Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-25@21:13:31 GMT

اما و اگر تولید و قیمت لاستیک

تاریخ انتشار: ۲۵ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۲۹۸۶۵۶

اما و اگر تولید و قیمت لاستیک

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، حمید محله‌ای در برنامه گفتگوی ویژه خبری ۲ شنبه شب شبکه دو سیما با بیان اینکه ۲ هزار عمده فروش، تولید ۸ تولید کننده لاستیک را توزیع می‌کنند افزود: بر اساس تصویب ستاد تنظیم بازار از ابتدای مرداد امسال لاستیک سواری باید در سامانه جامع تجارت، نظام‌مند ثبت شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: ثبت تولید لاستیک سواری در این سامانه، حواله‌ای نیست.

محله‌ای افزود: لاستیک نیمه سنگین و لاستیک داخلی یا وارداتی که با ارز نیمایی تولید می‌شود باید از طریق سامانه جامع تجارت توزیع شود.

وی گفت: از ابتدا تا انتهای زنجیره تولید و توزیع لاستیک باید شفاف شود و بر این اساس سامانه جامع تجارت را برای ثبت تولید انواع لاستیک ایجاد کردیم.

معاون دفتر خدمات بازرگانی وزارت صمت افزود: تولید لاستیک در مقایسه با سال گذشته بهبود یافته و ۵ ماه نخست امسال ۶۰۴ هزار لاستیک وانتی تولید شده است.

وی گفت: البته آنچه که تا ۲۴ شهریور امسال در سامانه بهین یاب ثبت تولید شده ۶۹۹ هزار و ۹۸۸ از این نوع لاستیک بوده است.

معاون دفتر خدمات بازرگانی وزارت صمت افزود:، اما در سامانه جامع تجارت تولید ۷۱ هزار حلقه لاستیک وانتی ثبت شده و هیچ لاستیکی از این سامانه توزیع نشده است.

وی گفت: ثبت در سامانه باید روزانه انجام شود، زیرا در غیر این صورت، نظارت بر توزیع آن امکان پذیر نیست.

معاون دفتر خدمات بازرگانی وزارت صمت افزود: مصرف کننده باید بداند لاستیک کجا وجود دارد که برای خرید به آنجا مراجعه کند.

وی گفت: اگر برای ثبت لاستیک‌های نیمه سنگین در سامانه جامع تجارت با مشکل رو به رو هستیم می‌توانیم آن را با تعامل تولید کنندگان برطرف کنیم.

معاون دفتر خدمات بازرگانی وزارت صمت علت اختلاف قیمت لاستیک‌های دولتی با بازار آزاد را دقیق اجرا نشدن در سامانه جامع تجارت دانست و افزود: زمانی که در سامانه، لاستیکی وجود ندارد مردم از کجا باید آنرا تهیه کنند.

وی گفت: با ثبت تولید لاستیک در سامانه جامع تجارت تا پایان مهر حاشیه و تفاوت قیمت لاستیک در بازار برطرف می‌شود.

محله‌ای افزود: مردم با مراجعه به سامانه جامع تجارت اطلاعات شخصی و خودروی خود را وارد کنند و پس از راستی آزمایی درباره وجود خودرو و فعال بودن آن، پیامک اهلیت سنجی برای آن‌ها ارسال می‌شود.

وی گفت: متقاضی بر این اساس درخواست خود را در سامانه ارائه می‌کند و سالی یک جفت لاستیک تحویل می‌گیرد.

داوود سعادتی نژاد رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لاستیک نیز در این برنامه با بیان اینکه نرخ دولتی لاستیک رینگ ۱۳ بارز ۵۴۳ هزار تومان و همین لاستیک در بازار آزاد ۹۲۰ هزار تومان است گفت: برخی حوالی لاستیک را از سامانه جامع تجارت می‌گیرند و آن را در بازار آزاد می‌فروشند.

وی افزود: لاستیک نرخ آزاد یا از شهرستان‌ها می‌آید یا لاستیک حواله‌ای را می‌خرند و در بازار، آزاد می‌فروشند.

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لاستیک گفت: لاستیک‌های نیسانی از تیر سال ۹۸ به وسیله اتحادیه توزیع می‌شد، اما با الزامی شدن ثبت آن در سامانه جامع تجارت برخی کارخانه‌ها آن را وارد سامانه نکردند و برخی نیز به نمایندگی‌ها دادند و آن‌ها نیز نتوانستند از طریق سامانه بفروشند.

