Web Analytics Made Easy - Statcounter

باز هم لرستان صدر نشین نرخ تورم در سطح کشور شده، استانی که علیرغم بیکاری و بی پولی گران‌ترین استان کشور محسوب می‎شود و دخل و خرج مردم همخوانی ندارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سفیرافلاک، یکی از شاخصه های اصلی اقتصاد، تورم است که با بالارفتن تورم، قدرت خرید مردم کاهش یافته و در واقع تورم بر زندگی مردم تاثیر مستقیمی می گذارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگرچه عواملی از جمله بیکاری و کاهش تولید بر تورم اثر گذار است اما به نظر می رسد بی توجهی به مسئله تورم سبب شده تا بسیاری از استانها درگیر این موضوع شوند که نرخ تورم در استانها با هم متفاوت بوده ولی در نگاهی به نرخ تورم این عدد در استان های محروم نسبت به سایر استانها بالاتر است.

اثر تورم در زندگی اقشار فقیر و ضعیف بیشتر دیده می شود، با بالا رفتن تورم قدرت خرید این خانوارها با توجه به درآمد اندک، بسیار کمتر می شود و فقیرتر می شوند و این در حالیست که مشکلات عدیده ای در پس آن ایجاد می شود.

گرانی در لرستان بیداد می کند

اما هر ماه نرخ تورم به تفکیک همه استانها اعلام می شود، نرخ های تورم در واقع وضعیت اقتصادی و قدرت خرید مردم را نشان می دهد که این نوسان در هر ماه و در فصل ها متغییر است.

در استان لرستان مدتهاست که تب تورم بالا رفته است به طوری که هر ماه که آمار تورم اعلام می شود، نام لرستان در استان های تورم بالا دیده می شود، استانی محروم که نه تنها از مشکلات بیکاری رنج می برد بلکه حالا مدتهاست تورم در این استان سایه افکنده و بر دوش مردم سنگینی می کند.

مدتهاست بیکاری، محرومیت و تورم در استان دست به دست هم داده اند و برای رهایی از این مشکلات همت جدی و تلاش مسئولان نیاز است.

 

در این ماه بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای شهری مربوط به استان لرستان با ۵٫۶ درصد افزایش و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان قم با ٢.٢ درصد افزایش است، درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) برای خانوارهای شهری کشور ۳۰٫۶درصد است که بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه خانوارهای شهری مربوط به استان هرمزگان (٣۵.٢ درصد) و کمترین آن مربوط به استان آذربایجان غربی (٢۴.٢ درصد) است.

بکارگیری ظرفیت های استان برای کاهش تورم

مهرداد ویسکرمی نماینده مردم خرم آباد در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار سفیر افلاک اظهار داشت: نرخ تورم تابع یک سری متغییرات است و یکی از علت های اصلی تورم در استان بر اثر سوءمدیریت ها در طول زمان بوده است.

وی با اشاره به پتانسیل ها و ظرفیت های استان افزود: به نظر می رسد که به رونق تولید و پتانسیل های استان توجه نشده است و همین موضوع یکی از عوامل بالا رفتن تورم در استان شده در حالی که با استفاده از ظرفیت های استان می توان در تولید نقش مهمی داشت.

نماینده مردم خرم آباد در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اقلامی مانند اقلام ساختمانی، مواد غذایی و بیشتر مواد مصرف مصرفی مردم استان باید از استانهای دیگر وارد شود و این هزینه حمل و نقل، سودجویان و دلالان در این میان سبب می شود تا کالاها با قیمتی چند برابر به دست مصرف کننده برسد.

وی گفت: در بخش کشاورزی به سمت کشت آبی حرکت نکردیم و با توجه به این که حقابه استان به ثمر نرسیده، نصف میانگین کشوری در استان لرستان زمین آبی وجود دارد. عدم استفاده از پتانسیل های استان از اصلی ترین عوامل تورم در استان لرستان است و نماینده ها نیز باید در این راستا پیگیری لازم را انجام دهند.

ویسکرمی افزود: هر جا پیگیری صورت می گیرد، روند تسریع در امور کاملا مشهود است و مشکلات حل می شود و هر جایی پیگیری صورت نگرفته مشکلات باقی مانده که ضروریست برای حق و حقوق مردم ایستادگی کرد.

وی با تاکید بر مدیریت جهادی خاطرنشان کرد: با مدیریت جهادی بسیاری از مشکلات برطرف می شود، ضروری است تا مدیران جهادی فعالیت کنند و اگر برخی از مدیران توانایی ندارند بهتر است جای خود را به مدیرانی که توانایی دارند بدهند تا مشکلات برطرف شود.

 

نرخ بالای بیکاری در لرستان

منوچهر اسبکوه رئیس اتاق اصناف لرستان در گفت و گو با خبرنگار سفیرافلاک اظهار داشت: یکی از مهمترین علت های تورم، بیکاری است و کمبود شغل و بیکاری سبب شده تا در تورم اثر گذار باشند.

وی با اشاره به عدم تناسب در عرضه و تقاضا افزود: گاهی عدم تناسب در عرضه و تقاضا سبب تورم می شود و در صورتی که تقاضا بیشتر از عرضه باشد، تورم ایجاد می شود.

