Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون دفتر خدمات بازرگانی وزارت صمت با اشاره به تولید ۱۹ میلیون حلقه لاستیک سبک در کشور گفت: سه و نیم میلیون حلقه لاستیک سنگین مصرف داریم که ۷۸۰ هزار حلقه در داخل تولید و مابقی وارد می‌شود. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، حمید محله‌ای با حضور در برنامه گفت و گوی ویژه خبری یکشنبه شب شبکه دو سیما با اشاره به این که ارز لاستیک‌های سبک از سال 1397, نیمایی بود، افزود: ارز لاستیک‌های سنگین، چهار هزار و 200 تومانی بود، اما اخیراً به ارز نیمایی تبدیل شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: در حوزه لاستیک سنگین که از طریق سامانه، آن‌ها را توزیع می‌کردیم و اکنون هم توزیع آن بر اساس میزان پیمایش در حال انجام است.

محله‌ای اضافه کرد: از سال 1397, همه لاستیک‌های سنگین از طریق حواله‌ها با قیمت مصوب به دست مردم می‌رسد.

معاون دفتر خدمات بازرگانی وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: متأسفانه تولید کنندگان داخلی لاستیک‌های سنگین، همکاری لازم را ندارند و از هفت میلیون تولید؛ فقط حدود 600 هزار لاستیک را در بازار فروختند و بقیه در بازار آزاد عرضه می‌شود.

محله‌ای افزود: سامانه‌ای که وزارت صمت راه اندازی کرده تکمیل کننده سامانه راهداری بوده است، زیرا وزارت راه نمی‌توانست بخشی از نیاز را پشتیبانی کند.

وی تاکید کرد: حمایت از تولید در رأس امور ماست، اما حمایت ما باید متعارف و دو طرفه و اطلاعات باید شفاف باشد.

مدیرکل دفتر مسافری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای هم با حضور در این برنامه گفت: در سال 1397 بنا بر مشکلاتی که در شبکه توزیع لاستیک ایجاد شد، مسئولان تصمیم گرفتند سامانه‌ای را برای عرضه لاستیک سنگین جاده در نظر بگیرند و سازمان راهداری را موظف کردند در این زمینه اقدام لازم را در جهت ارتباط راننده و مالک وسیله نقلیه با فروشنده انجام دهد.

داریوش باقرجوان ادامه داد: روال کار بر این اساس است که وزارت صمت بر اساس اظهار واردکنندگان و تولیدکنندگان و ثبت لاستیک در سامانه، لاستیک فروشان و انبار‌ها عمل می‌کند و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای به هیچ وجه در این زمینه دخالتی ندارد و رانندگان بر اساس میزان پیمایش می‌توانند مراجه کنند و بر آن اساس، لاستیک را تحویل بگیرند.

وی افزود: این سامانه در سال‌های 97 و 98 به خوبی وظیفه خود را انجام داده است و اکنون 280 هزار حلقه با ارز چهار هزار و 200 تومانی در سامانه موجود داریم که پاسخگوی نیاز بازار نیست.

باقرجوان با اشاره به اینکه قیمت لاستیک در حواله کاملاً مشخص است، گفت: ناگزیر شدیم بر اساس میزان موجودی، محدودیت‌هایی را در سهمیه بندی قائل شویم و میزان پیمایش را به حدی بالا ببریم تا بتوانیم پاسخگوی حداقلی این نیاز‌ها باشیم.

مدیرکل دفتر مسافری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای افزود: توافقات خوبی را با وزارت صمت داشتیم که اگر عملی شود به نظر می‌رسد بتواند کمک خوبی در این بخش باشد.

باقرجوان با بیان اینکه حدود 250 تا 300 هزار حلقه لاستیک فعلاً در این سامانه نیامده در حالی که با ارز یارانه‌ای وارد کشور شده است، اضافه کرد: این لاستیک‌ها در گمرک موجود یا در حال ورود به کشور هستند.

وی افزود: مجموعه سه میلیون و 80 هزار حلقه لاستیک وارد سامانه شده است که از این تعداد، دو میلیون و 800 هزار حلقه در طول سال‌های 97 و 98 و امسال، حواله شده است و 280 هزار حلقه لاستیک باقیمانده در سامانه به تدریج در حال حواله شدن است.

سخنگوی انجمن صنفی صنعت لاستیک ایران هم در ارتباط تصویری با این برنامه گفت: همه تایر‌های سنگین در سامانه و صرفاً با حواله عرضه می‌شود و حق توزیع آن را در خارج از این سامانه نداریم.

