Web Analytics Made Easy - Statcounter

این روز ها ازدواج در ایران به یکی از مشکلات و دغدغه های بزرگ مسئولان و خانواده ها تبدیل شده که رواج فرهنگ های غلط نگرانی های را صد چندان کرده است.

 به گزارش خبرگزاری شبستان از ارومیه، ازدواج از دیرباز در بین مردم جهان دارای اهمیت خاصی است، همانطور که مشخص است انتخاب همسر و تشکیل خانواده یکی از حقوق هر انسانی در نظر گرفته می شود و هر انسانی با توجه به شرایط فیزیکی، فرهنگی، خانوادگی، مذهبی و شرایط موجود خود می تواند شریک زندگی خود را انتخاب کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 در ایران شرایط کمی متفاوت تر است، نرخ ازدواج در ایران به تناسب جمعیت کشور هیچگونه افزایشی نداشته است به واسطه تعداد زیاد دهه شصتی ها که به انفجار جمعیت در ایران معروف هستند این روند رو به کاهش گذاشته است.

 ازدواج نکردن جوانان در این روزها شاید علل و عوامل گوناگونی داشته باشد که یکی از آنها نداشتن شغل است؛ هر جوانی برای شروع زندگی خود نیازمند درآمدی ثابت است که بتواند امرار معاش کند.

 در سال شصت و یا به قول خودمان دهه شصتی ها ایران با یک انفجار جمعیتی شدیدی روبرو شد و امروز در دهه نود همه ی آن دهه شصتی ها به سن ازدواج رسیدند که باید شغل داشته باشند، مسکن داشته باشند و تسهیلاتی داشته باشند تا بتوانند زندگی متاهلی خود را شروع کنند که متاسفانه مشکلات زیادی برای این شروع وجود دارد.

ازدواج در ایران را دارای رسم و رسوم و قواعد خاصی است که فقط منحصر به فرهنگ ایران است و این رسوم در طول تاریخ به دفعات تغییر کرده است اما باز هم رسم و رسوم های ازدواج از قومی به قوم دیگر و از مذهبی به مذهب دیگر و حتی طبقه اجتماعی نیز می‌تواند آن را متفاوت کند.

 درباره ازدواج می توانیم بگوییم که دو نوع ازدواج همواره در ایران وجود داشته است، ازدواج سنتی و مدرن که ازدواج سنتی در ایران از دیرباز وجود داشته و ریشه در فرهنگ و تاریخ این کشور دارد، که این ازدواج فرایندهای مختلفی دارد.

ازدواج سنتی در ایران دارای رسم و رسوم خاصی مانند خواستگاری، بله برون، شیرینی خوران، نامزدی، سفره عقد، جهازبرون، حنابندان، عروسی، شب زفاف و پاتختی که باید هر دختری بعد از ازدواج تمامی مراحل را با موفقیت پشت سر بگذارد.

در اینگونه ازدواج ها نقش خانواده در آشنایی زوجین بسیار پررنگ است از آنجا که اگر مادر شوهری عروس را نپسندد این ازدواج سر نمی گیرد.

این گونه ازدواج های سنتی معمولاً خانواده‌ها حرفه‌ آخرا می گویند و نظر دختر و پسر اهمیت چندانی ندارد و فقط بله گفتن که یکی از باید هاست به عهده دختر است و دختر کمتر و تقریباً نمی تواند هیچ اعتراضی بکند و زمانی که پدر، برادر و مادرش برایش تصمیم می گیرند، بهترین تصمیم خواهد بود و دختر نمی تواند حرفی بزند.

در ازدواج های مدرن که امروزه بیشتر در بین جوانان رواج پیدا کرده است، دختر و پسر قبل از ازدواج با همدیگر آشنا می‌شوند و بعد آشنایی خانواده ها و در نتیجه عقد و ازدواج و زندگی مشترک خود را زیر یک سقف آغاز می‌کند.

از دیگر تفاوت های ازدواج سنتی و مدرن تفاوت سنی زوجین است، در ازدواج سنتی به طور معمول داماد چندین سال از عروس مسن تر است در حالی که در ازدواج های مدرن زوجین اختلاف سنی معناداری نداشته و در مواردی نسبت معکوس نیز برقرار است.

 اما گونه دیگری از ازدواج که این روزها سر برآورده است ازدواج سپید است، ازدواج سپید به معنای زندگی مشترک بدون ازدواج  کهرواج پیدا کرده است این ازدواج در سال های اخیر بسیار رو به افزایش است و متاسفانه در استان تهران بیشتر به چشم می خورد.

 

 

 ازدواج سپید به این معناست که تعهدی میان دختر و پسر شکل می‌گیرد اما در شناسنامه ثبت نمی شود اگر ازدواج همچون قرارداد باشد،  ازدواج سپید نوعی قرار داد نا نوشته است و به دلیل غیرقانونی بودن این ازدواج آماری از آن در دست نیست.

«حجت الاسلام و المسلمین سید مهدی قریشی» امام جمعه ارومیه در این باره می گوید: والدین و مدیران جامعه اسلامی وظیفه دارند شرایط لازم برای تسهیل ازدواج جوانان را فراهم کنند.

