Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو هیئت مدیره انجمن علمی دانشجویی دانشکده علوم و فناوری‌های نوین دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران معتقد است که با ایجاد فضای سالم رقابتی و طرح مسئله در قالب مسابقات، می‌توان دانشجویان را به حل مسائل و تولید علم ترغیب کرد. 

به گزارش خبرنگار حوزه تشکل‌های دانشگاهی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، تولید علم یکی از مسائل مهم و راهبردی برای کشور محسوب می‌شود که عصاره آن می‌تواند از دلِ دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و تحقیقاتی بیرون بیاید؛ انجمن‌های علمی دانشجویی از جمله تشکل‌هایی هستند که می‌توانند به طور جدی به موضوع تولید علم وارد شوند و فعالیت آن‌ها کمتر رسانه‌ای می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



اهمیت دادن به نقش دانشجویان در توسعه علم و فناوری کشور و توجه کافی نکردن نهادهای متولی در پرداخت سطحی به ترویج و توسعه علم در جایگاه حقیقی آن، خبرگزاری آنا را بر آن داشت تا در راستای سیاست ذاتی خود در سلسله گفتگوهایی پای صحبت رؤسای دانشگاه‌ها، اساتید، نخبگان و دانشجویان عضو انجمن‌های علمی بنشیند و با ارائه راهکارهایی به مسائل و چالش‌های این انجمن‌ها بپردازد.

در این گفتگو میزبان اسماء دلاوری، عضو هیئت مدیره انجمن علمی دانشجویی دانشکده علوم و فناوری‌های نوین دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران هستیم که در ادامه مشروح این گفتگو را می‌خوانید.

بیشتر بخوانید:

توقع بیشتری از وزارت علوم برای حمایت از انجمن‌های علمی می‌رود/ تلاش مضاعف برای تولید علم و ارتقای جایگاه علمی ایران در جهان

لزوم برگزاری جلسات همفکری میان دانشجویان و اساتید برای اثرگذاری در تولید علم

آنا: تولید علم از طریق دانشجویان و اساتید چگونه شکل می‌گیرد؟

دلاوری: در هر جامعه، دانشگاه مهم‌ترین مرکز تولید علم به شمار می‌رود و هرچه تعامل میان اساتید و دانشجویان بیشتر باشد، توسعه دانش بیشتر خواهد بود.

در واقع برگزاری جلسات همفکری و تبادل اطلاعات میان دانشگاهیان می‌تواند در تولید علم بسیار مؤثر باشد و دانشجویان و اساتید باید در این راستا تلاش مضاعفی کنند.

نقش مهم انجمن‌های علمی در پیشرفت علمی کشور

آنا: نقش انجمن های علمی دانشجویی در پیشرفت علمی کشور به چه میزان است؟

دلاوری: انجمن‌های علمی دانشجویی در شناسایی دانشجویان فعال، باانگیزه و توانمند نقش مهمی دارند که با فراهم کردن بستری مناسب برای فعالیت این دسته از دانشجویان و حمایت از آن‌ها، می‌توانند در پیشرفت علمی کشور نقش مهمی داشته باشند.

این انجمن‌ها با برگزاری همایش‌های علمی می‌توانند نخبگان و عناصر علمی را شناسایی کنند و آنان در راه پرشتاب علمی کشور سهیم کنند.

گام اول برای شکل‌گیری یک انجمن علمی دانشجویی فعال، ترغیب دانشجویان به عضویت در آن است. زمانی که دانشجویان با علاقه و انگیزه در انجمن علمی عضو می‌شوند و ایده‌های خود را مطرح می‌کنند، لازم است که مورد حمایت قرار بگیرند و تا حد امکان پیگیری‌های اداری به حداقل برسد تا انجمن علمی با صرفه‌جویی در وقت و مدیریت صحیح زمان بتواند فعالیت‌های خود را به طور مستمر و گسترده‌تر انجام دهد.