مصطفی تنها افزود: از نظر ما به عنوان مجمع تولید کنندگان لاستیک، همه تولید کنندگان موظف هستند تولید لاستیک سنگین را انجام دهند، اما در تایر سبک با سامانه مشکل داریم.
وی اضافه کرد: وزارت صمت اگر تولید کننده متخلفی را می‌شناسد باید با او برخورد کند.

رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک هم در ارتباط تلفنی با این برنامه با اشاره به اینکه اختلاف قیمت لاستیک‌های سنگین در بازار آزاد و حواله زیاد است، گفت: از سال 97 برای عرضه لاستیک‌های سنگین، سامانه را طراحی کردند، اما متأسفانه این سامانه کاربرد کامل نداشته و موفق نبوده است.

داود سعادتی نژاد افزود: لاستیک‌های برند و لاستیک‌های چینی به مقدار زیاد وارد و بازار اشباع شد و پایانه‌ها نتوانستند حواله‌های برند را برای واحد‌های صنفی بدهند.

او ادامه داد: واحد‌های صنفی ما در سال‌های 97 و 98, لاستیک‌های ارز چهار هزار و 200 تومانی را در انبارهایشان نگهداری کردند، اما هنوز توزیع آن‌ها را تمام نکردند و ارز نیمایی شد و اکنون لاستیک‌های با ارز نیمایی هم در انبار‌ها انباشته شده است.

سعادتی نژاد افزود: اکنون واحد‌های صنفی فروشندگان لاستیک به انباردار سازمان راهداری و وزارت صمت تبدیل شده اند.
وی اضافه کرد: واردات لاستیک‌های چینی، بازار را اشباع کرد و، چون ارزان بود مردم سراغ این لاستیک‌ها رفتند و لاستیک‌های برند بر روی دست واحد‌های صنفی فروشندگان لاستیک باقی مانده است.

رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک با اشاره به این که 750 هزار حلقه لاستیک با ارز چهار هزار و 200 تومانی وجود دارد، افزود: از این تعداد، 300 هزار حلقه در سامانه وجود دارد و 200 هزار حلقه هم وارد گمرک شده و 250 هزار حلقه نیز در حال ورود به کشور است.

وحید خراسانی کارشناس صنعت لاستیک در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: در بازار لاستیک و در سایز‌های بزرگ (کامیونی، اتوبوسی و...) بیشترین وابستگی را به واردات داریم و تولید داخل در بهترین حالت حدود 30 درصد از بازار را تأمین می‌کند.

وی افزود: در سایز‌های کوچک لاستیک که مختص سواری است تولید داخل تولید بیشتری دارد و حدود 90 درصد نیاز بازار را تأمین می‌کند.

خراسانی ادامه داد: در سایز‌های بزرگتر که نیاز به واردات وجود دارد؛ شرایط آرامتری داریم و تفاوت قیمت در بازار و قیمت مصوب حدود چهار درصد است، ولی در سایز‌های کوچک اختلاف قیمت بسیار بالا می‌رود مثلاً لاستیک خودروی پراید اختلاف قیمت بیش از صد درصدی را تجربه کرده است.

وی گفت: تولید کنندگان به صورت شفاف در سامانه تولید و فروش خود را اعلام نمی‌کنند.

این کارشناس صنعت لاستیک درباره ثبت تولید آمار لاستیک در سامانه توسط تولید کنندگان هم افزود: بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار، در سایز‌های سنگین و نیمه سنگین تمام تولید کنندگان و وارد کنندگان موظف به ثبت در سامانه بودند تا به صورت حواله‌ای توزیع شود، ولی تولید کنندگان حتی یک حلقه رینگ 16 (نیمه سنگین) را در سامانه به فروش نرساندند.

خراسانی افزود: شرکت‌های تولیدی باید تمام تولید رینگ 16 خود را در سامانه وارد می‌کردند.

وی با اشاره به اینکه در رینگ 16، سال گذشته بحران داشتیم اضافه کرد: سال گذشته این سایز لاستیک تا دو برابر قیمت در بازار خرید و فروش می‌شد و شرکت‌های تولیدکننده رینگ نیسانی، وانتی و کامیونی را در سامانه‌های توزیع اعلام نکردند.

 محله‌ای معاون دفتر خدمات بازرگانی وزارت صمت در ادامه این برنامه گفت: با مجوزی که وزیر وقت صادر کرد تولید کنندگان مجاز شدند تا 20 درصد از تولیدات خود را در جهت کمک به بخش تولیدی در سامانه ثبت نکنند، ولی هیچ وقت این کار تحقق پیدا نکرد.

