Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@05:59:43 GMT

آمادگی کرمانشاه برای مقابله با آبگرفتگی احتمالی معابر

تاریخ انتشار: ۲۵ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۰۲۴۲۰

آمادگی کرمانشاه برای مقابله با آبگرفتگی احتمالی معابر

به گزارش ایرنا، شهر یک میلیون نفری کرمانشاه هر سال با شروع فصل بارش ها در بسیاری از معابر با مشکل آب گرفتگی شدید روبه رو می شود؛ این آبگرفتگی در برخی مواردی تا حدی شدید بود که تردد خودروها کاملا مختل و منازل شهری نیز دچار آب گرفتگی می شد.

حال به دنبال مشکلات گسترده پیش آمده در سال های قبل، شهرداری کرمانشاه زمینه اصلاح برخی از معابر و هدایت روان آب ها را فراهم کرده است تا شیرینی بارش ها برای مردم این شهر تلخ نشود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شهرداری آماده است 

معاون خدمات شهری شهردار کرمانشاه در این باره گفت: در مناطق هشت‌گانه شهرداری کرمانشاه اقدامات لازم برای مدیریت روان‌آبها در فصل بارندگی انجام و کانال‌ها، جوی‌ها و جدول‌ها به طور کامل لایروبی شده است. 

خسرو عیساییان در گفت وگو با ایرنا ادامه داد: اجرای بیش از ۶ هزار متر طول جدول و کانیوا جدید برای هدایت آب‌های سطحی، نصب ۱۳۰ عدد دال بتونی و ۲۰ عدد دریچه بازدید کامپوزیت، جابجایی ۸۶ عدد دال‌های شکسته و ساخت پل فلزی، تعمیر و ساخت دریچه منهول از اقدامات انجام گرفته برای مقابله با آب گرفتگی‌های احتمالی در فصل بارندگی است.

معاون خدمات شهری شهرداری کرمانشاه با اشاره به انجام چهار کیلومتر لایروبی در سطح شهر، اظهارداشت: اصلاح و لوله گذاری جداول جمع‌آوری آب‌های سطحی اعم از لای برداری مسیرها، زیرسازی، اصلاح، کف سازی و لبه گذاری، دیوار گذاری و اصلاح شیب برخی از جداول، کف برداری کانال‌های روباز و حذف نیزارها و روان سازی مسیرهای آب‌های سطحی، تسطیح مسیر دسترسی کانال‌ها، ایجاد خاکریز ایمن مجاور کانال‌ها، تسطیح و ایجاد مسیر دسترسی حاشیه رودخانه خشک و احداث کانال برای هدایت سریع آب‌های سطحی در سطح منطقه از دیگر اقدامات انجام گرفته در این رابطه است.

خیابان‌های کرمانشاه ظرفیت عبور رواناب را ندارد

شدت آبگرفتگی معابر در سطح شهر کرمانشاه سال های گذشته به حدی می شد که در برخی موارد شرایط را بحرانی می کرد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه معتقد است که خیابان‌های اکثر شهرهای استان، ظرفیت عبور رواناب پس از بارندگی‌ها را ندارد.

جلیل بالایی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، ضمن اشاره به اینکه بروز پدید آبگرفتگی در سطح شهرها به ویژه شهر کرمانشاه پس از بارندگی ها اجتناب ناپذیر است، گفت: با توجه به تغییرات اقلیمی ایجاد شده بارش های در مدت زمانی کوتاهی و باشدتی زیاد رخ می دهد که این امر منجر به آب گرفتگی معابر و سیلابی شدن رودخانه ها می شود.

وی افزود: در بارندگی های سال‌گذشته دیدیم که برخی موارد در کمتر از ۳۰ ساعت ۵۱ میلی‌متر باران بارید که این منجر به جاری شدن رواناب در سطح خیابان ها به ویژه شهر کرمانشاه شد.

شهرداری‌ها در صورت قصور باید خسارت بدهند

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه، ایراد خسارت‌های وارده به شهروندان در صورت قصور و یا تقصیر شهرداری را مستوجب جبران توسط قاصر دانست و خواهان ورود شوراهای اسلامی شهرها و نظارت آنان در حوزه اقدامات زمستانی شهرداری‌ها شد.

بالایی، خواستار همکاری همه دستگاه‌ها برای مدیریت و کاهش خسارت بارش در استان شد و گفت: انتظار داریم همه دستگاه‌ها از جمله شهرداری‌ها در این ارتباط با ما همکاری لازم را داشته باشند.

وی با اشاره به ابلاغ قانون‌ جدید مدیریت‌ بحران کشور یادآور شد: تمام دستگاه‌ها از جمله شهرداری‌ها در چارچوب وظایف قانونی مسوولیت اجرای طرح کاهش‌ خطرپذیری و پیشگیری از حوادث و سوانح هستند و هرگونه سهل‌انگاری تعقیب‌ قانونی دارد.

خطر ساخت و ساز غیرمجاز در کرمانشاه

حدود یکم سوم جمعیت حدود یک میلیون نفری ساکن در شهر کرمانشاه در مناطق حاشیه ای سکونت دارند که این مناطق در زمان بارندگی ها بیشترین خسارت را می بیند.

شهرک کرناچی از جمله این محلات است که در نزدیکی رودخانه قره سو قرار دارد و در سیلاب بهار ۹۸ بسیاری از منازل آن تخریب و دچار آبگرفتکی شدند.

