Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-19@13:59:25 GMT

علی‌اکبری: نظام تربیتی کشور به صحیفۀ سجادیه رجوع کند

تاریخ انتشار: ۲۴ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۲۹۲۷۶۱

علی‌اکبری: نظام تربیتی کشور به صحیفۀ سجادیه رجوع کند

رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعۀ گفت: صحیفه سجادیه نسخه نجات‌بخش امروز بشریت است که بهترین بیان و ترجمه برای قرآن کریم محسوب می‌شود و تمام ظواهر، بواطن و لطایف آن را در بر دارد. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، اختتامیه دهمین کنگره بین‌المللی امام سجاد(ع) امروز با حضور سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الاسلام محمدجواد حاج‌علی‌اکبری، رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه، حجت‌الاسلام رضا رمضانی، دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع)، حجت‌الاسلام محمد عبادی‌زاده، نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه استان هرمزگان، حجت‌الاسلام حبیب‌رضا ارزانی رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور و جمعی دیگر از مسئولان فرهنگی در محل وزارت  فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حجت‌الاسلام محمدجواد حاج علی‌اکبری رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعۀ کشور با اشاره به اینکه دوران درخشش صحیفه سجادیه متفاوت از گذشته آغاز شده است، اظهار داشت: صحیفه سجادیه نسخه نجات‌بخش امروز بشریت است که بهترین بیان و ترجمه برای قرآن کریم محسوب می‌شود و تمام ظواهر، بواطن و لطایف آن را در بر دارد.

وی با اشاره به اینکه امام سجاد (ع) در دورانی اقدام به بیان این مسائل کرده‌اند که همگان تصور می‌کردند کار به نقطه پایان رسیده است اما ایشان از صفر آغاز به تبلیغ کردند، افزود: در زمان ما نیز معجزه اسلام یعنی صحیفه سجادیه کارگشایی خواهد داشت. در سال‌های مختلف برگزاری این کنگره نمونه‌های شگفت‌انگیزی از اثرگذاری این معارف ناب را بر افرادی در خارج از مرزهای کشور و با عقاید مختلف مشاهده کرده‌ایم.

حجت‌الاسلام حاج‌علی‌اکبری با بیان اینکه در صحیفه سجادیه با نرم‌افزار تمدن اسلامی مواجهیم که حقیقتاً پاسخگوی نیازهای امروز ما است تصریح کرد: نقطه جامع و دقیق آن زبان دعاست که زبان فطرت انسان‌ها محسوب می‌شود و امام سجاد (ع) تمام مقاصد دین را با این زبان بیان کرده است اما متأسفانه این کتاب در میان دوستداران اهل‌بیت (ع) نیز ناشناخته است.

رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه با اشاره به اینکه زبان دعا رسا است؛ زیرا صدای فطرت را منتشر می‌کند، گفت: اگر جامعه‌ای از این معارف بهره‌مند شود می‌تواند با مراجعه به بیانیه گام دوم انقلاب مقام معظم رهبری در راستای سه گام خودسازی، جامعه‌سازی و تمدن‌سازی مبتنی بر اخلاق و معنویت قدم بردارد زیرا صحیفه سجادیه چشمه فیاض آنها محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه صحیفه سجادیه خودشناسی در پرتو خداشناسی را به انسان ارائه می‌کند، گفت:‌ این ادعیه خودسازی موحدانه و مبتنی بر توحید را با نگاهی جامع‌نگر و ناظر به امتداد انسان و نیازهای جاری‌اش ارائه می‌کند. امام سجاد (ع) در صحیفه سجادیه راه میانبر تزکیه و تصحیح آرزوها را به انسان‌ها نشان می‌دهد. در صحیفه سجادیه و سایر ادعیه مأثوره از اهل بیت (ع) نقد به عمیق‌ترین بخش شخصیت انسان صورت می‌گیرد و در نظام آرزوها و خواسته‌هایش تغییراتی ایجاد می‌کند و نیازهای جعلی او را حذف می‌کند. در مکتب تربیتی امام سجاد (ع) نظام جامع تربیتی اسلام مطرح شده است و دقیقاً سراغ آرزوها و تمناهای انسان می‌رود تا جایی که انسان در سلسله تکامل‌ها از پروردگار تنها خودش را بخواهد.

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش و نظام تربیتی کشور باید خود را به صحیفه سجادیه ارجاع دهند، خاطرنشان کرد: تحول بنیادین در آموزش و پرورش جز با این شیوه امکان‌پذیر نیست تربیت بخشنامه‌ای جوابگو نیست و باید سراغ تربیت اصیل برویم تا بتواند دنیای جوانان ما را تغییر دهد.

