزادی آغاز شود پس چه خوب است از همان ابتدا یک اتاق پر از رنگ‌های مختلف برای فرزندان در نظر گرفته شود.

این کارشناس‌ارشد مشاوره گفت: بر اساس نتایج به دست آمده از تحقیقات، مغز انسان در مقابل دو رنگ آبی و قرمز، دو واکنش کاملاٌ متفاوت از خود بروز می‌دهد، رنگ قرمز باعث توجه بیشتر انسان به جزئیات شده درحالی‌که رنگ آبی، خلاقیت ذهن را افزایش می‌دهد.

رنگ ها تا چه میزان بر یادگیری تاثیر گذارند؟

‌وی در ادامه بیان کرد: رنگ قرمز در معماری کلاس‌های درس کاربردی ندارد، چرا که دیوارهای قرمز کودکان را آشفته‌حال و بدخُلق می‌کند و علت آن روح هیجانی نهفته در این رنگ است که کودکان را از حالت آرام خارج کرده و به جنب و جوش و ناآرامی کشانده و از تمرکز آن‌ها جلوگیری می‌کند.

‌این کارشناس ارشد مشاوره، نارنجی را رنگی محرک مطرح و تصریح کرد: این رنگ برای فضای آموزشی در مقطع ابتدایی ایده‌آل است، چون از یک طرف دانش آموزان را سرزنده، نیروبخش، گرم و آرامش‌طلب می‌کند و از طرف دیگر از خواب‌آلودگی و بی‌علاقگی کودکان در ساعات اولیه صبح جلوگیری می‌کند.

‌زارعان، رنگ سبز را رنگی ایده‌آل برای دکوراسیون اتاق‌های مطالعه، فضاهای آموزشی و مکان‌های مورد نیاز به تمرکز معرفی و اضافه کرد: اگر این رنگ را با انواع رنگ کرمی و سفید مخلوط کنیم و در رنگ آمیزی اتاق و فضای آموزشی به کار بریم، فضای آرام‌بخش و تفکرآمیزی خواهیم داشت و اگر با رنگ قرمز مخلوط شود به شکوفایی خلاقیت افراد در آن فضا پرداخته و از خود ترکیبی قوی می سازد.

‌وی اظهار کرد: می‌توان از رنگ قرمز برای به خاطر سپردن مسائل مهم و جزئی مانند یادگیری کلمات جدید در یک زبان خارجی و ... استفاده کرد، از سوی دیگر چون رنگ آبی تداعی‌گر آسمان، آزادی و آرامش است، ذهن انسان را بیشتر به سمت اکتشاف سوق داده به همین علت، رنگ آبی موجب خلاقیت بیشتر در ذهن می‌شود.

تأثیر رنگ در محیط خانه

این کارشناس ارشد مشاوره به کار بردن رنگ‌های سرد برای اجزای اتاق خواب را مناسب توصیف کرد و گفت: این رنگ‌ها، مکانی به دور از استرس و آرامبخش را برای خوابی شیرین فراهم کرده و برای ایجاد محیطی آرام و دلپذیر معمولاً از رنگ‌های روشن مانند سفید، آبی یا آبی مایل به سفید استفاده می‌شود.

زارعان در خصوص کارکرد رنگ نارنجی و زرد بیان کرد: رنگ نارنجی نماد فراوانی، تحرک، شجاعت، نشاط و خوش‌آمدگویی است و استفاده از آن در راهروهای ورودی خانه به مهمان‌نوازی شما اشاره دارد و به‌کار بردن آن در اتاق ناهارخوری فضایی عاطفی و پرنشاط را خلق  می‌کند، از طرفی رنگ زرد در کنار اینکه نماد خلاقیت، مثبت‌گرایی، امیدواری و احتیاط است، به شدت اشتها آور بوده و برای آشپزخانه‌ها یکی از بهترین رنگ‌های انتخابی است.

وی رنگ سبز را نماد تولد، زندگی و بخشندگی ارزیابی و خاطرنشان کرد: برای اتاق‌های آفتاب‌گیر یکی از بهترین گزینه‌ها سبز است و از آن‌جایی که در بهتر شدن روابط عمومی تأثیرگذار است در اتاق نشیمن و پذیرایی می‌توان از آن استفاده کرد، همچنین استفاده از رنگ‌ سبز روشن همراه با بافت‌های چوبی در محیط‌های کار بسیار توضیه می‌شود چرا که علاوه بر برقراری آرامش برای کارکنان، باعث خلق فضای آرام نیز می‌شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی منطقه چهارمحال و بختیاری رنگ كودكان کارشناس ارشد مشاوره دانش آموزان رنگ ها رنگ ها رنگ قرمز رنگ آبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۸۵۶۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آموزش سواد میراثی برای کودکان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ در این ویژه برنامه ها به آموزش میراث فرهنگی و ادبی ایرانی به زبان ساده برای کودکان پرداخته شد.

احمد امین فرد گزارش می دهد:

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • رسانه عبری: حزب‌الله استفاده از موشک‌های ضد استحکامات را آغاز کرده است
  • امکان افشای سوالات آزمون‌های آموزش و پرورش غیرممکن شد
  • عفونت گوش در کودکان + فیلم
  • بیانات رهبر انقلاب در باب اهمیت یادگیری قرآن + فیلم
  • آیا یادگیری سئو سخت است یا آسان؟ چقدر زمان میبرد؟
  • چیدمان هنری برای مظلومیت کودکان غزه
  • باید‌ها و نباید‌های استفاده کودکان از فضای مجازی
  • آموزش سواد میراثی برای کودکان
  • (تصاویر) رقص دلقک با کودکان بی‌گناه قربانی جنگ غزه
  • «کشف خودمختار» چیست؟