Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-04-23@08:44:45 GMT

چرا جمشید هاشم پور برای مختارنامه انتخاب نشد؟

تاریخ انتشار: ۲۴ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۲۸۸۳۵۳

چرا جمشید هاشم پور برای مختارنامه انتخاب نشد؟

پخش چندین و چندباره «مختارنامه» در مناسبت ها، اگرچه در این سال‌ها انتقاد‌هایی به جا را متوجه رویکرد تلویزیون نسبت به پخش این سریال تاریخی کرده است، اما قطعا این رویکرد از ارزش کار عواملی که هشت سال از عمرشان را معطوف به تولید سریالی تاریخی مذهبی با این حجم از پروداکشن کرده اند، کم نمی‌کند.

به گزارش ایسنا، محمود فلاح، تهیه کننده‌ای که در کارنامه‌اش سریال‌هایی، چون «مختارنامه»، «تفنگ سرپر»، «خوش رکاب»، «قبیله عشق» و فیلم‌هایی از جمله «رسم عاشق کشی»، «چند کیلو خرما برای مراسم تدفین»، «جایی در دوردست»، «چراغی در مه» و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. به چشم می‌خورد، با سپری شدن بیش از یک دهه از نمایش اولیه سریال «مختارنامه»، معذوریت‌ها را برای بازگو کردن برخی حرف و حدیث‌ها و ناگفته‌ها از این سریال کمرنگ کرده است.

حالا فلاح از تمام مرارت‌هایی می‌گوید که به جان خریده تا کار به سامان برسد و روی آنتن برود. با این همه او همچنان مشتاق است که فرصتی دست دهد تا دوباره در کسوت تهیه کننده، در ساخت یک مجموعه نمایشی فاخر نقش و سهمی داشته باشد.

بازپخش سریال «مختارنامه» از شبکه آی فیلم انگیزه‌ای است تا پای صحبت‌های محمود فلاح بنشینیم و کم و کیف ساخت این مجموعه نمایشی که بار‌ها به شکل‌های مختلف از تلویزیون پخش شده است را مرور کنیم.

فلاح در ابتدا با ابراز علاقه به تهیه سریال‌های تاریخی، می‌گوید که خیلی دوست داشته است سریالی از زندگی حضرت امام (ره) بسازد و حتی در زمان حیات ایشان، از طریق مرحوم حاج احمدآقا رایزنی‌هایی هم در این رابطه کرده است که البته امام (ره) زیر بار نرفتند و موافقت نکردند.

او در پاسخ به اینکه قصه ساخت سریال «مختارنامه» از کجا آغاز شد؟ یادآور می‌شود: در سال ۱۳۸۱ تازه از مجموعه «تفنگ سرپر» فارغ شده بودم که سیمافیلم پیشنهاد ساخت سریال «توابین» را با فیلمنامه‌ای از محمدابراهیم سلطانی فر و کارگردانی مرحوم سیف‌الله داد ارائه کرد. به مسئولان وقت سیمافیلم پیشنهاد کردم که با توجه به تجربه موفق سریال امام علی (ع)، ساخت توابین را نیز به داوود میرباقری بسپارند.

فلاح درباره اینکه آیا مدیران وقت صدا و سیما هم روی داود میرباقری به عنوان کارگردان «مختارنامه» نظر مثبت داشتند؟ چنین اظهار می‌کند: بله؛ مشکلی نداشتند و از من خواستند که با میرباقری مذاکره کنم. البته میرباقری از بابت سکانس‌های پایانی سریال امام علی (ع) که باب میلش نبود، کدورتی به دل داشت و ابتدا نپذیرفت، اما بعد با اصرار من قبول کرد که توابین را بسازد، به شرطی که فیلمنامه را از ابتدا خودش بنویسد. به این ترتیب، نگارش فیلمنامه سریال توابین که به «مختارنامه» تغییر نام داد از خرداد سال ۸۱ تحت نظارت حجت الاسلام رسول جعفریان آغاز شد.

