Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-24@01:11:32 GMT

تاثیر نوسانات ارز بر قیمت مقاطع فولادی

تاریخ انتشار: ۲۵ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۰۳۰۴۸

تاثیر نوسانات ارز بر قیمت مقاطع فولادی

فولاد و آهن به دلیل عدم امکان تولید در تمام کشورها به عنوان کالای جهانی شناخته می‌شود به همین دلیل هم قیمت آن تحت عوامل داخلی و خارجی تغییر می‌کند، یکی از این عوامل محرک نرخ  ارز است.

به گزارش ایسنا، بنابراعلام فولاد فیدار، به طور کلی نرخ ارز از چند جهت می‌تواند بر بازارآهن آلات مانند قیمت تیرآهن، ورق و میلگرد و.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. تأثیر داشته باشد.

اولین مورد تأثیرات و جو روانی است که در اثر نوسانات نرخ ارز ایجاد می‌شود و نکته دوم واردات مواد اولیه‌ای است که برای تولید این مقاطع مورد استفاده قرار می‌گیرد.

و نکته دیگر بیشتر بودن سود حاصل از صادرات فولاد در مقایسه با فروش آن در بازار داخلی و تأثیر آن در عرضه و تقاضای آهن آلات در داخل کشور است.

برای استعلام آخرین قیمت‌ها و مشاوره با کارشناسان محصولات فولادی فولاد فیدار کافی است با شماره ۰۲۱۶۶۳۱۳۱۵۶ تماس حاصل نمایید، یا به وبسایت این شرکت به نشانی fooladfidar.com مراجعه نمایید.

اگر به نوسانات نرخ فولاد و آهن آلات در سال‌های اخیر توجه کرده باشید متوجه خواهید شد که تغییرات دلار می‌تواند به طور مستقیم بر بازار اثر داشته باشد، اما با این حال عوامل دیگری هم در این موضوع دخیل هستند، در ادامه به این موارد خواهیم پرداخت.

۱. قیمت نفت

۲. عرضه و تقاضای کالا

۳. قیمت ضایعات آهن

۴. نرخ جهانی فولاد و سنگ آهن

۵. تورم جهانی

۶. هزینه های حمل و نقل

قیمت نفت

نفت به عنوان یکی از اصلی‌ترین منابع طبیعی در کشور ما شناخته می‌شود و تقریباً تمام صنایع به آن وابسته هستند، علاوه بر این با توجه به اینکه برای تولیدات مقاطع فولادی نیاز به مصرف انرژی و نفت است، حدود ۱۵ درصد از قیمت آهن آلات بر نرخ نفت مرتبط است.

عرضه و تقاضای کالا

همانطور که گفتیم، ارتباط مستقیمی بر میزان عرضه و تقاضای کالا و قیمت انواع محصولات فولادی ازجمله قیمت پروفیل، لوله و... وجود دارد. به این صورت که هر چه تقاضای محصولات بیشتر از عرضه آنها در بازار باشد، قیمت‌ها افزایش خواهد یافت و بلعکس.

یکی از عوامل مؤثر بر این مورد، صادرات فولاد با توجه به افزایش نرخ ارز است، به این صورت که هرچه نرخ ارز بالاتر باشد، تولیدکنندگان تمایل بیشتری به صادرات کالاهای خود به کشورهای دیگر خواهند داشت و همین موضوع میزان کالاهای موجود در بازار را کاهش خواهد داد. و میزان تقاضا در مقایسه با عرضه کالا افزایش خواهد داشت.

قیمت ضایعات آهن

به طور کلی محصولات فولادی از محصولات نیمه ساخته مانند شمش، ورق، اسلب و ضایعات آهن تولید می‌شوند، و هرچه قیمت این محصولات افزایش پیدا کند به طور مستقیم بر محصولات نهایی مانند قیمت نبشی، ناودانی و ورق‌های فولادی اثر گذار خواهد بود.

قیمت‌های جهانی فولاد و سنگ آهن

کشور چین از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان محصولات خام و مواد اولیه تولید فولاد در جهان است، پس بسته به تولید سنگ آهن در این کشور و همچنین صادرات آن نرخ محصولات فولادی در جهان افزایش و کاهش پیدا خواهد کرد.

البته نمی‌توان گفت این پارامتر به تنهایی می‌تواند تأثیر خیلی زیادی بر قیمت‌ها داشته باشد و زمانی که این مورد با افزایش نرخ ارز همراه باشد، تاثیر بسیار زیادی بر بازار داخلی خواهد داشت. 

تورم جهانی

تورم در کشورهای در حال توسعه باعث بروز نوساناتی در بازار آهن آلات خواهد بود، و یکی از اصلی‌ترین معضلات اقتصادی این کشورها محسوب می‌شود.

و بر تمام صنایع از جمله: حمل و نقل، خودروسازی، ساخت و ساز، بسته بندی و... تأثیر خواهد داشت.  و باعث می‌شود که خریدان مجبور به پرداخت مبالغ بالاتری برای دستیابی به محصولات مورد نیاز خود باشند.

البته مسائل سیاسی و داخلی کشورها هم می‌تواند باعث افزایش هزینه‌ها شود، به عنوان مثال پایین آمدن ارزش پول ملی کشورها در اثر افزایش نرخ دلار، تحریم‌های خارجی و.. نیز می‌تواند تأثیر زیادی بر این موضوع داشته باشد.

