Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک کارشناس امور ارزی با بیان این که تلاش های خوبی در بانک مرکزی برای کنترل بازار ارز شده است گفت: تدبیر و تلاش بانک مرکزی موجب شده که بازار ارز وضعیت مطلوبی نسبت به قبل داشته باشد. - اخبار اقتصادی -

بهاء الدین حسینی هاشمی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم با بیان این مطلب گفت: بانک مرکزی سال گذشته به دلیل مدیریت بازار ارز سقف فروش اسکناس دلار یا ارزهای دیگر را به هر فرد متقاضی تعیین کرد که بر اساس آن هر شخص حقیقی می‌تواند در سقف مشخص شده از سوی بانک مرکزی اقدام به خرید ارز نماید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طی روز های اخیر همزمان با ورود دلار به کانال‌های جدید قیمتی، صف‌های خرید ارز نیز تشکیل شد و به ‌دلیل اختلاف نرخ با بازار آزاد بانک مرکزی فروش ارز با کارت ملی را متوقف کرد که این تدبیر توسط بانک مرکزی موجب تعادل در بازار شده و دست سوداگران را از بازار قطع می کند.

وی گفت: بررسی های میدانی حاکی از آن است که بخش زیادی از تقاضا در روزهای اخیر تقاضای غیرواقعی و کاذب بوده و حذف ارائه ارز با کارت ملی موجب از بین رفتن صف‌ها در مقابل صرافی‌ها شده است و آرامش در بازار برقرار و روال عادی تامین نیازهای واقعی ادامه دارد.

فروش ارز سهمیه‌ای در صرافی‌ها فعلاً متوقف شدچرا بانک مرکزی ارز سهمیه‌ای را حذف کرد؟

 

وی  در مورد مدیریت بازار ارز در شرایط تحریمی گفت: به نظر من مرحله بحران را پشت سر گذاشته‌ایم و همین ثبات نسبی گویای آن است آنهایی که می‌خواستند با تحریم اقتصادی ایران را به زانو دربیاورند هدفشان منتفی است.

این کارشناس اقتصادی در ادامه به بانک مرکزی و نقشی که می تواند در شرایط ارزی داشته باشد اشاره و خاطرنشان کرد: شیوه چند نرخی بودن ارز موجب شده که بازار ارز به دست دلالان، سفته بازان و سواستفاده کنندگان از این بازار بیفتد اما با تک نرخی شدن ارز (دلار و یورو) تقاضای ارز منطقی تر و هیجانات بازار کاهش می یابد و بازار ارز به سمت ثبات پیش می رود.

این کارشناس امور بانکی گفت: بانک مرکزی کاملا توانایی کنترل بازار را دارد و می تواند با تزریق ارز در مواقع لزوم بازار را کنترل کند.

این استاد اقتصاد معقتد است: از ابزارهایی که بانک مرکزی می‌تواند آن را به درستی و با نظارت دقیق اعمال کند این است که سیاست مدیریت ارز را به گونه‌ای اجرایی کند که صرافی‌ها با تزریق منابعی که می‌شوند اجازه نداشته باشند ارزهای مختلف را بالاتر از نرخی مشخص بفروشند و با متخلفان برخورد جدی شود.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: قیمت ارز قیمت دلار بانک مرکزی قیمت ارز قیمت دلار بانک مرکزی بانک مرکزی بازار ارز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۸۹۵۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مدیریت صحیح بانک مرکزی در شرایط فعلی

امتداد - با وجود التهابات اخیر بازار ارز ، قطعا با مدیریت فعلی بانک مرکزی و افزایش ثبات ارزی در آینده به اصلاح نرخ نزدیک خواهیم شد.

به گزارش پایگاه خبری امتداد ،  مهدی منصوری بیدکانی، استاد اقتصاد و تحلیلگر مسائل اقتصادی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره اثرات تغییرات نرخ ارز گفت: دولت ارز مورد نیاز واردات را بر اساس نرخ نیما تأمین می‌کند؛ بنابراین نباید اثر تغییرات نرخ ارز در بازار غیر رسمی را روی کالا‌ها مشاهده کنیم؛ اما به علت وجود اقتصاد سایه قیمت کالا‌ها در اثر نوسان بازار آزاد تغییر می‌کنند.

