Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-25@21:15:08 GMT

ويژه نامه شهادت امام سجاد (ع)

تاریخ انتشار: ۲۴ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۲۸۶۶۳۹

ويژه نامه شهادت امام سجاد (ع)

خبرگزاری آریا- امروز، سالروز شهادت امام سجاد (ع) داغدیده کربلاست، چهارمین امام شیعیان که پس از واقعه عاشورا یزید لعنت الله علیه بار‌ها کمر به قتل ایشان بست.
به گزارش خبرگزاری آریا، یزید پس از واقعه کربلا درصدد به شهادت رساندن امام معصوم، امام سجاد (ع) بود، اما مجال نیافت و پس از سه سال و به روایتی چهار سال به هلاکت رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


امام سجاد علیه السلام از همان ابتدا همیشه همراه پدرش بود؛ از مدینه به مکه و از مکه به عراق و سرزمین کربلا. ایشان از آغاز مبارزه امام حسین علیه السلام با یزید و نیز در واقعه کربلا در کنار امام حسین علیه السلام بود، ولی در روز عاشورا امام سجاد علیه السلام بر اثر بیماری و تب شدید و به اراده الهی از جنگ با دشمنان بازماند تا پس از واقعه خونین عاشورا، به عنوان حجت خدا بر روی زمین، امام امت و جانشین پدر بزرگوارش باشد.
امام سجاد علیه السلام پس از شهادت پدر بزرگوارش به امامت رسید و در دشوارترین تاریخ امت، رهبری شیعیان و محبان اهل بیت علیهم‌السلام را برعهده گرفت و راه و روش پدران و نیاکان خویش را استمرار بخشید.
حضرت سید الساجدین (ع) پس از گذراندن یک عمر پربرکت از ویژگی‌های مهمی در بین مردم برخوردار شده بود چراکه فضایل و مکارم اخلاقی آن حضرت (ع) در هر مجلس و محفلی بیان می‌شد و در یک کلام امام (ع) در دل‌ها و عواطف مردم جا گرفته بود، به طوری که شرایط برای امویان سخت شده بود و آن‌ها را رنج می‌داد.

چهار عامل امویان برای شهادت امام سجاد(ع)
دستگاه اموی با گذشت زمان به شیوه‌های مبارزاتی امام سجاد (ع) پی برد و دریافت که ادامه حیات امام با شرایط و اوضاع زمامداری آن‌ها نمی‌سازد و به طور کلی می‌توان چهار عامل مهم را انگیزه دستگاه حاکم از قتل امام برشمرد:
- وسعت نفوذ امام در طول 35 سال بعد از واقعه کربلا، امام از طریق دعا‌ها و نشر معارف اسلامی به تدریج توانست یارانش را منسجم کنند و آگاهی‌های لازم را به آن‌ها بدهد که این خطر بزرگی برای دشمن به حساب می‌آمد.
- بغض و حسادت عبدالملک، هشام و ولید و حتی جمعی از بزرگان بنی امیه به امام سجاد علیه السلام حسادت می‌ورزیدند؛ چرا که مردم از روی فهم و درایت به امام عرض ارادت می‌کردند.
- افشاگری امام سجاد علیه السلام در فرصت‌های بسیار و از داستان شهادت پدر و اسارت و مظلومیت خود و خاندانش سخن‌ها می‌گفت که این خود نوعی افشاگری رسمی علیه ظلم بنی امیه بود.
- ترس از قیام دستگاه خلافت تصور می‌کرد که اگر امام عَلَمی بلند کند بخاطر محبوبیت و نفوذ معنوی آن حضرت حتی کسانی که دوست اهل بیت هم نیستند زیر آن پرچم جمع می‌شوند و قیامی بزرگ علیه حکومت آنان به وجود خواهد آمد.
ولید بن عبدالملک از همه کس بیشتر کینه امام سجاد علیه السلام را در دل داشت؛ او بار‌ها می‌گفت: «من تا وقتی که علی بن الحسین در دنیا باشد راحت نیستم»، این بود که وقتی زمام سلطنت را به دست گرفت تصمیم گرفت امام را مسموم کند.
ولید بن عبدالملک از همه کس بیشتر کینه امام سجاد علیه السلام را در دل داشت؛ او بار‌ها می‌گفت: «من تا وقتی که علی بن الحسین در دنیا باشد راحت نیستم»، این بود که وقتی زمام سلطنت را به دست گرفت تصمیم گرفت امام را مسموم کند.
او زهر کشنده‌ای برای کارگزارش در مدینه فرستاد و دستور داد تا این زهر را به امام بخوراند و آن نانجیب نیز دستور ولید را عملی کرد و سرانجام حضرت در 57 سالگی در مدینه به شهادت رسید و در قبرستان بقیع در جوار قبر مطهر عمویش امام حسن‌مجتبی علیه‌السلام به خاک سپرده شد.
اگرچه مورخان برای سالروز شهادت امام سجاد (ع) اختلاف نظر دارند، اما عده زیادی دوازدهم محرم را روز شهادت ایشان می‌دانند.
برخی نیز روز هیجدهم و برخی نیز بیست و پنجم محرم را روز شهادت ایشان می‌دانند و در مورد سال شهادت هم بر اساس روایتی که ابوبصیر از امام جعفرصادق علیه السلام نقل کرده، امام فرموده اند: «حضرت علی بن الحسین علیه السلام درحالیکه 57 ساله بودند از دنیا رفتند و این واقعه در سال 95 هجری اتفاق افتاد».