او در پاسخ به اینکه آیا باور به برخی کارگردانان برای ساخت سریال‌های تاریخی موجب نادیده گرفتن توانایی دیگر کارگردانان و به نوعی توزیع ناعادلانه فرصت‌ها نمی‌شود؟ توضیح می‌دهد: با کلیت این حرف موافقم، اما توجه داشته باشید که من در نزدیک به ۱۸ سال پیش، میرباقری را برای کارگردانی مختارنامه انتخاب کردم و در آن سال‌ها شاخص‌ترین سریال مذهبی تاریخی ما، امام علی (ع) بود. البته امروز می‌توانیم به چهره‌های جوان هم اعتماد کنیم و چنین فرصت‌هایی را در اختیارشان قرار دهیم، به شرطی که مشاورانی مثل میرباقری را در کنار خود داشته باشند.

داود میرباقری و عزت الله ضرغامی

فلاح سپس درباره «مختارنامه» و زمان دقیق آغاز فیلمبرداری سریال یادآور می‌شود: پیش تولید سریال از سال ۸۱ آغاز شد و نزدیک دو سال طول کشید. در اواخر فروردین سال ۸۳، تصویربرداری سریال به شکل آزمایشی و به مدت دو ماه در شهر کاشان کلید خورد. گروه سازنده، این دو ماه آزمایشی را به نیت آزمون و خطا و برای سنجیدن توانایی‌های عوامل فنی و تولید و بررسی کم و کاستی‌ها در نظر گرفتند. به نظرم، حرکت بسیار درستی بود.

به هر حال، کاستی‌ها و نقصان‌ها را دیدیم و اصلاحشان کردیم. من و میرباقری می‌دانستیم که این سریال یکی دو ساله جمع نمی‌شود و کار به درازا خواهد کشید، بنابراین باید گروه را تقویت می‌کردیم. به شکل رسمی، ساخت سریال مختارنامه در اواخر اردیبهشت ۸۳ با حضور آقای لاریجانی، رئیس وقت سازمان صداوسیما در لوکیشن مسجد کوفه کلید خورد و تصویربرداری آن سال ۸۸ به پایان رسید.

تهیه‌کننده مختارنامه در پاسخ به این پرسش که آیا از همان ابتدا قرار بود فریبرز عرب نیا ایفاگر نقش مختار ثقفی باشد یا به بازیگران دیگری هم فکر می‌کردید؟ گفت: در ابتدا قرار بود جمشید هاشم پور بازیگر نقش مختار ثقفی باشد، اما در جلسه نهایی گفت نگران است که مبادا با توجه به طولانی بودن زمان فیلمبرداری سریال، نتواند از پس کار بربیاید. با منتفی شدن حضور هاشم پور، به سراغ فریبرز عرب نیا رفتیم و با او به توافق رسیدیم.

او درباره همکاری با فریبرز عرب نیا توضیح داد: عرب نیا خصوصیات اخلاقی خاصی دارد. با این حال، میرباقری همیشه از انتخاب و نحوه بازی عرب نیا راضی بود. عرب نیا کمترین برداشت‌ها را هنگام فیلمبرداری داشت. هر چند عده‌ای اعتقاد داشتند که اگر صدایش دوبله می‌شد نتیجه کار بهتر می‌بود، اما کارش در مجموع رضایت بخش بود.

فلاح در پاسخ به سوال دیگری درباره مشورت گرفتن از علما چه در مرحله نگارش فیلمنامه و پیش تولید و چه پس از آن و در طی فیلمبرداری سریال، توضیح داد: به دلیل حواشی‌ای که در زمان پخش سریال امام علی (ع) به وجود آمده بود، قبل از نگارش فیلمنامه مختارنامه، پنج ماه کار تحقیقاتی و مطالعاتی انجام شد و حتی به مرحوم دکتر جعفر شهیدی نیز مراجعه و با ایشان مشورت‌هایی کردیم. در مرحله بعد، به قم سفر کردیم و ضمن دیدار با علما و مراجعی همچون آیت الله مکارم شیرازی تائید و موافقت ایشان را برای ساخت سریال گرفتیم.

