Web Analytics Made Easy - Statcounter

تا زمانی که دست‌های پشت پرده قدرت دارند پرونده حذف کنکور به نتیجه نمی‌رسد و داوطلبان پذیرش در دانشگاه‌ها با رشته‌های بدون کنکور بازی داده می‌شوند.

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، محیامعصومی – درس می‌خواند و می‌خواند و می‌خواند تا مطابق میل پدر و مادر و احتمالا علاقه‌اش دکتر و مهندس شود. به کتاب‌های درسی، کمک آموزشی و کلاس‌های خارج از ساعت مدرسه پناه می‌برد به امید آنکه از بقیه پیش‌تر باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
اما چرا؟ چرا یک دختر یا پسر نوجوان در این برهه از زندگی‌اش باید انقدر دغدغه درس و آینده‌اش را داشته باشد؟ جواب این سوال تنها یک چیز است، کنکور!

تنها کنکور است که نوجوانان و جوانان کشور را از سنین کم دغدغه‌مند می‌کند، کنکوری که گاه خواب از چشم خانواده‌های نگران می‌برد. مدت‌هاست که مسئولان کشور برای حذف کنکور برنامه‌ریزی می‌کنند و وعده و وعید می‌دهند به گونه‌ای که تا خبری تازه از حذف کنکور به میان می‌آید پدران و مادران ما به اتفاق معتقدند از زمان آن‌ها چنین حرفی مطرح می‌شود و هنوز به سن بچه‌های آن‌ها هم قد نداده است.  
قدرت‌ها حذف کنکور را به حاشیه می‌برند
علیرغم آنکه مسئولان شرایط و دلایل زیادی را برای عدم حذف کنکور سراسری تا این زمان بهانه می‌کنند، اما همگان به خوبی واقفند که در یک برنامه جامع و دقیق این امر میسر می‌شود مگر آنکه عده‌ای مخالف این موضوع بوده و قدرت داشته باشند، در غیراینصورت چه زمانی بهتر از امسال که شیوع کرونا تمام برنامه‌ها را نسبت به هر سال رنگ و بوی دیگر بخشید.

البته آن زمان که مسئله تعویق یا لغو برگزاری کنکور سراسری به دلیل خطرات ناشی از کرونا به میان آمد زمزمه‌های حذف کنکور و پذیرش براساس سوابق تحصیلی شنیده شد، اما مانند همیشه، قدرت‌ها زمزمه‌ها را بی‌سرو صدا پایان بخشیدند. طرح مسئله حذف کنکور مانند نسیمی است که می‌آید و به یکباره هم محو می‌شود به گونه‌ای که تنها در ذهن است.  
بار‌ها از مسئولان مختلف، البته آنان که دیگر سمت و مسئولیتی در دولت ندارند، درباره مافیای کنکور شنیده‌ایم که این قدرت‌ها عوامل اصلی پابرجایی کنکور هستند، اما متاسفانه آنچه شواهد و اقدامات نشان می‌دهد این مافیا آنقدر قدرت گرفته‌اند که دیگر هیچکسی جلودار آن‌ها نیست و توان مقابله با آن‌ها را ندارد.

کار و کاسبی‌هایی که با کنکور رونق گرفته‌اند
موسسات برگزاری کلاس‌های کنکور، مجریان آزمون‌های آزمایشی، معلمان خصوصی، برخی مدارس غیردولتی و ... از جمله مواردی هستند که هر کدام به نوعی می‌توانند در گروه این مافیا قرار بگیرند که برای منافع خود حاضر به لغو کنکور نیستند. طبیعی است که اگر کنکوری نباشد دانش‌آموزان برای رفتن به کلاس‌های کنکور، مطالعه کتاب‌های تست و کمک آموزشی، پرداخت شهریه‌های سنگین مدارس خاص و معلمان خصوصی برای قبولی در کنکور و ... انگیزه و رغبتی ندارند و اینگونه کار و کاسبی آن‌ها از رونق می‌افتد.

