Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، یوسف درخشان، مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین اظهار داشت: مبارزه با آفت مگس زیتون در سطح ۲۱۸۷ هکتار از باغ‌های زیتون بخش طارم سفلی استان قزوین انجام شده است.

وی افزود: با تلاش به موقع کارشناسان جهاد کشاورزی و همچنین باغداران، آفت مگس زیتون در باغ‌های این محصول تحت مراقبت و کنترل قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

درخشان گفت: برای مقابله و کنترل این آفت، نصب کارت زرد، بیت اسپری، فرمون و سم پاشی با سموم توصیه شده  از مهم‌ترین روش‌های مقابله با این آفت به شمار می‌رود که هر چهار روش در باغ‌های طارم سفلی در حال اجراست.

وی افزود: پس از شیوع این آفت وارداتی از دهه هشتاد، مقابله با آن در دستور کار سازمان حفظ نباتات قرار گرفته و با جدیت در استان‌های قزوین، زنجان و گیلان که قطب تولید زیتون کشور هستند، دنبال می‌شود.

وی اظهار داشت: با مقابله گسترده با مگس زیتون طی سال‌های گذشته، خسارت وارده به باغ‌های زیتون ناشی از این آفت بسیار کاهش پیدا کرده است به طوریکه در سال ۹۸ که سال طغیان آفت محسوب می‌شود خسارت در مرحله کنسروی بطورمتوسط ۳ درصد و در مرحله روغنی ۷ درصد بود.

درخشان تصریح کرد: امسال به دلیل اینکه سال کم باری درختان زیتون می‌باشد متاسفانه در بعضی روستاها و باغات سنتی؛ علیرغم تحویل ملزومات مبارزه از سوی مرکز جهاد کشاورزی طارم؛ باغداران مشارکت و همکاری لازم برای مبارزه را ندارند و در چنین باغاتی احتمال افزایش خسارت آفت وجود دارد.

انتهای پیام/

 

 

منبع: فارس

کلیدواژه: قزوین جهاد کشاورزی قزوین آفات زیتون مگس زیتون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۰۳۷۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اقدامات ایران در سال گذشته برای مقابله با گرد و غبار

دبیر ستاد ملی‌سیاستگذاری و هماهنگی‌ مدیریت‌ مقابله با پدیده گرد و غبار اهم اقدامات این دفتر در سال ۱۴۰۲ را تشریح کرد.

به گزارش ایسنا، علی محمد طهماسبی بیرگانی در رابطه با اهم اقدامات این دفتر در سال ۱۴۰۲ اظهار کرد: با توجه به اینکه گرد و غبار به طور کلی یک بحران جهانی بوده و بخش زیادی از کانون‌های گرد و غبار تأثیرگذار بر کشور ما نیز در کشورهای همسایه قرار دارند، برگزاری اجلاس بین‌المللی مقابله با توفان‌های ماسه و گردوغبار در شهریور ماه سال ۱۴۰۲ با حضور نمایندگان بیش از ۵۰ کشور و آژانس بین‌المللی، مهم‌ترین اقدام ما بود که در راستای دیپلماسی محیط زیستی دولت سیزدهم انجام گرفت.

وی در ادامه افزود: این اقدام زمانی مهم‌تر شد که «قطعنامه اجلاس تهران» در سازمان ملل تصویب و به الزام جهانی برای اقدام علیه گردوغبار تبدیل شد.

دبیر ستاد ملی‌ سیاستگذاری و هماهنگی‌ مدیریت‌ مقابله با پدیده گرد و غبار بیان کرد: بخش دیگر از وظایف ما مربوط به کنترل کانون‌های گرد و غبار داخلی و در تعامل با سایر دستگاه‌ها بود که در این راستا ۱۰ جلسه ستاد ملی گردوغبار با حضور دستگاه‌های اجرایی عضو این ستاد برگزار شده و نتیجه آن اجرای برنامه‌های تدوین شده مقابله با گردوغبار در ۲۹ استان کشور شامل اجرای ۲۰۹۰۲۶ هکتار حفاظت، قرق و مدیریت چرا، ۱۰۰ کیلومتر تله رسوب‌گیر، ۴۰۴۹۶ هکتار مراقبت و آبیاری، ۴۵۰ هکتار بوته‌کاری، ۶۱۴۲ هکتار مدیریت رواناب‌ها همراه بذرکاری، ۱۳۷۰۰ مترمکعب عملیات لایروبی، راهبری و تعمیر قطعات ۴۳ ایستگاه پایش گردوغبار و ۶۵ نمونه جهت انجام آنالیز ترکیبات ذرات گردوغبار بوده است.

طهماسبی بیرگانی همچنین به طراحی و ساخت ۱۰۰ دستگاه اندازه‌گیری غبار ریزشی از شرکت‌های دانش بنیان ایرانی اشاره کرد.

وی، از تهیه شیوه‌نامه‌های مدیریت شرایط اضطرار وقوع پدیده گردوغبار و ملاحظات زیست محیطی توسعه و بهره‌برداری از معادن از حیث میزان آلایندگی و حساسیت مناطق نسبت به تولید گرد و غبار و ابلاغ آن به استان‌ها و دستگاه‌های مرتبط اجرایی کشور خبر داد.

بر اساس گزارش روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست، دبیر ستاد ملی‌ سیاستگذاری و هماهنگی‌ مدیریت‌ مقابله با پدیده گرد و غبار خاطرنشان کرد: در سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۲۷۰۵ میلیارد ریال اعتبارات مربوط به عملیات اجرایی مقابله با گرد و غبار به دستگاه‌های ذیربط توزیع شده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • درختان زیتون در جبالبارز جایگزین درختان جنگلی می شوند
  • راه‌های مقابله با شیطان در کتاب «بررسی تقابل شیطان با نماز»
  • عملیات مقابله با آلودگی نفتی در آب‌های بندر امیرآباد
  • تعلیق دستور مقابله با گران فروشی بلیت هواپیما
  • آیا توصیه به «شمارش گوسفند» برای بی‌خوابی واقعا مفید است؟
  • اندونزی در آماده باش مقابله با حملات تروریستی پس از تیراندازی در روسیه
  • اضطراب اجتماعی، اضطراب جمعیت و راه‌های مقابله با آن
  • اقدامات ایران در سال گذشته برای مقابله با گرد و غبار
  • اجرای برنامه‌های تدوین شده مقابله با گردوغبار در ۲۹ استان کشور
  • آیا روغن زیتون می‌تواند به کاهش وزن کمک کند؟