Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش حوزه اندیشه خبرگزاری تقریب به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در پی درگذشت آيت‌الله تسخيری، مشاور مقام معظم رهبری و ریيس مجمع جهانی تقريب بين مذاهب اسلامی مؤسسات، احزاب، جريان‌ها، فرهيختگان، شخصيت‌های مذهبی، اجتماعی و سياسی لبنان، ضمن تماس تلفنی با رايزنی فرهنگی ایران در لبنان جهت عرض تسليت و ابراز همدردی، پيام‌های تسليت جداگانه‌ای نيز ارسال کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



از سوی ديگر، رسانه‌ها، مطبوعات و شبكه‌های تلويزيونی و اجتماعی مختلف نيز با اعلام و انتشار گسترده اين خبر مراتب تأثر و تسليت خود را اعلام کرده به نحوی كه خبر ارتحال اين عالم بزرگوار در صدر خبرها قرار گرفت، حتی برخی از رسانه‌ها و شبكه‌های تلويزيونی مانند شبكه الميادين، ويژه برنامه‌ای نيز به بررسی شخصيت اين پرچمدار تقريب اختصاص دادند.

برخی از پيام‌‌های تسليت، به شرح ذیل است:

تسليت حزب الله

بسم الله الرحمن الرحيم

إنا لله و إنا اليه راجعون

پس از جهادی طولانی و مسيری مملو از بخشندگی و موفقيت های بزرگ، آيت الله شيخ محمدعلی تسخيری، اين دنيای فانی را به سوی جايگاه ابدی ترك كرد و در دستانش كتابی سراسر از علم و عمل و تلاش، اخلاق، وفاداری، جانفشانی و هجرت دائمی در راه خدا را به همراه دارد. او از دهها سال تاكنون در هر فعاليتی در جهت ايجاد وحدت اسلامی و تقريب بين مذاهب اسلامی و ايجاد نزديكی و همكاری ميان مسلمانان جهان چه در سطوح عال‍ی و چه در تجمعات علمائی يا كنفرانس ها، مطالعات، پژوهش ها و گفتگوها، تأليف و روابط مستقيم حضور داشت و از علمای محور مقاومت چه از نظر فكری و فرهنگی و يا اتخاذ مواضع مستحكم و بسيجی وار به شمار می رود.

جناب آيت الله تسخيری نمونه ای از عالمی مجاهد بود كه شب و روز فعاليت می كرد و بيماری مانع او نمی شد و تا آخرين دقيقه از عمر شريفش نتوانست او را خسته كند.

ما در حزب الله، افتخار دوستی، برادری و كار مشترك را با اين فقيد بزرگ داشتيم و به امام خامنه ای دام ظله و مراجع بزرگوار حفظهم المولی، حوزه های علميه و به ويژه به تك تك اعضای خانواده شريف ايشان، تسليت عرض نموده و نسبت به از دست دادن اين فقيد عزيز و ارجمند، ابراز همدردی می نمائيم و از خداوند متعال مسئلت می نمائيم كه به همه آنان صبر و آرامش خاطر و به اين فقيد بزرگ رحمت و علو درجات عنايت بفرمايد.

پيام تسليت ریيس مجلس اسلامي شيعي أعلى شيخ عبدالامير قبلان

ریيس مجلس اعلای اسلامی شيعی لبنان، شيخ عبدالامير قبلان در بيانيه ای مصيبت فقدان اين عالم جليل القدر را به مسلمانان و به ويژه لبنانی ها تسليت گفت. در اين بيانيه آمده است: فقيد علم و علما، و مشاور عالی مقام معظم رهبری حضرت آيت الله العظمی خامنه ای در امور جهان اسلام ورئيس سابق مجمع جهانی تقريب بين مذاهب اسلامی، آيت الله شيخ محمد علی تسخيری، نزديك به 76 سال از عمر خود را در راه خدمت به دين حنيف و حمايت از مسائل بر حق ملت های مستضعف سپری كرد و در نهضت اين امت و تثبيت وحدت آن و تقويت حركت تقريب بين مذاهب اسلامی سهيم بود.

ما برادری عزيز را از دست داده ايم، كه با يكديگر در مجمع جهانی تقريب بين مذاهب اسلامی همكاری مشترك داشتيم، او دارای همتی عالی در راه خدمت به اسلام و نشر تعاليم آن و ياری مسائل بر حق آن و به ويژه مسئله فلسطين بود.