بازی دادن جوانان با رشته‌های بدون کنکور
البته موضوع حذف کنکور با به جریان انداختن ماجرای رشته‌های بدون کنکور دانشگاه‌ها، تاجایی برای مسئولان حل شده است. درواقع گردانندگان این جریان، نسل جوان و به نوعی خود را به بازی گرفته‌اند که بگویند بدون کنکور هم می‌توان به دانشگاه راه پیدا کرد و دیگر کنکور مسئله نیست.  
طبق گفته منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، که مافیای کنکور را همانند دیگر نکات منفی آموزش عالی  نمی‌پذیرد، امسال رشته‌های بدون کنکور دانشگاه‌ها می‌توانند تا ۹۱۲ هزار نفر را پذیرا باشند درواقع ۲۰ درصد دوره‌های روزانه، ۴۵ درصد دوره‌های شبانه یا نوبت دوم و بالای ۹۸ درصد ظرفیت دانشگاه‌های غیردولتی و دانشگاه آزاد به صورت بدون کنکور دانشجو پذیرش می‌شود، اما طبق اعلام سازمان سنجش آموزش کشور در بازه زمانی در نظرگرفته شده پذیرش در این دوره‌ها تاکنون تنها ۱۰۴ هزار و ۲۱۳ داوطلب ثبت‌نام کردند و مهلت ثبت‌نام تا هفتم مهرماه ادامه دارد.   بنابراین چرا متقاضیان ورود به دانشگاه از این فرصت استفاده نمی‌کنند و چرا هرساله ظرفیت پذیرش در این دوره‌ها تا حد زیادی خالی می‌ماند؟ مگر نه اینکه همه یکصدا موافق حذف کنکور هستند پس چرا میل و رغبتی نسبت به پذیرش در دوره‌های بدون آزمون نیست و همچنان از کنکور استقبال می‌شود حتی در این دوره که خطر کرونا داوطلبان را تهدید می‌کرد؟ لذا سری به دفترچه انتخاب رشته دوره‌های بدون آزمون زدیم آیا شما تاکنون به دفترچه انتخاب رشته اینگونه پذیرش‌ها نگاهی انداخته‌اید؟  
دانشگاه‌ها و رشته‌های مهم جایی در بدون آزمون‌ها ندارند
آنان که به فکر تحصیل در رشته‌های بدون کنکور دانشگاه‌ها می‌افتند از همین ابتدا باید بدانند که فهرست رشته‌ها هیچ جذابیتی ندارد و باید دور رشته‌های تاپ و تاحد امکان دانشگاه‌های با اصل و نسب را خط بکشند. بعنوان مثال در فهرست دانشگاه‌ها، خبری از دانشگاه‌های تاپ کشور که از قضا اکثرا در تهران متمرکز شده‌اند نیست و اگر نامی از شریف و تهران می‌بینید مختص پردیس‌های آن‌ها است که در حالت عادی هم قشر متوسط جامعه کمتر به سراغشان می‌روند.   نگاهی ساده به دفترچه رشته‌های براساس سوابق تحصیلی گویای آن است که مافیای کنکور کار خود را خوب بلدند و آنقدر می‌دانند که چطور همه شرایط را به نفع خود تغییر دهند، چون درحال حاضر اگر حرفی از حذف کنکور زده شود مسئولان انگشت اشاره‌شان را به سمت رشته‌های براساس سوابق تحصیلی نشانه می‌گیرند درصورتی که این رشته‌ها چنگی به دل نمی‌زنند و با این کار مسئولان تنها می‌خواهند بار مسئولیت حذف کنکور را از روی شانه‌شان بردارند.  

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: رشته های بدون آزمون حذف کنکور منصور غلامی مافیای کنکور پذیرش بدون کنکور رشته های بدون کنکور بدون آزمون دانشگاه ها حذف کنکور دوره ها رشته ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۸۵۷۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتخاب رشته‌ آزمون دکتری سال ۱۴۰۳ از اول اردیبهشت آغاز می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر علیرضا کریمیان خاطرنشان کرد: از ۱۵۱ هزار و ۶۴۳ داوطلب شرکت کننده در آزمون دکتری ۱۴۰۳ تعداد ۱۲۵ هزار و ۱۷۴ نفر مجاز به انتخاب رشته شده اند.

