Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-23@22:46:43 GMT

سریال خواب و بیدار هنوز هم بی‌رقیب است

تاریخ انتشار: ۲۴ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۲۹۴۳۲۸

سریال خواب و بیدار هنوز هم بی‌رقیب است

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، سریال «خواب و بیدار» که از شبکه آی‌فیلم بازپخش می‌شود یکی از بهترین آثار تلویزیون است؛ سریالی پلیسی که مهدی فخیم‌زاده آن را به سفارش نیروی انتظامی کارگردانی کرد. خواب و بیدار از معدود سریال‌های ایرانی است که در زمان پخش، خیابان‌ها را خلوت می‌کرد.

آن سال‌ها خلوت شدن خیابان‌ها در زمان پخش یک سریال معیاری بود برای خوب بودن سریال.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اتفاقی که در دهه ۶۰ برای سریال‌هایی مانند سال‌های دور از خانه (اوشین) و سلطان و شبان رخ می‌داد. دو سه قسمت از خواب و بیدار که پخش شد مردم نام ناتاشا را برای آن انتخاب کردند؛ بدمن و ضدقهرمان سریال که رویا نونهالی بازیگر آن بود. بازیگری که تا قبل از خواب و بیدار در تلویزیون دیده نشده بود و از همان قسمت اول که وارد داستان شد نشان داد قرار است این نقش را به یکی از بی‌نظیرترین نقش‌های خودش و تلویزیون تبدیل کند.

این‌که خواب و بیدار تاکنون چند بار از تلویزیون پخش شده مهم نیست. آنچه اهمیت دارد این که هنوز هم جذاب است و می‌تواند مخاطب را پای تلویزیون بنشاند. هنوز هم اصغر کپک که خود فخیم‌زاده بازی‌اش می‌کرد یکی از دوست‌داشتنی‌ترین بدمن‌هاست و می‌تواند حرص بیننده را در بیاورد.

این که بدمن‌ها و ضدقهرمانان یک سریال برای مخاطب جذابند، یکی از برگ‌برنده‌های سریال خواب و بیدار بوده و هست و فخیم‌زاده در کارهایش چه سینمایی و چه تلویزیون نشان داده بدمن‌ها را می‌شناسد و می‌داند ظرفیت خوبی برای پردازش قصه دارند.

فخیم‌زاده همان سال‌ها در مصاحبه‌ای درباره خواب و بیدار گفته بود اگر قرار است پلیس قدرتمند نشان داده شود، باید آدم‌های بد قصه هم قوی و باهوش باشند. تسلط و گیرانداختن بزهکار و تبهکار ساده لوح و نادان که پلیس قوی نمی‌خواهد. این کارگردان در جایی دیگر هم گفته بود مردم آمریکا شاید در عمرشان ماموران اف‌بی‌آی را نبینند، اما می‌دانید چرا احساس می‌کنند این ماموران مدام مراقب آن‌ها هستند؟ چون ماموران در فیلم‌ها و سریال‌های آمریکایی زیاد دیده می‌شوند و این تکرار آن‌قدر زیاد شده که مردم حضورشان را باور کرده‌اند.

بیشتر بخوانید

نگاهی به ضدقهرمان‌های ماندگار سریال‌های تلویزیونی

فخیم‌زاده در سریال خواب و بیدار تقریبا از همین ترفند استفاده کرد. تبهکاران قوی و باهوش و پلیس‌هایی که با هر بار شکست خوردن از آن‌ها راهکار‌های این تبهکاران را به مردم نشان می‌دادند.

با حبیب دهقان‌نسب که در سریال خواب و بیدار نقش فرمانده پلیس را بازی می‌کرد هم‌صحبت شدم تا درباره موفقیت این سریال برایمان بگوید.

گل درشت نیست
این بازیگر قدیمی که در چند کار با فخیم‌زاده همکاری داشته درباره خواب و بیدار می‌گوید: خواب و بیدار سریال کاملی بود، همه چیز درست سرجای خودش قرار داشت. فیلمنامه قوی بود و آقای فخیم‌زاده از سال‌ها تجربه خود در زمینه فیلمنامه‌نویسی استفاده کرده بود. بازیگران با دقت انتخاب شده بودند و کاملا منطبق با نقش بودند. بازی‌ها دقیق بود و باورپذیر. اضافه‌ای نداشت که بیننده را دلزده کند و کم هم نداشت که مخاطب را راضی نکند.

خواب و بیدار زمانی ساخته شد که پلیس ۱۱۰ با ساختاری جدید تازه شروع به کار کرده بود و نیروی انتظامی با سریال خواب و بیدار می‌خواست این ساختار و ماهیت و کیفیت آن را به مردم نشان دهد. مسؤولان نیروی انتظامی کارگردان خوبی برای این اثر انتخاب کرده بودند. آقای فخیم‌زاده سابقه طولانی در سینما و تلویزیون داشت و درس خوانده این رشته است. قابل اعتماد بود و نیروی انتظامی می‌دانست با سپردن کار به این فیلمساز دیگر لازم نیست نگران گل‌درشت شدن پیام‌هایی باشد که قرار است به مخاطب القا شود.