او درباره یکی از حواشی سریال مختارنامه در زمان پخش که مربوط به سکانس‌های حضرت ابوالفضل (ع) در روز عاشورا بود و البته هیچ گاه هم از تلویزیون به نمایش درنیامد، چنین اظهار کرد: اضافه شدن صحنه‌های کربلا به درخواست آقای ضرغامی بود. فیلمبرداری مختارنامه به پایان رسیده بود که ایشان به عنوان رئیس سازمان صدا و سیما از ما خواست که با توجه به منتفی شدن ساخت مجموعه «امام حسین (ع)» صحنه‌های مربوط به کربلا و روز‌های تاسوعا و عاشورا را به مختارنامه اضافه کنیم. گروه برای گرفتن این تصاویر یک بار دیگر به شاهرود رفت و طی مدت چهار ماه، صحنه‌های روز عاشورا که همان سکانس معروف حضرت ابوالفضل (ع) نیز در آن است، فیلمبرداری شد.

یک روز هم خود آقای ضرغامی با تعدادی از نمایندگان وقت مجلس سر صحنه تصویربرداری آمدند و سکانس‌های فیلمبرداری شده کربلا و روز عاشورا را دیدند و علاوه بر تائید کار، از دیدن صحنه‌ها متاثر شدند، اما این سکانس‌های تاثیرگذار هیچ گاه فرصت نمایش در تلویزیون را به دست نیاوردند.

تهیه‌کننده «مختارنامه» درباره پخش این صحنه‌ها در فضای مجازی خاطرنشان کرد: البته مدتی بعد برخی از این سکانس‌های حذف شده در فضای مجازی منتشر شد، آن هم با کیفیت بسیار پایین. مدت زمان صحنه‌های مربوط به حضرت ابوالفضل (ع) حدود ۱۸ دقیقه بود، در حالی که سکانس‌های منتشرشده در فضای مجازی هفت تا هشت دقیقه بود، آن هم ناقص و بی کیفیت. از آنجا که فیلمبرداری مختارنامه به صورت ۳۵ میلیمتری بود، باید مراحل زیادی مثل صداگذاری، تدوین و... را پشت سر می‌گذاشت تا آماده نمایش شود و احتمال داشت که در مسیر این مراحل، آن سکانس‌ها به بیرون درز پیدا کرده باشد. ما هم پیگیر ماجرا شدیم، اما در نهایت مشخص نشد که چگونه و از طریق چه شخص یا اشخاصی به فضای مجازی رسیده بود.

محمود فلاح همچنین به این پرسش به که با وجود همه مشکلاتی که به آن‌ها اشاره کردید آیا همچنان حاضرید تهیه دیگر آثار نمایشی تاریخی مذهبی را بر عهده بگیرید؟ پاسخ مثبت داد و افزود: اگر تهیه سریال «سلمان فارسی» را هم به من سپرده بودند با کمال میل می‌پذیرفتم.

او اضافه کرد: مختارنامه باعث شد دو بار سکته کنم و یک عمل قلب باز داشته باشم. با این حال، اگر توان و فرصتش فراهم آید، همچنان دوست دارم تهیه کننده یک کار فاخر مذهبی تاریخی باشم.

منبع: فرارو

کلیدواژه: انتخابات آمریکا آیت الله صانعی محمود فلاح تهیه کننده مختارنامه فضای مجازی ساخت سریال تهیه کننده سکانس ها امام علی عرب نیا صحنه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۸۸۳۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماجرای شیوع قارچ‌ و جلبک‌ در تخت جمشید چه بود؟

مدیر پایگاه میراث‌جهانی تخت جمشید از فعال بودن کارگاه‌های پاکسازی گل سنگ‌ها در مجموعه جهانی تخت جمشید خبر داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، علیرضا عسکری چاوردی با اشاره به انتشار اخباری در فضای‌مجازی با عنوان «تخت‌جمشید را قارچ گرفت» گفت: گل‌سنگ‌ها یکی از مهم‌ترین عوامل آسیب‌رسان در بنا‌های تاریخی به ویژه آثار سنگی محسوب می‌شوند که این معضل در ایران کمتر و در بنا‌های سنگی کشور‌های اروپایی به ویژه کشور ایتالیا بسیار بیشتر است. 

