Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@12:56:17 GMT

«بازخورد» پانزدهم در سیطره هوش مصنوعی

تاریخ انتشار: ۲۴ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۲۹۰۲۳۵

«بازخورد» پانزدهم در سیطره هوش مصنوعی

روزنامه انگلیسی گاردین هفته گذشته مقاله ای از یک ربات به نام GPT3 منتشر کرد که هدف آن متقاعد کردن خوانندگان برای نترسیدن از ربات‌ها در آینده بود. این ربات تولیدکننده زبانی از دستاوردهای شرکت هوش مصنوعی اپن/ OpenAI است. این امر بحث‌ها را در مورد کاربرد هوش مصنوعی و ربات های تولیدشده بر اساس این فناوری همچنین عملکرد آن در حوزه های مختلف از جمله رسانه داغ‌تر از گذشته کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

شماره پانزدهم بازخورد، مرداد و شهریور ۱۳۹۹، به عنوان مجله تخصصی ارتباطات به موضوع هوش مصنوعی و کارکردهای آن در حوزه رسانه می‌پردازد. اگر فکر می‌کنید هوش مصنوعی و ربات‌ها موضوع تازه‌ای است، اشتباه می‌کنید و اولین بار در سال ۱۹۲۱ (حدود ۱۰۰ سال پیش) کارل چابک اولین بار در نمایشنامه‌اش برای ربات ها نام‌ گذاشت.

شرح مفصل‌تری از این تاریخچه اولین مطلب بازخورد است به قلم گیل پرس و ترجمه کیوان ابوذر و نشان می‌دهد «عبارت هوش مصنوعی برای اولین بار در طرح پیشنهادی مطالعه دوماهه، ۱۰ نفره هوش مصنوعی جان مک‌کارتی از کالج دارتموث، ماروین مینسکی از دانشگاه هاروارد، ناتانیل روچستر از آی بی ام و کلاد شنون از آزمایشگاه‌های شرکت تلفن بل استفاده شد (ص. ۸). 

بابک سلطانی در مطلبی به نام هوش مصنوعی: آنچه هست و آنچه ممکن است به مبنای هوش مصنوعی و وضعیت آن در ایران می‌پردازد و چشم‌انداز آینده را بررسی می‌کند.

کاربردهای هوش مصنوعی برای رسانه‌ها در دو مطلب تالیفی و ترجمه‌ای بی‌خیالی رسانه‌های ایران از فاطمه ملک‌پائین و الیاس براهویی‌نژاد و هوش مصنوعی و آینده روزنامه‌نگاری به قلم فرانچسکو مارکونی و ترجمه طاهره رحیمی در این شماره بازخورد بررسی شده‌اند. گروهی از محققان سازمان جهانی کار در گزارشی به وضعیت اقتصاد هوش مصنوعی پرداخته اند که به نام پیامدهای آینده کار به ترجمه هلیا نیکزاد دینان در این شماره منتشر شده است. هوش مصنوعی اشتراکی نیز مطلبی از نیک دایرویتفورد، جیمز اشتاین هوف، آتل میکولا کیوسن و ترجمه نوید نزهت است. 

هوش مصنوعی بر پرده سینما به قلم نیوشا ستاری، علاقه‌مندان به هنر هفتم را در مورد کارکردها و داستان‌های هوش مصنوعی در سینما آشنا می‌کند و با این جمله شورع می‌شود: استنلی کوبریک فیلم ۲۰۰۱: یک اودیسه فضایی را در سال ۱۹۶۸ ساخت، یک سال قبل از رفتن نیل آرمسترانگ به ماه (ص. ۴۷).

صفحات اندیشه این شماره از بازخورد به پرونده ای در مورد هیوبرت درایفس (۱۹۲۹ تا ۲۰۱۷) فیلسوف سرشناش و پرآوازه آمریکایی و مفسر برجسته فلسفه‌های معاصر اروپایی است. این فیلسوف شهیر در زمینه های پدیدارشناسی، اگزیستانسیالیسم، هرمنوتیک، فلسفه ذهن، فلسفه ادبیات، فلسفه فناوری، نظریه ارتباطات و هوش مصنوعی کار می‌کرد. دل را دلایلی هست که عقل را از آن‌ها خبر نیست عنوان مطلب بعدی به قلم درایفس و ترجمه صالح نجفی است. 