وی افزود: نمایندگی‌ها لاستیک‌ها را در انبار‌ها نگه داشته اند و هزینه انبارداری می‌دهند، اما حق فروش ندارند و خریدار باید از سامانه، حواله بیاورد.

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لاستیک گفت: سایز‌های ۱۳ و ۱۴ و ۱۵ لاستیک به فروش می‌رسد، اما بقیه لاستیک‌ها خواب دارند و به انبار باز می‌گردند.

وی افزود: هیچ کمبودی در لاستیک سبک و سنگین نداریم، اما سامانه جامع تجارت نتوانسته است آن را عرضه کند.

سعادتی نژاد گفت: لاستیک‌های سنگین را از سامانه می‌گیرند و در بازار آزاد می‌فروشند، زیرا لاستیک یک سال و نیم در انبار‌ها مانده و تاریخ آن گذشته است و نتوانسته اند برای آن حواله صادر کنند.

سید یاسر رایگانی سخنگوی سازمان تعزیرات نیز در این برنامه گفت: در شش ماه نخست امسال ۴۲۶ پرونده به این سازمان ارجاع شده که ۲۹۸ پرونده، صنفی و ۱۲۸ پرونده مربوط به قاچاق کالا و ارز بوده است و حدود ۷ میلیارد تومان متخلفان جریمه شده اند.

وی افزود: مشکل لاستیک در مدیریت توزیع این کالاست و لاستیک‌ها با قیمت‌های دولتی در فروشگاه‌های مختلف تفاوت دارند.

رایگانی گفت: با توجه به اینکه لاستیک به اندازه کافی در بازار وجود دارد لازم است همان مدیریت توزیع لاستیک‌های سنگین درباره لاستیک‌های سواری نیز انجام شود.

مصطفی میرسعید قاضی، رئیس انجمن صنعت لاستیک ایران نیز در این برنامه گفت: در سال ۹۷ شانزده میلیون و ۳۰۰ هزار، در سال ۹۸ هجده میلیون و ۵۰۰ هزار حلقه لاستیک تولید شد و در پنج ماه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته تولید لاستیک ۲۶ درصد افزایش داشته است و پیش بینی می‌کنیم تا پایان سال بیش از ۲۱ میلیون حلقه لاستیک به میزان نیاز بازار داخلی تولید شود.

وی افزود: به علت گستردگی نمایندگی‌ها و نبود ساز و کار نمی‌توانیم بر توزیع لاستیک نظارت کنیم، اما با نرخ مشخص، لاستیک‌ها را با فاکتور به نمایندگی‌ها می‌دهیم.

میرسعید قاضی گفت: لاستیک‌های سنگین از نیمه دوم سال ۹۷ در سامانه جامع تجارت ثبت شد، اما ثبت انواع دیگر لاستیک از مرداد امسال الزامی شده است.

وی افزود: بخش خودروساز به علت نداشتن کد شناسایی نمی‌توانند وارد سامانه جامع تجارت شود.

رئیس انجمن صنعت لاستیک ایران گفت: در مرداد و شهریور تولید لاستیک‌ها را ماهی یک بار در سامانه جامع ثبت می‌کنیم و این کار از مهر، هر دو هفته یک بار انجام می‌شود.

وی افزود: از این هفته لاستیک‌های وانتی نیز در سامانه جامع تجارت ثبت می‌شود.

رئیس انجمن صنعت لاستیک ایران گفت: علت ثبت نشدن تولید لاستیک‌های وانتی، نبود زیرساخت در سامانه جامع تجارت بود.

وی افزود: از ابتدای سال تاکنون ۷۰ میلیون دلار برای واردات مواد اولیه لاستیک، ارز اختصاص داده اند در حالی که برای هر یک کیلو محصول به یک دلار ارز نیاز است و از دولت می‌خواهیم این مسئله را تسهیل کند.

وحید خراسانی کارشناس صنعت لاستیک نیز در این برنامه گفت: توزیع لاستیک سواری و وانتی در سامانه جامع تجارت، مشکل تفاوت قیمت این کالا‌ها را در بازار برطرف می‌کند.

وی افزود: از ابتدای سال، میزان تولید لاستیک نیمه سنگین در سامانه جامع تجارت ثبت نشده است و کسی نمی‌داند این لاستیک‌ها کجا هستند.

