Web Analytics Made Easy - Statcounter

آفتاب‌‌نیوز :

پژوهشگران دانشگاه بازل سوئیس در بررسی‌های خود دریافته‌اند که بررسی امواج مغزی تولید شده طی «خواب همراه با حرکات سریع چشم» (REM) می‌تواند پیش‌بینی کند که آیا بیمار به درمان افسردگی، واکنش مثبت نشان می‌دهد یا خیر. بدین ترتیب، بیمار به جای ادامه دادن هفته‌ها درمان بی‌اثر بدون دانستن نتیجه، می‌تواند به یک درمان جدید روی بیاورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش مدیکال اکسپرس، دکتر ثورستن میکوتیت، سرپرست این پژوهش گفت: به عبارتی می‌توان گفت که ممکن است نیازی نباشد که بیماران پیش از اصلاح روش درمانی، هفته‌ها صبر کنند تا ببینند آیا درمان موثر است یا خیر.

درمان استاندارد افسردگی، استفاده از داروهای ضدافسردگی است که از جمله «مهارکننده‌های بازجذب سروتونین» (داروهای SSRI) مانند فلوکستین هستند اما درمان با این دسته از داروها می‌تواند هفته‌ها یا ماه‌ها زمان ببرد تا اثر خود را نشان دهد. بدین ترتیب، بیمار اغلب پیش از این که بداند درمان موثر است یا خیر، به مدت چند هفته با عمق افسردگی رو به رو می‌شود.

ارتباط مغزی افسردگی و بیش فعالی

حدود ۵۰ درصد از بیماران مبتلا به افسردگی، به درمان ابتدایی با داروهای ضدافسردگی جواب نمیدهند و پزشکان پس از چهار هفته درمان بی‌اثر مجبور می‌شوند راهبرد درمان را عوض کنند و چهار هفته دیگر منتظر واکنش بیمار بمانند. توانایی پیش‌بینی واکنش بیمار پس از یک هفته درمان، مزایای بسیاری برای بیماران مبتلا به افسردگی خواهد داشت و زمان واکنش نسبت به درمان را کوتاه خواهد کرد.

پژوهشگران در این پروژه، یک آزمایش کنترل شده روی ۳۷ بیمار مبتلا به «اختلال افسردگی عمده» نجام دادند. همه این بیماران، با داروهای ضد افسردگی مورد معالجه قرار گرفتند اما درمان ۱۵ نفر از آنها در گروه کنترل شده صورت گرفت درحالی که درمان ۲۲ نفر به روانپزشک محول شد.

امواج مغزی همه بیماران هنگام خواب همراه با حرکات سریع چشم مورد بررسی قرار گرفت. به روانپزشک‌هایی که موظف بودند تا بیماران را درمان کنند، دستورالعمل‌هایی داده شد تا امواج مغزی را تحلیل کنند و ببینند که آیا درمان موثر است یا خیر و اگر تاثیری ندارد، درمان را تغییر دهند. هدف کلی آزمایش این بود که ۵۰ درصد کاهش در نشانه‌های افسردگی دیده شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

منبع: آفتاب

کلیدواژه: افسردگی خواب امواج مغزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۹۵۳۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بانوی مرگ مغزی به هفت بیمار زندگی دوباره بخشید

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز خراسان رضوی، مسئول واحد فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در یکهزار و چهارصد و هشتاد مین عمل اهدای عضو از اهدا کننده مرگ مغزی؛ ثریا احسان نیا ۳۸ ساله که از بیمارستان واسعی سبزوار به واحد فراهم آوری اعضای پیوندی در مرکز پیوند اعضای دانشگاه مشهد معرفی شد، پس از دریافت رضایت از خانواده اش، در بیمارستان منتصریه تحت عمل جراحی اهدای عضو قرار گرفت.

دکتر ابراهیم خالقی افزود: کلیه‌های زنده یاد ثریا احسان نیا در بیمارستان منتصریه به خانم ۴۳ ساله ساکن نیشابور و آقای ۳۸ ساله از مشهد که سال‌ها از نارسایی کلیه رنج میبردند و با دیالیز تحت درمان بودند به صورت رایگان اهدا و پیوند شد.

وی گفت: کبد مرحومه ثریا احسان نیا در بیمارستان منتصریه به آقای ۳۶ ساله ساکن مشهد که سال‌ها از بیماری کبدی رنج می‌برد؛ پیوند شد.

مسئول واحد فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: همچنین قلب زنده یاد ثریا احسان نیا در بیمارستان امام رضا (ع) به آقای ۵۰ ساله ساکن سیرجان که از نارسایی قلبی رنج می‌برد با موفقیت در بیمارستان امام رضا (ع) مشهد پیوند شد.

دکتر خالقی افزود: قرنیه‌های مرحومه ثریا احسان نیا برای پیوند به بانک چشم دانشگاه علوم پزشکی مشهد و قسمتی از پوست ایشان برای پیوند به بیماران بخش سوختگی بیمارستان امام رضا (ع) مشهد ارسال شد.

دیگر خبرها

  • اهدای اعضای بدن بیمار مرگ مغزی در شهرکرد
  • تعرفه های آندوسکوپی و کولونوسکوپی پاسخگوی هزینه‌ها نیست
  • به درمان سرطان به کمک آزمایش دی‌ان‌ای امیدوار باشیم؟
  • دلایل افزایش وزن که از آن بی خبر هستید
  • پرواز بالگرد اورژانس نیشابور برای نجات بیمار سکته مغزی
  • هزینه درمان بیماران هموفیلی؛ ۱۰۰ میلیون تومان در ماه!
  • شناسایی ۹۱۸ بیمار مبتلا به هموفیلی در فارس
  • ‌شناسایی ۹۱۸ بیمار مبتلا به هموفیلی در فارس
  • درمان افسردگی با ایمپلنتی به اندازه یک نخود
  • بانوی مرگ مغزی به هفت بیمار زندگی دوباره بخشید