Web Analytics Made Easy - Statcounter

بررسی وضعیت پرداخت وام های ضروری بازنشستگان تحت پوشش صندوق بازنشستگی کشوری در هشت سال اخیر نشان می دهد که تعداد این تسهیلات دو برابر و سقف آن نیز پنج برابر شده است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ وضعیت پرداخت وام ضروری بازنشستگان کشوری از سال 1393 تاکنون نشان می دهد که تعداد این تسهیلات از 200 هزار فقره به 400 هزار فقره و رقم آن نیز از 2 میلیون تومان به 10 میلیون تومان افزایش یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پیش از این دوره زمانی و در سال 1392، صندوق بازنشستگی کشوری مبلغ 2 میلیون تومان وام کم بهره تنها به تعداد 64 هزار نفر از بازنشستگان پرداخت کرد و مجموع وام پرداختی بین سال های 1377 تا 1392 نیز با اعتباری حدود 430 میلیارد تومانی با ارقام 300 هزار تومان تا یک میلیون و 700 هزار تومان در مجموع به بیش از 405 هزار نفر از بازنشستگان تحت پوشش پرداخت شده بود.

اما از سال 1393 که سیاست توسعه تسهیلات ضروری، عدالت در پرداخت وام و فعال شدن منابع در اختیار بانک عامل برای بازنشستگان کشوری توسط مدیران وقت صندوق بازنشستگی کشوری در دستور کار قرار گرفت، ظرفیت، اعتبار و تعداد استفاده کنندگان از این تسهیلات با تحول جدی همراه شد.

براین اساس، در سال 1393 و با اجرای این سیاست، وام ضروری 2 میلیون تومانی برای 200 هزار نفر از بازنشستگان تحت پوشش در نظر گرفته شد که اعتبار 400 میلیارد تومانی برای این سال نزدیک به کل اعتبار 430 میلیارد تومانی بین سال های 1377 تا 1392 بوده است. در سال پس از آن یعنی 1394 نیز رقم این تسهیلات با اعتباری 500 میلیارد تومانی برای 250 هزار نفر پرداخت شد.

نگاهی به آمار وام ضروری، حاکی از آن است که رقم پرداختی این تسهیلات در سال 1395 با رشد 50 درصدی و با اعتبار 750 میلیارد تومان به رقم 3 میلیون تومان رسید و برای 250 هزار نفر ارائه شد. در این سال پرداخت وام ضروری برای اولین بار به صورت ثبت نام اینترنتی متقاضیان در سایت صندوق بازنشستگی و انجام فرآیند قرعه کشی بین افراد متقاضی انجام شد که این ثبت نام اینترنتی عملا در سال های بعدی نیز ادامه یافت. در همین سال بیش از 410 هزار نفر از بازنشستگان به صورت اینترنتی تقاضای دریافت وام خود را ثبت کردند که پس از قرعه کشی به صورت نوبت بندی شده 250 هزار نفر مشمول دریافت وام شدند.

این روند سبب شد تا در سال 1396، بیش از 623 هزار نفر برای 300 هزار فقره تسهیلات 4 میلیون تومانی از طریق سایت صندوق بازنشستگی ثبت نام کنند. از این تعداد بیشترین آمار ثبت درخواست وام ضروری، مربوط به استان های تهران با 109 هزار و 503 نفر، فارس با 47 هزار و 196 نفر، خراسان رضوی با 46 هزار و 395 نفر، اصفهان با 42 هزار و 313 نفر و مازندران با 34 هزار و 595 نفر می شد.

در سال 1397 با هماهنگی بانک صادرات ایران تسهیلات وام ضروری با اعتباری بالغ بر 2000 میلیارد تومان و با رشدی 66 درصدی برای تعداد 400 هزار نفر و به مبلغ 5 میلیون تومان در نظر گرفته شد. از این سال به بعد، پرداخت این تسهیلات براساس اولویت و شاخص هایی چون عدم دریافت وام توسط متقاضی، میزان حقوق و سایر شرایط اجرایی شد. در این دوره که پرداخت آن از مهرماه 1397 آغاز شد تعداد متقاضیان مشمول در 12 نوبت تقسیم بندی شدند و بانک عامل نیز هرماه براساس نوبت بندی انجام شده اقدام به پرداخت وام کرد. این نوبت ها عملا تا مهرماه سال بعد ادامه یافت.

در سال 1398 نیز روش ثبت نام اینترنتی، نوبت بندی و پرداخت براساس اولویت های تعیین شده ادامه یافت. در این سال پرداخت تسهیلات ضروری در قالب 400 هزار فقره وام 7 میلیون تومانی در قالب دو مرحله 200 هزار فقره ای تقسیم بندی شد. ثبت نام اینترنتی مرحله اول در مهرماه 98 برای 200 هزار فقره انجام و پرداخت آن طی نیمه دوم سال 1398 تا فروردین 1399 انجام شد. ثبت نام مجدد برای 200 هزار فقره دیگر نیز در اردیبهشت ماه 1399 انجام شد تا این تعداد وام باقیمانده برای نیمه نخست سال 1399 پرداخت شود. این درحالی است که معاون توسعه مدیریت و منابع صندوق بازنشستگی کشوری در تیرماه امسال اعلام کرد: «پیش از این قرار بود مرحله دوم وام ضروری بازنشستگان کشوری با رقم 7میلیون تومان در 7 نوبت برای 200 هزار نفر از واجدین شرایط پرداخت شود، اما از نوبت چهارم به بعد و با توجه به درخواست بازنشستگان این تسهیلات به رقم 10میلیون تومان افزایش یافت.»

