Web Analytics Made Easy - Statcounter

دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنایع لبنی خراسان رضوی گفت: تولید به اندازه نیاز کشور است اما مردم به دلیل وضعیت بد اقتصادی نمی‌توانند لبنیات مصرف کنند؛ به همین جهت مجبور به صادرات این محصولات هستیم.

به گزارش قدس آنلاین، مهدی هدایت‌نیا در خصوص دلایل افزایش قیمت لبنیات اظهار کرد: علت افزایش قیمت لبنیات نهاده‌های دامی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نهاده‌های دامی مورد نیاز گاوداران که قیمت‌گذاری شیر بر اساس آن انجام می‌شود، تامین نمی‌شود. قیمت‌ نهاده‌ها چند برابر شده و گاودار نمی‌تواند روی شیر قیمت‌گذاری کند و نهایتا به تولیدکننده بفروشد. وقتی خوراک دام تامین شود، قیمت تمام لبنیات ثابت خواهند ماند اما زمانی که قیمت خوراک دام نوسان دارد، قیمت لبنیات هم دچار نوسان خواهد شد.

وی افزود: قیمت شیر صنعتی توسط دولت ۲۹۰۰ تومان تعیین شده اما در حال حاضر قیمت شیر به ۳۷۰۰ تومان افزایش یافته است. شیر درجه یک صنعتی از قیمتی که دولت در تیر ماه اعلام کرده ۸۰۰ تومان بیشتر شده است. کارخانه‌ها نمی‌توانند شیر را ۸۰۰ تومان گران‌تر بخرند و به این قیمت به فروش برسانند.  تعزیرات و نهادهای بازرسی سراغ کارخانجات می‌روند و آنان را به جرم گران‌فروشی جریمه می‌کنند. در این میان برای راضی کردن مردم با رسانه‌ها مصاحبه کرده و از جریمه تعدادی کارخانه تولیدکننده خبر می‌دهند.

دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنایع لبنی خراسان رضوی با اشاره به سایر مشکلات کارخانجات تصریح کرد: مواد اولیه مورد نیاز ما با ارز ۱۲ هزار تومان تهیه می‌شد اما در حال حاضر با ارز ۲۴ هزار تومانی این مواد تهیه می‌شود. به دلیل صادرات بخشی از لبنیات، مواد اولیه به اندازه نیاز در کشور وجود ندارد.  

هدایت‌نیا تصریح کرد: مشکل این قضیه باید به صورت ریشه‌ای حل شود. فرض کنیم از صادرات هم جلوگیری شود، باز هم کارخانجات باید شیر را با قیمت بالا بخرند و طبیعتا هیچ تفاوتی برای کشور نخواهد کرد چون مردم نمی‌توانند لبنیات بخرند. مطابق آنچه دولت قیمت‌گذاری کرده، لبنیات در سال جاری ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش قیمت داشته است. وقتی ارز افزایش قیمت پیدا می‌کند، قیمت تمام محصولات بالا می‌رود اما دولت دستور می‌دهد که لبنیات را با قیمت ثابت به فروش برسانند. این ظلم به کارخانجات است.

کارخانجات شیر گاوداران را پیش‌خرید می‌کنند

وی عنوان کرد: دولت نمی‌تواند ارز ۴۲۰۰ تومانی برای علوفه گاوداران تهیه کند؛ از همین رو قیمت علوفه افزایش یافته و ریشه مشکل همین‌جاست. اگر دولت ارز خرید علوفه را تهیه کند، آن زمان می‌تواند گاودار را تحت فشار قرار دهد و در صورت گران‌فروشی، تعزیرات با آن برخورد کند. اینکه گاوداران می‌گویند شیر را ارزان از آنان می‌خرند، درست نیست. دو سال است که قیمت دولتی شیر رعایت نشده و گاودار بالاتر از قیمت تعیین شده محصول خود را می‌فروشد. زمانی شیر گاودار را دو ماهه می‌خریدیم اما در حال حاضر کارخانجات شیر گاودار را پیش‌خرید می‌کنند. در واقع در حق کارخانجات ظلم می‌شود. گاودار شیرش را می‌فروشد و مشکلش را حل می‌کند اما کارخانه‌ها باید چه کاری انجام دهند؟

دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنایع لبنی خراسان رضوی گفت: درخواست‌مان این است که ارز ۴۲۰۰ تومانی برای خرید علوفه برداشته شده و قیمت‌ها آزاد باشد. عرضه و تقاضا هم سازوکار قیمت را تعیین می‌کند. در حال حاضر عرضه و تقاضا قیمت را تعیین نمی‌کند. باید یارانه‌ای که برای خرید علوفه اختصاص داده می‌شود، به دهک‌های ضعیف جامعه ارائه شود.

سود تولیدکنندگان کمتر از ۵ درصد در سال است

هدایت‌نیا افزود: دولت یارانه زیادی در ارز ۴۲۰۰ تومانی اعمال می‌کند. اگر یارانه حذف و عرضه و تقاضا و همچنین صادرات و واردات آزاد شود، دیگر به کسی ظلم نخواهد شد. در حال حاضر سود کارخانجات تولید لبنیات در سال به ۵ درصد هم نمی‌رسد؛ در حالی که سود بانکی ۱۸ درصد است. یک تولیدکننده که زحمات زیادی می‌کشد، سود سالانه‌اش کمتر از ۵ درصد است.

