Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/قزوین مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی استان قزوین گفت: امسال به دلیل اینکه سال کم باری درختان زیتون است متأسفانه در بعضی روستاها و باغات سنتی، علیرغم تحویل ملزومات مبارزه از سوی مرکز جهاد کشاورزی طارم؛ باغداران مشارکت و همکاری لازم برای مبارزه را ندارند و در چنین باغاتی احتمال افزایش خسارت آفت وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یوسف درخشان با اعلام اینکه با تلاش به‌موقع کارشناسان جهاد کشاورزی و همچنین باغداران، آفت مگس زیتون در باغ‌های این محصول تحت مراقبت و کنترل قرار دارد، اظهار کرد: برای مقابله و کنترل این آفت، نصب کارت زرد، بیت اسپری، فرمون و سم‌پاشی با سموم توصیه‌شده از مهم‌ترین روش‌های مقابله با این آفت به شمار می‌رود که هر چهار روش در باغ‌های طارم سفلی در حال اجراست.

بنا بر اعلام روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی قزوین، وی عنوان کرد: پس از شیوع این آفت وارداتی از دهه ۸۰، مقابله با آن در دستور کار سازمان حفظ نباتات قرارگرفته و با جدیت در استان‌های قزوین، زنجان و گیلان که قطب تولید زیتون کشور هستند، دنبال می‌شود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی استان قزوین خاطرنشان کرد: با مقابله گسترده با مگس زیتون طی سال‌های گذشته، خسارت وارده به باغ‌های زیتون ناشی از این آفت بسیار کاهش پیدا کرده به‌طوری‌که در سال ۹۸ که سال طغیان آفت بوده خسارت در مرحله کنسروی به‌طور متوسط سه درصد و در مرحله روغنی هفت درصد بوده است.

درخشان تصریح کرد: امسال به دلیل اینکه سال کم باری درختان زیتون است متأسفانه در بعضی روستاها و باغات سنتی، علیرغم تحویل ملزومات مبارزه از سوی مرکز جهاد کشاورزی طارم؛ باغداران مشارکت و همکاری لازم برای مبارزه را ندارند و در چنین باغاتی احتمال افزایش خسارت آفت وجود دارد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی مگس زیتون آفت جهاد کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۰۰۸۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

با عوامل خسارت‌زای گندم و جو در مازندران مبارزه شد

سرپرست مدیریت حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران گفت: مبارزه با عوامل خسارت‌زای گندم و جو در سطح استان انجام شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ساری، فرید بیگی با اشاره به مبارزه شیمیایی با عوامل خسارت‌زای مزارع گندم و جو گفت: از ابتدای سال زراعی 1402-1403 تاکنون با بیماری‌ها، آفات و علف‌های هرز در 105 هزار و 185 هکتار مزارع گندم و جو مازندران مبارزه شیمیایی انجام شده است.

وی با بیان اینکه مبارزه شیمیایی با بیماری‌ها، آفات و علف‌های هرز در مزارع گندم در گستره‌ای به وسعت 96 هزار و 356 هکتار صورت گرفته است، افزود: مبارزه با آفات در 5 هزار و 565 هکتار از مزارع گندم انجام شد که 5 هزار و 232 هکتار آن علیه حلزون و  280 هکتار مبارزه  با سوسک سیاه زابروس و 53 هکتار با کرم مفتولی بوده است.

سرپرست مدیریت حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران تصریح کرد: مبارزه با علف‌های هرز نیز در 52 هزار و 472 هکتار مزارع گندم انجام شده، به طوری که با علف‌های هرز پهن برگ در 16 هزار و 404 هکتار و مبارزه با علف‌های کشیده برگ در 17 هزار و 951 هکتار و مبارزه دومنظوره در 18 هزار و 117 هکتار مزارع گندم استان انجام شد.

وی افزود: با استفاده از سموم تاپیک، آکسیال، گرانستار، توفوردی، پوماسوپر، آتلانتیس، لنتور، تیفیس، آپیروس، آتللو و ویکیلیس مبارزه با علف‌های هرز داشتیم.

بیگی با تاکید بر اینکه مبارزه با بیماری‌ها در 38 هزار و 319 هکتار مزارع گندم استان انجام شده است، گفت: 976 هکتار علیه سپتوریوز برگی، 12 هزار و 55 هکتار زنگ زرد گندم ، 13 هزار و 285 هکتار با سفیدک سطحی مبارزه شده و 8 هزار و 785 هکتار هم مبارزه  با لکه برگی‌ها و  2 هزار و 249 هکتار با فوزاریوم خوشه و 359 هکتار علیه لکه خرمایی مبارزه انجام گرفت.

سرپرست مدیریت حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران درباره مبارزه شیمیایی با آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز مزارع جو استان هم یادآور شد: مبارزه شیمیایی با آفات و بیماری‌ها و علف‌های هرز در سطح 8 هزار و 829 هکتار استان انجام شد.

بیگی به مبارزه شیمیایی با آفت حلزون در هزار و 272 هکتار مزارع جو استان اشاره کرد و گفت: در 2 هزار و 193 هکتار علیه علف هرز کشیده برگ و درباره مبارزه با علف‌های  پهن برگ هم در 2 هزار و 150 هکتار مبارزه و به صورت دو منظوره در 82 هکتار مقابله شیمیایی انجام شد.

وی با تاکید بر اینکه با بیماری‌ سفیدک سطحی در 388 هکتار، بیماری زنگ زرد در 279 هکتار و لکه خرمایی در 283 هکتار مبارزه شده است، بیان کرد: مقابله با سپتوریوز برگی هم در 392 هکتار و مبارزه با  فوزاریوم در 25 هکتار انجام شد و مجموع مبارزه با زنگ قهوه‌ای در 2 هکتار انجام شد که از سموم تیلت، فولیکور استفاده شده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مبارزه با انواع بیماری و آفت در سطح دو میلیون و ۲۰۰هزار هکتار از مزارع کشور
  • با عوامل خسارت‌زای گندم و جو در مازندران مبارزه شد
  • خسارت بارش تگرگ و سرمازدگی به باغات خلیل آباد
  • اهمیت نقش پرندگان در کنترل آفات
  • آغاز مبارزه با سن غلات در حوزه عمل مرکز جهاد کشاورزی دیزج دول
  • مبارزه به موقع با آفات موجب بهبود کیفیت محصول می‌شود
  • خسارت ۵ هزار میلیارد ریالی به بخش کشاورزی کاشمر
  • باغات استان بوشهر با توزیع نهال یارانه‌ای رونق می گیرد
  • مهمترین توصیه‌های هواشناسی کشاورزی
  • ضرورت حفظ محصولات راهبردی از آفات و بیماری‌ها