Web Analytics Made Easy - Statcounter

شیوع ویروس جدید کرونا بسیاری از اموری را که تا چندماه پیش برای شهروندان عادی بود، کنار زده و مناسبات اجتماعی را دستخوش تغییراتی یکباره کرده که کنار آمدن با آنها برای برخی به سادگی ممکن نیست اما آن چیزی که به صورت اصولی به عنوان یک پروتکل دستوری در کل دنیا جهت پیشگیری از ابتلا به کرونا صادر شده، قطع کردن زنجیره تکثیر ویروس است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بررسی روزنامه‌ها، تارنماها و خبرگزاری‌های داخلی نشان می‌دهد که رسانه‌های داخلی به بررسی شیوع این بیماری پرداخته اند.

رسانه‌های اصولگرا

روزنامه صبح نو: پیش‌بینی‌ها حکایت از آن دارد که با آمدن پاییز، علاوه بر ویروس کوید ۱۹ باید مراقب باشیم درگیر آنفلوآنزا نشویم. منشا هر دو بیماری ویروس‌هایی هستند که با سرعت زیادی شیوع می‌یابند.

روزنامه صبح نو در گزارشی آورده است: برخی از علائم هر دو بیماری نیز یکسان است ولی تفاوت‌هایی هم با هم دارند. آنفلوآنزا پای ثابت فصل‌های سرد سال است. در گزارش پیش رو درباره این دو ویروس بیشتر صحبت کرده‌ایم. سرعت انتقال، تفاوت مهم میان این دو ویروس است. دوره نهفتگی یا کمون (از زمان ابتلا تا بروز علایم) در آنفلوآنزا نسبت به کووید ۱۹ کوتاه‌تر و فاصله سرایت آن (زمان بین سرایت به نفر بعدی) نیز کوتاه‌تر است. براساس برآوردهای صورت گرفته، فاصله سرایت کووید ۱۹، ۵ تا ۶ روز است. در حالی که فاصله سرایت ویروس آنفلوآنزا ۳ روز است. این بدان معناست که آنفلوآنزا سریع‌تر از کووید ۱۹ انتشار پیدا می‌کند. به علاوه، انتقال ویروس در ۳ تا ۵ روز اول بیماری یعنی امکان سرایت ویروس پیش از بروز علایم بیماری، از ویژگی‌های اصلی سرایت آنفلوآنزاست. این درحالی است که افراد مبتلا به کرونا، ۲۴ تا ۴۸ ساعت پیش از بروز علایم می‌توانند ناقل بیماری باشند، ولی شواهد موجود نشان می‌دهد افراد در این زمان‌ها عامل اصلی انتقال بیماری محسوب نمی‌شوند.

