Web Analytics Made Easy - Statcounter

داوطلبان نظام قدیم نتوانستند حرف خود را به کرسی بنشانند به همین دلیل کنکور 1400 با طرح یک نوع سوال برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزشی و پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، این روزها که کنکور سراسری برگزار شده و داوطلبان منتظر اعلام نتایج هستند، بسیاری از داوطلبان نظام قدیم درخواست تمدید برگزاری کنکور نظام قدیم تا سال 1400 را دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ماجرا از این قرار است که اولین فارغ‌التحصیلان نظام جدید 6-3-3 در کنکور 98 حضور یافتند و از آنجائی‌که نیمی از داوطلبان کنکور 98 فارغ‌التحصیل نظام قدیم بودند برای این داوطلبان سوالات مجزا طرح شد و همین امر باعث شد که کنکور 98 با دو نوع سوال برگزار شود. در کنکور 98 یک میلیون و 118 هزار نفر شرکت کرده بودند که 541 هزار و 562 نفر داوطلب نظام قدیم و 577 هزار و 231 نفر داوطلب نظام جدید بودند.

این روند در کنکور 99 هم ادامه پیدا کرد با این تفاوت که عده زیادی از داوطلبان نظام قدیم در جریان کنکور 98 در دانشگاه‌ها پذیرفته شدند و آن تعداد باقیمانده نیز در کنکور 99 حضور یافتند. برای این داوطلبان در کنکور 99 نیز سوالات مجزا طرح شد.

حال که کنکور 1400 در راه است درخواست‌ها برای ادامه این روند و طرح دو نوع سوال در این آزمون ادامه پیدا کرده است. معمولا در کنکور هر سال حدود نیمی از داوطلبان پشت کنکوری هستند،  این پشت کنکوری‌ها در سال 1400 تلفیقی از داوطلبان نظام جدید و نظام قدیم خواهد بود. حال داوطلبان نظام قدیم درخواست طرح سوالات مجزا در کنکور 1400 را دارند. به گفته ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش آموزش کشور تعداد داوطلبان نظام قدیم 80 هزار نفر است که 60 هزار نفر از این افراد در گروه تجربی کنکور 99 با یکدیگر رقابت کرده‌اند.

خدایی معتقد است: این داوطلبان دو سال فرصت داشتند که در دانشگاه‌ها پذیرفته شوند، بنابراین دیگر نمی‌توان به آنها فرصت مجدد داد.

توسل داوطلبان نظام قدیم به مجلس

در این میان وقتی داوطلبان نظام قدیم دریافتند که نمی‌توانند از طریق سازمان سنجش آموزش کشور به نتیجه برسند دست به دامان کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی شدند. در ادامه اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس دست به کار شدند و از رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در این زمینه توضیح خواستند. ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش آموزش کشور پس از حضور در جلسه کمیسیون آموزش و تحقیقات توانست اعضای کمیسیون را قانع کند که طرح سوالات مجزا برای داوطلبان نظام قدیم دیگر مقرون به صرفه نیست و نباید ادامه یابد. بر این اساس تا اینجا کنکور سال 1400 با یک نوع سوال برگزار می‌شود.

البته برخی از نمایندگان نظیر مهدی اسماعیلی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات به داوطلبان امیداوری داده است که هنوز پرونده کنکور داوطلبان نظام قدیم بسته نشده و قرار شده بررسی‌های آماری در این زمینه صورت گیرد و نتایج آن در آینده اعلام شود.  

چگونگی حضور داوطلبان نظام قدیم در کنکور 1400

داوطلبان نظام قدیم باید بدانند که اجازه شرکت در کنکور را دارند ولی برای سال 1400 باید براساس منابع در نظر گرفته شده برای داوطلبان نظام جدید در کنکور شرکت کنند.

حال دغدغه اصلی داوطلبان نظام قدیم این است که در شرایط سخت اقتصادی چگونه هزینه خرید منابع جدید را فراهم کنند؟ همچنین این داوطلبان بر این باورند که اگر براساس منابع نظام جدید در آزمون سراسری شرکت کنند از شانس قبولی کمتری نسبت به داوطلبان نظام جدید برخوردارند.

برای کنکور امسال یک میلیون و 19 هزار ظرفیت در رشته‌های باآزمون و بدون آزمون در نظر گرفته شده است که حدود 120 هزار ظرفیت به رشته‌های دوره‌های روزانه و رقابتی اختصاص دارد. البته امکان جذب تقریبا همین تعداد در رشته‌های باآزمون دانشگاه آزاد اسلامی نیز وجود دارد. بنابراین به داوطلبانی که دغدغه رقابت دارند توصیه می‌شود که در صورت کسب رتبه مناسب در ظرفیت‌های موجود امسال پذیرش شوند و منتظر کنکور سال آینده نباشند. گرچه که تجربه آزمون‌های گذشته نشان می‌دهد که داوطلبان هر چه بیشتر پشت کنکور می‌مانند نمی‌توانند شانس موفقیت پایین‌تری خواهند داشت.

