Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت الاسلام گرایلی گفت: امام سجاد (ع) با توجه به اینکه زمینه ای برای حکومت داری نداشتند، با شیوه جدیدی و در قالب دعا و ادعیه به بازگویی واقعه کربلا، تنویر افکار عمومی و آگاه سازی مردم در عصر خفقان بنی امیه پرداخت.

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان،  حضرت علی بن الحسین، امام سجاد (ع) در ‌۵ شعبان یا ۱۵ جمادی الاولی سال ۳۸ هجری قمری در مدینه دیده به جهان گشود و در دوازدهم یا هجدهم ‌و بنا بر مشهور در ۲۵ محرم سال ۹۵ هجری قمری در ‌حدود ۵۶ سالگی مسموم شده و به شهادت رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آن حضرت در واقعه کربلا ۲۳ سال داشت، مرقد شریفش در مدینه در قبرستان بقیع کنار قبر امام حسن مجتبی (ع) است. دوران امامت ایشان که ۳۵ سال بود، مصادف با دشوار‌ترین دوران ظلم و خفقان امویان (از یزید تا ولید بن عبدالملک) گذشت.
 
در زندگی پرفراز و نشیب امام زین العابدین (ع) نکات بسیار مهمی برای بحث و بررسی وجود دارد. نقش احیاگر سیدالساجدین حضرت امام زین العابدین (ع) را از کربلا تا شهادت باید در چند محور ‌بررسی کرد؛ نخست بیماری امام سجاد (ع) در حین حادثه عاشورا، دوم نقش آن حضرت در زنده نگه داشتن قیام عاشورا، سوم حضور ایشان در جمع اسرای اهل بیت  (ع) و چهارم خطبه‌های حضرت سجاد از کربلا تا مدینه و در آخر شهادت آن امام همام.

 

 به مناسبت سالروز شهادت امام سجاد (ع) پیشوای چهارم شیعیان و با توجه به اهمیت نقش امام سجاد (ع) در زنده نگهداشتن فرهنگ عاشورا، با «حجت الاسلام حسین گرایلی» کارشناس مذهبی گفت و گویی انجام دادیم که در ادامه می خوانیم.

 

امام سجاد (ع) چه نقشی در زنده نگه داشتن فرهنگ عاشورا داشت؟

امام حسین (ع) از ظرفیت رسانه برای تبلیغ دین به نحو احسن استفاده کرده است و برای اولین بار از سفیر استفاده می کند و اهداف سفر خود را از طریق سفرا بیان می کند. پس از واقعه عاشورا نیز به واسطه سفرا واقعه کربلا را تبیین می کند. امام سجاد (ع) نقش بسزایی در ترویج فرهنگ عاشورا داشت و در تمام طول عمر خود به تبلیغ و بیان واقعه کربلا پرداخت و از هر ظرفیتی استفاده می کرد تا واقعه کربلا را برای مردم تبیین کند.

 

تداوم مسیر امامت و ولایت را مدیون امام سجاد هستیم. ایشان زمینه تحصیل علوم دینی را فراهم کرد و پس از آن امام باقر و امام صادق (ع) مراکز دینی و حوزه های علمیه را ایجاد کردند تا بتوانند عالمان و اندیشمندان اسلامی را پرورش دهند.

 

امام سجاد (ع) چگونه پیام عاشورا را برای نسل های آینده بازگو کرد؟

در سیره عملی امام سجاد (ع) شاهد هستیم در دو بعد اجتماعی و خانوادگی فعالیت های زیادی انجام داده اند. با توجه به اینکه شرایط به گونه ای بود که زمینه ای برای حکومت داری امام سجاد مطرح نبود از ظرفیت های خرد برای علم اندوزی و بصیرت افزایی استفاده می کردند و با ریل گزاری هایی که انجام دادند، امام باقر و پس از ایشان امام صادق (ع) توانستند به تربیت شاگردان دینی بپردازند. امام سجاد (ع) با سخنوری و در خطابه هایشان مهر بی‌اعتباری و بی‌وفایی را بر پیشانی آن‌ها زد و آتش حسرت را در جان کوفیان شعله‌ور ساخت و با این سخنان بر ندامت آن‌ها افزود: «اگر حسین (ع) کشته شد، چندان شگفت نیست، چرا که پدرش با همه آن ارزش‌ها و کرامت‌های بر‌تر نیز قبل از او به شهادت رسید. ‌ای کوفیان! با آنچه نسبت به حسین (ع) روا داشتند، شادمان نباشید. آنچه گذشت واقعه‌ای بزرگ بود! جانم فدای او باد که در کنار شط فرات، سر بر بستر شهادت نهاد. آتش دوزخ جزای کسانی است که او را به شهادت رساندند».     با توجه به اینکه امام سجاد زمینه ای برای حکومت داری نداشتند، چگونه پیام عاشورا را منتقل می کردند؟ با توجه به شرايطي که پس از واقعه عاشورا و شهادت امام حسين (ع) به وجود آمد، سرنوشت جامعه اسلامي، وارد مرحله اي بسيار دشوار و حساس شد. از يک سو پيام قيام حسين بن علي (ع) بايد براي اقشار مختلف مردم تبيين مي شد و ازسوي ديگر، انحراف و ابتذال در جامعه چنان به اوج خود رسيده بود که ارزش های ديني در معرض آسيب جدی قرار داشت. امام سجاد (ع) با توجه به اینکه زمینه ای برای حکومت داری نداشتند، با شیوه جدیدی و در قالب دعا و ادعیه به بازگویی واقعه کربلا، تنویر افکار عمومی و آگاه سازی مردم در عصر خفقان بنی امیه پرداخت. 