ضمن اینکه برای اجرای برخی فعالیت‌ها به امکاناتی نیاز داریم که نیازمند بودجه است و باید توسط مسئولان مربوطه تأمین شود.

وزارت بهداشت باید انجمن‌های علمی را جدی بگیرد

آنا: رویکرد وزارت بهداشت را در خصوص حمایت کردن از انجمن‌های علمی دانشجویی چگونه ارزیابی می‌کنید؟  

دلاوری: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باید انجمن‌های علمی را جدی بگیرد و در خصوص حمایت از آنان نقش پررنگ‌تری ایفا کند. تعامل انجمن‌های علمی بیشتر در سطح دانشگاه است و باید انجمن‌های علمی در دانشگاه‌ها زیر چتر حمایتی وزارت بهداشت قرار بگیرند و برنامه‌های علمی خوبی برای آنان تدارک دیده شود.

ضرورت اتحاد میان اعضای انجمن‌های علمی

آنا: چه راهکاری برای تقویت انجمن‌های علمی در دانشگاه‌ها وجود دارد؟  

دلاوری: مشارکت دانشجویان در انجام فعالیت‌ها، در اتحاد آن‌ها با یکدیگر و تلاش برای تحقق هدفی مشترک بسیار مؤثر است.

بدیهی است، هرچه حمایت‌ها بیشتر و فعالیت‌های گروهی وسیع‌تر باشد، انجمن‌های علمی پویاتر خواهند بود و بهترین راهکار برای تقویت این انجمن‌ها هم‌افزایی و همدلی میان اعضای یک انجمن علمی با یکدیگر است.

لزوم آشنایی بیشتر اساتید و دانشجویان با مسائل روز کشور

آنا: برای اینکه انجمن‌های علمی دانشجویی فارغ از برگزار کردن کارگاه‌ها و سمینارهای آموزشی به تولید علم و حل مسائل کشور از طریق علم روی بیاورند، چه کاری باید انجام دهند؟

دلاوری: لازم است که اساتید و دانشجویان با مسائل روز کشور بیشتر آشنا باشند و همکاری میان دانشگاهیان به حداکثر برسد. انجمن‌های علمی فضای مناسبی برای مطرح کردن این مسائل و تلاش برای حل کردن آن‌هاست.

با ایجاد فضای سالم رقابتی و طرح مسئله در قالب مسابقات، می‌توان دانشجویان را به حل مسائل و تولید علم ترغیب کرد.

آنا: نحوه آشنایی و علاقه شما به حضور و فعالیت در انجمن‌های علمی چگونه آغاز شد؟  

دلاوری: آشنایی بنده با انجمن علمی از طریق اساتید و معاونت پژوهشی دانشکده علوم و فناوری‌های نوین صورت گرفت.

از آنجایی که همواره علاقه‌مند به انجام فعالیت‌های علمی هستم،  تأسیس انجمن را فرصتی مناسب دیدم و هم‌اکنون به عنوان عضو هیئت مدیره همراه با سایر اعضا در حال فعالیت هستیم.

دستاوردهای انجمن علمی دانشکده علوم و فناوری‌های نوین دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران

آنا: درباره انجمن علمی دانشجویی دانشکده علوم و فناوری‌های نوین دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران توضیح دهید. از ابتدای شکل‌گیری این انجمن تاکنون چه فعالیت‌هایی انجام شده است؟

دلاوری: انجمن علمی دانشجویی دانشکده علوم و فناوری‌های نوین دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران در مهرماه سال ۱۳۹۸ تأسیس شد. علی‌رغم اینکه این انجمن تازه تأسیس است اما از ابتدا سعی بر انجام فعالیت‌های گسترده داشته‌ایم.

خرسندیم از اینکه توانستیم قبل از بحران همه‌گیری کرونا، یک سخنرانی علمی با موضوع «نگاهی به ویروس کرونای جدید» برگزار کنیم که با استقبال چشمگیری همراه بود.