کارشناس صنعت لاستیک با بیان اینکه ابزار نظارتی ستاد تنظیم بازار، سامانه جامع تجارت است گفت: زمانی که تولیدکننده محصول خود را در این سامانه ثبت نکند نمی‌توان بر توزیع آن نظارت کرد.

وی افزود: چطور لاستیک وارداتی رینگ ۱۶ در سامانه جامع تجارت ثبت و بر این اساس توزیع می‌شود و در اختیار راننده قرار می‌گیرد، اما تولید داخلی همان لاستیک نمی‌تواند در سامانه ثبت و توزیع شود.

خراسانی گفت: بر اساس آمار ۶۳۰ هزار حلقه لاستیک وانتی تولید داخل در سامانه جامع تجارت ثبت نشده است.

وی افزود: لاستیک‌های سبک تولید داخل فقط کافی است در سامانه جامع تجارت ثبت شود نه اینکه حواله‌ای فروخته شود.

کارشناس صنعت لاستیک گفت: اگر تولید کننده لاستیک خود را در سامانه جامع تجارت ثبت کند اختلاف قیمت در بازار از بین می‌رود.

منبع: تابناک

کلیدواژه: دارا دوم آیت الله صانعی طوبی کرمانی فیلم خورشید توافق اسرائیل و بحرین حامد بهداد لاستیک تولید لاستیک قیمت لاستیک وزارت صنعت دارا دوم آیت الله صانعی طوبی کرمانی فیلم خورشید توافق اسرائیل و بحرین حامد بهداد سامانه جامع تجارت ثبت نیز در این برنامه تولید لاستیک توزیع لاستیک نمایندگی ها صنعت لاستیک حلقه لاستیک برنامه گفت بازار آزاد ثبت تولید لاستیک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۹۸۶۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چگونه از خرید لاستیک، روغن و فیلتر تقلبی خودرو در امان باشیم؟ | لوازم یدکی اصل را از اینجا تهیه کنید

همشهری آنلاین - محمد بلبلی: استفاده از روغن و فیلتر تقلبی نه‌تنها می‌تواند به سلامت خودرو آسیب برساند، بلکه خطرات جانی و مالی بسیاری را برای رانندگان و سرنشینان به همراه دارد. در این مصاحبه با محمدرضا آل‌سارا، رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک، فیلتر و تعویض روغن تهران، به بررسی راه‌های تشخیص لاستیک، روغن و فیلتر تقلبی، نحوه خرید امن لوازم یدکی و راهکارهای مقابله با تقلب در این بازار می‌پردازیم.

چگونه فیلتر و روغن خودروی تقلبی را تشخیص دهیم؟

مشتریان هنگام خرید انواع فیلتر و روغن خودرو بایستی به کدشناسه و رهگیری، نشان استاندارد و اصالت و برندهای معتبر داخلی توجه کنند. ضمن اینکه می‌توانند از طریق کد دستوری #۴* ٧٧٧٧* ۴* اصالت کالا را مورد بررسی و سنجش قرار دهند.

لوازم یدکی اصل را از کجا و چگونه تهیه کنیم؟

مسلما یکی از مهم‌ترین نکات این است که کالاهای مورد نیاز خودروی خود را از واحدهای صنفی خریداری کنند که دارای پروانه کسب است زیرا واحدهایی که دارای پروانه کسب هستند، به ندرت فریب این تقلب‌ها را می‌خورند که روغن و انواع فیلتر خودروی تقلبی تهیه و در واحد خود عرضه کنند. این افراد همانطور که اشاره شد، دوره‌های فنی متعددی دیده‌ و روغن‌ها یا فیلترهای خودروی تقلبی را می‌شناسند. از سوی دیگر با توجه به اینکه دارای جواز کسب هستند، می‌توانند روغن یا فیلتر را حتی به‌صورت مستقیم از کارخانه‌ها خرید کنند.

چگونه روغن تقلبی را از اصلی تشخیص دهیم؟

روغن‌های تقلبی در یک بسته‌بندی دربسته است و تا در آن باز نشود تشخیص کیفیت آن بسیار مشکل است. تنها درصورتی قابل تشخیص است که آن واحد صنفی روغن را باز کند و بفهمد تقلبی هست یا خیر؛ البته راه دیگر این است که همه روغن‌های عرضه شده در بازار به آزمایشگاه تشخیص بروند. بازرسی و نظارت اگر توأم با متخصصان واحدهای صنفی باشد و به کارشناسان برای انجام این کار مراجعه شود، قطعا تأثیر مثبتی در بهبود اوضاع خواهد گذاشت.