صحیفه سجادیه به آرزوهای دنیایی پاسخ الهی می‌دهد

سیدعباس صالحی در این مراسم با اشاره به اینکه امام خمینی(ره) به صورت عام ادعیه و به صورت خاص صحیفه سجادیه را قرآن صاعد معرفی می‌کردند، گفت: این تعریف به معنای آن است که صحیفه سجادیه مسأله‌های زمینی انسان را پاسخ‌های آسمانی می‌دهد یعنی مسأله‌های ما را انگشت می‌گذارد و پاسخ وحیانی و الهی برای آن ارائه می‌کند.

وی با اشاره به اینکه ساحت وجودی انسان دارای چهار حوزه ارتباطی شامل رابطه انسان با خود، با انسان‌های دیگر، با جهان و با خداوند است، تصریح کرد: صحیفه سجادیه کامله که دارای 54 دعا است و صحیفه سجادیه جامعه همگی به تک‌تک مسائل انسان پاسخ می‌دهند و در این حوزه‌های ارتباطی ارائه طریق می‌کنند.

صالحی با اشاره به اینکه در راستای این چهار ساحت ارتباطی سه سؤال مطرح می‌شود اول چه می‌اندیشیم، دوم چه می‌خواهیم و در نهایت چگونه می‌خواهیم، گفت: بر این اساس با 12 محور می‌توانیم به صحیفه سجادیه مراجعه کنیم که ابتدا باید بدانیم این ادعیه خواسته‌های ما را طبقه‌بندی می‌کند و امام سجاد(ع) به ما می‌آموزد که چه باید بخواهیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: در دعای 14 صحیفه سجادیه با عنوان در تاریکی‌ها امام سجاد(ع) می‌فرمایند من از ظلم‌های ظالمان شکایت می‌کنم اما خداوندا مبادا من هم شبیه کارهای آنها انجام دهم یعنی امام (ع) در لابه‌لای خواسته‌های خود این نکته را بیان می‌کند که مبادا جای مظلوم و ظالم عوض شود یا ایشان در دعای 29 صحیفه سجادیه با عنوان وقتی که انسان به نهایت تنگدستی می‌رسد مطالبی را بیان می‌کند که بسیار دقیق است در حالی که شاید تصور ما آن است که در زمان اوج تنگدستی انسان باید آب و نان بخواهد اما امام مسیری را بیان می‌کند به این ترتیب که خدایا مبادا در این اوج تنگدستی من به شک بیفتم و اعتمادم را به رازقیت تو از دست بدهم.

وی افزود: در دعای 35 صحیفه سجادیه نیز امام بحث دیگری در خصوص آرزوها و خواسته‌ها به انسان ارائه می‌کند؛ به این ترتیب که ما معمولاً بر داشته‌های مختلف خود شکرگزاری می‌کنیم، اما ایشان در این دعا می‌فرمایند خدایا شکر مرا نسبت به نداشته‌هایم بیشتر کن؛ زیرا به وسیله داشتن آنها مرا در امتحان‌های بیشتری قرار می‌دهی.

صالحی با اشاره به اینکه حضرت دربارۀ چگونه خواستن هم آموزه‌هایی برای انسان داشته‌اند،‌گفت: در دعای  بیست و نهم امام اینگونه می‌فرمایند که عده‌ای مال مرا غصب کرده‌اند و آبروی مرا برده‌اند، اما آزارهای آنها را مغفرت کن و آنچه را از من برده‌اند عفو کن و حتی در مواقف قیامت آنها را نگه ندار، آبرویشان را نبر و در نهایت می‌فرمایند من عفو می‌کنم تو هم مرا عفو کن؛ یعنی اگر کسی بنا دارد مورد عفو خداوند قرار گیرد باید خودش اهل عفو و گذشت باشد. صحیفه سجادیه در حوزه‌های مختلف زندگی جامعه می‌تواند راهگشا باشد و در راستای گام دوم انقلاب اسلامی و بیانیه مطرح شده مقام معظم رهبری به ویژه در زمینه اخلاق و معنویت می‌تواند نقش‌آفرینی بسیاری داشته باشد.

صحیفه سجادیه نماد معنویت است

حجت‌الاسلام حبیب‌رضا ارزانی، رئیس ستاد کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور نیز در این مراسم با بیان اینکه کنگره بین‌المللی امام سجاد(ع) یک فرهنگ شده و رویدادی منحصر به یک زمان خاص نیست، ‌گفت: شعرا، نخبگان و مبلغان مختلف در بخش‌های مختلف این کنگره حضور فعال دارند و به تولید محتوا می‌پردازند. همچنین در کنار این کنگره نیز آزادی زندانیان و پویش کمک به نیازمندان بر اساس سیره امام سجاد (ع) دنبال می‌شود.