پس از تعطیلی دانشگاه‌ها و مجازی شدن آموزش به دلیل پاندمی کرونا، همچنان در به روزرسانی اطلاعات علاقه‌مندان و به خصوص دانشگاهیان در رابطه با این مسئله روز دنیا تلاش کردیم و موفق به برگزاری وبیناری مرتبط شدیم.

اجرای سایر فعالیت‌ها از جمله نشریه و کارگاه در دست اقدام است و جا دارد که از حمایت و همکاری اساتید و مسئولان دانشگاه تشکر کنم.

انتهای پیام/4118/

منبع: آنا

کلیدواژه: تولید علم دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران انجمن علمی علیرضا محمدی چالش های انجمن های علمی انجمن های علمی دانشجویی باید انجمن های علمی دانشجویان و اساتید دانشگاه ها علمی کشور فعالیت ها تولید علم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۹۷۴۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجمع اساتید و دانشجویان دانشگاه رازی در حمایت از وعده صادق

اساتید و دانشجویان دانشگاه رازی کرمانشاه در حمایت از عملیات «وعده صادق» سپاه  پاسداران علیه اسرائیل تجمع کردند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمانشاه، اساتید و دانشجویان دانشگاه رازی در حمایت از عملیات غرورآفرین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه رژیم صهیونیستی با حضور معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری کرمانشاه تجمع کردند.

محمدنبی احمدی رئیس دانشگاه رازی در این مراسم با اشاره به عملیات غرورآفرین سپاه در پاسخ به جنایت‌های متعدد رژیم خبیث صهیونیستی اظهار داشت: این حس غرور، شادمانی، سرافرازی و نشاط را به همه عزیزان تبریک عرض می‌کنم.

احمدی با بیان اینکه حمله سپاه پاسداران به پایگاه‌های نظامی رژیم صهیونیستی تمام معادلات نظامی را به هم ریخت، افزود: دوران بزن در رو تمام شده است و رژیم خبیث اسرائیل فهمید که جمهوری اسلامی ایران پای حرف خود ایستاده است.

رئیس دانشگاه تأکید کرد: این وعده حق است که اگر تقوا پیشه کنیم نصرت الهی یقیناً با ماست، پاسخ مقتدرانه سپاه پاسداران به جنایت‌های رژیم صهیونیستی برای میهن اسلامی امنیت خلق کرد.

علی شعبانی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کرمانشاه نیز در این تجمع اظهار داشت: همانگونه که مقام معظم رهبری تأکید فرمودند؛ قدرت باید درون‌زا باشد و این محور اصلی تمام فعالیت‌های نظامی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران است.

وی با بیان اینکه امروز فناوری نظامی در داخل کشور طراحی، ابداع و پشتیبانی می‌شود، افزود: فرزندان ایران اسلامی در نیروهای مسلح امروز با تکیه بر علم خود ابزار اقتدار را تولید کردند و دانشگاه این قدرت را ایجاد کرده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • برگزاری نشست فصلی ترجمان دانش در دانشگاه علوم پزشکی اهواز
  • درخواست دانشجویان از مجلس درباره اصلاح ایرادات یک طرح
  • استفاده از کمکهای مشورتی والدین دانشجویان برای پیشبرد اهداف وزارت
  • کمبود اعتبار پنج همتی دانشگاه‌ها در تامین تغذیه دانشجویان
  • تولید برای اثرگذاری در اقتصاد، باید دانش‌بنیان باشد
  • تجمع اساتید و دانشجویان دانشگاه رازی در حمایت از وعده صادق
  • انتصاب دبیر رسانه‌ای شانزدهمین المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی
  • دانشجوی گنابادی پژوهشگر برجسته کمیته تحقیقات وزارت بهداشت شد
  • برگزاری اولین کنگره ملی طب ایرانی در خرداد ۱۴۰۳
  • معاون حوزه وزارتی وزارت علوم منصوب شد