روزنامه وطن امروز با درج گزارشی آورده است: اواسط اسفندماه سال گذشته همزمان با شیوع ویروس کرونا در کشور، فعالیت‌ها و کنسرت‌های موسیقی هم مانند سایر فعالیت‌‎های فرهنگی و هنری کشور با تعطیلی مواجه شد که این اتفاق تلخ برای اهالی موسیقی یک نکته تاریک و ناامیدکننده محسوب می‌شود. تعطیلی کنسرت‌ها از اسفندماه سال گذشته تاکنون ۲ پیامد منفی در پی داشته است؛ یکی بیکاری بسیاری از نوازنده‌ها و عوامل فنی کنسرت‌ها در این ایام است که امیدواریم وعده‌های وزارت ارشاد درباره بهبود وضعیت معیشتی هنرمندان بیکارشده بزودی محقق شود و پیامد دیگر بعد روانی قضیه است که نبود فعالیت‌های موسیقایی موجب سرخوردگی اهالی موسیقی و همچنین عدم نشاط علاقه‌مندان به موسیقی شده است. اما در این چند ماه اخیر که حتی از انتشار آلبوم‌های جدید هم خبرهای زیادی درز نمی‌کند، بسیاری از خوانندگان مطرح بیکار ننشسته‌ و تهدید کرونا را به نوعی فرصت تبدیل کرده‌اند؛ برخی‌ها با هدف تزریق نشاط در جامعه از همان اواخر اسفندماه در صفحه‌های شخصی‌شان در فضای مجازی به‌ تنهایی برای مخاطبان‌شان برنامه اجرا کردند که بشدت مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت، این عده از خوانندگان کاملا دلی و در ارتباطی صمیمی و بی‌واسطه با مخاطبان‌شان آهنگ‌های درخواستی آنها را برای‌شان اجرا ‌کردند تا هم تحمل قرنطینه‌های خانگی را برای مردم ساده‌تر کنند و هم به مدافعان سلامت کشور روحیه‌ای تزریق کنند. البته این اتفاق در سایر کشورهای دنیا هم رخ داد و بسیاری از خوانندگان و نوازندگان جهان تصمیم گرفتند به‌صورت خودجوش و بدون هیچ حمایتی از طرف ارگان‌های دولتی برای مخاطبان‌شان در فضای مجازی برنامه اجرا کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر، داوود پیام طبرسی فوق تخصص بیماری های عفونی، ضمن ابراز نگرانی از فرارسیدن فصل گسترش ویروس آنفلوانزا در کشور، اظهار کرد: هر ساله با آغاز فصل پاییز، کشور حدود چهار ماه درگیر شیوع ویروس تنفسی آنفلوانزا می‌شود که ممکن است گاهی منجر به فوت فرد مبتلا شود.  از همان ابتدای پاندمی کووید ۱۹، دغدغه مردم و نظام سلامت همزمانی شیوع این دو ویروس بود، چراکه افتراق این دو بیماری از روی علائم بالینی بسیار دشوار است. روزهای اخیر بسیار در مورد پاندمی آنفلوانزای اسپانیایی در سال ۱۹۱۸ شنید ه ایم، بعد از آن هم ویروس‌های آنفلوانزای مختلفی شناخته شد و در حال حاضر آنفلوانزای A با سویه H۱N۱، H۳N۲ و آنفلوانزا ی B در حال چرخش است. علائم در هر دو بیماری مشابه است اما تفاوت‌هایی هم دارد. در اکثر مواقع آنفلوانزا با علائم تب و لرز شدید و سردرد، به صورت ناگهانی ظاهر می‌شود. تب علامت شاخصی در این بیماری است و بعد از دو یا سه رو سرفه نیز به علائم افزوده می‌شود. در کرونا، تب ممکن است اولین علامت بروز بیماری نباشد یا حتی اصلاً بروز نکند. همچنین دوره معمول بیماری آنفلوانزا پنج روز است، البته در مواردی که عارضه دار می‌شود ممکن است دو تا سه هفته نیز طول بکشد، اما دوره بیماری کووید ۱۹، در اکثر مواقع کمتر از دو تا سه هفته نیست.

شهنام عرشی معاون مرکز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، اظهار داشت: باید بدانیم برخلاف سال‌های گذشته اکنون که در نیمکره جنوبی هوا سرد است، تعداد موارد ابتلا به آنفلوآنزا نسبت به سال گذشته شده بسیار کم و دلیل آن رعایت مسائل بهداشتی مانند استفاده از ماسک، شست‌وشوی دست‌ها و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی است؛ چرا که میزان سرایت ویروس آنفلوآنزا به مراتب کمتر از کروناست. به دلیل اینکه ویروس کرونا نوظهور است و هنوز هیچ دارویی با قاطعیت برای درمان آن وجود ندارد، این موضوع صحیح نیست؛ اما علی‌القاعده ممکن است واکسن‌هایی که استفاده می‌کنیم به دلیل تشابهاتی که بین ویروس ها وجود دارد، بر روی سایر ویروس‌ها تأثیر گذارد، اما اینکه بگوییم تزریق واکسن آنفلوآنزا باعث بهبودی، تخفیف و کاهش علائم کرونا می‌شود، بسیار بعید به نظر می‌رسد.