ايشان نمونه ای از عالم صاحب رسالت بود كه با در دست گرفتن مسئوليت های كليدی در مسير جهادی كه مملو، از خود گذشتگی بود، در خدمت به جمهوری اسلامی ايران از جان گذشتگی نشان داد. و با پژوهش ها و تأليفاتش در عرصه های معرفتی و عقيدتی كتابخانه های اسلامی را غنی ساخت و حوزه های علميه ومراكز دينی با درگذشت اين عالم جليل القدر و استاد پژوهشگر كه علما و فضلای بسيار زير دست او تربيت شدند و در تأسيس حوزه های دينی نيز سهيم بود، خسارت بسيار ديد.

پيام تسليت علامه شيخ عفيف النابلسي

با نهايت تأسف و اندوه و تسليم كامل در برابر قضا و قدر الهی،  برادرم و دوستم وعالم مجاهد جناب آيت الله شيخ محمد علی تسخيری به رحمت ايزدی پيوست. وی لباس استقامت و تقوی را بر تن داشت و بار سنگين دعوت به سوی خداوند و تكليف های سنگين را بر دوش كشيد. ايشان در تمام مأموريت های خويش حضوری نورانی، ورعی مثال زدنی و صبری جميل داشت و ادب و اخلاق الهی در رفتار او نمايان بود. ايشان در تعامل با مشكلات مسلمانان و مسائل مورد شبهه آنان را حكمت رفتار می كرد. وی به حق نگهبانی از نگاهبانان اسلام و سربازی از سربازان انقلاب مبارك بود. با دوستان مهربان، با دشمنان بردبار و در برابر دشمنان خدا شجاع بود.

مرد درك و فهم از ميان ما رفت، مرد تخصص و تجربه، مرد جهاد فی سبيل الله، گفتگو كننده ای آرام و صاحب بيان و حجتی كوبنده و درونی پاك، راهش سالم، و انسانی هميشه آگاه از فتنه ها و نيرنگ دشمنان، كمك و حامی هميشگی از تجمع علمايی كه به وحدت و تفاهم ميان مسلمانان دعوت می كنند.

اين جانب به رهبر عظيم الشأن انقلاب اسلامی امام خامنه ای و خانواده آن فقيد و فرزندان و برادران ايشان به ويژه شيخ محمد مهدی تسخيری و تمام دوستدارانش اين مصيبت را تسليت عرض می نمايم.

پيام تسليت تجمع علمای مسلمين لبنان

درگذشت عالم خستگی ناپذيری كه حتی بيماری مانعی برای حضورش در كشورهای اسلامی مختلف نشده بود، و همگان را به وحدت دعوت می نمود و آنها را نسبت به دشمن امت اسلامی يعنی شيطان اكبر آمريكا برحذر می نمود.همان آمريكايی كه برای ايجاد تفرقه و بی اثر كردن تلاش ها با هدف حدمت و تثبيت رژيم صهيونيستی تلاش می كند.

اين تجمع، با آيت الله تسخيری نشست ها و ديدارهای فراوانی داشت كه منتهی به توافقنامه ها و همكاری های مشترك با مجمع جهانی تقريب مذاهب اسلامی گرديد و ساليان دراز كار مشترك را در پی داشت و ما به همراه برادران ديگر در تأسيس اتحاديه جهانی علمای مقاومت سهيم بوديم كه ايشان نيز عضو هيئت رئيسه آن بود.

تجمع علمای مسلمين لبنان مراتب تسليت خود را به حضرت امام خمانه ای و حجت الاسلام شيخ حميد شهرياری دبير كل مجمع جهانی تقريب و خانواده آن فقيد، عرض می دارد.

پيام تسليت حجت الاسلام سيد علي فضل الله

اگر عالمی از دنيا برود، در اسلام رخنه ای ايجاد خواهد شد كه تا روز قيامت چيزی جايگزين آن نخواهد شد. با نهايت تأسف و تألم و اندوه فراوان و تسليم در برابر قضای الهی، خبر درگذشت جناب آيت الله شيخ محمد علی تسخيری به دستمان رسيد.

اين عالم جليل القدر، تمام عمر خويش را در خدمت اسلام و مسلمين سپری كرد و در اين مدت فكرش متوجه وحدت ميان مسلمانان و تعميق و تقويت آن و دعوت تمام تفرقه طلبان و افراد متعصب به سوی آن بود. وی از شخصيت های فعالی بود كه با انديشه های علامه سيد محمد حسين فضل الله همراه بود و به همراه ايشان از اسلام تابنده در برابر تمامی تلاش هايی كه سعی در مخدوش كردن چهره اسلام داشتند ايستاد.