واحد صنفی دارای پروانه کسب نشانه خاصی دارد؟

این واحدهای صنفی دارای جواز کسب هستند که در داخل واحد خود نصب کرده و برای مشتری قابل رویت است. دارندگان پروانه کسب مدافع حقوق مصرف‌کننده هستند، چرا که باید همواره مراجعه‌کننده را راضی نگه دارند تا برای دفعات بعدی نیز خریدار به آنها رجوع کند.

این امکان وجود دارد که در یک واحد صنفی روغن یا فیلتر تقلبی عرضه شود؟

واحدهای صنفی دارای مجوز از مخالفان سرسخت ارائه جنس نامرغوب و تقلبی هستند، زیرا در این صورت دچار افت فروش می‌شوند، به همین دلیل همواره سعی می‌کنند تا از بهترین و مرغوب‌ترین روغن‌های داخلی یا خارجی استفاده ‌کنند. اگر از یک واحد صنفی به‌دلیل ارائه اجناس تقلبی مانند روغن، فیلتر و... شکایت شود حتما از سوی اتحادیه پیگیری و درباره آن واحد خاص تصمیم‌گیری خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

طلا فروشان و مردم با ثبت سرمایه‌های خود مشمول مالیات می شوند؟

آرامش در بازار طلافروشان

مشتری چگونه باید از قیمت روز روغن و فیلتر باخبر شود؟

قیمت روغن و فیلتر نیز مانند دیگر اجناس روی آن چاپ شده است و برای خریدار قابل رویت است، هیچ مرجع یا سایت خاصی برای اعلام قیمت این اجناس وجود ندارد.

آیا قیمت‌های پایین‌تر روغن، فیلتر و لاستیک نشانه تقلبی‌بودن است؟

زمانی‌که کمبودی در بازار ایجاد می‌شود یا زمانی که تقاضای یک کالا در بازار بیشتر از عرضه آن است، افزایش قیمت اتفاق می‌افتد؛ با افزایش قیمت هم میل به خرید با قیمت پایین‌تر بیشتر می‌شود که همین موضوع، زمینه ایجاد و حضور کالای تقلبی با قیمت پایین‌تر در بازار را فراهم می‌کند. در حال حاضر کمبودی در زمینه لاستیک نداریم و با توجه به توان تولید داخلی برندهای موجود، میزان عرضه، پاسخگوی نیاز بازار و تقاضاست، اما درباره انواع فیلترهای خودرو و روغن‌های تقلبی شکایت‌هایی از سوی مصرف‌کنندگان داریم. همین شکایت‌ها سبب می‌شود که ما وارد عمل شده و با شناسایی تولیدکننده یا توزیع‌کننده متخلف، سعی کنیم با او برخورد اصولی و منطقی داشته باشیم؛ البته در نهایت متخلفان به دستگاه‌های نظارتی همچون سازمان بازرسی کشور معرفی خواهند شد.

لاستیک تقلبی در بازار ایران وجود دارد؟

بله، وجود لاستیک‌های تقلبی در بازار ایران یک واقعیت انکارناپذیر است. سودجویان با سوءاستفاده از ناآگاهی و نیاز مردم، اقدام به تولید و عرضه لاستیک‌های تقلبی می‌کنند که خطرات جانی و مالی بسیاری را برای رانندگان و سرنشینان به همراه دارد.

چگونه لاستیک اصلی خودرو را از تقلبی تشخیص بدهیم؟

محمدرضا آل‌سارا، رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک می‌گوید: «برای خرید لاستیک نیز حتماً باید به فروشگاه‌های معتبر و دارای مجوز مراجعه کرد. همچنین به نکاتی مانند داشتن علامت استاندارد ملی ایران یا بین‌المللی، نداشتن نقص و عیوب ظاهری مانند ناهمواری، ترک، حباب و... توجه کرد. خریداران لاستیک می‌توانند از طریق سامانه‌های پیامکی یا وب‌سایت‌های مربوطه اصالت لاستیک را استعلام کنند.»

