Web Analytics Made Easy - Statcounter

دکتر آمنه مدرکی سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: اگر افراد مبتلا به اختلالات روانی، تحت نظر روانپزشک درمان دارویی یا غیردارویی مناسب بگیرند، احتمال خودکشی کم می‌شود حتی برخی داروها هستند که به طور اختصاصی افکار خودکشی را کنترل می‌کنند.

این  متخصص ادامه داد: خودکشی اقدامی درونی است که به دنبال ظهور یک بحران شکل می‌گیرد و به خیال این افراد، خودکشی تنها راه مقابله با بحران است و فردی که این راه را انتخاب می کند، به طور قطع مشکل درونی دارد و باید به آن رسیدگی کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اضافه کرد: در صورت مشاهده فردی که قصد خودکشی دارد، بهتر است با مشاوران تلفنی یا اورژانس های روانپزشکی تماس گرفته شود؛ علاوه بر این برخی بیمارستان‌ها خدماتی در این زمینه ارائه می‌دهند. البته تماس با نیروهای پلیس و درخواست راهنمایی از آنها نیز کمک کننده خواهد بود.

این روانشناس بالینی بر آموزش افراد جامعه در زمینه پیشگیری از خودکشی تاکید کرد و گفت: افراد باید آموزش ببینند و بدانند ظهور افکار خودکشی ناشی از اختلالات روانی و لازم است به پزشک مراجعه کنند مراجعه کردن یا نکردن افراد به پزشک، به پیشینه ذهنی آنها و میزان فرهنگسازی در جوامع مرتبط است.

مدرکی گفت: اگر این مفهوم در جامعه شکل گیرد که خودکشی یک بیماری است، افراد به سمت مشاوره و درمان خواهند رفت، اما تعریف خودکشی به عنوان واکنشی در مقابل عدم تحمل بی عدالتی، بی کفایتی و شرایط بد روزگار و تبلیغ آن در جامعه، پیشگیری از این اقدام را دشوار می‌کند.

به گفته وی خطر خودکشی در فردی که در گذشته اقدام به خودکشی کرده، در مقابل فردی که فقط فکر آن را داشته و اقدامی نکرده، بیشتر است همچنین نگرانی در خصوص فرد مراجعه کننده به روانپزشک با سابقه خودکشی در خانواده، در مقابل مراجعه کننده بدون سابقه ژنتیکی، بسیار بیشتر است.

مدرکی  ادامه داد: در زمان بروز بحران احتمال خودکشی در افرادی که سابقه بیماری روانپزشکی داشتند یا در حال حاضر به آن مبتلا هستند، نسبت به آنهایی که سابقه اختلال روانپزشکی ندارند، بیشتر است.

ابراهیم کشاورز مسئول بخش اعصاب و روان بیمارستان دکتر علی شریعتی فسا هم در این باره به ایرنا گفت: فردی که سابقه ابتلا به بیماری شناخته شده روانپزشکی از جمله افسردگی و یا بیماری های خلقی دارد یا در حال حاضر به آن مبتلا است، نیاز به مراقبت بیشتری دارد، این فرد در شرایط بحرانی و تنش زا نباید تنها بماند.

وی ادامه داد: مصرف کنندگان مواد مخدر یا الکل، نسبت به سایر افراد بیشتر دچار اختلال روانپزشکی می‌شوند و همان مشکلی که آنها را به سمت مصرف مواد یا الکل سوق می‌دهد، ممکن است به سمت خودکشی نیز سوق دهد، اما اگر فردی دچار اختلالات روانی باشد، با اعتیاد هم درگیر باشد، با احتمال بیشتری نسبت به فردی که سابقه بیماری روانی دارد ولی سابقه مصرف مواد ندارد، اقدام به خودکشی می‌کند.

به گفته مسئول بخش اعصاب و روان فسا توسعه سازوکار های مشاوره‌ای هم در پیشگیری از اقدام افراد به خودکشی موثر است، مشاوره‌های تلفنی و مداخله متخصصین در مواقع بحرانی می‌تواند کمک کننده باشد همچنین آموزش نیروهای پلیس و نیروهای اورژانس از دیگر اقدامات موثر است که نیاز به توسعه و توجه دارد؛ چراکه این افراد از جمله نیروهای در دسترس در شرایط بحرانی هستند.

کشاورز اظهار داشت: برخی اوقات خانواده ها از عباراتی همچون "فیلم بازی نکن" یا "فقط می خواهی جلب توجه کنی" در مقابله با فرد دارای افکار خودکشی، برخورد می‌کنند که اقدامی اشتباه است؛ حتی اگر فردی فقط حرفی از این انتخاب بزند، باید جدی گرفته و برای درمان او اقدام شود.

به گفته وی خودکشی قابل پیشگیری است، نقش موثر آموزش و آگاه سازی افراد در پیشگیری از آن را نباید نادیده گرفت.

برچسب‌ها روز جهانی پیشگیری از خودکشی فسا دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی فسا فارس

منبع: ایرنا

کلیدواژه: روز جهانی پیشگیری از خودکشی فسا فارس روز جهانی پیشگیری از خودکشی فسا فارس اخبار کنکور افکار خودکشی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۰۱۰۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

این گیاه متخصص کاهش درد، بهبود خواب و تقویت حافظه

محققان تایید کرده‌اند که رایحه درمانی با روغن نعناع فلفلی پتانسیل باورنکردنی برای تسکین درد دارد. این مطالعه بر روی بیمارانی متمرکز بود که پس از جراحی قلب باز با درد بعد از عمل مواجه بودند. درمان با روغن نعناع فلفلی نه تنها در کاهش درد موثر بود بلکه کیفیت خواب بیماران را نیز بهبود بخشید.

