Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-03-29@09:45:03 GMT

آخرین وضعیت واکسن ایرانی کرونا

تاریخ انتشار: ۲۵ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۲۹۸۷۸۶

دکتر حسین وطن‌پور در گفت‌وگو با ایسنا، درباره اقدامات انجام شده توسط شرکت‌های دانش‌بنیان در زمینه‌ی تولید واکسن گفت: در حوزه‌ی تولید واکسن نیز اقداماتی انجام شده است. ما در حال حاضر به قدر کافی به دانش فنی تولید واکسن دسترسی داریم، اما با توجه به این که استفاده از واکسن چالش‌هایی دارد و هنوز واکسن‌ها به تایید سازمان بهداشت جهانی نرسیده است، ما هم فعلا منتظر گزارش‌های علمی تهیه و مصرف واکسن هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در ادامه درباره مراحل تهیه واکسن بیان کرد: تولید واکسن مراحل مختلفی دارد. واکسن یک محلول تزریقی است که باید در خصوص ایمنی، ترکیب مواد، ویژگی‌های ظاهری و کارایی آن به اطمینان کامل رسید. بعد از ساخت واکسن تست‌های حیوانی آن آغاز می‌شود و عوارض و تاثیرات آن به خوبی مورد بررسی قرار می‌گیرد. پس از آن، در انسان تست می‌شود و اثر آن بر روی گروه‌های مختلف بررسی می‌شود. بیش از یک سال طول می‌کشد تا یک واکسن همه‌ی فرآیندهای مذکور را طی کند.

مدیر کل دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت  ادامه داد: اکنون جنبه‌های اقتصادی تولید واکسن کرونا تقویت شده و باید مراقب باشیم ایجاد فضاهای اقتصادی در مسیر علمی تولید واکسن یا دارو خللی وارد نکند.

وطن‌پور درباره وضعیت فعلی واکسن ایرانی کرونا بیان کرد: شرکت‌های تولیدکننده واکسن ایرانی کرونا تست‌های حیوانی را انجام داده‌اند و در مرحله‌ی ورود به فاز انسانی هستند. لکن استفاده از واکسن و پروتکل هدف آن باید در کمیته واکسیناسیون ملی مورد تایید قرار گیرد. استفاده از واکسن به هر حال چالش‌هایی را دارد که از جمله آن این است که اگر ویروس خودبه‌خود ضعیف شود، ما دیگر نیازی به واکسن نداریم.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره‌ی وضعیت فعلی استفاده از سلول درمانی برای مقابله با کرونا، گفت: چند شرکت در زمینه سلول درمانی نیز مشغول به فعالیت هستند که مجوز کارآزمایی بالینی سلول درمانی در دستگاه تنفس را نیز اخذ کرده‌ایم. علاوه بر آن، در زمینه‌ی پلاسما هم شرکت‌های دانش‌بنیان مشغول فعالیت هستند.

وی  در پایان اظهار کرد: برخی از گیاهان دارویی می‌توانند در درمان التهاب‌های دستگاه تنفس موثر باشند و چندین شرکت دانش‌بنیان در حوزه سلامت در حال حاضر مشغول تحقیق و پژوهش در این زمینه هستند.

منبع: الف

کلیدواژه: ی تولید واکسن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۹۸۷۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شرکت‌های دانش‌بنیان، مصداق مشارکت مردم در عرصه تولید هستند

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به انتخاب شعار «جهش تولید با مشارکت مردم» از سوی رهبر معظم انقلاب تأکید کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان، مصداق آشکار مشارکت مردم در عرصه تولید به شمار می‌روند و هرگونه اقدام برای کمک به رشد تولید در این شرکت‌ها، گامی در راستای تحقق شعار سال خواهد بود.

به گزارش ایسنا، دکتر محمدصادق خیاطیان در تشریح شرایط زیست‌بوم نوآوری و فناوری کشور گفت: به گواه آمارهای رسمی، این زیست‌بوم اکنون بالغ‌تر شده و تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان به حدود ۱۰ هزار شرکت رسیده است و سهم اقتصاد دانش‌بنیان از تولید ناخالص داخلی ـ به عنوان یک شاخص راهنمای مهم ـ نه چندان پرشتاب، اما به طور مستمر در حال افزایش است. برخی از شرکت‌های دانش‌بنیان با موفقیت وارد بازارهای بین‌المللی شده‌اند، برخی توانسته‌اند در زنجیره ارزش صنایع مختلف کشور جای بگیرند و برخی نیز با مشارکت سایر ذی‌نفعان کمر همت به حل مشکلات و چالش‌های مزمن کشور بسته‌اند.