اگر سفارش دهنده به سازنده اعتماد نداشته باشد، باید مدام مراقب او باشد و به او بگوید چه کند و چه نکند. اما اعتمادی که بین نیروی انتظامی و آقای فخیم‌زاده شکل گرفت باعث شد داستان مسیر درستی برای بیان موضوعاتی که سفارش‌دهنده مدنظر داشت، طی کند. همین گل‌درشت نبودن کار و پیام‌هایش یکی از دلایل موفقیت خواب و بیدار بود.

ناتاشا، ضدقهرمان دوست‌داشتنی
دهقان‌نسب می‌گوید: همه چیز در خواب و بیدار تازه بود و مخاطب ایرانی برای اولین بار بود که با آن مواجه می‌شد. ناتاشا یکی از جذاب‌ترین شخصیت‌های تلویزیونی بود که در خواب و بیدار دیده شد و هنوز هم همچنان در ذهن مخاطبان جذاب است. برای اولین‌بار در خواب و بیدار مردم با زنی مواجه شدند که شخصیت عجیب و غریبی داشت، باهوش بود و خلافکار. هم اصغر کپک را سرکار می‌گذاشت و کلافه می‌کرد و هم پلیس را.

مردم خیلی زود به این شخصیت علاقه‌مند شدند و دیگر نمی‌گفتند سریال خواب و بیدار بلکه می‌گفتند سریال ناتاشا. واقعیت این است بعد از خواب و بیدار دیگر شخصیتی مثل ناتاشا در آثار تلویزیونی دیده نشد تا حالا که این شخصیت توانسته ردیف اول ضدقهرمانان زن تلویزیون را برای خود حفظ کند. بازی خانم نونهالی در این نقش عالی بود. بازی کاملی که هنوز هم کم‌نقص است؛ هر چند سریال‌های زیادی با موضوع زنان ساخته شد و مردم سریال‌های خارجی زیادی می‌بینند، اما ناتاشا هنوز جایگاه خود را میان مخاطبان دارد.

دهقان‌نسب درباره مواجهه جوانان و نسل جدید با سریال خواب و بیدار می‌گوید: وقتی بازپخش این سریال را تماشا می‌کنم و زیرنویس‌ها را می‌خوانم، متوجه می‌شوم جوانان هم خواب و بیدار را می‌بینند و با آن همراه می‌شوند. مثلا یک‌بار خواندم یکی از مخاطبان پیام داده بود که کاش ناتاشا کشته نمی‌شد تا سری دوم این سریال ساخته می‌شد. این نشان می‌دهد مردم هنوز هم این سریال را دوست دارند.

خواب و بیدار می‌تواند ادامه یابد
از دهقان‌نسب می‌پرسم، ایده خوبی است که سری دوم خواب و بیدار ساخته شود، اما ناتاشا کشته شده و نمی‌شود دیگر که می‌گوید: اگر تصمیم داشته باشند سری دوم را بسازند راهش را پیدا خواهند کرد. الان در سریال‌های معروف دنیا دیده می‌شود که با ترفندی قهرمان یا ضدقهرمان را دوباره به داستان برمی‌گردانند و کار را ادامه می‌دهند، مثلا نشان می‌دهند او نمرده بوده و زخمی و بی‌هوش شده. به نظرم اگر نیروی انتظامی تصمیم بگیرد سری دوم سریال را بسازد و آقای فخیم‌زاده هم تمایل به کارگردانی آن داشته باشد، ساخت سری دوم آن امکان‌پذیر است.

کیفیت مهم‌تر از کمیت است
حبیب دهقان‌نسب در سریال «از سرنوشت» بازی کرده که فصل‌های اول و دوم آن پخش شده و فصل سوم آن هم به‌زودی نمایش داده خواهد شد. در سریال گیلدخت هم بازی می‌کند. این بازیگر می‌گوید: چند سالی تولیدات تلویزیونی کم شده بود، اما یکی دو سالی است چرخ تولیدات می‌چرخد و خدا را شکر آن روز‌های کم‌کاری و بیکاری سپری شده.

منبع: روزنامه جام جم

انتهای پیام/

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: سریال خواب و بیدار حبیب دهقان نسب سریال خواب و بیدار خواب و بیدار آقای فخیم زاده نیروی انتظامی دهقان نسب هنوز هم سری دوم سال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۹۴۳۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلم/ رقیب حسن یزدانی المپیک را از دست داد

دیوید تیلور با شکست در ۲ دیدار پیاپی مقابل آرون بروکس در فینال انتخابی کشتی آزاد آمریکا المپیک ۲۰۲۴ پاریس را از دست داد.

دریافت 2 MB

دیگر خبرها

  • فراجا مرزبان حجاب است متولیان فرهنگی حجاب و عفاف بیدار باشند
  • (ویدئو) حمله عجیب محمدحسن شانه‌ساز زاده مسئول نماوا به بازیگران؛ هیچ کسی مثل بازیگران بی اخلاق نیست؛ اگر پول باشد هر کاری می‌کنند!
  • درباره فواید خوردن صبحانه بیشتر بدانیم
  • چرا سخت و خسته از خواب بیدار می شوید ؟
  • چطور دست‌ و پای خواب‌ رفته را بیدار کنیم؟
  • چطور دست و پای خواب رفته را بیدار کنیم؟
  • علت خواب رفتن پا‌ها / چگونه دست و پای خواب رفته را بیدار کنیم؟
  • فیلم/ رقیب حسن یزدانی المپیک را از دست داد
  • اهمیت صبحانه برای کودکان
  • بهترین زمان خوردن قهوه برای کبد چرب