آمار قبولی پشت‌کنکوری‌ها در سال‌های گذشته بیانگر این ادعاست. در سال 98 تنها 37 درصد پشت‌کنکوری‌ها توانستند رتبه زیر 8 هزار را کسب کنند. در سال 97 نیز این آمار به 40 درصد می‌رسد. همچنین در سال‌های 95 و 94 آمار پشت‌کنکوری‌هایی که توانستند رتبه زیر 8 هزار کسب کنند به 36 درصد می‌رسد. پس پشت‌کنکوری‌ها آگاه باشند و به آمارها توجه کنند، شاید واقع‌بینی بتواند از هدررفت سرمایه‌ها جلوگیری کند.

انتهای پیام/4040/

منبع: آنا

کلیدواژه: سازمان سنجش نظام جدید نظام قدیم سوالات کنکور کنکور 1400 کمیسیون آموزش و تحقیقات سازمان سنجش آموزش کشور داوطلبان نظام قدیم پشت کنکوری ها نظام جدید پشت کنکور نوع سوال کنکور 1400 کنکور 98 کنکور 99 سال 1400

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۰۲۳۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اخاذی و کلاهبرداری از داوطلبان کنکور

علی عباسی‌کسانی، رئیس پلیس فتا استان کرمانشاه با اشاره به دام کلاهبرداران این‌بار برای داوطلبان شرکت در کنکور، گفت : این نوع کلاهبرداری‌ها نزدیک به زمان کنکور اتفاق می‌افتاد و افراد زیادی هم درگیر این کلاهبرداری به اسم فروش سوالات کنکور می‌شوند.

وی ادامه داد: مجرمان سایبری با جعل هویت و با ادعای واهی دسترسی به سوالات آزمون سراسری یا ارتباط و همکاری با طراحان سوال، اقدام به اخاذی و کلاهبرداری از داوطلبان کنکور می‌کنند.

رئیس پلیس فتا استان کرمانشاه از داوطلبان شرکت در کنکور خواست، به هیچ عنوان فریب تبلیغات دروغین جذاب و اغوا کننده فروش سوالات کنکور در شبکه‌های اجتماعی را نخورند و صرفا با تکیه بر دانش و معلومات خود در کنکور شرکت کنند. گفتنی است، نوبت اول کنکور سراسری سال ۱۴۰۳، همزمان با سرتاسر کشور در روز‌های پنجشنبه و جمعه این هفته ششم و هفتم اردیبهشت‌ماه در استان کرمانشاه برگزار خواهد شد.

به گفته اسماعیل میرزایی‌قلعه مدیرکل امور آموزش دانشگاه رازی کرمانشاه، ۳۹ هزار و ۳۸ نفر داوطلب از استان کرمانشاه در نوبت اول کنکور سراسری امسال شرکت می‌کنند. در نوبت صبح پنجشنبه (۶ اردیبهشت‌ماه) آزمون گروه ریاضی و فنی و علوم انسانی و بعدازظهر آزمون هنر و زبان‌های خارجی برگزار می‌شود.

در نوبت صبح روز جمعه نیز آزمون گروه علوم تجربی برگزار خواهد شد. داوطلبان تا پایان روز چهارشنبه (۵ اردیبهشت‌ماه) فرصت دارند کارت ورود جلسه به آزمون را از طریق سایت سازمان سنجش دریافت کنند .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • «استرس» و «توکل بر خدا» کلام مشترک این روزهای کنکوری‌ها
  • بازداشت ۱۸ کلاهبردار کنکوری / فروش سوالات در ۲۰ کانال و گروه تلگرامی و صفحه اینستاگرامی
  • صدور کارت برای بیش از ۱۹ هزار کنکوری در کهگیلویه و بویراحمد
  • بازداشت ۲۰ نفر از مدعیان فروش سوالات کنکوری
  • تشریح اقدامات پلیس فتا درمورد کنکور/ بازداشت ۲۰ نفر از مدعیان فروش سوالات کنکوری
  • بازداشت ۲۰ نفر از مدعیان فروش سوالات کنکوری + جزئیات | شناسایی ۳۰۰ فقره تارنمای فعال در این زمینه
  • ۲۰ نفر از مدعیان فروش سوالات کنکوری بازداشت شدند
  • اخاذی و کلاهبرداری از داوطلبان کنکور
  • کلاهبرداری از داوطلبان کنکور با ادعای دسترسی به سوالات
  • هشدار پلیس فتا به کنکوری‌ها