Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-24@18:23:04 GMT

نفوذ اینترنت نسل ۵ در حمل‌ونقل هوشمند

تاریخ انتشار: ۲۴ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۲۹۳۱۷۳

نفوذ اینترنت نسل ۵ در حمل‌ونقل هوشمند

به گزارش حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، استفاده از اینترنت نسل ۵ در حمل‌ونقل هوشمند، موضوع یک تفاهم‌نامه همکاری ۴ جانبه شده است که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یکی از پایه‌های این همکاری است.

ادعا شده که ۵G با خود ظرفیت بالای دسترسی به اینترنت، ارتقای ارتباطات موبایل پهن باند، قابلیت اتصال و ارتباط اشیا در سطح بسیار وسیع را به همراه دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یک فناوری کاربردی در دنیا که مورد توجه همه کشور‌ها قرار گرفته است. این فناوری مهم می‌تواند منشا تغییرات اساسی در حمل‌ونقل هم باشد. به همین دلیل یک همکاری مشترک ۴ جانبه شکل گرفته است تا استفاده از این فناوری را شتاب دهد.

اینترنت نسل پنجم نسل جدیدتر و ارتقاء یافته اینترنت در جهان است. این فناوری نه تنها انسان‌ها را به یکدیگر متصل می‌کند، بلکه ماشین‌ها و اشیاء را نیز به یکدیگر متصل کرده و آن‌ها را کنترل می‌کند.

ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، شرکت ایرانسل و سازمان منطقه آزاد کیش درصدد برآمدند تا با همکاری هم و هم‌افزایی توانمندی‌های خود به تحقق استفاده از زیرساخت‌های ۵G در حمل‌ونقل هوشمند کمک کنند. این طرح در ابتدا به صوت پایلوت اجرایی می‌شود.

منوچهر منطقی، دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در جلسه امضای این تفاهم‌نامه گفت: باید تلاش کنیم فناوری خودرو‌های متصل را در کشور بسط دهیم. البته تلاش‌ها گویای این است که بهمن‌ سال جاری خودروی متصل در کشور به بهره‌برداری می‌رسد.

به گفته منطقی، باید از برج فناوری کیش برای توسعه فناوری‌های حمل‌ونقل پیشرفته استفاده کنیم. فضایی خوب و گسترده که شرایط خوبی برای توسعه فعالیت‌های فناورانه دارد. شرکت‌ها می‌توانند در این برج مستقر شوند و از امکانات آن بهره ببرند.

او تعیین هدف مشخص برای اجرایی شدن این تفاهم‌نامه را ضروری دانست و گفت: منطقه آزاد کیش برای اجرای طرح استفاده از زیرساخت‌های ۵G در حمل‌ونقل هوشمند اعلام آمادگی کرده است. با توجه به نیاز‌های این منطقه باید تلاش کنیم خدمات مختلفی را به آن‌ها ارائه کنیم.

بیشتر بخوانید

سه نقشه راه، حمل‌ و نقل هوشمند را توسعه می‌دهد

در ادامه این جلسه، شهاب خدامرادی مسئول گروه حمل‌ونقل هوشمند ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اظهار کرد: ستاد در تلاش است تا هم‌افزایی فعالیت‌های هوشمندسازی را محقق کند. همچنین ارائه خدمات پیشرفته و فناوری‌های نوین مرتبط با حوزه حمل‌ونقل را در بخش‌های مختلف پیگیری می‌کنیم.

به گفته او حمل‌ و نقل جاده‌ای، ریلی، دریایی، هوایی و یکپارچه‌سازی آن‌ها به کمک فناوری‌های فضایی و هوشمندسازی در تعامل با دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط با این حوزه در سطح کشور از جمله اولویت‌های ستاد است.

خدامرادی ادامه داد: قرار بر این است که این کار توسط شرکت‌های دانش‌بنیان انجام شود و ستاد تنها بستر این فعالیت‌ها را ایجاد کند.