وی تصریح کرد: صندوق نوآوری و شکوفایی در راستای تاکیدات مقام معظم رهبری و همسو با اهداف دولت سیزدهم در قانون برنامه هفتم توسعه، راهبرد نسبتاً جامعی برای افزایش سهم اقتصاد دانش‌بنیان از تولید ناخالص داخلی کشور به ۷ درصد تدارک دید و بخشی از آن را به اجرا گذاشت. یکی از ارکان مهم این راهبرد، برنامه «رشد تولید» بود که همسو با شعار سال ۱۴۰۲ طراحی شده بود و شعار آن، «۱۰۰۰ شرکت، ۱۰۰۰ محصول، ۱۰۰۰ هزار میلیارد ریال رشد فروش» بود.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی ادامه داد: در سال ۱۴۰۲ با اجرای این بسته، ۷۶ شرکت دانش‌بنیان توانستند ۲۷۲۵ میلیارد تومان تسهیلات سرمایه در گردش با ضمانت صندوق نوآوری از شبکه بانکی دریافت کنند. برآوردها نشان می‌دهد که اعطای این تسهیلات، به افزایش بیش از ۷۰ هزار میلیارد تومانی فروش محصولات دانش‌بنیان منجر شده است.

خیاطیان افزود: یکی دیگر از مولفه‌های این راهبرد که همسو با اسناد بالادستی و سیاست‌های کلان نظام، به ویژه «مردمی‌سازی اقتصاد» طراحی شده بود، توسعه فرهنگ تامین مالی جمعی در زیست‌بوم فناوری و نوآوری کشور بود. در همین راستا بود که یک مسابقه تلویزیونی با عنوان «شکوفا» با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی و تضمین ۱۰۰ درصدی اصل سرمایه سرمایه گذاران تولید و پخش شد. تاکنون از طریق این برنامه بیش از ۱۷۰ میلیارد تومان سرمایه برای ۱۶ شرکت با مشارکت ۳۴۷۰ سرمایه گذار جذب شده است.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی خاطرنشان کرد: نامگذاری سال ۱۴۰۳ با عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» از سوی رهبر معظم انقلاب، عزم صندوق نوآوری و شکوفایی برای کمک به جهش تولید شرکت‌های دانش‌بنیان را راسخ‌تر کرده است. به واسطه خاستگاه و ماهیت شرکت‌های دانش‌بنیان، این شرکت‌ها مصداق آشکار مشارکت مردم در عرصه تولید به شمار می‌روند و بی‌تردید هرگونه اقدام برای کمک به رشد تولید در این شرکت‌ها، گامی در راستای تحقق شعار سال خواهد بود.

به نقل از روابط عمومی صندوق نوآوری و شکوفایی، وی تاکید کرد: برخی از محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند دستمایه خوداشتغالی یا کارآفرینی و خلق کسب‌وکارهای جدید و سودآور برای شهروندان در اقصی نقاط کشور قرار گیرد. این اتفاق مستلزم معرفی این محصولات به شهروندان و اعطای تسهیلات لیزینگ ارزان به خریداران است. این تسهیلات که به واسطه کمک به توسعه بازار شرکت‌های دانش‌بنیان، یکی از خدمات اولویت‌دار صندوق به شمار می‌رود، امسال بیش از پیش تقویت خواهد شد. 

تقویت برنامه‌های صندوق برای تأمین مالی جمعی در حوزه دانش‌بنیان

وی تأکید کرد: برنامه‌های صندوق برای تعمیق تامین مالی جمعی در حوزه دانش‌بنیان با قوت ادامه خواهد یافت. گرچه قانون جهش تولید دانش‌بنیان با تکیه بر سازوکار اعتبار مالیاتی، راه را برای تزریق منابع مالی شرکت‌های بزرگ کشور به حوزه فناوری و نوآوری هموارتر کرده است، اما مسیر ورود سرمایه‌های خرد مردمی به این حوزه، از ابزارهایی مانند تامین مالی جمعی می‌گذرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • فعالیت ۵ مرکز درمان بیماران مبتلا به کرونا در نوروز
  • سازندگان واکسن برکت از قهرمانان ملی هستند/ روایتی متفاوت از یک دستاورد علمی
  • ضرورت حمایت از شرکت‌های دانش بنیان استان بوشهر
  • زمینه‌های مناسب برای حضور ایران در بازار بزرگ اسباب بازی روسیه
  • تولید پیشرفته‌ترین چاپگر خط بریل در اصفهان توسط دانش‌بنیان‌ها
  • شرکت‌های دانش‌بنیان، مصداق مشارکت مردم در عرصه تولید هستند
  • تولید دستگاه همودیالیز برای اولین بار در غرب آسیا توسط فناوران ایرانی
  • تولید پد ضد ارتعاش با دانش فنی ایرانی
  • ۳۰ میلیون لیتر به ظرفیت تولید بنزین افزوده می‌شود
  • تولید داروی فاکتور ۸ نوترکیب ایرانی