وی بیان کرد: سیاست‌هایی که دولت اعمال می‌کند، سرانه مصرف لبنیات را به شدت کاهش داده است. مصرف سالانه در سال ۹۲، ۱۱۰ کیلوگرم بود اما در حال حاضر مصرف سالانه به ۵۰ تا ۶۰ کیلوگرم رسیده است. مردم از مصرف شیر مانده‌اند. مصرف سالانه ما کاهش داشته در حالی که در سایر کشورها به میزان مصرف لبنیات هر سال اضافه می‌شود.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: لبنیات اما در حال حاضر افزایش قیمت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۸۷۲۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دولت حضور بخش خصوصی خالص در عرصه‌های اقتصادی را تسهیل کند

ایسنا/هرمزگان نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان گفت: دولت باید حضور مردم در عرصه‌های اقتصادی را تسهیل کند و برای هموار کردن مسیر باید برنامه‌ اجرایی تدوین کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد عبادی‌زاده امروز در دیدار رئیس اتاق اصناف، روسای اتحادیه‌ صنفی، رئیس و کارکنان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان هرمزگان که در دفتر امام جمعه بندرعباس برگزار شد، اظهار کرد: شعارهای سال مقام معظم رهبری (حفظه‌الله) مبتنی بر اقدامات کارشناسی و مطالعاتی و برای ریل‌گذاری و سوق دادن تمرکز مسئولین و مردم به نقاط ضعف کشور تعیین می‌شود.
وی عنوان کرد: امروز مهم‌ترین مشکل کشور اقتصادی است و همه به این موضوع واقف هستند اما باید آگاه بود اگر بخواهیم بازار رونق بگیرد یا روابط اقتصادی بین‌المللی تقویت شود باید تولید را در کشور افزایش دهیم.
نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان، تولید را یک گلوگاه

برای عرصه‌های مختلف حکمرانی دانست و بیان کرد: اقتصاد بر عرصه‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی هم تاثیرگذار است که باید به آن توجه ویژه شود.
حجت‌الاسلام والمسلمین عبادی‌زاده، با ذکر این نکته که سهم مردم باید در اقتصاد کشور مشخص شود، تصریح کرد: دولت باید حضور مردم در عرصه‌های اقتصادی را تسهیل کند و برای هموار کردن مسیر باید برنامه‌ اجرایی تدوین کند.
وی، با بیان این نکته که نباید دولت بخش خصوصی را رقیب خود ببیند، خاطرنشان کرد: اگر سهم بخش خصوصی خالص از دولت در عرصه‌های مختلف اقتصادی جلو بزند، روز شادمانی و پیشرفت است که دولت باید به صورت جدی این مهم را در دستور کار قرار دهند.
امام جمعه بندرعباس گفت: دولت باید بتواند بخش خصوصی سالم، با توانایی و مولد را با برخی از سرمایه‌دارنماها تفکیک کند تا مردم در اقتصاد و تولید مشارکت داشته باشند.
حجت‌الاسلام والمسلمین عبادی‌زاده تشریح کرد: امسال در تمام عرصه‌ها نیازمند مشارکت مردم و بخش خصوصی هستیم و باید بخش خصوصی را برای تحقق جهش تولید تقویت کنیم.
وی عنوان کرد: به آقای رئیس جمهور در جلسه‌ای خصوص عرض کردم که آمارهای صنعتی و تولیدی کشور که ارائه می‌شود خوب است اما اگر وضعیت تورمی کشور و پرداخت یارانه‌های بخش‌های مختلف صنعت را در نظر نگیریم دچار خطا خواهیم شد به همین جهت است که برای ارزیابی شاخص‌های اقتصادی و صنعتی بنگاه‌ها، باید تمام یارانه‌هایی که دولت در قالب انرژی پرداخت می‌کند، را از شاخص‌ها کسر کنیم آن‌گاه می‌توان وضعیت پایدار و حقیقی صنعت را برآورد کرد.
نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان، بیان کرد: سود حاصل صنایع باید آنالیز شود و شاخص‌هایی نظیر نرخ ارز یارانه‌ای، یارانه‌های انرژی و ... از سودخالص کسر شود تا به سود و ارزش حقیقی خلق شده برسیم‌.

دیگر خبرها

  • منظومه اقتصادی رهبر انقلاب در نامگذاری سال‌ها
  • جهش تولید از نیازهای اساسی کشور است
  • دولت حضور بخش خصوصی خالص در عرصه‌های اقتصادی را تسهیل کند
  • قیمت مرغ تا پایان ماه رمضان نوسانی ندارد
  • تیم اقتصادی دولت سیزدهم نباید اشتباهات دولت قبلی را تکرار کند
  • فوری؛ خرید و فروش مسکن متوقف شد/ ترکش دلار ۶۰ هزار تومانی، بازار مسکن را فلج کرد
  • قیمت گوشی سامسونگ، شیائومی و آیفون ۷ فروردین ۱۴۰۳/ بودجه مورد نیاز برای خرید بهترین میان‌رده بازار
  • قیمت گذاری دستوری، مانع مشارکت مردم در تولید
  • ضرورت حرکت به سمت ارز تک نرخی
  • همه مردم در جهش تولید پای کار بیایند