Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-25@12:37:12 GMT

دعا گنجینه‌ای بزرگ برای دانش روانشناسی اسلامی است

تاریخ انتشار: ۲۴ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۲۹۴۷۷۸

دعا گنجینه‌ای بزرگ برای دانش روانشناسی اسلامی است

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام والمسلمین عباس پسندیده دانشیار روانشناسی اسلامی دانشگاه قرآن و حدیث و سردبیر دوفصلنامه «پژوهشنامه روانشناسی اسلامی» به بهانه شهادت زینت نیایش‌گران، امام سجاد (ع)، در یادداشت کوتاهی به نقش دعا و تحقیقات روانشناختی، نیایش‌گری و نیایش پژوهی پرداخته است:

از منابع مهم و موضوعات اساسی در تحقیقات اسلامی-روانشناختی، دعاهای معصومان علیهم السلام است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دعا از چند جهت می‌تواند مورد بررسی روانشناختی قرار گیرد:

یکی بعد حسّی و هیجانی و روانی دعاست. تنهایی برای انسان، تلخ و آزاردهنده است. ما سرآغازی به نام خدا داریم که با ورود در این دنیا، از آن دور افتاده ایم. از این رو، در این دنیا دچار احساس غربت و دلتنگی می‌شویم که با هیچ عنصر دیگری برطرف نمی‌شود. دعا، ارتباطی است که موجب برطرف شدن این احساس غربت و دلتنگی می‌شود.

بعد دیگر دعاها، بعد معرفتی آنهاست. دعا، هر چند زبان حسّ و حال است، اما از معرفت تهی نیست. معصومان (ع) بر مبنای معرفت، مناجات می کرده اند. دعا نشان دهنده مبنای فکری و معرفتی است. تجربه هیجانی ارتباط با خدا در سیره معصومان، یک تجربه کور نیست، بلکه تجربه‌ای است مبتنی بر شناخت و آگاهی. از این رو، دعاها یکی از منابع غنی برای تحقیقات روانشناختی است.

به عنوان نمونه:

- دعا، مملو است از شمردن داشته‌ها و نعمت‌های زندگی. دعا می‌تواند به ما در شناخت داشته‌های زندگی و برانگیختن حس قدردانی و رضامندی کمک کند.
- هر جا در دعاها «تسبیح» خداوند مطرح شده است، معمولاً برای اصلاح ادراک اشتباه از خداوند و امور مربوط به اوست.
 

در مقابل، «تحمید» برای ایجاد ادراک صحیح از خداوند متعال است. دعاکننده، نخست باید ذهن خود را از تصورات اشتباه نسبت به خدا (که بهداشت روان او را به مخاطره می‌اندازد) پیراسته کند و سپس آن را با ادراکات صحیح از خداوند، آراسته سازد.

و این داستان همچنان ادامه دارد...

قصد ما نه برشمردن همه ابعاد دعا، بلکه اشاره‌ای به این موضوع بود تا طرح بحث شود. دعا گنجینه‌ای بزرگ برای دانش روانشناسی اسلامی است. کشف این ابعاد نیازمند تلاش علمی و متقن است. اندیشمندان و دانش پژوهان این حوزه می‌توانند با مراجعه به ادعیه معتبر و مأثور از اهل بیت (ع) به بررسی ابعاد روان شناختی آنها بپردازند و دانش روانشناسی را غنی سازند.

کد خبر 5023994

منبع: مهر

کلیدواژه: دعا و نیایش امام سجاد ع محرم 99 معرفی کتاب پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی سند 2030 کنگره امام سجاد امام حسین ع پیام تسلیت طوبی کرمانی دفتر تبلیغات اسلامی معنویت امام سجاد ع پژوهشگاه حوزه و دانشگاه تاسوعا و عاشورا روانشناسی اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۹۴۷۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

موزه فسیل مراغه‌، گنجینه‌ای از مهره داران ارزشمند

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز آذربایجان شرقی رئیس اداره حفاظت محیط زیست مراغه گفت: در این موزه بیش از ۷۰۰ قطعه فسیل انواع مهره دار به نمایش درآمده است.

غلامرضا زارع افزود: در این موزه نمونه‌هایی منحصر به فرد از فسیل‌های انواع فیل، زرافه، بیر دندان شمشیری، انواع گاو‌ها، آهو، کرگدن و اسب دیده می‌شود.

وی با بیان اینکه این موزه تنها موزه فسیل مهره داران در کشور است افزود: قدمت فسیل‌های این مجموعه ۹ میلیون سال است.

رئیس اداره حافظت محیط زیست مراغه افزود: انواع جمجمه، آج فیل، فک و اندام‌های حرکتی حیوانان از جمله فسیل‌های به نمایش در آمده در این موزه است.

زارع گفت: در این موزه فسیل‌هایی کمیاب شامل فیل، میمون، زرافه، کرگدن واسب‌ها به نمایش در آمده است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست مراغه ادامه داد: در هشت فصل حفاری منطقه فسیل این شهر بیش از هفت هزار قطعه فسیل مهره داران استخراج شده است.

وی افزود: منطقه فسیلی مراغه به خاطر تراکم بالای فسیل حیوانات مهره دار به بهشت فسیل شناسان جهان شهرت دارد.

این موزه به صورت دائمی در مرکز تحقیقات فسیلی ایران در شهر مراغه واقع در میدان مجلس برای بازدید علاقه مندان دایر است.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • شکرگزاری در کلاس ریاضی
  • رنگ‌ها، جهانی که غالبا از آن غافلیم!
  • شکست نظامی آمریکا در صحرای طبس نشانگر تحقق وعده‌های خداوند است
  • مصادیق نصرت الهی در جامعه ایران/تقدیر از فراجا بابت طرح نور
  • موزه فسیل مراغه گنجینه‌ای از مهره داران ارزشمند
  • پیام استاندار خراسان جنوبی به مناسبت "سالروز شکست آمریکا در طبس"
  • موزه فسیل مراغه‌، گنجینه‌ای از مهره داران ارزشمند
  • انعقاد تفاهم‌نامه همکاری بین فنی‌وحرفه‌ای و دانشگاه صنعتی همدان
  • تشریح ابعاد پاسخ موشکی و پهبادی ایران در برنامه گفتگوی ویژه خبری
  • آیا با عدالت نسبتی داریم؟/ابعاد مهم سفر رئیس‌جمهور به پاکستان/اشاعه ايران‌هراسي يا تبليغ بازدارندگي؟