وی با اشاره به اینکه شعار کنگره امسال امام سجاد(ع) عقلانیت، معنویت و مقاومت بود که شعاری فرازمانی و فرامکانی محسوب می‌شود، تصریح کرد: آشنایی کودکان و نوجوانان با صحیفه سجادیه و معارف بلند و رفیع آن باید در دستور کار کنگره در سال‌های آتی قرار گیرد.

یادداشت| امام سجاد(ع) و تحقق جامعۀ آرمانی خیررساندعایی از امام سجاد (ع) برای دفع بلا3 امام معصوم در تهیۀ صحیفه سجادیه نقش داشتند/ امام سجاد 50 هزار برده را تعلیم و تربیت کردبا کاروان حسینی تا اربعین| برنامۀ خدا برای زنده نگه داشتن امام سجاد(ع) در کربلا

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: شورای سیاست گذاری ائمه جمعه ماه محرم موکب تسنیم امام سجاد ع شورای سیاست گذاری ائمه جمعه ماه محرم موکب تسنیم امام سجاد ع رئیس شورای سیاست گذاری ائمه صحیفه سجادیه محسوب می شود حجت الاسلام امام سجاد ع خواسته ها علی اکبری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۹۲۷۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درخشش شطرنج‌بازان خراسانی در مسابقات قهرمانی کشور

به گزارش قدس خراسان، سروش پورآزاد درباره برگزاری مسابقات شطرنج، اظهار کرد: مسابقات قهرمانی رده‌های سنی دختران در کشور و انتخابی برای اعزام به آسیا از ۲۳ تا ۲۹ فروردین ماه در تهران برگزار شد. این مسابقات در رده‌های سنی دختران ۸ تا ۱۸ سال با حضور ۲۳۴ شطرنج ‌باز از سراسر کشور برگزار شد که شطرنج‌بازان خراسانی در آن خوش درخشیدند.

رییس هیأت شطرنج خراسان رضوی ادامه داد: در پایان این مسابقات، در رده سنی زیر ۱۰ سال اسما حسن‌پور مقدم توانست قهرمان شود و سلما همتیان رتبه دوم را از آن خود کرد تا این رده سنی در تسخیر ورزشکاران خراسانی باشد. همچنین در رده سنی زیر ۱۲ سال آیناز قاسمی توانست مدال برنز این مسابقات را کسب کند و در رده سنی زیر ۱۴ سال روشا اکبری عنوان دوم را از آن خود کرد.

وی گفت: پرینا اخوان نازنین و فاطمه عصارزاده در رده سنی زیر ۱۸ سال، ریحانه فلاح فاز و مهدیه عزیزی در رده سنی زیر ۱۶ سال، هستی شریف مشهدی و روشا اکبری در رده سنی زیر ۱۴ سال، آیناز قاسمی، یسنا آریه و ثنا شادان‌پور در رده سنی زیر ۱۲ سال، ملینا ثمره، هلیا شریف مشهدی، شادیسا موحد، سلما همتیان مهدی‌زاده و اسما حسن‌پور در رده سنی زیر ۱۰ سال، نگار فروغی، نگین فروغی، النا جعفری و سارا مفتاحی در رده سنی زیر هشت سال اعضای تیم خراسان رضوی در این مسابقات بودند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • امام جمعه موقت تهران: عملیات وعده صادق یک طوفان‌الاقصی ایرانی بود / هیچ‌چیز برای امروز ما، حیاتی‌تر از وحدت نیست
  • حجت الاسلام حاج علی اکبری: عملیات وعده صادق یک طوفان‌الاقصی ایرانی بود
  • امام جمعه تهران: حمله به اسرائیل، یک واکنش حداقلی بود
  • امام جمعه تهران: حمله به اسرائیل، یک واکنش حداقلی بود /عملیات وعده صادق یک طوفان‌الاقصی ایرانی بود
  • ماجرای جاذبه صوت قرآنی که امام سجاد (ع) قرائت می‌کردند
  • ماجرای جاذبه صوت قرآنی که امام سجاد(ع) قرائت می کردند
  • نقشه استعمار، ایجاد اسرائیل بزرگ
  • درخشش شطرنج‌بازان خراسانی در مسابقات قهرمانی کشور
  • هرجا مظلومی از ما درخواست کمک کند به او کمک می‌کنیم
  • انتقاد شدید روزنامه اطلاعات از راه‌اندازی دوباره گشت ارشاد