انتهای پیام/ 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: حمل ونقل تفاهم نامه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری حمل ونقل هوشمند فناوری های فضایی حمل ونقل پیشرفته توسعه فناوری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۹۳۱۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عملیاتی شدن نظارت هوشمند بر دفاتر اسناد رسمی

به گزارش خبرگزاری مهر، حسن بابایی رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در نشست ارائه کلیات طرح تحول دیجیتال، ضرورت و دستاوردهای کلان آن در سازمان ثبت اسناد که با حضور معاونان و مدیران ستادی و مدیران شرکت‌های پیمانکار به صورت حضوری و مدیران کل استانی به صورت وبینار، برگزار شد، گفت: پیشانی تحول در هر سازمانی فناوری است اگر سازمانی در فناوری موفق بود موجبات ارتقا سلامت کارکنان و تحول به معنای واقعی که رضایتمندی مراجعان است را فراهم می‌کند.

وی بر نظارت هوشمندانه بر عملکرد دفاتر اسناد رسمی و ابلاغ دیجیتال سردفتری در سال جاری با تکیه بر طرح تحول دیجیتال سازمان ثبت تاکید کرد و افزود: امیدواریم این برنامه‌ها در سال جاری عملیاتی شود.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در ادامه با تاکید بر تعامل کانون سردفتران و دفتر یاران و شرکت‌های پیمانکار در اجرای هر چه بهتر طرح تحول دیجیتال، عنوان کرد: در اجرای این پروژه دقت و سرعت در کار همزمان باید مدنظر باشد چرا که در ادارات اجرای اسناد رسمی شاهد کثرت مراجعات حضوری هستیم و مطمئناً با عملیاتی شدن این طرح عظیم، با کاهش مراجعات مردمی به شعبات اجرای اسناد رسمی در سراسر کشور روبرو خواهیم بود.

هاشمی معاون توسعه فناوری و خدمات الکترونیک ثبتی نیز با تاکید بر اینکه سازمان ثبت با شتاب در مسیر هوشمندسازی در حرکت است، افزود: این حرکت تحولی در ارگان‌های دیگر بی بدیل بوده و رونمایی از سکوی خدمات دیجیتال ثبتی «کاتب» با حضور ریاست قوه قضائیه در دهه فجر سال گذشته مهر تأییدی بر این مطلب است.

وی با اشاره به اینکه مجموعه‌ای از شرکت‌های نام آشنا و مطرح کشور در طرح تحول دیجیتال در دستیابی به مأموریت‌های سازمان ثبت از قبیل اسناد، املاک، ثبت شرکتها، مالکیت معنوی، ثبت وقایع ازدواج و طلاق و دیگر مأموریت‌ها ما را همراهی می‌کنند، اظهار کرد: با ابلاغ نسخه جدید سند تحول قضائی به شرکت‌های مشاور و اجرای طرح تحول دیجیتال مطمئناً سال ۱۴۰۳ سالی پرکار خواهد بود.

تعاملات مشترک سازمان ثبت و کانون سردفتران و دفتر یاران و برکات انعقاد تفاهم نامه مشترک، پشتیبانی و نگهداری سامانه‌های فعلی، بازطراحی سامانه‌ها، بکارگیری نیروی متخصص در حوزه فناوری از دیگر مواردی بود که هاشمی بر آن تاکید کرد.

در این نشست پیمانکاران دخیل در طرح تحول دیجیتال به ارائه گزارش در حوزه‌های مأموریتی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور پرداختند و مقرر شد در هفته بعدی نیز این نشست با حضور رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور برگزار شود.

کد خبر 6087780

دیگر خبرها

  • استفاده از راهکار‌های اصولی و فنی به جای قطع اینترنت در زمان کنکور
  • عملیاتی شدن نظارت هوشمند بر دفاتر اسناد رسمی
  • هوآوی از نرم‌افزار جدید خودروی هوشمند رونمایی کرد
  • برقراری اینترنت پرسرعت همراه در مسجد شکر طبس
  • اجرای ۳ پروژه پیشران در حوزه فناوری های نرم
  • شناسایی و توسعه فناوری شرکت‌های دانش‌بنیان در سطوح علمی و اقتصادی 
  • شناسایی و توسعه فناوری شرکت‌های دانش‌بنیان در سطوح علمی و اقتصادی
  • زیرساخت‌های حمل‌ونقل کشور در مسیر پیشرفت
  • چشم‌انداز گلستان؛ دروازه اوراسیا
  • گام مردم در کشاورزی هوشمند/ راه میان‌بر مردمی‌سازی فناوری باز شد