وی با اشاره به این که اگر فراوانی در لاستیک وجود دارد قیمت‌ها نمی‌تواند در بازار دو برابر باشد هم افزود: لاستیک سنگین که در سامانه عرضه شده تفاوت قیمت زیادی نداشتیم و در مواردی که لاستیک‌ها در سامانه ثبت شده اختلاف قیمت اندک بوده است.

مصطفی تنها سخنگوی انجمن صنفی صنعت لاستیک ایران در ادامه این برنامه گفت: کل تولید لاستیک در پنج ماه ابتدایی امسال در تایر اتوبوسی 325 هزار و 500 حلقه بوده است.

وی افزود: لاستیک‌هایی که به صورت حواله صادر شده کاملاً از طریق سیستم توزیع می‌شود.

تنها ادامه داد: در تاریخ 99/6/19 طی نامه‌ای به اشکال در سیستم ثبت تایر سبک اشاره کردیم و درخواست کردیم که رفع ایراد شود تا بتوانیم از این سامانه استفاده کنیم.

وی گفت: تایر‌های سنگین با حواله صادر می‌شود و تمام تولید آن در سامانه موجود است و همه تایر‌های حواله‌ای در سامانه قرار داده شده است.
سخنگوی انجمن صنفی صنعت لاستیک ایران درباره عرضه لاستیک سواری در سامانه هم گفت: با رفع مشکلات سامانه، تمامی تولیدات در آن ثبت خواهد شد.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: چهار هزار و 200 تومانی فروشندگان لاستیک لاستیک های سنگین سازمان راهداری هزار حلقه لاستیک برنامه گفت تولید کنندگان واحد های صنفی لاستیک سنگین اختلاف قیمت صنعت لاستیک وزارت صمت لاستیک ها بر اساس محله ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۸۶۶۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش کرایه بار، تبعات تورمی ندارد

نایب رئیس کانون انجمن‌های صنفی کامیون داران کشور با انتقاد از رویکرد سازمان راهداری در افزایش کرایه حمل کالا‌ها، پیرامون درباره میزان رشد آن در سال در ۱۴۰۳ گفت: ارزیابی و پیشنهاد ما این است برای امسال نرخ کرایه حمل بین ۶۰ تا ۷۰ درصد افزایش پیدا کند.

گروه راه و مسکن بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «سید جلال موسوی» نایب رئیس کانون انجمن‌های صنفی کامیون داران کشور درباره آخرین تغییرات به وجود آمده در نرخ کرایه حمل و نقل کالا به بازارنیوز گفت: تاکنون این مولفه تغییری نداشته است. کانون انجمن‌های صنفی کامیون داران ارزیابی‌های خود درباره میزان افزایش نرخ کرایه بار را به سازمان راهداری ارائه داده، اما از ۱۵ یا ۱۶ فروردین امسال هیچ خبری درباره این موضوع به ما داده نشده است.


کانون انجمن‌های صنفی کامیون داران افزود: در حال حاضر رانندگان از این مسئله ناراحتند. هر ساله در تاریخ یک آذر حق توقف رانندگان را تعیین و سپس آن را ابلاغ می‌کردیم. در طول این مدت هر ساله ۱۰ درصد بر روی حق توقف کامیون‌داران افزوده می‌شد.


وی تصریح کرد: از آذر ماه سال ۱۴۰۲ دو الی سه جلسه برای تعیین تکلیف این موضوع برگزار شده، اما با این حال هنوز چیزی برای ما مشخص نشده است. مضاف بر این موضوع، قبل از فرارسیدن عید نوروز پیشنهادی درباره نرخ کرایه حمل بار به سازمان راهداری ارائه شد، اما با این حال از این موضوع هم خبری نشده است.


موسوی درباره پیشنهاد این کانون درباره نرخ کرایه حمل بار کامیون‌داران گفت: ارزیابی ما از وضعیت نرخ کرایه حمل بار این است که برای سال جاری ۶۰ یا ۷۰ درصد بر نرخ کرایه حمل بار کامیون‌ها افزوده شود.


نایب رئیس کانون انجمن‌های صنفی کامیون داران تصریح کرد: در سال گذشته سازمان راهداری پیشنهاد ۶۳ درصدی را برای نرخ کرایه حمل و نقل کامیون‌ها مطرح کرد که با مخالفت کامیون‌داران مواجه شد، اما در نهایت این عدد به ۳۰ درصد تقلیل پیدا کرد.