خبرگزاری دانشجو در گزارشی آورده است:‌  از اولین روز ورود کرونا ، این مهمان ناخوانده‌ی ناشناخته، کشور هزینه‌های زیادی جهت مقابله با آن خرج کرده است و چه نیروهایی که بازوان چرخ اقتصادی و... کشور بوده اند را از دست داد و چه استعدادهایی که درهمین محدودیت‌ها و فشارها بروز پیدا کرده است. جامعه تحصیل کرده و آگاه و فرهیخته نه تنها باعث رشد آن کشور در زمینه داخلی بلکه درزمینه بین المللی هم خواهد رشد.تاریخ غنیِ ایران و ایرانیان ما را مجاب می کند که به آیندگانمان نیز توجه ویژه بکنیم. دانش آموزان و دانشجویان فعلی همان بذرهای امیدی هستند که با مراقبت شیرینی ثمره هایشان زیر دندان همگان خواهد رفت. سلامتی، امنیت، پیشرفت، محبت، نیازهای اولیه (خوراک، پوشاک، مسکن) وتحصیل همگی جزوی از بدیهی‌ترین چیزهای مورد نیاز افراد، بخصوص فرزندان هر مرز و بوم است.باتوجه به حساسیت‌های موجود درامر تعلیم و تربیت کودکان، نوجوان و جوانان و تمامی افراد مرتبط با این حوزه‌ها می بایست با برنامه‌های اصولی و هدفمند این سرمایه‌ها را به مسیر درست سوق دهند.خواه والدین و سرپرست باشند یا مسئولان کشوری مرتبط با این حوزه ها.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، تحقیقات اخیر دانشمندان نشان می‌دهد که آرام صحبت کردن سرعت انتقال ویروس کرونا در فضا را کاهش می‌دهد. به گفته دانشمندان کاهش ۶ دسی بلی صدا در مکالمه می‌تواند همان تأثیر دو برابر شدن تهویه اتاق را داشته باشد. سکوت و آرام صحبت کردن در فضاهای داخلی با خطر بالا، مانند بیمارستان‌ها و رستوران‌ها، می‌تواند به کاهش انتشار ویروس کرونا کمک کند. نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که مقامات بهداشت عمومی باید سکوت و آرام صحبت کردن را در محیط‌های داخلی پر خطر مانند اتاق‌های انتظار بیمارستان یا غذاخوری اجباری کنند. قطرات میکروسکوپی که هنگام صحبت تبخیر می‌شوند برای حمل ویروس کرونا بسیار مناسب هستند و به راحتی می‌توانند باعث گسترش ویروس در هوا شوند. افزایش حدود ۳۵ دسی بلی صدا، یا تفاوت بین زمزمه و فریاد، میزان انتشار ذرات را ۵۰ برابر می‌کند. مکالمه عادی بالاتر از ۱۰ دسی بل است، در حالی که صدای محیط در رستوران‌ها حدود ۷۰ دسی بل خواهد بود.

رسانه‌های اصلاح طلب

مصطفی یزدانی فوق تخصص روانپزشکی کودکان در گفت و گو با خبرگزاری ایسنا، درباره استرس کودکان به ویژه در ایام کرونائی اظهار کرد: خبرگزاری ایسنا: هر چیزی و هر اتفاق جزئی ممکن است در کودکان موجب استرس شود و در حال حاضر بیماری کرونا بار استرسی خیلی زیادی حتی در بزرگسالان دارد و به تبع در بچه ها نیز این استرس هست. در بسیاری از مواقع نیاز است والدین استرس خود را کنترل کنند زیرا در مواردی خانواده ها موجب می شوند استرس بیمارگونه در بچه ها ایجاد شود. می توانیم از فرصت ایجاد شده در پی شیوع کرونا استفاده کرده و آموزش های بهداشتی را به فرزندان بدهیم اما در برخی از خانواده ها این مسئله بیمارگونه شده و بچه ها در منزل هر کاری می خواهند انجام بدهند می گوییم دست نزن و این مسئله موجب استرس جدی در بچه ها می شود. توصیه می کنیم در ایام کنونی به مکان های خلوت که پروتکل های بهداشتی رعایت می شود، آسیب زا نیست و برای بچه ها مفرح است، بروید. حفظ روتین ها از جمله کنترل ساعات خواب، غذا خوردن با خانواده و ... از استرس بچه ها کم می کند و سعی کنیم موارد روتین قبل از کرونا تا جائی که می شود، رعایت شود. در برخی مدارس واقعا پروتکل های بهداشتی رعایت می شود و تعداد دانش آموزان کم است و توصیه می کنیم والدین خیلی حساسیت به خرج ندهند و به کادر مدرسه اعتماد کرده و بچه ها را به مدرسه بفرستند.

