Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه خانواده؛ نعیمه موحد: وضعیت قوانین مربوط به خانواده در کشور، دچار پیچیدگی‌های زیادی است. برخی دلیل این امر را وجود نهادهای موازی بسیار برای یک امر و یا حتی نبود نهاد مشخص برای امری دیگر می‌دانند. اما آنچه در عمل اتفاق می‌افتد، وجود قوانین، ابلاغیه‌ها و توصیه‌های مکرر درباره ازدواج، فرزندآوری، هشدار درباره پیری جمعیت و مسائلی از این دست است که برای برطرف شدن آنها گاهی حتی قوانین موجود نیز به درستی انجام نمی‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از این قوانین که درگیر چندپارگی در مرحله اجراست، قانون مرخصی زایمان است. مدتهاست نهادهای دولتی موطفند به هر خانم شاغل 9ماه مرخصی زایمان بدهند. اما این مرخصی فقط شش ماه به هر خانم تعلق می‌گیرد و برای سه ماهه باقیمانده با دوندگی بسیار باید به دیوان عدالت اداری شکایت برد و حکم وحدت رویه گرفت.

اما نکته جالب توجه در این بین این است که برخی نهادهای دولتی مرخصی را می‌دهند اما مزایای آن را از  بانوان شاغل خود دریغ می‌کنند. از آن طرف  هم مراجع اداری و قضایی مرتب وظیفه تامین مزایای این مرخصی را به دوش یکدیگر می‌اندازند.

در این باره یکی از کارمندان دانشگاه اصفهان مدارکی از عدم برخورداری کارمندان این دانشگاه از  مزایای مرخصی زایمان از سال 1396 برای خبرگزاری فارس فرستاده است. این نقیصه مربوط به کارمندان قراردادی و پیمانی این دانشگاست. البته تا سالهای گذشته کارمندان رسمی هم بر سر مزایای مرخصی زایمان با دانشگاه اصفهان و بیمه تامین اجتماعی دچار چالش بوده‌اند تا با پیگیری‌های بسیار، اکنون این مشکل درباره کارمندان رسمی، حل شده است. 

تعدادی از کارمندان قراردادی و پیمانی دانشگاه اصفهان کمپین این ماجرا را هم در سامانه فارس من با عنوان تشویق فرزندآوری و نقض حقوق بانوان شاغل با هم تعارض دارد به ثبت رسانده‌اند.

عدم پرداخت مزایای مرخصی زایمان، باعث تردید در فرزندآوری است

مریم سلیمانی از کارمندان دانشگاه اصفهان در این باره به فارس می‌گوید: «دغدغه مربوط به مساله جمعیت و ترغیب به فرزندآوری موضوعی است که امروز به یکی از مهمترین مباحث در محافل رسمی و غیر رسمی تبدیل شده است. اما مهمتر از تمام دغدغه های مطرح در این زمینه، این مساله است که صرف صحبت و گفت و گو گره‌ای از این مشکل بازنمی کند.»

وی ادامه می‌دهد: « یکی از مسائلی که در چند سال اخیر به عنوان دغدغه‌ای جدی و حتی تردید در موضوع فرزند آوری مطرح شده، موضوع عدم پرداخت حقوق و بیمه ی 6 ماهه ی اول مرخصی زایمان بانوان کارمند دانشگاه اصفهان می باشد. دانشگاه معتقد است که بیمه تامین اجتماعی در این باره دچار یک خلاء قانونی است و بیمه نیز مسئولیتی در این قبال بر عهده نمی‌گیرد. این اتفاق از تابستان  96 تاکنون  به مسئله ای پیچیده تبدیل شده و با انکار از سوی سازمان تامین اجتماعی و عدم پذیرش از سوی دستگاه های متولی( به طور خاص دانشگاه) مواجه شده است. چنان‌چه پیگیری های صورت گرفته نیز تاکنون به نتیجه ی مشخصی نرسیده است.»

کارمند دانشگاه اصفهان می‎افزاید: « در نهایت امر کارکنان جهت شکایت از مسئول این کوتاهی به دیوان عدالت اداری ارجاع و در ادامه این روند به دلیل وجود تفاسیر مختلف از یک قانون و روشن نبودن متولی آن به طور خاص(متولی پرداخت حقوق کارکنان) و متاسفانه عدم توجه قضات به متن شکایات مطرح شده، آنچه در پی مراجعات متعدد به دیوان عدالت اداری رخ داده این است که احکام صادره بعضا متفاوت وضد و نقیض می باشد.»