بخش ادبیات از شماره پانزدهم به مجله بازخورد اضافه شده است و در هر شماره به نقد آثار یکی از نام‌های داستان‌ علمی ‌تخیلی می‌پردازد. این شماره به فیلیپ‌کیندرد دیک (۱۹۲۸ تا ۱۹۸۲) اختصاص دارد. وی یکی از بزرگ‌ترین و تاثیرگذارترین نویسنده‌های ژانر علمی‌تخیلی است که ۴۵ رمان و ۱۲۱ داستان کوتاه نوشته است و گرچه بعضی آثار در زمان حیاتش شناخته و تحسین شدند، تازه بعد از مرگش به شهرت جهانی رسید؛ شاید به دلیل اقتباس های هالیوود از رمان های او. فرشاد متین در مطلبی به نام فیلیپ دیک فیلسوف داستان‌پرداز وی و آثارش را معرفی کرده است. احساس که رباتی انسان نما باید داشته باشد به قلم مارک فیشر و ترجمه فرید دبیرمقدم به این سوال مهم پاسخ می دهد که ربات انسان‌نما چه چیزی احساس می‌کند؟ (ص. ۸۰) موضوع مهمی که دستمایه آثار زیادی در سینما و ادبیات شده است.

تاثیر شبکه اجتماعی اینستاگرام بر گردشگری موضوع بعدی این شماره بازخورد است. امیرحسین احمدی نیز در مطلبی به نام آتش اینستاگرام به جان رسانه‌های رسمی پوشش رسانه‌ای آتش‌سوزی‌ اخیر در منطقه خوئیز مرز استان کهکیلویه و بویراحمد را بررسی کرده است. و سرعت فدای صحت به قلم سحر آزاد به چرخش اخبار مربوط به کرونا در کانال‌های خبری تلگرام می‌پردازد. وی می نویسد: میزان مخاطبان کانال‌های خبری غیررسمی نه‌تنها کم نیست که در بسیاری از مواقع بیشتر از کانال‌های رسمی است. 

محض نمونه ایسنا بیش از ۸۶ هزار عضو، خبرآنلاین بیش از ۴۹۵ هزار عضو، فارس بیش از ۸۰۶ هزار عضو، اعتماد آنلاین بیش از ۳۸۸ هزار عضو، روزنامه شرق بیش از ۱۱ هزار عضو، همشهری بیش از ۱۳ هزار عضو، چند ثانیه بیش از ۵۴ هزار عضو، توئیت پرس بیش از ۷ هزار عضو، خبرهای فوری/مهم بیش از یک میلیون عضو، خبرفوری بیش از سه میلیون عضو و آخرین خبر بیش از ۲/۶ میلیون عضو دارند. 

طعم تلخ و تکراری تعدیل در مورد کاستن شماری از روزنامه نگاران در روزنامه های مختلف در ایام شیوع کرونا مطلب بعدی به قلم عرفان حاجی پروانه است. اکبر منوچهری نیز در مورد شبکه خبری الجزیره مطلبی به نام سی ان ان خاورمیانه نوشته است.

بررسی کتاب های جدید دنیای رسانه در گیم‌های زنده در محیط استریم آخرین عنوان این شماره از بازخورد را به خود اختصاص می دهد که در ۱۲۰ صفحه سامان گرفته و علاقه‌مندان می‌توانند نسخه فیزیکی آن را از کتابفروشی‌هایی چون انتشارات ثالث، مروارید یا آگاه همچنین انجمن علمی روزنامه‌نگاری دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی یا نسخه دیجیتالی را از وب سایت یا اپلیکیشن جار jaaar.com تهیه کنند. 

بازخورد به مدیر مسئولی سعید ارکان‌زاده یزدی منتشر می‌شود و سهند ستاری دبیر تحریریه آن است.  

برچسب‌ها آزمایشگاه علوم کامپیوتری و هوش مصنوعی دانشگاه MIT هوش مصنوعی ادبیات

منبع: ایرنا

کلیدواژه: هوش مصنوعی ادبیات هوش مصنوعی ادبیات اخبار کنکور هوش مصنوعی مطلبی به نام هزار عضو ربات ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۹۰۲۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سوت پایان دربی میلان و قهرمانی شماره 20 اینتر در سری آ با شکست همشهری‌ها / فیلم

اینتر هم دربی را برد و هم ستاره دوم رو بر روی پیراهن خود حک کرد.

دانلود (35MB)

دیگر خبرها

  • ویترین تسنیم شماره ۶۵۳/کارگر، رکن جهش تولید است
  • رفع تصرف ۱۰۰ هکتار از اراضی دولتی درشهرستان مرزی میرجاوه
  • افتتاح پایگاه تجمیعی سلامت خانواده شماره یک تالش
  • تحقق رویای چین؛ خیابان ها در سیطره خودروسازان اژدهای سرخ!
  • انقلاب آمازون در حوزه بسته‌بندی به کمک هوش مصنوعی
  • تلفن ثابت سازمانی
  • عشایر نقش پررنگی در تحقق شعار سال دارند
  • بازگشایی محور هراز
  • محور هراز باز شد
  • سوت پایان دربی میلان و قهرمانی شماره 20 اینتر در سری آ با شکست همشهری‌ها / فیلم