به گزارش سایت خبری فرارو،‌ شیوع ویروس کرونا و الزام به تعطیلی کسب و کارها موجب شد تا در بحث ایجاد اشتغال، مشاغل خانگی مورد توجه قرار گیرد. بر این اساس، طرح ملی توسعه مشاغل خانگی توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حال اجرا است و به متقاضیان در جهت توسعه مشاغل خانگی تسهیلات کمک می‌شود. طرح‌هایی از این دست در گذشته نیز اجرا شده، اما متاسفانه به دلیل این که هدفگذاری مناسبی برای آن‌ها انجام نشده بود، چنین طرح‌هایی به شکست انجامید، حال باید دید این بار آیا دولت می‌تواند موفق عمل کند. این در حالیست که ثبت نام متقاضیان طرح توسعه ملی مشاغل خانگی از ۶ شهریورماه با ظرفیت ۵۴ هزار و ۳۰۰ نفر همزمان با هفته دولت شروع شد و به مدت یک ماه (۶ مهرماه) ادامه دارد. متقاضیان ثبت نام باید به سامانه inhb.ir که به همین منظور طراحی شده است، مراجعه و نسبت به تکمیل فرم‌ها و اطلاعات مربوط اقدام کنند. پایش و راستی آزمایی اطلاعات پس از ثبت‌نام توسط واحدهای اجرایی جهاد دانشگاهی در تمام استان‌ها انجام می‌شود. نکته‌ای که باید صاحبان مشاغل خانگی به آن توجه کنند این است که ابتدا این افراد باید خود دارای مهارت باشند، زیرا در این طرح موضوعی مبنی بر آموزش وجود ندارد، همچنین در این طرح قرار بر ارائه مجوز یا تسهیلات نیست بلکه طرح توسعه مشاغل خانگی به دنبال تبدیل افراد به پیشران و افزایش درآمدزایی برای خانوارهاست.

به گزارش پایگاه خبری انتخاب، علائم بیماری کرونا شبیه آنفلوانزا و سرماخوردگی است، البته علائم اصلی این بیماری تب، سرفه خشک و خستگی است. حال سوال اینجاست که آیا آبریزش بینی هم از علائم کووید - ۱۹ است؟ شواهد موجود نشان می دهد بیماری کووید-١٩ دارای علائم متعدد است و بسته به سن و جنس افراد، علائم خفیف یا شدید ظاهر می شود که آبریزش بینی می تواند یکی از علایم بالقوه این بیماری باشد. در صورت ظاهر شدن این علائم، مراجعه به پزشک ضروری است. بیماری کووید - ۱۹ در سطح جهان هنوز در حال پیشرفت است و همچنان به عنوان یکی از مسائل و نگرانی های اورژانسی بهداشت عمومی در سطح جهان به شمار می آید. ویروس کرونا دارای علائم خفیف تا شدید است که ظاهر شدن این علائم پس از مواجهه فرد با ویروس، ممکن است از ۲ تا ۱۴ روز طول بکشد. همچنین مشاهده شده که برخی از افراد آلوده به ویروس، ممکن است هرگز علائم بیماری را بروز ندهند؛ هرچند می توانند ویروس را به دیگران منتقل کنند. براساس گزارش های سازمان جهانی بهداشت، شایع ترین علائم کووید- ١٩، تب، خستگی و سرفه خشک است. برخی از بیماران ممکن است دچار سردرد و بدن درد، گرفتگی بینی، آبریزش بینی یا گلودرد شوند. این علائم معمولاً خفیف هستند و به تدریج شروع می شوند. بیشتر افراد (حدود ۸۰ درصد) بدون نیاز به درمان خاص از بیماری بهبود می یابند و برای بیشتر کودکان و بزرگسالان بیماری ناشی از کووید-١٩ عموماً جزیی است. با این حال، در برخی از افراد می تواند بیماری جدی ایجاد کند. شواهد مرکز مدیریت و پیشگیری از بیماری های آمریکا نشان می دهد افراد مسن و افراد دارای مشکلات پزشکی اساسی مانند فشار خون بالا، مشکلات قلبی، دیابت یا سرکوب سیستم ایمنی احتمال ابتلا به بیماری شدید و جدی را دارند.

روزنامه جهان صنعت در گزارشی آورده است: از زمان ظهور کرونا تاکنون هیچ درمانی برای بیماری کووید۱۹ پیدا نشده است. محققان سراسر دنیا در حال بررسی انواع داروهای موجود و همچنین تولید داروهای جدید برای درمان بیماری کووید۱۹ هستند اما همچنان به نتیجه مطلوب نرسیده‌اند. از این بابت درمان‌های بسیاری را برای مهار کروناویروس پیشنهاد دادند همانند داروی رمدسیویر، فاوپیراویر و کالترا البته همچنان نظرهای ضدونقیضی درباره این داروها مطرح است. در خبرها هم آمده افرادی سودجو با تشکیل یک باند کلاهبرداری و با این عنوان که داروی کرونا کشف شده از مردم مبالغی حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون دریافت کرده‌اند و یک داروی تقلبی تحویل داده‌اند. به همین جهت بیماران مبتلا به کرونا باید به مراکز درمانی بیمارستانی مراجعه کنند و تحت درمان قرار بگیرند و هیچ‌گونه دارویی خارج از بیمارستان و خارج از داروخانه تهیه نکنند. 

