Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-16@06:47:16 GMT

مبانی حقوقی پاسداشت آزادی عقیده و مذهب

تاریخ انتشار: ۲۴ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۲۹۳۰۳۴

مبانی حقوقی پاسداشت آزادی عقیده و مذهب

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری فارس، حسین میرمحمد صادقی، معاون قوانین مجلس دهم در یادداشتی با بررسی مبانی حقوقی پاسداشت آزادی عقیده و مذهب، پیشنهاداتی را در آستانه روز جهانی صلح مطرح کرد.

متن یادداشت میرمحمدصادقی بدین شرح است:

یَا حَسْرَةً عَلَى الْعِبَادِ ۚ مَا یَأْتِیهِمْ مِنْ رَسُولٍ إِلَّا کَانُوا بِهِ یَسْتَهْزِئُونَ
(سوره یس، آیه 30) 

برمبنای مفاد منشور ملل متحد، ترویج احترام و پاسداشت تمامی آزادی‌های بنیادین و حقوق بشری، از جمله آزادی مذهب و عقیده، در زمره التزاماتی است که‌ دولت‌ها در مسیر تلاش برای تحقق حقوق بشر عهده‌دار شده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حراست از مذهب و عقیده، از یک‌سو، مستلزم اقدامات سلبی دولت‌ها با هدف عدم مداخله در عقیده و باورهای اعتقادی انسان‌هاست، و از دیگر سو، دولت‌ها را به اتخاذ اقدامات ایجابی به‌منظور اجرای تدابیر مانع تبعیض مذهبی و پیشگیری از نفرت میان پیروان ادیان و عقاید مختلف مکلف می‌کند. 

افزون‌بر التزام جهانی دولت‌ها به دفاع از آزادی مذهب و عقیده، در سیاق نظام بین‌المللی حقوق بشر، از جمله بر اساس اعلامیه جهانی حقوق بشر (۱۹۴۸)، میثاق بین‌المللی حقوق سیاسی و مدنی (۱۹۶۶)، اعلامیه حذف کلیه اشکال عدم‌مدارا و تبعیض بر اساس مذهب یا عقیده (۱۹۸۱) و قطعنامه ۹/۳۷ شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد (مارس ۲۰۱۸) نیز موکداً به پیشگیری از اشکال مختلف عدم‌مدارا و تبعیض بر مبنای مذهب و عقیده تصریح‌ شده‌است. 

عدم‌مدارا و تبعیض بر مبنای مذهب و عقیده، در اشکال مختلفی مانند محدودسازی آزادی جابجایی پیروان ادیان الهی- که نمونه بارز آن را در اجرای سیاست‌های تبعیض‌آمیز و نفرت‌ساز دولت ترامپ در محدودسازی ورود شهروندان برخی کشورهای مسلمان به قلمرو ایالات متحده می‌توان یافت-، جرایم علیه ادیان و توهین به مقدسات در قالب انتشار تصاویر، گفتار و نوشتار موهن نسبت به عقاید دینی‌ و  نفرت‌پراکنی علیه پیروان ادیان و عقاید دیگر بروز می‌یابد؛ از ‌این‌رو، در درون مرزهای سرزمینی نیز، دولت‌ها در مقام تبعیت از التزامات و تعهدات حقوق بشری خود، قوانین جزایی متعددی را برای پیشگیری از ارتکاب جرم نفرت‌پراکنی و توهین به مقدسات وضع کرده‌اند؛ به‌عنوان مثال، طبق قانون نفرت مذهبی و نژادی (مصوب ۲۰۰۶، انگلستان)، برانگیختن نفرت علیه اشخاص به‌دلیل مذهب یا نژاد جرم‌انگاری شده‌است، و ماده ۱۳۰ قانون مجازات آلمان (۲۰۰۹) نیز برانگیختن نفرت، ترغیب به خشونت یا انجام اقدامات خودسرانه، هتک کرامت انسانی و توهین به افراد یا گروه‌ها بنابر دلایل مذهبی، نژادی یا قومیتی را مستوجب مجازات برشمرده‌است. 

