Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، جشنواره سی و نهم تئاتر فجر امسال همچون تمامی جشنواره های فرهنگی و هنری معطوف اتفاقات مرتبط با شیوع ویروس کرونا شد، همانطور که خیلی از جشنواره های بزرگ دنیا همچون جشنواره تئاتر اونیون فرانسه لغو شدند و اجرایشان به سال بعد و سال های بعد موکول شد، احتمال این می رفت که جشنواره های فیلم و تئاتر ما هم که پیشخوان پیروزی انقلاب اسلامی بودند و هر ساله هنرمندان زیادی از این تریبون به موفقیت های زیادی می رسیدند، لغو شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با توجه به اینکه احتمال می رفت از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این جشنواره نیز چون خیلی جشنواره ها و همینطور نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، نمایشگاه قرآن و سایر فعالیت ها لغو شود، اما اولویت زیادی برای بهتر شدن اوضاع و برپایی این جشنواره ها براساس پروتکل های مختلف بود. بسیاری از هنرمندان کشورمان از شهرهای مختلف هر ساله منتظر چشم انتظار برپایی فجر شوند تا خودی نشان دهند و بتوانند خود را یک سر و گردن در تئاتر و فیلم کشور بالاتر ببرند.

امسال با انتخاب حسین مسافرآستانه به عنوان دبیر سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر و همینطور قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی، تمام تلاش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر برپایی تئاتر فجر بود کما اینکه مسافرآستانه تا همین ماه گذشته نیز با همه سردرگمی ها اعلام میکرد تمام تلاششان را می کنند تا جشنواره فجر برگزار شود حتی اگر با پروتکل ها و به صورت های ویژه ای چون اجراهای آن لاین و بدون بخش بین الملل صورت بگیرد. بهرحال عدم ارتباط های بین المللی و پروازهای خارجی یکی از دلائلی است که مهمان خارجی شاید نتوان در این دوره جشنواره دعوت کرد.

مسافرآستانه ماه گذشته در گفت‌وگویی گفت که قطعا بخشی از جشنواره سی و نهم به صورت مجازی برگزار می شود اما درباره همه بخش ها هنوز تصمیم گیری نشده و شاید جشنواره امسال شسته رفته تر و جمع و جور تر از سال های گذشته باشد چرا که بخش های مختلف این جشنواره تا سال گذشته وسعت زیادی پیدا کرده بود حتی برخی بخش ها ممکن است ترکیب شوند.

با توجه به اینکه تا به امروز فراخوان هیچ بخشی از جشنواره منتشر نشده بود، احتمال این می رفت که کلا جشنواره در شرایط خاص پیک سوم کرونا برگزار نشود اما همین دیروز دو بخش از جشنواره در عرصه عکس و پوستر و نمایشنامه نویسی فراخوان داد. مسافرآستانه دراین باره گفت: بعد از تصمیم گیری درباره هر بخش، فراخوان آن به صورت جداگانه امسال منتشر می شود.

حال و با انتشار فراخوان دو بخش از جشنواره احتمال بیشتری می رود که لوکوموتیو فجر به حرکت آرامی افتاده باشد و در روزهای آتی انتظار انتشار فراخوان بخش های دیگر نیز می رود اما نکته این است که این جشنواره امسال با چه پروتکل ها و شرایطی قرار است برگزار شود و به چه صورت مدیریت شرایط کرونایی صورت میگیرد.

با توجه به وضعیت بودجه و مشکلات مالی که امسال در عرصه فرهنگ کشور وجود دارد که هر سال نیز نسبت به سال قبل بدتر می شود ، با همه این اوصاف مسئولان تئاتری برای دریافت بودجه فجر تمام اهتمامشان را گذاشته اند که جشنواره را برگزار کنند که حال مشخص نیست آیا این اجرا شدن جشنواره با نشدنش خیلی فرق می کند یا خیر. مسافراستانه درباره بودجه نیز گفت: پیگیر وضعیت بودجه از طریق معاونت هنری هستیم معلوم نیست چند درصد از بودجه جشنواره اختصاص پیدا کند اما هر چه باشد حداقلی است و مطمئنا درصدی کاهش خواهد داشت!

مسافرآستانه همچنین درباره برپایی بخش بین الملل نیز می گوید که در شرایط کرونایی مشخص نیست بتوانیم بخش بین الملل را برگزار کنیم یا خیر، چرا که خیلی از کشورهای دنیا الان اصلا تئاترشان تعطیل است بنابراین فعلا برنامه برای بخش بین الملل مشخص نیست.

*انتشار 2 فراخوان جشنواره فجر

مسابقه و نمایشگاه «عکس و پوستر» تئاتر جشنواره سی و نهم تئاتر فجر در پی برگزاری چندین دوره مسابقه و نمایشگاه عکس و پوستر تئاتر و کمک به ثبت لحظات و دقایق هنر زنده تئاتر در قاب هنرهای تجسمی و هموار نمودن مسیر همراهی و همنوایی تئاتر و هنرهای تجسمی، با توجه به شرایط ویژه سال جاری به جهت همه گیری بیماری کرونا و به تبع آن تقلیل کمی اجراهای تئاتر در کشور با توجه به اهمیت این بخش در گستره تئاتر بر مبنای سال های گذشته اقدام به برگزاری مسابقه و نمایشگاه عکس و پوستر تئاتر می کند.