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید با بیان این که گل‌سنگ‌ها انواع بسیار زیادی دارد، تصریح کرد: براساس نظر متخصصان بیولوژیست، گل‌سنگ از یک موجود زنده تشکیل شده از اجماع بسیار نزدیک قارچ‌ها و جلبک‌هاست، در این هم زیستی جلبک‌ها از طریق عمل فتوسنتز، مواد آلی تولید کرده که به مصرف قارچ‌ها می‌رسد و از سوی دیگر قارچ‌ها با ترشح اسید سبب انحلال مواد معدنی سنگ می‌شوند که به مصرف جلبک‌ها می‌رسد. 

عسکری ادامه داد: البته تمامی متخصصان با این نظریه هم عقیده نیستند، اما تمامی متخصصان اعم از حوزه میراث فرهنگی و بیولوژیست‌ها بر این باورند که رشد گل سنگ‌ها می‌تواند به سنگ آسیب وارد کند. 

وی با اشاره به اینکه با توجه به تنوع گل سنگ ها، تا کنون یک درمان قطعی و واحد برای آن ارائه نشده است، افزود: کشور‌های مختلف راه حل‌های متفاوتی را برای پاکسازی آنها پیشنهاد می‌کنند هر چند استفاده از بعضی از روش‌های مناسب بوده است، اما انتقاد‌هایی هم درباره آنها وجود دارد. 

مدیر پایگاه پژوهشی میراث جهانی تخت جمشید تصریح کرد: در گذشته مرمتگران تجربی با آب و برس اقدام به پاکسازی گلسنگ‎ها می‌کردند که این روش راحت‌ترین روش است، اما معایب زیادی دارد که عبارت است از انتشار گل سنگ‌ها، از بین نرفتن لیف گل‌سنگ‌ها و به وجود آمدن انواع جدیدی از گل سنگ‌ها که از شروع کار بنیاد پژوهشی پارسه- پاسارگاد روش پاکسازی با روش شستشو و برس در تخت جمشید منسوخ شد. 

عسکری با بیان اینکه پایگاه تخت جمشید از 17 سال پیش تا کنون مطالعات بسیار گسترده‌ای در خصوص نوع و روش‌های پاکسازی گل سنگ‌ها آغار کرده است و این مطالعات با همکاری مراکز بین المللی و مراکر تخصصی ایرانی همچنان در حال انجام است. 

وی با تاکید بر اینکه می‌توان گفت تخت جمشید نخستین سایت ایرانی است که گل سنگ‌ها مورد بررسی‌های تخصصی قرار گرفتند و نخستین مکانی است که با گل سنگ‌ها به صورت علمی برخورد شده و مقدار زیادی از این عوامل آسیب رسان از سطح آثارسنگی زدوده شده است، تصریح کرد: در سال 1390 تنها بخشی به عنوان آزمایش توسط هیات مرمت و باستان‌شناسی ایرانی- ایتالیایی انجام شد و در این پروژه کارشناسان ایرانی و کارشناسانی از دانشگاه بلونیا، موسسه ایزیائو و ایکروم فعالیت داشتند. پس از اینکه نتایج استفاده از یک نوع مواد گلسنگ‌زدا مثبت تشخیص داده شد در سال 1398 کاخ شورا و کاخ تچر توسط مرمتگران بدون مرز و با همکاری نزدیک کارشناسان ایرانی گل سنگ‌ها پاکسازی و آثار سنگی مرمت شد. 

مدیر پایگاه پژوهشی میراث جهانی تخت جمشید گفت: هیأت باستان‌شناسی و مرمت ایرانی - ایتالیایی آزمایش‌هایی روی یکی از دیواره‌های بدون نقش در تخت جمشید انجام دادند تا پس از چند سال دوباره مورد بررسی قرار گیرد. نکته حائز اهمیت اینکه پاکسازی گل‌سنگ‌ها و رویش آنها بسیار پیچیده است و برای دیدن نتایج منتج از پاکسازی‌ها نیاز به یک دوره چندساله است. 