در زمانی كه ما در رنج و درد فقدان ايشان به سر می بريم، وی را از جمله علمای بزرگی می دانيم كه هم و غم آنها اسلام، وحدت و مسائل مهمی بود كه در مقابله با چالش ها و فتنه هایی كه بر ضد اسلام ايجاد شده بود، ايستاد.

پيام تسليت شيخ ماهر حمود، دبيركل اتحاديه جهانی علمای مقاومت

ما ايشان را شخصيتی فعال در هر مكان يافتيم كه همه را به سوی خدا، اسلام، محبت و گذشت ميان مسلمانان، دعوت و دين اسلام را گسترش می كرد.

وی افزود: ما پدری مهربان به فرزندانش و برادری بزرگ و نصيحت گر را از دست داديم كه از هيچ نصيحتی كه برخاسته از تجربيات گسترده اش به برادرانش بود، دريغ نمی كرد. وی تحمل بسياری در برابر مخالفان خود و كسانی كه بدون علم با او به بحث و جدل می پرداختند، داشت. خداوند متعال می فرمايد: "وَمِنَ النَّاسِ مَن يُجَادِلُ فِي اللَّهِ بِغَيْرِ عِلْمٍ وَلَا هُدًى وَلَا كِتَابٍ مُّنِيرٍ"(و از [ميان] مردم كسى است كه در باره خدا بدون هيچ دانش و بى هيچ رهنمود و كتاب روشنى به مجادله مى پردازد).اما با اين حال در گفتگو صبور بود و به (نتايج )گفتگو ميان مسلمانان بسيار اميدوار بود. بيشترين اهتمامش به وحدت امت اسلام و مقابله با استكبار و تشويق برای مقاومت فلسطين بود. مهمترين ويژگی اخلاقی او، اخلاق متعالی او بود كه يادآور اخلاق انبيا و ائمه صالحين بود، همان كسانی كه توسط آنها دعوت خداوند بر روی زمين منتشر شد.

خداوند به رحمت واسعه خود، ايشان را رحمت كند، و ما در اين متن كوتاه نخواهيم توانست تا حق ايشان را ادا كنيم، اما می گوئيم كه ما پدر، برادر،دوست، همكار و رئيس عزيزی را از دست داديم و خداوند اجر كسانی را كه كار نيك انجام می دهند را از بين نخواهد برد. و الحمد لله رب العالمين، انالله و انا اليه راجعون .

فقيد ما نقشی مهم در حمايت از كنفرانس وحدت اسلامی و تقريب بين مذاهب و وحدت اسلامی ايفا نمود و تا پايان عمرش عضو اتحاديه جهانی علمای مقاومت و عضو هيئت رئيسه و مشاور مسائل مهم و بخشی جدايی ناپذير از هر پروژه گفتگوی اسلامی در جهان اسلام بود و از گفتمانی قوی و نگاهی همه جانبه و شامل و با زبان عربی و تكيه بر قرآن كريم برخوردار بود.

وی در مجمع جهانی تقريب بين مذاهب اسلامی نقشی ممتاز ايفا نمود و قدرت و اهميت وی آنجا مشخص می گردد كه وی را به هنگام مقابله با توطئه های تفرقه برانگيز سعودی، آمريكائی - اسرائيلی مشاهده می كرديم. وی نگاهی آينده نگر داشت و ترديدی نيست كه تمام اين تلاش های وی همراه با محبت و تواضع بود و بار ديگر می گوئيم كه : الحمد لله رب العالمين انالله و انا اليه راجعون.

پيام تسليت جنبش توحيد اسلامی در لبنان

هيأت امنای جنبش توحيد اسلامی لبنان در پيامی درگذشت آيت الله تسخيری را به رهبر عظيم الشأن انقلاب و مجمع تقريب بين مذاهب اسلامی تسليت گفت. متن پيام بدين شرح است:

امت اسلامی با درگذشت رئيس مجمع جهانی تقريب بين مذاهب اسلامی و مشاور رهبر انقلاب اسلامی در امور جهان اسلام، آيت الله محمد علی تسخيری رحمت الله عليه، يكی از فضلا و علمای جليل القدر و دعوت كنندگان به وحدت را از دست داد.