علیرغم وجود آموزه‌های اخلاقی، تعالیم والای دینی و قوانین ملی و بین‌المللی مدافع کرامت انسانی پیروان ادیان توحیدی، متأسفانه، بار دیگر، شاهد بروز تعصب جاهلانه‌ و توهین به مقدسات دین مبین اسلام بودیم؛ اقدامی نابخردانه که احساسات میلیون‌ها مسلمان در سرتاسر جهان را خدشه‌دار ساخته و زنگ هشداری است برای بروز اختلافات شدیدتر و مخرب‌تر در جهانی که علاوه‌بر تنش‌های دیرپای گذشته، اکنون به‌دلیل شیوع بیماری مرگبار کوید۱۹، شرایط بحرانی و غیرقابل پیش‌بینی را طی می‌کند. 

بدین‌وسیله، در آستانه روز جهانی صلح (۲۱ سپتامبر ۲۰۲۰) که بیدارباشی است برای تمامی آنانی که دغدغه صلح و مدارا دارند، صاحبنظران مستقل و آینده‌نگر را به هم‌اندیشی و چاره‌جویی فراخوانده تا ‌با اتخاذ موضعی منسجم در مسیر امحاء نفرت مذهبی و نابردباری در برابر عقاید سایرین، جهان را به فضایی عاری از تبعیض و مکانی برای اعتدال و تسامح مبدل ساخته تا پیروان ادیان و عقاید مختلف،‌ قربانی پیش‌داوری‌ها و نفرت‌های ‌خانمان‌سوزی که مکرراً در طی تاریخ، بشریت را به منجلاب جنگ و جدایی سوق داده، و بزرگترین مانع آن در جهت برقراری صلح جهانی است نگردند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: آزادی عقیده روز جهانی صلح پیروان ادیان مذهب و عقیده حقوق بشر دولت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۹۳۰۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کتاب «رهیافت‌هایی به زیارت» رهسپار بازار نشر شد

  به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی به نقل از پایگاه اطلاع رسانی آستان قدس رضوی، کتاب «رهیافت‌هایی به زیارت؛ روش‌شناسی، پیشینه و مبانی» به قلم رمضانعلی ایزانلو، نویسنده و پژوهشگر بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی است که شامل رهیافت‌های مختلف به پدیده زیارت نظیرِ پدیدارشناسی، زبان‌شناسی، الهیات تطبیقی، تاریخ ادیان و.. می‌شود.    کتاب «رهیافت‌هایی به زیارت»، هفت مقاله علمی، پژوهشی و پنج سخنرانی را دربرمی‌گیرد و بهره‌گیری از مطالعات میان‌رشته‌ای، رویکرد تطبیقی و کاربردی، تازگی مطالب و مرجع‌بودن از جمله ویژگی‌های این اثر به شمار می‌رود.   این اثر در سه بخش به موضوعات روش‌شناسی، زیارت در ادیان و زیارت اسلام می‌پردازد و زیارت در الهیات تطبیقی، پدیدارشناسی دین با نظر به پدیده زیارت، تحلیل معنای زیارت، بررسی تطبیقی سنخ شناسی زائران حرم رضوی و مکان‌های مقدس یهودیان، از دیگر موضوعات مطرح شده در این اثر است.   کتاب «رهیافت‌هایی به زیارت؛ روش‌شناسی، پیشینه و مبانی» در شمارگان هزار نسخه و در قطع رقعی نگاشته شده و در اختیار علاقمندان به کتاب و کتابخوانی قرار گفته است.

دیگر خبرها

  • کتاب «رهیافت‌هایی به زیارت» رهسپار بازار نشر شد
  • حقوق بین‌الملل پشتوانه عملیات مقتدرانه «وعده صادق» بود
  • حقوق بین‌­الملل، پشتوانه «وعده صادق»
  • یادداشت| حقوق بین‌­الملل، پشتوانه «وعده صادق»
  • مفهوم‌شناسی حقوقی بدهی‌ها و تعهدات دولت
  • مفهوم شناسی حقوقی بدهی‌ها و تعهدات دولت
  • معاون حقوقی رئیس جمهور: کشور ما کارنامه خوبی در رعایت حقوق ملت دارد
  • چقدر برای نرخ بیمه و درمان از فیش حقوقی هر کارمند کسر می‌شود؟
  • قطعنامه شورای حقوق بشر؛ اثرگزار یا نمایشی!
  • دولت‌های مسلمان شکایت از تل‌آویو را در دستور کار قرار دهند