عسکری گفت: به عنوان نمونه ممکن است مواد گلسنگ‌زدا در ایتالیا مفید تشخیص داده شده باشد، اما در ایران با توجه به نوع گل‌سنگ و جنس‌سنگ و شرایط آب و هوایی مناسب نباشد؛ بنابراین نمی‌توان بدون انجام مطالعات مستمر و تخصصی دارویی را استفاده کرد. از این رو کارشناسان و مدیریت تخت‌جمشید استفاده از هر گونه مواد گلسنگ‌زدا را با توجه به سوابق مفید آن در تخت جمشید تجویز و استفاده می‌کنند. 

وی با اشاره به اینکه معمولا پاکسازی گل سنگ‌ها باید همزمان با اقدامات حفاظتی و مرمتی انجام شود، تاکید کرد: ضروری است برای پاکسازی هر بخش، یک کارگاه مرمتی تعریف شود تا پس از پاکسازی گل سنگ‌ها، اقدامات حفاظتی و مرمتی انجام شود، در غیر انصورت پاکسازی‌ها ممکن است نه تنها مثبت نباشد بلکه برای آثار تاریخی زیان بار هم باشد. 

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید افزود: مجموعه تخت جمشید طی برنامه‌های از پیش تعیین شده اقداماتی را در راستای پاکسازی گل‌سنگ‌ها و حفاظت و مرمت آن مد نظر دارد. هم اکنون یک کارگاه فعال در کاخ آپادانا مشغول عملیات پاکسازی گل سنگ‌هاست. کارگاه پلکان شمالی کاخ آپادانا نیز زودی ایجاد خواهد شد است و نکته حائز اهمیت اینکه برای پاکسازی پلکان شمالی کاخ آپادانا متخصصان ایرانی و خارجی با مرمتگران تخت جمشید همکاری خواهند داشت و یا اینکه به عنوان مشاور همکاری می‌کنند. 

وی در ادامه در خصوص موضوع قارچ‌ها گفت: در واقع قارچ‌ها موجودات هتروتروفیک یوکاریوتی هستند که با دیواره سلولی سخت خود که از ماده کیتین ساخته شده شناخته می‌شوند. در میراث جهانی تخت جمشید نمونه‌هایی از قارچ‌های مرستماتیک میکروسکوپی و مخمری سیاه دیده می‌شود و در واقع ایجاد رابطه همزیستی بین قارچ و حداقل یک میکرو ارگانیسم فتوسنتز کننده، منجر به شکل گیری گلسنگ می‌شود. 

عسکری ادامه داد: گل سنگ‌ها در سراسر سطح خشکی جهان پراکندگی دارند به طوری که حدود هشت درصد سطح خشکی‌ها با گلسنگ پوشیده شده است و گفته می‌شود قدیمی‌ترین فسیل آنها حدود 600 میلیون سال قدمت دارد. 

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید با بیان اینکه وجود گلسنگ‌ها و قارچ‌ها بر روی آثار سنگی موضوع تازه و عجیبی نیست، افزود: قاعدتاً هرجا سنگ باشد، احتمال حضور گلسنگ هم هست. این مسئله در طول تاریخ حفاظت و مرمت مجموعه تخت جمشید مورد نظر بوده و تحقیقاتی بر روی آن اعمال شده و همچنین اقدامات عملی و موثری هم انجام شده است.

به گفته عسکری با توجه به سطح وسیع آثار سنگی در محوطه تخت جمشید و حساسیت موضوع برخورد با عوامل بیولوژیک، نمی‌توان یک فرمول کلی را بسط داد و اقدام کرد و تا به حال در کارگاه‌های مرمت و پروژه‌های انجام شده، به صورت موردی گل‌سنگ‌ها از سطح آثار حذف شده‌اند. 

وی، به مدیریت بحران محوطه میراث‌جهانی تخت جمشید در بخش گلسنگ‌ها نیز اشاره و تصریح کرد: از سال 82 مطالعات میدانی بر روی نقش برجسته‌هایی که درگیر تهدید طبیعی گلسنگ بوده اند، بطور ویژه آغاز شد. بنا بر این مطالعات میدانی که تا کنون بنا بر اظهارات کارشناس گلسنگ بیش از 100 گونه گل سنگ در محوطه شناسایی شده است که پیش‌تر اخبار این پروژه تحقیقاتی از سوی پایگاه میراث جهانی تخت‌جمشید، منتشر شده بود. 