وی درباره سالهایی که از موعد استفاده از مرخصی زایمان و عدم پرداخت مزایای آن می‌گذرد می‌گوید: « از آنجایی که برای این ماجرا دو الی سه سال است که برای کارمندان قراردادی و پیمانی دانشگاه اتفاق می‌افتد، روند شامل پرداخت «خسارت تاخیر تادیه» یا دیکرد هم می‌شود که طبق قانون باید به روز پرداخت بشود.»

سلیمانی می‌گوید: «عدم توجه به پیگیری های انجام شده در این زمینه تردید ها در خصوص عدم وجود دغدغه در مسئولین امر نسبت به رفع موانع موجود در سر راه موضوع فرزند آوری را به یقین نزدیک می نماید. به نظر می‌رسد آنچه در این بین ضروری و نیازمند اقدام فوری است، رفع موانع قانونی از سوی دستگاه های قانون گذار و صدور احکام متناسب جهت متخلفین در این موضوع و الزام جبران حقوق تضییع شده بانوان شاغل توسط دستگاه قضا می باشد»

در ادامه نمونه‌ای از احکام صادره توسط دیوان عدالت اداری در پی شکایت بانوان شاغل در دانشگاه اصفهان آورده می‌شود.

 

 

 

 

 

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: اصفهان دانشگاه مرخصی زایمان بیمه حقوق مزایا شکایت دیوان عدالت اداری دادگاه دیوان عدالت اداری دانشگاه اصفهان مرخصی زایمان بانوان شاغل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۰۲۵۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برپایی کنفرانس آندومتریوز (نابه‌جایی آستر رحم) در بیمارستان امام سجاد(ع)

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، کنفرانس یک روزه «آندومتریوز» که دارای امتیاز بازآموزی است به همت مرکز تحقیقات بهداشت باروری و سلامت روان زنان دانشگاه آزاد اسلامی علوم پزشکی تبریز و با همکاری حوزه معاونت اجرایی و معاونت آموزشی بیمارستان امام سجاد(ع) در محل کنفرانس این بیمارستان برگزار شد.

بیش از ۱۰۰ متخصص زنان و زایمان و کارشناسان مامائی در این کنفرانس شرکت داشتند و علی دسترنج تبریزی متخصص آسیب‌شناسی، پاتولوژی، سخنران ویژه این کنفرانس در زمینه بیماری اندومتریوز و بدخیمی‌های مرتبط مطالبی ارا کرد.

دکتر حمدی، دکتر پریزاد، دکتر پویا، دکتر موسی‌زاده، دکتر جهان‌تابی و دکتر همت‌زاده از استادان به‌نام حوزه زنان زایمان و مامائی سخنرانی داشتند و در این زمینه مطالب جدید و به‌روز دنیا مورد بحث قرار گرفت.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بیمه رایگان مادران غیر شاغل روستایی و عشایری لرستان
  • تامین اجتماعی از اجرای قانون مرخصی زایمان دوقلوها امتناع می کند
  • شوک بزرگ درباره حقوق ۱۴۰۳/ دریافتی کارمندان و کارگران کاهش می‌ یابد؟
  • امتناع تامین اجتماعی از اجرای قانون مرخصی زایمان دوقلوها!
  • نارضایتی معلمان شاغل و بازنشسته از افزایش حقوق رتبه‌بندی
  • مرخصی تحصیلی برای مادران دانشجو و دارای فرزند
  • برپایی کنفرانس آندومتریوز (نابه‌جایی آستر رحم) در بیمارستان امام سجاد(ع)
  • بلبشو در ارقام افزایش حقوق رتبه‌بندی معلمان شاغل و بازنشسته!
  • وقوع یک میلیون و ۹۰ هزار زایمان در کشور در سال گذشته/ زایمان طبیعی سبب کاهش مشکلات تنفسی جنین
  • با تعطیلی پنجشنبه‌ها حقوق کارگران و کارمندان کاهش می یابد؟