وی گفت: کارنامه نتایج اولیه آزمون دکتری از طریق درگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش آموزش کشور اعلام شده و آن‌دسته از افرادی که بر اساس مندرجات کارنامه اولیه مجاز به انتخاب رشته‌های تحصیلی در یک یا چند کد ترکیب رشته از مجموعه امتحانی در دوره روزانه یا سایر دوره‌ها شده‌اند، باید از روز شنبه اول اردیبهشت تا روز چهارشنبه ۵ اردیبهشت نسبت به ثبت کدرشته ‌محل‌های انتخابی خود حداکثر ۵۰ کدرشته ‌محل در صورت وجود با توجه به مجموعه امتحانی که در آن آزمون داده‌اند، اقدام کنند.

کریمیان با اشاره به اینکه از تعداد بیش از ۱۲۵ هزار نفری که مجاز به انتخاب رشته شده‌اند ۶۸ هزار و ۷۶۵ نفر مرد و ۵۶ هزار و ۴۰۹ نفر زن هستند خطاب به متقاضیان تأکید کرد: ابتدا نسبت به مطالعه دقیق دفترچه راهنمای انتخاب رشته‌های تحصیلی و اطلاعیه‌های مرتبط با آن اقدام، سپس کدرشته‌محل‌های مورد علاقه خود را از کدرشته‌محل‌های مربوط به مجموعه امتحانی انتخاب و اولویت‌ها را به ترتیب علاقه مرتب و پس از آن نسبت به ثبت انتخاب‌های خود اقدام کرده و توجه داشته باشند دفترچه راهنمای انتخاب رشته‌های تحصیلی این آزمون در درگاه سازمان سنجش آموزش کشور در اختیار داوطلبان قرار گرفته است.

مدیرکل روابط عمومی سازمان سنجش آموزش کشور خاطرنشان کرد: داوطلبانی که مجاز به انتخاب رشته بوده و علاقه‌مند به انتخاب رشته‌های دانشگاه آزاد اسلامی هستند، لازم است به درگاه دانشگاه مذکور به آدرس www.azmoon.org مراجعه و بر اساس اطلاعیه‌های مربوط که در درگاه اطلاع رسانی آن دانشگاه منتشر می‌شود، اقدام کنند ضمن اینکه کد دسترسی برای انتخاب رشته‌محل‌های دانشگاه آزاد اسلامی در انتهای کارنامه درج شده است.

وی افزود: اسامی معرفی‌شدگان دارای حدنصاب به منظور شرکت در مرحله دوم شامل مصاحبه، بررسی سوابق علمی و پژوهشی و ... در دهه اول خردادماه ۱۴۰۳ از طریق درگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش آموزش کشور منتشر خواهد شد.

کد خبر 6082620

دیگر خبرها

  • پذیرش بدون آزمون استعداد‌های درخشان کارشناسی ارشد پیام نور کیش
  • انتخاب رشته‌ آزمون دکتری سال ۱۴۰۳ از اول اردیبهشت آغاز می‌شود
  • جزئیات پذیرش بدون آزمون کارشناسی ارشد در دانشگاه پیام نور + سایت ثبت‌ نام
  • جزییات پذیرش بدون آزمون کارشناسی ارشد در دانشگاه پیام نور
  • لو رفتن سوالات آزمون‌های نهایی و کنکور سراسری به هیچ عنوان امکان ندارد
  • تعیین ظرفیت ۶۰۰ نفری در دوره فلوشیپ پزشکی سال ۱۴۰۳
  • وزیر آموزش و پرورش : پذیرش بدون آزمون قاریان و حافظان قرآن در دانشگاه فرهنگیان
  • فراخوان پذیرش بدون آزمون استعداد‌های درخشان کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور
  • امکان تغییر دانشگاه برای پذیرفته شدگان فرهنگیان وجود دارد؟ 
  • دفترچه انتخاب رشته آزمون دکتری سال ۱۴۰۳ منتشر شد