رئیس اتاق اصناف لرستان تصریح کرد: ایجاد کارخانجات و اشتغال برای افراد بیکار و اجرای پروژه ها در استان می توان از آمار بیکاری کم کند. با وجود اینکه بیکاری و مشکل اشتغال در استان، سیل سال گذشته و کرونا نیز بر مشکلات افزوده شده و مشکلات در این راستا را دوچندان کرده است به طوری که بسیاری از کسب و کارها با شیوع کرونا دچار مشکل شده است.

گرانی در بی پول ترین استانها

محمد رضا صفی خانی مدیر کل صمت لرستان در گفت و گو با خبرنگار سفیرافلاک اظهار داشت: تورم با گرانی متفاوت است که تورم استان بیشتر مربوط به حوزه پوشاک و مسکن است و با توجه به این که سرانه درآمد در استان کم است سبب تورم می شود.

 

وی افزود: اکثر استان های با درآمد کم، تورم بالایی دارند البته این موضوع در استان بررسی شد، قیمت کالاها مورد بررسی قرار گرفت و در برخی از مواقع قیمتها نسبت به سایر استانها تفاوتی نداشت. بسیاری از افراد سرمایه های خود را در بازار مسکن هزینه می کنند و خرید و فروش ها و بالا رفتن قیمت مسکن نیز یکی از عوامل نرخ بالای تورم است.

مدیر کل صمت لرستان گفت: همچنین در بخش پوشاک قیمتها متفاوت است و قیمت بالای پوشاک نیز از دیگر عوامل تورم شده است اما به جز این دو حوزه، در سایر شاخص ها قیمتها مورد بررسی قرار گرفته و قیمتها بالا نیست.

برای کاهش نرخ تورم ضروریست تا از این همه پتانسیل در استان برای ایجاد اشتغال استفاده شود، سرمایه گذاری در استان نیز می تواند علاوه بر اشتغال در تولید هم موثر باشد و این عوامل در ایجاد درآمد استان نقش مهمی دارند که سبب کاهش نرخ تورم می شوند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: مربوط به استان تورم در استان استان لرستان نرخ تورم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۸۷۳۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سپاه برای برطرف کردن مشکلات لرستان در کنار دولت ایستاده است

سردار نعمت الله باقری عصر سه‌شنبه در آیین معارفه استاندار لرستان با اشاره به اینکه اقدامات براساس ظرفیت‌های این استان رخ نداده و سپاه آماده همکاری با دولت است، اظهار داشت: تنها در حوزه آبرسانی در قالب قرارگاه امام حسن مجتبی ۴۲۵ میلیارد تومان طرح در دست اقدام بوده و ۷۰ درصد آن عملیاتی شده است.

وی افزود: ۱۸ میلیارد تومان در حوزه کشاورزی قرارداد صورت گرفته است، همچنین در مرحله دوم آبرسانی ۹۰۰ میلیارد تومان تفاهم نامه امضا شده و بیش از ۶ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان تفاهم نامه امضا شده و امیدواریم به سرانجام برسد.

فرمانده سپاه حضرت ابوالفضل علیه السلام لرستان تاکید کرد: ظرفیت‌های عظیمی در حوزه نیروی انسانی، منابع طبیعی و همچنین صنایع دست نخورده باقی مانده، اما به اندازه ظرفیت‌ها اقدام نشده است.

سردار باقری بیان کرد: برای استفاده از استعداد‌های موجود در لرستان باید ظرفیت‌های دولت پای کار بیاید، در غیر اینصورت شاهد تغییر نماینده دیگر از دولت در این استان خواهیم بود و برای آبادانی لرستان تمام قد ایستاده‌ایم و تلاش خواهیم کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به عملیات وعده صادق اشاره و ادامه داد: رژیمی که فکر می‌کرد ارتش قدرتمندی دارد، اما قدرت پوشالی داشت به فرمان مقام معظم رهبری به دست نیرو‌های سپاه درهم شکسته شد.

فرمانده سپاه حضرت ابوالفضل علیه السلام لرستان افزود: رژیم صهیونسیتی با استفاده از ظرفیت‌های عظیمی که داشت و انتظار می‌رفت از شکست جلوگیری کند، اما موفق نبودند و ندای لبیک یا خامنه‌ای سر داده شد.

 

باشگاه خبرنگاران جوان لرستان خرم آباد

دیگر خبرها

  • مردم گوشت نمی‌خریدند، حالا شیر و ماست هم نمی‌خرند؛ چرا؟
  • دست خالی غرب در برابر ایران | وقتی تیغ تحریم دیگر نمی‌بُرد!
  • وکیل: دادگاه انقلاب اصفهان توماج صالحی را به اعدام محکوم کرد/ دادگاه بدوی حکم دیوان عالی کشور را «ارشادی» خواند و اجرایش نکرد/ به حکم صادره اعتراض خواهیم کرد
  • حمل و نقل عمومی رکورددار تورم در فروردین ۱۴۰۳/ خوراکی‌ها چقدر گران شدند؟
  • برگزاری دوره منطقه‌ای توانگری تسهیل گران اقتصاد مقاومتی در لرستان
  • برای حل مشکلات لرستان، تمام‌قد در کنار دولت ایستاده‌ایم
  • سپاه برای برطرف کردن مشکلات لرستان در کنار دولت ایستاده است
  • افزایش ۵۷ درصدی دستمزد ۱۴۰۱ بیکاری را ۸ درصد کاهش داد
  • صدای شکسته شدن استخوان به گوش می‌رسد | ما می‌دانستیم سفره مردم کوچک شده!
  • اسحاق جهانگیری: صدای شکسته شدن استخوان مردم به گوش می‌رسد