فرماندار کرمانشاه با تاکید بر اینکه باید خانه های غیرمجاز ساخته شده در حریم رودخانه قره سو تخریب شوند، گفت: از سال گذشته، چند قطعه زمین در شهرک کهریز پل کهنه کیهانشهر کرمانشاه برای استقرار ساکنان منازل غیرمجاز حریم رودخانه قره سو در شهرک کرناچی در نظر گرفته شد.

فضل الله رنجبر ادامه داد: این قطعات به صورت مشترک برای ساخت آپارتمان های سه طبقه در اختیار خانواده هایی قرار می گیرد که به دنبال سیل، آسیب دیده و یا در حریم رودخانه هستند.

فرماندار کرمانشاه افزود: با اختصاص تسهیلات ارزان قیمت بانکی و کمک های بلاعوض دولت ساختمان های جدید احداث می شود.

با تمام این اوصاف، نخستین بارش‌های پاییزی که چندان هم دور نیست، نشان خواهد داد که عملکرد شهرداری برای مدیریت روان آب ها و جلوگیری از آبگرفتگی چقدر مفید بوده است.

میانگین بارش باران استان کرمانشاه از ابتدای پاییز سال گذشته تاکنون ۴۵۶ میلیمتر است که نسبت به مدت مشابه سال زراعی گذشته ۴۲ درصد کاهش داشته ولی نسبت به دوره بلندمدت یک درصد افزایش نشان می دهد.

برچسب‌ها استانداری کرمانشاه شهرداری کرمانشاه کرمانشاه

منبع: ایرنا

کلیدواژه: استانداری کرمانشاه شهرداری کرمانشاه کرمانشاه استانداری کرمانشاه شهرداری کرمانشاه کرمانشاه اخبار کنکور شهرداری کرمانشاه شهر کرمانشاه آب های سطحی شهرداری ها بارندگی ها آب گرفتگی کانال ها بارش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۰۲۴۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سازماندهی ۴۹۰ تیم عملیاتی و امدادی برای مقابله با حوادث احتمالی سامانه بارشی

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز یزد، ملک زاده درارتباط با شبکه خبر گفت: در ده شهرستان استان یزد بارش‌ها رگباری و بهاری را شاهد بوده ایم که عمده بارش‌ها در ارتفاعات مرکز استان و شهرستان بهاباد رخ داده است. 
وی ادامه داد: بارش‌ها و ورود رواناب در شش محور یزد-طبس، یزد –دربید، یزد- خضرآباد، اردکان –هامانه، بهاباد-بنستان، ببروئیه –ده جمال موجب شد تا برای حفظ ایمنی شهروندان مسدودی مسیر اعلام شود تا رواناب‌ها فروکش کنند. 

مدیرکل مدیریت بحران استان یزد با اشاره به اینکه در دو سال گذشته تغییر اقلیم وبارش‌های فرا نرمال را در استان یزد داشته ایم، افزود: در سال ۱۴۰۱ نیزاین بارش‌ها و سیلابی شدن مسیر بالغ بر شش هزار میلیارد تومان به زیرساخت‌های کشاورزی، مسکونی و راه‌ها خسارت وارد کرد.
ملک زاده ادامه داد: در سالجاری نیز براساس آموزش‌ها و تدابیر لازم آمادگی دستگاه‌ها را داشته ا یم که با هماهنگی و هم افزایی دستگاه‌های اجرایی خسارت‌ها بسیار کمتر شده وتاکنون نیز بیشترین بارش‌ها مربوط به تفت با ۵۹ میلیمتر و رودخانه فصلی این شهرستان با دبی ۷۰ متر برثانیه حجم عبور رواناب داشت و این حجم عبور آب پدیده شگفتی است که به خوبی مدیریت شد. 
وی افزود: دوهزار سازه آبی -خاکی برای حفاظت ایمنی شهر‌ها و بخشی برای تقویت قنوات و آبرسانی ایجاد شده است والبته در برخی محور‌ها شاهد واژگونی خودرو‌ها بوده ایم که با امدادرسانی سریع، خوشبختانه مشکل خاصی در این زمینه نداشته ایم. 
مدیرکل مدیریت بحران با اشاره به تداوم فعالیت این سامانه تا فردا گفت: بیش از ۴۹۰ تیم امدادی و خدماتی در دستگاه‌های مختلف سازماندهی شده اند که گروه‌های جهادی نیز هم در کنار این تیم‌ها در حال آماده باش و خدمت رسانی به همشهریان هستند.

دیگر خبرها

  • شدت باران در استان یزد و آبگرفتگی معابر شهر یزد+عکس
  • آمادگی استان برای مواجهه با خطرات احتمالی، خسارات‌ ناشی از سیل را کاهش داد
  • آمادگی استان برای مواجهه با خطرات احتمالی، خسارات‌های ناشی از سیل را کاهش داد
  • بارش باران سیل آسا در یزد
  • از بارش برف تا تگرگ در استان کرمان
  • فرمانداران استان کرمان آماده هرگونه حادثه احتمالی باشند
  • احتمال وقوع سیل و آبگرفتگی در رفسنجان
  • سازماندهی ۴۹۰ تیم عملیاتی و امدادی برای مقابله با حوادث احتمالی سامانه بارشی
  • احتمال وقوع سیل و آبگرفتگی معابر در رفسنجان
  • صدور هشدار نارنجی هواشناسی در البرز/ مدیرآن آماده‌باش شدند