 

مهم ترین عبرت عاشورا چه بوده؟ چگونه باید در جامعه امروز به عبرت های عاشورا بپردازیم؟

واقعه عاشورا فرآیندی بود که در طول نیم قرن رخ داد و ثمره کنش ها و واکنش های اجتماعی بود؛ بنابراین مهمترین عبرت واقعه عاشورا این است که نقش خواص در انتخابات اجتماعی غیر قابل انکار و تاثیرگذار است. اگر خواص و مسئولان وظایف خود را در مقابل نعمتی که در اختیارشان قرار گرفته است به خوبی انجام ندهند و از اعتمادی که به آنها شده است به نحو مطلوب استفاده نکند، ضربات سهمگینی به بدنه حکومت وارد می شود.

آنجا که خواص و مسئولان سکوت کرده اند، دشمنان با قدرت بیشتری ورود پیدا کرده و به جامعه و کشور آسیب زده اند؛ بنابراین قبل از آنکه به نقش مردم در واقعه کربلا بپردازیم، مسئولان باید از عبرت های کربلا درس بیاموزند. در طول انقلاب اسلامی هم شاهد هستیم هر جا مسئولان کم کاری کرده اند، چوب اهمال کاری و کم کاری را هم خودشان خورده اند و هم به کشور آسیب زده اند.

 

پایان پیام/47

منبع: شبستان

کلیدواژه: واقعه عاشورا امام سجاد ع واقعه عاشورا واقعه کربلا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۸۷۹۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجلیل از خانواده شهدا حومه غربی دیشموک

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد؛ امام جمعه دیشموک در این آیین شهدا را مظهر مقاومت و ایستادگی و عزت آفرینی بیان کرد و گفت: هر وقت راه شهدا را ادامه دادیم به عزت و سربلندی رسیدیم و زمانی که از راه شهدا فاصله گرفتیم دچار خسران و مشکلات شدیم. حجت الاسلام راوند تشکیل سپاه پاسداران در دوم اردیبهشت به فرمان امام خمینی (ره) را تحفه‌ای الهی و برگرفته از هوشیاری و ذکاوت ذهن امام راحل بیان کرد و افزود: سپاه پاسداران مکتبی مبتنی بر آیات و احادیث الهی است که در دفاع از کیان اسلام و تمامیت ارضی ایران تا پای جان ایستادگی کردند و حماسه تاریخی و غرورآفرین وعده صادق نمونه‌ای از این ایثار و شهادت طلبی پاسداران بود. فرمانده حوزه مقاومت بسیج امام محمد تقی (ع) این دیدار را میثاق با آرمان‌های شهدا و تجلیل از خانواده‌های آنان را وظیفه ای همگانی عنوان کرد و گفت: میراث ماندگار شهدا در بین پاسداران انقلاب اسلامی شهادت طلبی و ولایت پذیری و دفاع از میهن تا پای جان است که ما بر این عهد خواهیم ایستاد و راه شهیدان را ادامه خواهیم داد. سرگرد سجاد بهرامی با اشاره به اینکه اجلاسیه شهدای شهرستان کهگیلویه در تاریخ دهم اردیبهشت در محل دانشگاه آزاد اسلامی دهدشت برگزار می‌شود ضمن دعوت از خانواده‌های شهدا برای حضور در این اجلاسیه و منور کردن مجلس به نور منور شهدا یادآور شد: این اجلاسیه در راستای یادواره سرداران و شهدای استان و قرار است در مهرماه امسال برگزار شود و حضور خانواده‌های شهدا این اجلاسیه را حرمت و هیبتی دوچندان خواهد بخشید. در پایان این برنامه از خانواده‌های شهدا با اهداء لوح سپاس تجلیل شد. گفتنی است: بخش دیشموک ۳۱ شهید والامقام و بیش از ۶۰۰ نفر آزاده، جانباز و ایثارگر در طول جنگ تحمیلی تقدیم ایران اسلامی کرد.

دیگر خبرها

  • افتتاح مرکز تداوم عقیدتی امام خامنه قرارگاه منطقه‌ای کربلا نیروی زمینی سپاه
  • تاریخ ولادت امام رضا (ع) ۱۴۰۳ + زندگینامه و احادیث
  • برپایی کنفرانس آندومتریوز (نابه‌جایی آستر رحم) در بیمارستان امام سجاد(ع)
  • موفقیت های سپاه مرهون ولایتمداری است
  • عملیات وعده صادق هیمنه استکبار را شکست
  • سردار سالاری: عملیات وعده صادق هیمنه استکبار را شکست
  • آغاز ساخت عملیات اجرایی مرکز بهداشت امام سجاد (ع) در همدان
  • طرح‌های گرافیکی سالروز شکست آمریکا در واقعه طبس منتشر شد
  • تجلیل از خانواده شهدا حومه غربی دیشموک
  • مراسم چهل و پنجمین سالگرد قیام مردم بلخاب افغانستان + فیلم