وی با تاکید بر اینکه افزایش نرخ کرایه تاثیری بسیار اندکی بر افزایش تورم و یا قیمت تمام شده کالا‌ها دارد، گفت: به عنوان مثال، کرایه یک مسیر ۱۰ میلیون تومانی با افزایش ۳۰ به رقم ۱۳ میلیون تومان می‌رسد. در صورت تقسیم این مبلغ در ۲۲ تن یا عبارتی دیگر ۲۲ هزار کیلو بار عدد کوچکی به دست خواهد آمد. افزایش نرخ کرایه حمل و نقل کالا هیچ تبعات تورمی به همراه ندارد.


اختلاف ۱۰ میلیون تومانی لاستیک کامیون میان سامانه وزارت صمت و بازار


موسوی همچنین درباره سوالی پیرامون قیمت ثابت سوخت و همچنین لاستیک‌های دولتی ارائه شده به خودرو‌های سنگین پاسخ داد: به هیچ عنوان تایری تحت عنوان لاستیک دولت به کامیون‌داران عرضه نمی‌شود. در اردیبهشت سال گذشته قیمت یک جفت لاستیک نو چینی ۲۴ میلیون و ۵۰۰ هزار بود، اما قیمت همان لاستیک در ماه‌های دی و بهمن به عدد ۳۲ میلیون و ۸۰۰ هزار رسیده بود. هیچ گونه تایر دولتی وجود ندارد و لاستیک‌های وارداتی فقط با ارز نیمایی وارد می‌شود.


نایب رئیس کانون انجمن‌های صنفی کامیون داران درباره لاستیک‌های ایرانی خودرو‌های سنگین، گفت: در حال حاضر شرکت‌های بارز و رازی این نوع تایر‌ها را تولید می‌کنند. قیمت سال ۱۴۰۲ تایر‌های بارز در سامانه ۱۹ میلیون تومان است، اما قیمت آزاد آن ۲۹ میلیون تومان است؛ لذا، این شرکت از ارائه محصولات خود در سامانه سرباز زده و ترجیح می‌دهد آن‌ها را در بازار آزاد عرضه کند.


وی تصریح کرد: قیمت تایر‌های خارجی ارائه شده در سامانه وزارت صمت با تایر‌های عرضه شده در بازار نهایتا یک الی دو میلیون تومان است، اما قیمت سامانه‌ای لاستیک خودرو‌های سنگین بارز که تولید داخل است، ۱۰ میلیون تومان اختلاف قیمت با محصولات عرضه شده در بازار دارد.


در صورت افزایش معقول کرایه‌ها، مشکلی با افزایش قیمت گازوئیل نداریم


موسوی همچنین درباره قیمت گازوئیل خودرو‌های سنگین، گفت: من اعتقادم بر این است که قیمت حقیقی گازوئیل نرخ فعلی نبوده و کرایه حمل و نقل کامیون‌داران هم حقیقی نیست. در بسیاری از گفتگو‌های اقتصادی دائماً این مثال زده می‌شود که قیمت سوخت در کشور‌های همسایه و یا اروپایی بیشتر از ایران است، اما در بیان این مسئله نسبت به میزان حقوق و دستمزد کارمندان و کارگران و همچنین موضوعی مانند کرایه حمل و نقل کامیون‌داران را مورد توجهی قرار نمی‌دهند.


نایب رئیس کانون انجمن‌های صنفی کامیون داران در پایان تاکید کرد: رانندگان کامیون نسبت به افزایش قیمت سوخت مشکلی ندارند، به شرط این که به تناسب آن مقدار رشد، نرخ کرایه حمل بار هم افزایش پیدا کند.


پایان پیام//

نام نویسنده: برچسب ها: کامیون داران ، حمل و نقل ، کرایه حمل و نقل ، کانون انجمن صنفی کامیون‌داران ، سید جلال موسوی لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000T9D

دیگر خبرها

  • ترافیک سنگین در آزاد راه کرج - تهران
  • توزیع بیش از ۴۴ هزار بسته نوسازی بافت‌های فرسوده در ۲۶۱ محله کشور
  • خسارت سیل به بیش از ۶۰۰ حلقه چاه کشاورزی در زرآباد
  • بزرگترین تولید کنندگان انرژی هسته‌ای در جهان (+ اینفوگرافی)
  • مراجعه بیش ۷ هزار ناوگان سنگین به مراکز معاینه فنی مازندران
  • افزایش کرایه بار، تبعات تورمی ندارد
  • سربلندی رسانه ملی در پوشش رسانه‌ای عملیات «وعده صادق»
  • قبض سنگین برق برای مصرف‌کنندگان کولر گازی
  • جذب ٣٠همت از محل مابه التفاوت قیمت های تکلیفی و تمام شده برق
  • نیاز ارزی ۳۰۰ میلیون یورویی برای تولید لاستیک در کشور