ايشان رضوان الله تعالی عليه مصداق اين حديث شريف است كه : :علما وارثان پيامبرانند"؛ وی انديشمندی بزرگ و صاحب خردی برتر و روحی پاك بود و ما ضمن عرض تسليت به محضر آيت الله خامنه ای و مجمع تقريب بين مذاهب، يادآور مِ شويم كه درگذشت اين عالم كه در دهه های گذشته تأثيری شگرف و فعالانه در مسير وحدت اسلامی  بر جای گذاشت، همان گونه كه همان روايت را بار ديگر به ياد می آوريم كه فرمود: مرگ عالم، رخنه ای در اسلام ايجاد می كند كه تا شب و روز برقرار است هيچ چيزی جای او را پر نخواهد كرد.

پيام تسليت جنبش عمل اسلامی


در پی درگذشت آيت الله تسخيری، جبهة العمل الاسلامی در لبنان پيام تسليتی را ارسال نمود. در اين پيام آمده است: بر درگذشت مشاور مقام معظم رهبری در امور جهان اسلام و دبيركل سابق مجمع جهانی تقريب بين مذاهب اسلامی، شيخ محمد علی تسخيری، ما شخصيت بارز، صادق و مخلصی از شخصيت های برجسته وحدت اسلامی و ياوری استوار و تلاشگری خستگی ناپذير را در مسئله فلسطين و ملت مظلوم فلسطين از دست داديم.
شخصيتی كه دوعت كننده به دين خداوند عزوجل و الگويی شايسته به شمار می رفت كه برای تقريب و نزديك كردن ديدگاهها ميان مسلمانان با حكمت، هوشياری و موعظه حسنه، تلاش بسيار نمود و سند و ركنی اساسی از اركان فرهنگ و مسير مقاومت در مفژقابله با ستمگران و جنايتكاران بود.

شيخ زهير عثمان جعيد هماهنگ كننده جبهة العمل الاسلامی و اعضا و كادر اين حزب، خالصانه ترين مراتب عزاداری خود را به آيت الله خامنه ای رهبر انقلاب، دكتر حسن روحانی رئيس جمهور، حوزه های علميه و مجمع جهانی تقريب بين مذاهب اسلامی و تمام مسئولان ايران و خانواده آن فقيد و دوستدارانش تلسيت عرض می نمايد.

همچنین، رهبر ديني مسيحيت لبنان كاردينال بشاره الراعي و كشيش أنطوان ضو در پیامی جداگانه، درگذشت آن عالم ربانی را تسلیت گفتند.

انتهای پیام/

منبع: تقریب

کلیدواژه: آیت الله تسخیری مجمع جهانی تقریب بین مذاهب اسلامی آیت الله شیخ محمد آیت الله تسخیری میان مسلمانان وحدت اسلامی جهان اسلام جلیل القدر پیام تسلیت خامنه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۹۳۱۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پایتخت پاکستان، مزین به تصاویر رئیس جمهوری اسلامی ایران +عکس

پایتخت پاکستان که قرار است از صبح فردا به مدت ۲روز میزبان رئیس جمهوری اسلامی ایران باشد، از چند روز قبل از سفر، مزین به پلاکاردها و تصاویر بزرگی از آیت‌الله رئیسی و نخست وزیر و رئیس جمهوری پاکستان شد.

به گزارش مشرق، صدها تصویر از آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در میدان های اصلی شهر، در مسیر فرودگاه تا هتل محل اقامت هیات بلندپایه ایرانی، در امتداد خیابان های اصلی این شهر و در مقابل کاخ های ریاست جمهوری و نخست وزیر، جلوه زیباتری به اسلام آباد بخشیده است.

همچنین پرچم های زیبا و سه رنگ جمهوری اسلامی ایران در کنار پرچم کشور دوست و همسایه پاکستان، در خیابان ها و معابر و میادین این شهر، همراه نسیم بهاری خود نمایی می کند.

مردم پاکستان که علاقه فراوانی به ایران و ایرانیان دارند و احترام فراوانی برای مردم و مسوولان نظام جمهوری اسلامی ایران قائل هستند، از دیدن تصاویر دکتر رئیسی در پایتخت کشورشان احساس خوشحالی و غرور می کنند. آنها از مدت ها پیش در انتظار این سفر بودند.