مدیر پایگاه میراث‌جهانی تخت جمشید بیان کرد: در امر پاکسازی و برطرف کردن گل‌سنگ‌ها، به عنوان نمونه موردی، در بخشی از دیواره شمالی صفه اقداماتی برای مهار گل سنگ به روش نوین اجرا شد و در اقدام حفاظتی فوق که به عنوان پایلوت انجام شد، شیوه شوک حرارتی از سوی کارشناسان پایگاه مورد استفاده قرار گرفت که این روش همچنان مورد توجه است. 

وی با بیان این که روش نوین شوک حرارتی مزایایی همچون متلاشی کردن ریسه‌های گل سنگ بصورت عمقی‌تر داشته و عیب آن بحث زمان استفاده از این روش است که تنها در دو ماه گرم سال (بازه زمانی پانزدهم تیر تا پانزدهم مرداد) قابلیت اجرایی دارد، تصریح کرد: این روش در حال حاضر با توجه به تحقیقات پژوهشی انجام شده، جایگزین مناسب گل سنگ‌زدایی به روش محلول‌های شیمیایی بوده که آسیب کمتری بر روی آثار خواهد داشت. 

عسکری با بیان اینکه طی دو سال اخیر پایش اقدامات گل سنگ‌زدایی با روش نوین مهار گلسنگ از سوی کارشناسان مرمت در محوطه انجام شده است، گفت: علی رغم مزایای روش مذکور، نمی‌توان این روش را قطعی‌ترین راه نجات نقوش و آثار در راستای ایمن ماندن از تخریب ناشی از گلسنگ دانست، به همین دلیل اهمیت انجام مطالعات پژوهشی، تکمیلی و تحلیلی حاصل از مطالعات قبلی برای دستیابی به روش‌های جدیدتر و اثرگذارتر در حال انجام است. 

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید در ادامه با اشاره به اینکه پروژه گلسنگ‌زدایی از کاخ‌های تچر و کاخ شورا انجام شده و در تالار آپادانا نیز در روز‌های اخیر آغاز شده است، اظهار کرد: مستندسازی و مستندنگاری محل گل سنگ‌ها در تخت جمشید در حال انجام است و تا یک ماه دیگر رویداد دانش بنیان در راستای حل موضوع گل سنگ در تخت جمشید برگزار می‌شود. 

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه حفاظت و مرمت در مجموعه میراث جهانی تخت جمشید با رویکرد حفاظت و استحکام بخشی در کاخ‌های آپادانا، هدیش، تالار شورا، کاخ صد ستون و آرامگاه خشایارشا در حال انجام است و حفاظت برخی از نقش برجسته‌ها در اسفند 1402 به پایان رسیده است، افزود: در برنامه جامع حفاظتی تخت جمشید برنامه حفاظت پلکان شمالی کاخ آپادنا، تالار شورا، مرمت بنا‌های برزن جنوبی تخت جمشید و مرمت اشیای موز ه‌ای تخت جمشید در سال 1403 انجام می‌شود. در سال اخیر، موزه تخت جمشید ساماندهی و طرح توسعه آن آغاز می‌شود و دروازه پردیس پارسه مرمت و احیا می‌شود.

انتهای پیام/424/.

دیگر خبرها

  • مرا ببوس برای اولین بار/ بوسه‌ای که سانسور نشد
  • ماجرای شیوع قارچ و جلبک در تخت جمشید چیست؟
  • روایت فاطمه غفاری از ساخت فیلم و سریال کمتر از یک سال
  • ماجرای شیوع قارچ‌ و جلبک‌ در تخت جمشید چه بود؟
  • همه چیز درباره ساخت افعی تهران ۲
  • جزییات درباره ساخت افعی تهران ۲
  • همه چیز درباره ساخت افعی تهران ۲ | پیمان معادی بازیگر کشورهای دیگر هم هست و...
  • «غریبه» اولین عاشقانه پلیسی تلویزیون/ شرایط ساخت «افعی تهران ۲»
  • جزئیاتی عجیب درباره سریال پربیننده حشاشیش، روایت ناشیانه تاریخ
  • روایت ناشیانه تاریخ؛ جزئیاتی عجیب درباره سریال پربیننده حشاشین