Web Analytics Made Easy - Statcounter

در آستانه آغاز پنجاه و هفتمین مجمع عمومی سازمان ملل دبیر کل این سازمان جهان را به وحدت و یکپارچگی و برقراری یک آتش بس جهانی فراخواند و تاکید کرد که فرصت‌ها را نباید از دست داد.

به گزارش ایسنا، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در گفتگو با شبکه تلویزیون جهانی چین (CGTN) گفت: می‌دانم که می‌توانیم به اقدامات حافظان صلح سازمان ملل در این  ۷۵ سال گذشته افتخار کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آنها زندگی های زیادی را نجات دادند. سازمان ملل نقشی چشمگیر در کمک‌های بشردوستانه داشته است. ۷۵ سال گذشته تنها دوره‌ای است که قدرت‌های بزرگ جهان با یکدیگر در جنگ نبودند.

وی افزود: ما درگیری‌های زیادی در جهان داشته‌ایم اما هیچکدام شبیه به جنگ‌های نخست و دوم جهانی نبودند که در آن قدرت‌های بزرگ با یکدیگر به شدت در نبرد بودند. سازمان ملل توانست کشورهای جهان را در کنار هم قرار دهد. اگرچه جامعه کنونی جهانی در حال حاضر فاقد همکاری بین المللی کافی است و این بزرگترین ناامیدی من محسوب می‌شود.

گوترش ادامه داد: ما در جهانی زندگی می‌کنیم که اختلافات زیادی در آن وجود دارد. ما اکنون با کووید-۱۹ سر و کار داریم. جهان نمی‌تواند برای مقابله با آن در کنار هم قرار گیرد چون اختلافات وجود دارد.

دبیرکل سازمان ملل با ارائه یکسری اصلاحات در سیستم این نهاد بین المللی در مواجهه با انتقادها گفت: این نهاد بین‌المللی یکسری تغییرات اساسی و بسیار مهم در مساله برابری جنسیتی و تنوع منطقه‌ای و همچنین مکانیسم و عملکرد سازمان ملل ایجاد کرده است. ما قوانین بودجه و نحوه مدیریت سازمان را از جنبه‌های مختلف کاملاً تغییر داده‌ایم. ما موفق به قرار دادن سیستم توسعه سازمان ملل متحد شدیم که در مسیری بسیار هماهنگ‌تر کار می‌کند و من از این واقعیت بسیار خوشحالم و این مساله برای حمایت از کشورهای عضو در اجرای "اهداف توسعه پایدار دستور کار ۲۰۳۰" بسیار مهم است.

دبیرکل سازمان ملل همچنین پذیرفت که برای یک سازمان بزرگ چون سازمان ملل تغییرات می‌توانند بسیار سخت و مشکل باشند اما اطمینان داد که انجام تمامی این تغییرات در مسیر درستی در جریان هستند.

وی افزود: اگر ما بتوانیم برای مردم به بهترین شکل ممکن کار کنیم، به ویژه برای افراد آسیب پذیر، می‌توانیم اصلاحات را در مسیر درستی به اجرا در بیاوریم.

گوترش  که قرار است از نشست مجمع عمومی سازمان ملل برای مطرح کردن یک آتش بس جهانی تا پایان ۲۰۲۰ استفاده کند تا کشورها بتوانند به مقابله با پاندمی ویروس کرونا بپردازند تاکید کرد: فرصت‌ها را نباید از دست داد .

انتظار می‌رفت که شی جینپینگ و ولادیمیر پوتین، روسای جمهوری چین و روسیه برای کمک به برگزاری هفتاد و پنجمین سالگرد تاسیس این نهاد به مقر سازمان ملل بروند اما به دلیل پاندمی ویروس کرونا آنها نیز در کنار ۱۷۰ مقام دولتی و کشوری بیانیه‌های ویدئویی خود را در نشست یک هفته‌ای که از ۲۲ سپتامبر آغاز می‌شود، ارائه می‌کنند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا تنها رهبری است که در روز نخست در سازمان ملل حضورا سخنرانی می‌کند.