به گزارش سرگرمی روز، نویسندگان این مطالعه اظهار کردند که نتایج نشان می‌دهد که استنشاق اسانس نعناع فلفلی می‌تواند شدت درد بیماران را پس از جراحی قلب باز و در نتیجه استفاده بیماران از مسکن‌ها را کاهش دهد.

همچنین استفاده از این محصول گیاهی می‌تواند کیفیت خواب بیماران را در شب‌های اول بعد از عمل بهبود بخشد و آرامش بیشتری را برای آنان به ارمغان آورد. با توجه به تاثیر استنشاق اسانس نعناع فلفلی بر درد و کیفیت خواب، می‌توان نتیجه گرفت که این محصول گیاهی می‌تواند با خیال راحت به عنوان یک درمان مکمل در تسکین درد و ایجاد آسایش بیماران پس از جراحی قلب مورد استفاده قرار گیرد.

محققان دریافتند که روغن نعناع فلفلی برای سلامت دستگاه گوارش نیز مفید است و می‌تواند علائم سندرم روده تحریک‌پذیر، از جمله نفخ، گاز و درد معده را کاهش دهد.

روغن نعناع فلفلی می‌تواند ماهیچه‌های دستگاه گوارش را شل کند که می‌تواند برای افرادی که از سوء هاضمه رنج می‌برند مفید باشد.

نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که استفاده موضعی از روغن نعناع فلفلی می‌تواند به تسکین انواع خاصی از دردها از جمله سردرد و دردهای عضلانی کمک کند. احساس خنکی آن می‌تواند درد سوختگی‌های جزئی را نیز کاهش دهد.

منتول موجود در روغن نعناع فلفلی می‌تواند به پاکسازی دستگاه تنفسی کمک کند و آن را به یک ماده انتخابی در بسیاری از داروهای سرماخوردگی و آنفلوآنزای بدون نسخه تبدیل می‌کند. تولیدکنندگان از آن در عطرسازی و داروهای استنشاقی برای کاهش علائمی مانند احتقان و سرفه نیز استفاده می‌کنند.

نتایج تحقیقات نشان داده است که عطر روغن نعناع فلفلی باعث تقویت حافظه و افزایش هوشیاری می‌شود.

می‌توانید از روغن نعناع به روش‌های مختلفی استفاده کنید. می‌توان آن را برای رایحه درمانی استنشاق، پس از رقیق‌ شدن با روغن حامل روی پوست اعمال کرد یا در پخش‌کننده برای پخش عطر در تمام اتاق استفاده کرد.

روغن‌های حامل که با نام‌های روغن پایه و روغن گیاهی نیز شناخته می‌شوند، روغن‌های تهیه شده از گیاهان هستند که به تنهایی و یا برای رقیق کردن روغن های اسانسی به‌عنوان روغن پوست و برای مراقبت از پوست دست و صورت، ماساژ و آرموتراپی به کار می‌روند.

برخی از افراد نیز چند قطره از این ماده خوشبو را به آب حمام خود اضافه می‌کنند.

علیرغم فواید آن، افراد باید در استفاده از روغن نعناع احتیاط کنند. این روغن یک روغن قوی است و زمانی که مستقیماً روی پوست استفاده شود، می‌تواند باعث واکنش‌های آلرژیک یا تحریک پوست در برخی افراد شود. همیشه توصیه می‌شود قبل از استفاده گسترده از آن، این ماده را بر روی پوست امتحان کنید.

کودکان، یا زنان باردار یا شیرده، باید فقط با تأیید یک ارائه دهنده مراقبت‌های بهداشتی از آن استفاده کنند زیرا توصیه‌های عمومی معمولاً استفاده از آن را تأیید نمی‌کند.

افراد روغن نعناع فلفلی را نمی‌خورند و باید این کار را فقط تحت راهنمایی یک متخصص انجام دهند زیرا می‌تواند عوارض جانبی مانند سوزش سر دل، گرگرفتگی، زخم‌های دهان و سردرد ایجاد کند.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • به افراد متخصص نیاز داریم
  • معاون حقانی: نظام اسلامی افغانستان به افراد متخصص نیاز دارد
  • پایان یک تحقیق جنجالی/ آیا داروهای کاهش وزن منجر به خودکشی می شود؟
  • تدوین سند سلامت روانی جامعه/ بیمه ها تمام خدمات روانشناسی را حمایت کنند
  • شناسایی ۹۱ هزار فرد مبتلا به فشار خون در قزوین
  • احتمال شیوع بیماری آنتروتوکسمی در دام‌های سبک
  • توصیه‌هایی برای پیشگیری از بیماری‌های شایع در فصل بهار/ از آلرژی فصلی تا ابتلا به آنفلوآنزا و کرونا
  • هشدار دامپزشکی نیشابور در خصوص بیماری آنتروتوکسمی در دام های سبک
  • واکسیناسیون بیش ‌از ۸۰۰ قلاده سگ صاحب‌دار علیه هاری در اهواز
  • این گیاه متخصص کاهش درد، بهبود خواب و تقویت حافظه