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: ویژه نامه شهادت امام سجاد علیه السلام شهادت امام سجاد امام سجاد ع روز شهادت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۸۶۶۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنامه‌های حرم رضوی به مناسبت شهادت حمزه سیدالشهدا(ع)

مراسم عزاداری شهادت حضرت حمزه سیدالشهدا(ع) و نیز وفات حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) در صحن و سرای حرم مطهر رضوی با حضور زائران و مجاوران این حرم مطهر برگزار می‌شود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد، به نقل از آستان نیوز،مراسم شب شهادت حضرت حمزه سیدالشهدا(ع) و نیز وفات حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) شامگاه سه‌شنبه، 4 اردیبهشت 1403 با قرائت زیارت امین الله توسط مهدی سروری شروع خواهد شد و در ادامه حجت‌الاسلام حسین اسلامی به ایراد سخنرانی و پس از آن رضا نظامی به قرائت دعای توسل خواهد پرداخت.

همچنین مراسم عزاداری روز شهادت حضرت حمزه سیدالشهدا(ع) و نیز وفات حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) با سخنرانی حجت‌الاسلام محمد مهدی رجبی در رواق امام خمینی، سخنرانی حجت‌الاسلام سید جواد پنجتنیان در ایوان مقصوره مسجد گوهرشاد و سخنرانی حجت‌الاسلام محمد حسین فرمانبر در رواق دار الحجة(عج) برگزار خواهد شد.

ویژه برنامه های شام شهادت حضرت حمزه سیدالشهدا(ع) و نیز وفات حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) پس از نماز مغرب و عشا با قرائت زیارت امین الله توسط مهدی سروری آغاز و پس از آن سخنرانی حجت‌الاسلام محمد الهی خراسانی و نیز قرائت زیارت جامعه کبیره با حضور زین‌العابدین غلام در رواق امام خمینی(ره) ویژه زائران و مجاوران حرم مطهر تدارک دیده شده است.

بنابراین گزارش ویژه برنامه وفات حضرت عبد العظیم حسنى(ع) روز سه‌شنبه ساعت 17:00 و چهارشنبه ساعت 10:00 در رواق حضرت معصومه(س) ویژه خواهران برگزار خواهد شد.

 همچنین مجلسی به مناسب این ایام حزن انگیز با عنوان محفل اشک روز چهارشنبه همزمان با اقامه نماز ظهر و عصر، صحن پیامبر اعظم، خروجی باب الهادی، مسجد صدیقی‌ها برگزار می‌شود.

انتهای پیام/282/

دیگر خبرها

  • حضرت فاطمه زهرا (س) و مادران شهدا الگوی دختران جامعه است
  • افتتاح دوره های شرح و تفسیر نهج البلاغه در شهر دولت آباد
  • ترمیم حرم‌ مطهر ائمه تعظیم شعائر اسلامی است
  • دلیل عظمت شاه عبدالعظیم حسنی (ع) چه بود؟
  • حضرت عبدالعظیم (ع) پرچمدار جهاد تبیین بود
  • ویدیو کست| پیام امام رضا علیه‌السلام به محبینش در سفارش به عبدالعظیم حسنی
  • برنامه‌های حرم رضوی به مناسبت شهادت حمزه سیدالشهدا(ع)
  • دعا برای زیاد شدن نور چشم | دستورالعمل برای زیاد شدن نور چشم
  • جمع کردن کتب ضلال، گاهی اثر عکس دارد!
  • پذیرش سطح عالی و مقطع خارج مدرسه عالی فقه و اصول امام حسین(ع) قم