گوترش همچنین به رویترز گفت، از زمان ارائه نخستین درخواست در مارس برای آتش بس و همزمان با آغاز پاندمی، نشانه‌های مثبتی از توافق‌های صلح در سودان، آغاز مذاکرات بین دولت کابل و طالبان، کم شدن خشونت در سوریه،‌ لیبی،‌ اوکراین و مذاکرات درباره آتش بس منجر به گفتگو در یمن دیده شده است. اینها جای امیدواری دارد اما ما باید تمام جامعه جهانی را برای هدف واقعیت یافتن آتش بس تا پایان سال جاری میلادی بسیج کنیم.

گوترش افزود: آتش بس جهانی اقدامات جهانی را برای از بین بردن کووید-۱۹ و کمک به ایجاد شرایطی برای یک احیای جامع، با ثبات و هماهنگ تقویت می‌کند. مواردی چون تغییرات آب و هوایی، بی قانونی در فضای سایبری و گسترش تسلیحات اتمی نشان می‌دهد که جهان بسیار شکننده و آسیب پذیر است. امیداورم که رهبران جهان به قدر کافی فروتن و خاضع باشند که این شکنندگی را به رسمیت بشناسند و بفهمند که ما به وحدت، یکپارچگی و همکاری بین‌المللی نیاز داریم.

دبیرکل سازمان ملل در گفتگو با اسپوتنیک نیز از روسیه و آمریکا خواست تا هرچه سریعتر به توافقی برای تمدید "نیو استارت" برسند. او با تاکید بر  اهمیت این توافق برای امنیت جهانی گفت: تمدید این توافق زمان برای مذاکرات به منظور توافق های جدید را ایجاد می‌کند. تمدید این توافق برای پنج سال کامل در میان فوری ترین اولویت‌های امنیت و خلع سلاح بین الملل در حال حاضر است. این تمدید تضمینی است بر اینکه محدودیت‌های قابل تایید در دو کشور که دارای بزرگترین زرادخانه تسلیحات اتمی جهان هستند، حفظ شوند.

دبیرکل سازمان ملل به مسکو و واشنگتن یادآور شد که تمدید این توافق برای امنیت و ثبات بین المللی همه کشورها ضرورت دارد.

وی همچنین از جامعه جهانی خواست تا از سیستم سازمان ملل به ویژه سازمان بهداشت جهانی در مقابله با کروناویروس حمایت کنند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: سازمان ملل متحد آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل بین المللی آتش بس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۰۴۲۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر خارجه ایران با دبیر کل سازمان ملل دیدار و گفتگو کرد

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران که در نیویورک به سر می‌برد، عصر پنجشنبه به وقت محلی با آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل دیدار و گفتگو کرد.

 وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران که برای شرکت در نشست شورای امنیت سازمان ملل به نیویورک سفر کرده است، پس از سخنرانی در این شورا با آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل دیدار و طرفین درباره آخرین تحولات منطقه غرب آسیا (خاورمیانه) و مسائل بین المللی گفتگو کرد.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی سیاست خارجی

دیگر خبرها

  • ممانعت از تشکیل کشور فلسطین موجب بی‌ثباتی همیشگی منطقه می‌شود
  • واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
  • دیدار وزیر خارجه کشورمان با گوترش
  • دیدار امیرعبداللهیان و آنتونیو گوترش
  • وزیر خارجه ایران با دبیر کل سازمان ملل دیدار و گفتگو کرد
  • وزیر خارجه ایران با دبیر کل سازمان ملل دیدار و گفت‌وگو کرد
  • گوترش: خاورمیانه در لبه پرتگاه قرار دارد
  • گوترش : خاورمیانه در لبه پرتگاه قرار دارد
  • واکنش های رهبران جهان به عملیات وعده_صادق
  • آیت‌الله نوری همدانی: در مقابل دشمن متحد و همراه رهبر باشید