 وی ادامه داد: در شرایط کنونی دشمنان نظام مقدس اسلامی حریم و بنیان خانواده ها را هدف قرار دادند و این مسئله ضرورت حفظ و حراست از نهاد خانواده را بیش از پیش آشکار می کند.

 قریشی خاطرنشان کرد با ازدواج دین یک جوان کامل میشود و همین طور عامل تحکیم باورهای اسلامی و اندیشه های قرآنی خواهد بود.

 نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی تصریح کرد: یکی از راههای جلوگیری از آسیب های اجتماعی و فرهنگی، ازدواج های مناسب و به موقع جوانان است که مسئولان و خانواده‌ها باید برای تحقق این امر تلاش شبانه‌روزی داشته باشند.

در دین اسلام ازدواج عملی مستحب و در برخی موارد واجب به شمار می رود و طبق قوانین اسلامی ازدواج تنها با پیشنهاد مرد و تایید توسط زن یا برعکس صحیح است.

اهل سنت حضور دو شاهد را لازم دارد ولی شیعیان حضور شاهد را لازم نمی دانند و می توان به شخص دیگری که لازم هم نیست نماینده دینی باشد وکالت داد تا آنها را به عقد یکدیگر در آورد.

 در مذهب شیعه نوع دیگری از ازدواج معروف به ازدواج موقت وجود دارد که در آن عقد ازدواج برای مدت معین و در  محدوده زمانی مشخص بین دو طرف بسته می شود که این نوع ازدواج فقط برای مدت محدود که توسط دو طرف معین شده اعتبار دارد.

 روز ازدواج علی بن ابیطالب و فاطمه زهرا با یکدیگر را در روز یکم ذیحجه، روز ازدواج در ایران نام نهادند.

در دین اسلام شرایط و محدودیت های برای ازدواج وجود دارد مانند اینکه در دین اسلام خواستگاری از شخصی که امکان ازدواج به لحاظ شرعی ندارد ممنوع است، مانند ازدواج با کودکان، ازدواج با مردم ادیان دیگر و ازدواج بین محارم سببی که حرام است.

«علی رجبی» کارشناس معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم اداری کل دادگستری آذربایجان غربی گفت: میزان طلاق در ارومیه در شهرستان خوی ۲۶ درصد رشد داشته است که بالاترین میزان در استان است.

 وی بیان کرد: نداشتن مهارت های ارتباطی بین زوجین، اعتیاد، خیانت و بیکاری از عوامل اولویت دار در زمینه طلاق در استان عنوان شده است.

 این مسئول با بیان اینکه با توجه به روند رشد طلاق در استان نیاز مبرم به برنامه‌ریزی و آگاه سازی در این زمینه وجود دارد، خاطرنشان کرد: این نهاد برنامه‌های خاصی را اجرا کرده و یا در دست اجرا دارد که آموزش های اجباری حین ازدواج به مدت ۶ ساعت برای زوجین از جمله این برنامه هاست.

 وی در ادامه افزود: دو هزار زوج قصد طلاق داشتند در استان به مرکز مشاوره در سال جاری ارجاع داده شدند که از این تعداد ۱۵ درصد با یکدیگر بعد از مشاوره سازش کردند، که از این تعداد ۲درصد نسبت به سال افزایش دارد.

 رجبی گفت: همسر آزاری و خشونت نیز جزو اولین آسیب های زندگی مشترک در استان بوده که متاسفانه امسال شاهد رشد بیش از انتظار آن هستیم.

کاهش آمار ازدواج در استان باید زنگ خطری برای مسئولان باشد چرا که هر کدام از این افرادی که از زندگی مشترک خود جدا شدند بار عاطفی بسیار منفی و زیادی را به جامعه تزریق می کند و همچنین الگوهای نامناسبی برای جوانان می شود.

 مطمئناً کسی که زندگی مشترک خود را به اتمام رسانده است با کوله باری از خاطرات و تجربیات تلخ به مسیر خود ادامه می دهد که در این مسیر می‌تواند جوانان زیادی را با این افکار منفی خود مسموم کند.

یکی از دغدغه های بزرگ مردم پدر و مادر ها و مخصوص مسئولین بالا رفتن سن ازدواج دختران و پسران است که به دلیل فراهم نبودن شرایط اقتصادی، بیکاری و نبودن شغل مناسب و عدم برنامه ریزی مسئولان مربوطه به وجود آمده است.

 مشکلات اقتصادی باعث شده است که جوانان بین دو راهی های سخت قرار بگیرند و یا این که قبول کنند برای همیشه مجرد بمانند.

 

 

 

فرار جوانان از ازدواج به دلیل ترس و عدم تأمین زندگی مشترک و مشکلات مالی است که باید این موضوع را در نظر داشته باشیم که وظیفه دولت تنها با اخذ وام ازدواج از بین نمی رود؛ یک جوان بیکار چگونه می تواند در پرداخت ودیعه های این وام تلاش کند و یا حتی در شرایطی هیچ کدام از جوانان ضامن معتبر این وام را ندارند که بتواند این وام را برای شروع زندگی خود دریافت کنند.