وی افزود: اقتصاد سایه نظمی بیمارگونه است که باعث اعوجاج‌هایی در اقتصاد واقعی می‌شود و علل آن را می‌توان در بهرمندی فعالیت کنشگر‌های خارج از بخش رسمی و در حقیقت در فساد سیستمی جست‌وجو کرد. فعالیت این کنشگران می‌تواند مؤثر از کیفیت حکمرانی و اثرپذیری از آن باشد.

منصوری بیدکانی اظهار داشت: سامانه جامع تجارت باید بازنگری شود تا رصد کالا و ارز به معنای واقعی صورت بگیرد؛ بنابراین ارز به نرخ نیما به واردکنندگان داده می‌شود؛ اما به علت اینکه در بخش نظارت با فساد مواجه هستیم قیمت کالا‌ها افزایش می‌یابد.

این تحلیلگر مسائل اقتصادی گفت: اگر حوزه نظارت به سمت هوشمندی نرود تمامی تلاش‌ها برای توسعه اقتصادی نتیجه‌ای نخواهد داد؛ در نتیجه باید سامانه‎‌هایی را ایجاد کنیم تا رصد ارز و کالا به خوبی صورت بگیرد یعنی مسیر قیمت گذاری شفاف شود در این صورت انتظارات اثر منفی روی قیمت‌ها نمی‌گذارد.

وی افزود: اجرای سیاست تثبیت به درستی از سمت رئیس کل بانک مرکزی اتخاذ شد؛ چون یکی از راه‌های گریز از مشکلات ارزی فاصله گرفتن از سیاست‌های صندوق بین المللی پول است که از اسفند ۱۴۰۱ تا به امروز شاهد سیاست گذاری صحیح فرزین در این حوزه هستیم.

این تحلیلگر مسائل اقتصادی با اشاره به این موضوع که اگر نرخ ارز در برخی از مواقع از سیاست تثبیت تبعیت نکرده دلیل آن شوک‌های احساسی است، تاکید کرد: شوک‌های احساسی باعث شکستن مقاومت در تحلیل تکنیکال می‌شود؛ بنابراین سیاست‌گذاری نرخ ارز در شرایط فعلی درست است و این افزایش به علت سیاست‌گذاری‌های غلط سال‌های گذشته و مسائل سیاسی و جهانی است.

منصوری بیدکانی در پایان بیان کرد: حمله به کنسولگری ایران نیز در التهابات بازار ارز نقش داشته؛ اما با مدیریت فعلی بانک مرکزی و افزایش ثبات ارزی در آینده به اصلاح نرخ نزدیک خواهیم شد.

منبع: مهر

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیگر خبرها

  • حراج شمش طلا در مرکز مبادله توانسته به قیمت بازار آزاد کمک کند؟
  • اعلام برنامه‌های بانک مرکزی برای ‎تامین مالی ‎تولید/ حمایت ۳۵۰ همتی با ابزارهای نوین
  • گزارش عملیات اجرایی سیاست پولی
  • مدیریت صحیح بانک مرکزی در شرایط فعلی
  • مدیریت تمام نوسانات ارزی در اختیار بانک مرکزی نیست
  • پیش‌بینی جدید کیهان از نرخ ارز در بازار
  • قالیباف: تا هفته آینده گزارش جمع‌بندی موضوع ارز را به صحن می‌آوریم
  • ادعا و هشداری تازه؛ التهابات در بازار ارز بیشتر خواهد شد؟
  • تامین ارز کالای قاچاق در چهارراه استانبول/ بازار غیررسمی آرام می‌شود
  • اگر با سیاست بانک مرکزی پیش برویم التهابات بازار ارز بیشتر خواهد شد