هزینه حمل و نقل

افزایش هزینه‌های حمل و نقل می‌تواند وابسته به نرخ ارز، نفت و خودرو باشد، این مورد چه به صورت داخلی و چه به صورت خارجی تأثیر زیادی بر قیمت‌ها خواهد داشت.

به این صورت که از طرفی می‌تواند بر واردات و صادرات محصولات تأثیر گذاشته و باعث افزایش عرضه یا تقاضای محصولات شود. و هم به صورت داخلی بر حمل و نقل کالاها از کارخانه، بازار و.. تأثیر داشته باشد.

نوسان‌های بازار مسکن

شاید تصور کنید که تنها افزایش قیمت فولاد بر مسکن تأثیر دارد، اما باید توجه داشته باشید که بازار آهن و مسکن بازاری دوطرفه و وابسته به هم هستند زیرا حجم استفاده از محصولات آهنی و فولادی در ساختمان سازی به اندازه‌ای بالا است که با کوچک‌ترین تغییری می‌تواند تأثیر چشمگیری در بازار ایجاد کند، به عنوان مثال کوچک‌ترین افزایش قیمت تیرآهن و فلزاتی که اسکلت ساختمان را تشکیل می‌دهند، موجب اختلاف زیادی در هزینه‌های ساخت خواهد شد.

انتهای رپرتاژ آگهی

منبع: ایسنا

کلیدواژه: قیمت تیرآهن قیمت نبشی محصولات فولادی عرضه و تقاضای حمل و نقل هزینه ها آهن آلات نرخ ارز قیمت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۰۳۰۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت محصولات ایران‌خودرو یکشنبه ۲ اردیبهشت ۱۴۰۳؛ دنا گران شد

فرارو- کاهش قیمت محصولات ایرانخودرو که اولین روز معاملاتی اردیبهشت امسال رقم خورده بود، دوام چندانی نداشت و امروز یکشنبه دوم اردیبهشت یکسری از محصولات این کارخانه در بازار گران شدند.

دنا پلاس توربو اتوماتیک که یکی از گرانقیمت‌ترین سواری‌های ایرانخودرو در بازار است، یک میلیارد و ۲۰ میلیون تومان قیمت خورده و نسبت به دیروز ۲۰ میلیون رشد قیمت داشته. دنا پلاس شش‌دنده، پنج میلیون گران شده و این یکی ۹۴۵ میلیون تومان به‌فروش می‌رسد.

پارس سال، سورن پلاس دوگانه‌سوز و سورن پلاس بنزینی نیز هر کدام پنج میلیون افزایش قیمت داشتند. قیمت روز محصولات ایرانخودرو در بازار آزاد را می‌توانید در جدول زیر مشاهده کنید.

قیمت روز محصولات ایران‌خودرو در بازار آزاد

خودرو

اول اردیبهشت 1403

دوم اردیبهشت 1403

سورن پلاس دوگانه‌سوز EF7 مدل 1403

835 میلیون تومان

840 میلیون تومان

سورن پلاس بنزینی EF7 مدل 1402

635 میلیون تومان

640 میلیون تومان

دنا پلاس مدل 1402

840 میلیون تومان

840 میلیون تومان

دنا پلاس شش‌دنده‌‌ مدل 1402

940 میلیون تومان

945 میلیون تومان

دنا پلاس توربو اتوماتیک مدل 1402

یک میلیارد تومان

یک میلیارد و 20 میلیون تومان

پارس سال XU7p مدل 1402

675 میلیون تومان

680 میلیون تومان

207 با موتور TU3 مدل 1403

695 میلیون تومان

695 میلیون تومان

207 دنده‌ای ارتقایافته مدل 1403

820 میلیون تومان

820 میلیون تومان

207 اتوماتیک سقف‌شیشه‌ای مدل 1403

یک میلیارد و 80 میلیون

یک میلیارد و 80 میلیون

رانا پلاس ارتقایافته مدل 1403

650 میلیون تومان

655 میلیون تومان

رانا پلاس سقف‌شیشه‌ای ارتقایافته مدل 1403

720 میلیون تومان

725 میلیون تومان

تارا دنده‌ای V1 مدل 1402

825 میلیون تومان

825 میلیون تومان

تارا اتوماتیک V2 مدل 1403

یک میلیارد و 10 میلیون تومان

یک میلیارد و 10 میلیون تومان

تارا اتوماتیک V4 مدل 1403

یک میلیارد و 185 میلیون تومان

یک میلیارد و 185 میلیون تومان

پژو 206 تیپ 3 پانوراما مدل 1402

675 میلیون تومان

675 میلیون تومان

دیگر خبرها

  • جهش بهای نفت در بازار جهانی
  • مدیریت تمام نوسانات ارزی در اختیار بانک مرکزی نیست
  • مارتینز اخراج شد، چون ۲۰ روز فولاد را تعطیل کرد!
  • قیمت خودرو امروز ۴ اردیبهشت+ جدول
  • قیمت خودرو امروز ۳ اردیبهشت+ جدول
  • صعود شاخص بورس به بالای دو میلیون و ۳۰۰ هزار واحد
  • قیمت خودرو امروز ۲ اردیبهشت + جدول
  • قیمت خودرو امروز ۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • قیمت محصولات ایران‌خودرو یکشنبه ۲ اردیبهشت ۱۴۰۳؛ دنا گران شد
  • حراج سکه قیمت آن را نزولی خواهد کرد؟