 متاسفانه مشکلات موجود در جامعه و فرهنگ های غلط و اشتباهی که روز به روز در حال رواج است باعث شده است که ازدواج به یک تجارت تبدیل شود به گونه ای که برخی از دختران فقط برای گرفتن مهریه ازدواج می‌کنند و این باعث شده است که پسران جامعه ما از ازدواج گریزان باشد.

 افزایش و یا کاهش شدید سن ازدواج، کاهش گرایش به ازدواج با افزایش نسبت به طلاق به ازدواج هشداری جدی برای ماست که به این نکته کلیدی توجه ویژه داشته باشیم.

 

گزارش از زیبا کیومرثی

پایان پیام/322

منبع: شبستان

کلیدواژه: آمار افزایش طلاق ازدواج در ایران ازدواج سپید ازدواج در ایران ازدواج سپید داشته باشند زندگی مشترک ازدواج سنتی خانواده ها ازدواج ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۰۲۰۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نشریه آمریکایی: رشد صنایع دفاعی ایران نتیجه تحریم است

یک نشریه آمریکایی پیشرفت‌های ایران در زمینه ساخت تسلیحات بومی را ناشی از تحریم‌های بین‌المللی علیه تهران دانسته است. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، یک پایگاه آمریکایی در تحلیلی روز سه‌شنبه با اشاره به رونمایی از نسخه پیشرفته سامانه پدافند هوایی باور 373 با استناد به مقامات ایران، از این سامانه به عنوان تسلیحاتی یاد کرده که قادر به نابود کردن هواپیماهای پنهان‌کار آمریکا است.

پایگاه نیوزویک در این تحلیل به قلم «جان جکسون» نوشته است که باور 373 که در داخل ایران تولید شده برای اولین بار در سال 2019 عملیاتی شد و از لحاظ قابلیت‌ها می‌توان آن را با سامانه‌های موشکی اس-300 روسیه و سامانه پاتریوت که ساخت آمریکا است مقایسه کرد. 

نویسنده با یادآوری اینکه ایران در جریان یک مراسم نظامی در روز 17 آوریل از سامانه باور 373 رونمایی کرد گفت این اقدام در شرایطی انجام شده که تنش‌ها میان ایران و اسرائیل بعد از پاسخ تهران به حمله تل‌آویو به ساختمان کنسولی ایران در سوریه کماکان ادامه دارند.

به نوشته نیوزویک، نشریه نظامی SOFREP به تازگی یکی از گزارش‌های خود را به بررسی نسخه جدید باور 373 اختصاص داده و درباره آن نوشته است: «این تحولی مهم برای صنایع دفاعی ایران است که هم خوداتکایی فزاینده ایران و هم آرمان‌هایش برای داشتن یک شبکه دفاعی پیشرفته‌تر را نشان می‌دهد.»

SOFREP نوشته مقام‌های ایرانی «ادعاهای جسورانه‌ای» درباره این سامانه مطرح کرده‌ و از جمله گفته‌اند که قابلیت‌های آن با سیستم اس‌400 روسی برابری دارد و حتی از آن نیز توانمندتر است.

این نشریه رشد بخش دفاعی ایران را به تحریم‌های بین‌المللی ربط داده و نوشته که این تحریم‌ها موجب شده تهران منابع بیشتری را به ساخت سلاح‌های داخلی اختصاص دهد. SOFREP علاوه بر این نوشته دلیل دیگر این است که ایران با کشورهایی مانند روسیه و چین همکاری‌های راهبردی دارد.

در بخش دیگری از گزارش نشریه مذکور تصریح شده که یکی از اهداف ایران از رونمایی از نسخه ارتقاءیافته باور 373 ارسال پیام بازدارندگی علیه دشمنانش به ویژه در شرایط پیچیده ژئوپولیتیک در خاورمیانه است.

سردار پاکپور: دشمن به باور قطعی رسیده که شکست ایران غیرممکن استساخت نسخه دوم سامانه باور373 در دستور پدافند هوایی ارتش

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • پیرترین پدر و مادر‌ها کدام استان زندگی می‌کنند؟
  • فاصله ازدواج و فرزندآوری کاهش یافت | پیرترین پدر و مادرها در اولین فرزندآوری کدام استان زندگی می‌کنند؟
  • نشریه آمریکایی: رشد صنایع دفاعی ایران نتیجه تحریم است
  • تجلیل از ۲۹ زوج دهه شصتی در قزوین
  • دهه شصتی های متاهل، تجلیل شدند
  • یادداشت| پیمانه‌ای که پُر شد
  • عاقبت فرار از خانه به‌عشق خواستگار شیشه‌ای
  • انتشار کتابی متفاوت درباره آلبرکامو
  • تکرار قصه ناتمام زن‌کشی/ زیبا؛ زن ارومیه‌ای که تاوان طلاقش را با مرگ داد
  • فال قهوه روزانه | فال قهوه امروز سه شنبه ۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