1- مسابقه و نمایشگاه عکس این بخش مربوط به نمایش هایی است که از تاریخ اول آبان 98 تا اول آذر 98 در سراسر کشور اجرای عمومی و جشنواره ای شده اند. آخرین مهلت ارسال آثار و ثبت تقاضا: 14/9/99 است.

2 -مسابقه و نمایشگاه پوستر این بخش به جز پوستر هر نوع اجرای نمایش عمومی و جشنواره ای ، رویدادهای مرتبط با تئاتر را نیز در بر می گیرد. بازه زمانی مد نظر پوستر ها، اجرا ها و رویدادهای برگزار شده از تاریخ اول آبان 98 تا اول آذرماه 98 است.

فراخوان مسابقه نمایشنامه نویسی: این بخش با هدف تشویق تولید و حمایت از نمایشنامه های ایرانیِ برگرفته از مضامین و بنیان های فرهنگی و اجتماعی ایران زمین برگزار می شود. پرداختن به میراث گران بهای تاریخی، فرهنگی و ادبی و دینی ایران و همچنین محورهای موضوعی مورد تأکید و مذکور در این فراخوان در اولویت خواهند بود. جشنواره تئاتر فجر در پی آن است که به یمن حضور ارجمند نمایشنامه نویسان حرفه ای و پر تجربه تئاتر ایران و نیز جوانان خالق و توانمند این حوزه بانی رخدادی اثرگذار در نمایشنامه نویسی ایران باشد. لازم به ذکر است فراخوان دیگر بخش‌ها نیز پس از بررسی نهایی اعلام می‌شود.

در نهایت اینکه انتظار می رود در روزهای آتی بخش های مختلف فجر فراخوان خود را اعلام کنند تا به بخش صحنه ای و خیابانی برسیم و ببینیم که قرار است به چه صورت این دو بخش نیز برگزار شود و نسبت به شرایط کرونایی آیا می توان این بخش هار ا مدیریت کرد یا خیر و اینکه هنرمندانمان چقدر از جشنواره امسال استقبال می کنند یا مثل شرایط ابتدایی کرونای خیلی ها خودشان را کنار می کشند.

انتهای پیام/

369 / 347 جشنواره تئاتر فجر

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: جشنواره تئاتر فجر مسابقه و نمایشگاه جشنواره تئاتر بخش بین الملل عکس و پوستر جشنواره ها تئاتر فجر بخش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۸۸۶۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارسال ۳۴۲ اثر به دبیرخانه جشنواره تئاتر فتح خرمشهر

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما آبادان؛ رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خرمشهر گفت: پس از بررسی آثار رسیده تاکنون ۶۲ اثر صحنه‌ای و ۴۸ اثرخیابانی مورد بازبینی قرار گرفته است.
منصور سلامات افزود: در بخش مسابقه بیست و پنجمین جشنواره ملی تاتر فتح خرمشهر در بخش صحنه‌ای و خیابانی موضوعات آثار نمایشی جلوه حضور مردم در مقاومت ۴۵ روزه خرمشهر در مقابل دشمن بعثی، فتح خرمشهر، مقاومت و دفاع مقدس، پرداخت به مولفه‌های بومی با رویکرد فرهنگ ایثار اقوام ایران زمین در بستر تاریخ خواهد بود.
این جشنواره توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان و خرمشهر، انجمن هنر‌های نمایشی با مشارکت و همکاری اداره کل هنر‌های نمایشی، سازمان منطقه آزاد اروند و فرمانداری ویژه شهرستان خرمشهر از ۲۹ اردیبهشت آغاز و آیین اختتامیه سوم خرداد با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار خواهد شد.
آثار صحنه‌ای در سه سالن نماشی خرمشهر و آثار در خیابانی در مناطق مختلف شهری با رویگرد مناطق محروم اجرا خواهند شد.

دیگر خبرها

  • رشد ۵۰ درصدی آثار هنری شرکت کننده در جشنواره بین المللی امام رضا
  • آمادگی میزبانی برای رویداد خوشنویسی جهان اسلام/ خبر خوب آقای مدیر
  • ارسال ۳۴۲ اثر به دبیرخانه جشنواره تئاتر فتح خرمشهر
  • فراخوان هفتمین جشنواره علامه حلی در استان هرمزگان اعلام شد
  • فراخوان دهمین جشنواره ملی «بومتن» منتشر شد
  • جشنواره شعر نفس پاک فراخوان داد
  • حضور ۱۳ اثر در جشنواره پانزدهم تئاتر بچه‌های مسجد
  • یک اردیبهشت بی‌بدیل
  • فراخوان بیستمین جشنواره فیلم کوتاه «نهال» منتشر شد
  • حضور ۳ فیلم کانون در جشنواره بین‌المللی کودکان لکنوی هند