مردم پاکستان و مقامات عالی این کشور همسایه امیدوارند سفر آیت‌الله رئیسی به پاکستان به فرصتی بزرگ برای ۲ کشور همسایه به ویژه برای پاکستان باشد تا از این فرصت پیش آمده بیشترین بهره های اقتصادی و تجاری را ببرند.

همزمان با سفر آیت‌الله رئیسی به اسلام‌آباد، بسیاری از گروه‌های سیاسی، مذهبی و فعالان مدنی با صدور بیانیه‌ها، چاپ بنر و انتشار پیامدهای ویدیویی با استقبال از بازدید رئیس جمهوری اسلامی ایران به کشورشان، اعلام کردند که جامعه مسلمان پاکستان مفتخر به میزبانی از رئیس یک ملت شجاع و غیوری هستند ‌که حامی ملت‌های مظلوم به ویژه مدافع مردم فلسطین هستند.

گروه‌های مردمی پاکستان همچنین با ارسال درخواست های رسمی به سفارت ایران در اسلام‌آباد و نمایندگی‌های سیاسی ایران در شهرهای لاهور و کراچی که قرار است آیت‌الله رئیسی به این شهرها نیز سفر کند، آمادگی خود را برای استقبال از آیت‌الله رئیسی اعلام کردند.

بنابر اعلام سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان، آیت‌الله رئیسی در راس یک هیات عالی رتبه اقتصادی-سیاسی، فردا دوشنبه وارد اسلام‌آباد می شود.

وی افزود ‌که سفر رسمی آیت‌الله رئیسی بنا بر دعوت محمد شهباز شریف نخست وزیر پاکستان صورت می‌گیرد و در طول این بازدید رئیس جمهوری ایران به شهرهای لاهور و کراچی نیز سفر خواهد کرد.

ممتاز زهرا گفت ‌که همسر رئیس جمهوری اسلامی ایران نیز در این سفر، دکتر رئیسی را همراهی خواهد کرد.

سخنگوی وزارت خارجه پاکستان اعلام کرد که رئیس جمهور ایران با همتای پاکستانی خود و همچنین نخست وزیر این کشور دیدار خواهد کرد و طرفین طیف گسترده‌ای از موضوعات مهم دوجانبه، همکاری‌های اقتصادی، تحولات منطقه‌ای، مسائل بین المللی از جمله جهان اسلام را مورد بحث و بررسی قرار خواهند داد.

ممتاز زهرا اعلام کرد که این اولین سفر یک مقام بلندپایه کشور در سطح رئیس دولت به پاکستان پس از برگزاری انتخابات این کشور و تشکیل دولت جدید است.

وی تاکید ‌کرد: جمهوری اسلامی ایران و پاکستان از روابط دوجانبه مستحکم مبتنی بر مشترکات تاریخی، فرهنگی و مذهبی برخوردارند و این سفر فرصت مهمی را برای تقویت بیش از پیش این روابط فراهم می کند.

سخنگوی وزارت خارجه پاکستان گفت: ۲ طرف دستور کار گسترده‌ای برای تقویت بیشتر روابط و تحکیم همکاری‌ها در زمینه های مختلف از جمله تجارت، ارتباطات، انرژی، کشاورزی و ارتباطات مردمی خواهند داشت.

وی افزود: سران ایران و پاکستان همچنین در مورد تحولات منطقه‌ای و جهانی و همکاری های دوجانبه برای مبارزه با تهدید مشترک تروریسم گفت‌وگو خواهند کرد.

دیگر خبرها

  • شخصیت و جایگاه حضرت حمزه سید الشهدا(ع) و عزاداری برای او به دستور رسول الله(ص)
  • احکام متناسب با جرم در پرونده‌های مرتبط با حجاب صادر شود
  • حمله موشکی سنگین حزب‌الله به مرگلیوت
  • دشمنان وحدت و تقریب امت اسلامی را هدف گرفته اند
  • مشکلات جهان اسلام در نتیجه عدم توجه به توصیه های علمای جهان اسلام است/ لزوم وحدت و تقریب بین همه ادیان و مذاهب
  • «تبادل ظرفیت‌های متقابل» قدرت تهران و اسلام‌آباد را افزایش می‌دهد
  • آیت‌الله رئیسی عازم لاهور، قلب فرهنگی پاکستان شد
  • پایتخت پاکستان، مزین به تصاویر رئیس جمهوری اسلامی ایران +عکس
  • نام گذاری دوم اردیبهشت ماه بنام روز شهرستان اهر
  • ابراز همدردی رئیس هلال احمر ایران با مردم افغانستان