لاستیک‌های تقلبی خودرو چگونه و در چه مکان‌هایی ساخته می‌شوند؟

معمولاً لاستیک‌های تقلبی در کارگاه‌های غیرمجاز و با استفاده از مواداولیه نامرغوب و ضایعاتی تولید می‌شوند. این کارگاه‌ها غالباً در مکان‌های مخفی و دور از دسترس مراجع قانونی فعالیت می‌کنند.

لاستیک‌های تقلبی خودرو چه نشانه‌هایی دارند؟

قیمت لاستیک‌های تقلبی به‌طور قابل توجهی پایین‌تر از لاستیک‌های اصل است. همچنین لاستیک‌های تقلبی از نظر کیفیت مواداولیه، ساخت و طراحی بسیار ضعیف‌تر از لاستیک‌های اصل بوده و غالباً فاقد علامت استاندارد ملی ایران و سایر علامت‌های استاندارد بین‌المللی هستند. وجود ناهمواری، ترک، حباب و سایر نقص‌های ظاهری در لاستیک نیز می‌تواند نشان‌دهنده تقلبی‌بودن آن باشد. لاستیک‌های تقلبی در شرایط مختلف آب و هوایی و جاده‌ای عملکرد ضعیف‌تر و ناامن‌تری دارند.

در چه مشخصه‌هایی از لاستیک خودرو تقلب صورت می‌گیرد؟

تقلب در لاستیک خودرو می‌تواند در موارد مختلفی ازجمله جنس مواداولیه، ابعاد و اندازه، طرح و آج، کیفیت ساخت و علامت‌گذاری صورت گیرد. اطلاعات حک‌شده روی لاستیک تقلبی مانند نام برند، تاریخ تولید و... ممکن است ناقص یا نامعتبر باشد. همچنین لاستیک‌های تقلبی به‌دلیل استفاده از مواداولیه نامرغوب، بوی نامطبوعی دارند و در اوضاع مختلف آب و هوایی، ترمزگیری و فرمان‌پذیری ضعیفی دارند.

استفاده از لاستیک تقلبی چه خطراتی به همراه دارد؟

استفاده از لاستیک‌های تقلبی، خطر تصادفات رانندگی را به‌طور قابل‌توجهی افزایش می‌دهند و درصورت بروز تصادف، احتمال آسیب‌دیدگی سرنشینان خودروهایی که از لاستیک‌های تقلبی استفاده می‌کنند، بیشتر است. همچنین استفاده از لاستیک‌های تقلبی می‌تواند به سایر قسمت‌های خودرو آسیب برساند و هزینه‌های تعمیرات را افزایش دهد.

اتحادیه راهکارهایی برای مقابله با معضل لاستیک تقلبی دارد؟

افزایش نظارت سازمان‌های ناظر بر بازار لاستیک، ازجمله سازمان استاندارد و تعزیرات حکومتی، می‌تواند در جلوگیری از عرضه و فروش لاستیک‌های تقلبی مؤثر باشد. همچنین آموزش و آگاهی‌بخشی به مردم درخصوص خطرات استفاده از لاستیک‌های تقلبی و نحوه تشخیص آنها، می‌تواند به کاهش تقاضا برای این محصولات ناامن کمک کند.

کد خبر 846253 منبع: روزنامه همشهری برچسب‌ها قیمت - تنظیم بازار اقتصاد لاستيك

دیگر خبرها

  • کشف محموله چای قاچاق در چهارمحال وبختیاری
  • مجوز افزایش دوباره «قیمت لاستیک» به فاصله شش ماه/ سازمان حمایت از مصرف کننده خبر دارد؟
  • چگونه از خرید لاستیک، روغن و فیلتر تقلبی خودرو در امان باشیم؟ | لوازم یدکی اصل را از اینجا تهیه کنید
  • بازار لاستیک ترمز برید
  • لاستیک‌سازی خرم‌آباد همچنان در مرحله دریافت تسهیلات
  • لاستیک‌سازی خرم‌آباد در مرحله دریافت تسهیلات
  • چگونگی استفاده بیماران از سامانه انتظامی نظام پزشکی
  • جزییات راه اندازی سامانه انتظامی نظام پزشکی
  • پیگیری حقوق بیماران با راه اندازی سامانه انتظامی نظام پزشکی
  • رونمایی از سامانه جامع انتظامی سازمان نظام پزشکی