این تغییرات که در پی درخواست بازنشستگان برای افزایش سقف وام ضروری و متناسب شدن آن با تورم و نیاز این عزیزان اجرا شد، موجب تغییراتی در اعتبار تخصیص داده شده به این حوزه شد. به این ترتیب، تا پایان خردادماه 75 هزار نفر همچنان وام 7 میلیون تومانی دریافت کردند و مابقی تسهیلات با رقم 10 میلیون تومان برای 125 هزار نفر تعیین شد تا این تسهیلات تا آبان 99 به مشمولان پرداخت شود. در مجموع اعتبار تسهیلات برای سال 1398 (دو دوره) بالغ بر سه هزار و 175 میلیارد تومان است.

نگاهی کوتاه به این آمار، نشان می دهد که مجموع اعتبار وام پرداختی از سال 77 تا 92 حدود 430 میلیارد تومان بوده که با افزایش 1766 درصدی به 8 هزار و 25 میلیارد تومان برای سال های 93 تا 98 رسیده است. همچنین اگر مجموع وام گیرندگان در سال های 77 تا 92 افزون بر 405 هزار نفر بوده، در کل سال های 93 تا 98 حدود یک میلیون و 800 هزار نفر وام دریافت کرده اند. رقم وام ضروری نیز که در ابتدای سال 93 مبلغ 2 میلیون تومان تعیین شده بود با افزایش پنج برابری اکنون به 10 میلیون تومان رسیده است و این مسیر همچنان برای سال جاری نیز ادامه دارد چراکه وضعیت تسهیلات سال 99 که سال پایانی دولت دوازدهم است، هنوز نهایی نشده است.

تسهیلات وام ضروری بازنشستگان و وظیفه بگیران صندوق بازنشستگی کشوری با کارمزد سالانه 4 درصد و بازپرداخت 36 ماهه در طول 8 سال اخیر اجرایی شده و یکی از طرح های رفاهی اولویت دار و مورد تقاضای بازنشستگان کشوری و از جمله برنامه های کمک به معیشت این عزیزان در این سال ها بوده که توسط صندوق بازنشستگی کشوری اجرایی شده است.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: بازنشستگان کشوری وام ضروری بازنشستگان هزار نفر از بازنشستگان صندوق بازنشستگی کشوری وام ضروری بازنشستگان بازنشستگان کشوری ثبت نام اینترنتی میلیارد تومانی میلیون تومانی میلیارد تومان میلیون تومان وام ضروری برای 200 هزار پرداخت وام هزار فقره انجام شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۰۴۱۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرداخت تسهیلات ساخت افزایش مشارکت مردمی در پروژه های نهضت ملی را به همراه دارد

مالکی معاون وزیر راه و شهرسازی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: واگذاری اراضی به متقاضیان نقش موثری در اجرایی شدن پروژه های نهضت ملی مسکن دارد و از سوی دیگر زمینه ساز محقق شدن شعار سال می‌شود.

به گفته وی در حال حاضر واگذاری اراضی و همچنین پرداخت تسهیلات ساخت مسکن به متقاضیان می تواند زمینه ساز افزایش مشارکت مردمی در اجرای پروژه‌های نهضت ملی مسکن شود.

او اظهار کرد: تجربه نشان داده است که واگذاری اراضی و همچنین حمایت از خود متقاضیان برای اجرایی شدن این طرح ها می تواند روند ساخت و اجرای پروژه ها را تسریع کند بنابراین اعتماد به این بخش می تواند زمینه را برای ثبات بازار  مسکن فراهم می‌کند.

 

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی راه و شهرسازی

دیگر خبرها

  • خبر خوش وزرات کار به بازنشستگان تامین اجتماعی
  • زمان اعمال افزایش حقوق بازنشستگان در پرداخت‌ها
  • خبر فوری وزیر کار برای بازنشستگان/ زمان افزایش حقوق بازنشستگان اعلام شد
  • پرداخت ۳۱ میلیارد ریال تسهیلات حمایتی به طرح‌های ملی جوانان در استان اردبیل
  • پرداخت تسهیلات ساخت افزایش مشارکت مردمی در پروژه های نهضت ملی را به همراه دارد
  • زمان واریز افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در سال ۱۴۰۳ مشخص شد
  • افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی چه زمانی پرداخت می‌شود؟
  • زمان افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی مشخص شد
  • زمان افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی
  • افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی چه زمانی پرداخت می‌شود؟