برچسب‌ها کرونا ویروس کرونا روزنامه رسالت روزنامه جهان صنعت سازمان جهانی بهداشت پروندهٔ خبری کرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارش‌ها

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کرونا ویروس کرونا روزنامه رسالت روزنامه جهان صنعت سازمان جهانی بهداشت کرونا ویروس کرونا روزنامه رسالت روزنامه جهان صنعت سازمان جهانی بهداشت اخبار کنکور بیماری کووید مشاغل خانگی ویروس کرونا نشان می دهد شیوع ویروس دو بیماری ویروس ها کووید ۱۹ بچه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۸۸۹۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ورود داروهای مخدر و آرامبخش های بنزودیازپین به عربستان ممنوع است/لزوم تزریق واکسن مننژیت+فیلم

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت گفت: توصیه ما این است که زائران حتما نسخه انگلیسی دارو و توصیه پزشکشان را به همراه داشته باشند.

سیدعلی مرعشی، رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت در پاسخ به خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجو پیرامون دارو‌های غیر مجاز و نحوه انتقال داروی بیماران اظهار داشت لیست دارو‌های ممنوعه هرسال توسط وزارت بهداشت عربستان ابلاغ می‌شود که همان لیست سال‌های گذشته است. لیست دارو‌ها را به پزشکان معاینه کننده زائرین داده ایم و وظیفه پزشکان این است که این لیست را به اطلاع زائر برسانند.

وی افزود: از دارو‌های ممنوعه، دارو‌های مخدر است که ورود آن کلا به عربستان ممنوع است. همچنین دارو‌های آرامیخش از خانواده بنزودیازپین مثل خانواده دیازپام نیز ممنوع است.

مرعشی در ادامه تصریح کرد: ورود سایر دارو‌ها ممنوعیتی ندارد، ولی برای اینکه عزیزان زائر در فرودگاه‌های مقصد دچار مشکل نشوند، توصیه ما این است که حتما نسخه انگلیسی دارو و توصیه پزشکشان را به همراه داشته باشند.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت در رابطه با واکسن‌های مورد نیاز برای سفر حج گفت: براساس دستورالعمل سعودی واکسن اجباری برای همه کشور‌ها واکسن مننژیت است و برای کشور ما همین واکسن در نظر گرفته شده است و از طریق هلال این واکسن برای همه زائرین تهیه شده است و تا دو هفته قبل از اعزام زائر باید این واکسن تزریق شود.

وی در پاسخ به سوالی پیرامون لزوم تزریق واکسن کرونا اذعان داشت: فعلا توصیه‌ای برای تزریق واکسن کرونا و آنفولانزا وجود ندارد. واکسن الزامی مننژیت است و نگرانی بابت بیماری کرونا وجود ندارد.

مرعشی در رابطه با بیماری‌های واگیر در میان زائران بیان داشت: رعایت نکات جمعی و فرعی در پیشگیری از بیماری‌های عفونی بسیار مهم است. به هر حال تعداد زیادی زائر از کشور‌های مختلف با بیماری‌های بومی مختلف در یک مکان قرار می‌گیرند و همین امر موجب می‌شود حتی افرادی که سیستم ایمنی قوی دارند به بیماری‌های عفونی مبتلا شوند. اما در صورت بیمار شدن نیاز به قرنطینه نیست.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • فعالیت ۷۵۰۰ آزمایشگاه پزشکی در کشور / کرونا؛ تجهیزات آزمایشگاهی را فرسوده کرد
  • بیماری هموفیلی قابل کنترل است
  • ببینید | علائم و عوارض بیماری کاوازاکی
  • علائم و عوارض بیماری کاوازاکی + فیلم
  • ورود داروهای مخدر و آرام‌بخش های بنزودیازپین به عربستان ممنوع است/لزوم تزریق واکسن مننژیت+فیلم
  • ورود داروهای مخدر و آرامبخش های بنزودیازپین به عربستان ممنوع است/لزوم تزریق واکسن مننژیت+فیلم
  • فریبکاری در دنیای ویروس‌ها!
  • ویروس‌ها هم کلاهبرداری می‌کنند
  • اگر این ۵ نشانه را دارید به بیماری جدی مبتلا شده اید
  • توصیه‌هایی برای پیشگیری از بیماری‌های شایع در فصل بهار/ از آلرژی فصلی تا ابتلا به آنفلوآنزا و کرونا